Moro, kyse on BMW f650 pyörästä
Oletteko huomanneet, että onko merkitystä sillä, kun tuli öljynvaihdon yhteydessä laitettua liikaa öljyä koneeseen. Tai siis öljytikkuhan on runkosäiliössä ja siitä katsottuna siis on liikaa öljyä. Huollossa joskus sanoivat, että voisi ruveta huohottamaan, mutta onko mitään vakavia seurauksia?
Tarkotus olisi laittaa uudet öljyt jonkun tuhannen kilometrin päästä kuitenkin, kun laitoin huonoa auton öljyä sinne *Jonkun 20 kilsaa olen ajanu sillä nyt ja ainakin on toiminut, mutta tiiä sitte. Uus pyörä niin ei ole vertailu kohtaakaan. Kannattaako mitata lämpimänä vai kylmänä?
Edit: vm. 1998
BMW R850R
En tunne bemarin konetta, mutta Triumph Bonnevillessä (-78) on öljyt rungossa ja yhtenä talvena ne oli valunut koneeseen. Kaadoin säiliöön pari litraa lisää öljyä ja 20km ajon jälkeen säiliö oli niin täynnä, että korkista valui öljyä ulos. Ongelmia ei ilmaantunut, paitsi öljy peseminen rungosta oli aika haastavaa.(Tuce @ Huhti. 12 2009,20:30) kirjoitti
Speed Triple -12, Daytona i955 -02, Bonneville V140T -78, Aprilia Pegaso -01.
Kai siellä joku "roppu" on mistä voi vähän laskee pois, mulla oli aikonaan tenere ja siinää oli kuivasumppu eli säiliö erikseen ölkille!!! Paskamainen vaan pestä mopoo ja entäs jos se roiskuu renkaille, huh,huh!!!
Boxeriukko
Toivottavasti laittamasi öljy on tarkoitettu märkäkytkimelle.(Tuce @ Huhti. 12 2009,20:30) kirjoitti
En tiedä ylimääräisen öljyn haitoista tapauksessasi, mutta voit hankkia apteekista 1dl lääkeruiskun ja siihen jotain letkua jatkoksi huoltoasemalta. Tällä vehkeellä saat kohtuullisen nopeasti imettyä ylimääräisen öljyn täyttöreiän kautta pois aukomatta pohjaproppuja.
R1100RS
jos rungossa on liikaa öljyä, niin moottorista tuleva öljy ei mahdu sinne ja öljyn pinta voi olla koneessa liian korkealla.
voi lentää stefat koneesta, tai mennä joku tiivistekkin. esim tiedän tapauksen, jossa meni generaattorista tiivisteet, kun oli liikaa öljyä koneessa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ainakin uudemmassa F650 GS mallissa ohjekirja neuvoo tarkistamaan öljyn määrän lämpimänä. Öljyn määrä säiliössä lisääntyy öljyn lämmetessä.
En käyttäisi normaalia moottoriöljyä märkäkytkimen kanssa.
FXDF -08
Kauhukuvia konerikosta kerrotaan, mutta kohdalle ei ole sattunut... kop kop :-)
Huohotinletkuista saattaa putkea tavaraa ulos, mutta isoin ongelma mikä hommasta yleensä koituu, on melkooset hajuhaitat. Takanatulevat voi saada hieman väärän käsityksen pärräsi moottorin statuksesta :-P
Missä nelareissa on ylitankkaus päässy lipsahtamaan, niin öljyrenkaan läpi sylkille taitaa tuo ylimääräinen tavara mennä. Musta savupilvi perässä on kiva huristella :-)
Ottaisin kyllä parin kokeilun kokemuksella extrat suosiolla pois :-)
Extraa ollut siis autoissa, joiden kanssa ei oo tota liukasteluvaaraa.
CBR 1000F -89
Riippuu siitä paljonko laitoit ylimääräistä. Jos se mahtuu siihen runkotankkiin, mitään ongelmia eri pitäisi olla. Kuivasumppu pitää varsinaisen moottorissa olevan öljyn määrän kyllä vakiona.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Jostain muistan lukeneeni, että ko. pyörässä jos on liikaa öljyä niin "huohottaa" ylimääräisen ilmansuodattimen koteloon.
Jos ei muuta niin ainakaan paperi suodatin ei siittä tykkää.....
Otinkin sitä letkulla jo pois sieltä, ja välillä näytti että nyt on hyvä, mutta sit taas kun käytti konetta ni oli liian täynnä. täytyy vaan viel imasta sitä pois sieltä ja käyttämällä koittaa saada tasaantumaan.
Joo ja ei oo märkäkytkimelle tarkotettuu öljyä, mutta noilla tommosilla on menty mopossa ku mopossa ennenkin, joten olkoon nyt hetken sisällä ja sit likaset pois ja uudet, oikeammat tilalle...
Kiits!
BMW R850R
F650:stä en suoranaisesti tunne, mutta näissä öljytankillisissa (kuivasumppu) koneissahan on sellainen tilanne, että koneessa lilluu vain tilkka öljyä ja siirtopumppu tyrkkää sen kiireenvilkkaa takaisin tankkin. Syöttöpumppu (painepumppu) taas imaisee tankista voitelua varten öljyä omaan tahtiinsa. Pumput on mitoitettu niin, että siirtopumppu pystyy pumppaamaan enemmän kuin painepumppu. Näin koneessa likoavan öljyn määrä on minimi ja öljytankki on aina täynnä.
Kysymys ylimääräöljyn tuhollisuudesta liittyy siihen, minne öljytankin ylivuoto/huohotusletku päätyy. Jos letku päättyy ulkoilmaan, liika öljy päätyy suoraan kadulle, jos letku päätyy ilmanputsariin, niin öljy päätyy sinne.
Kuivasumppukoneitten öljymäärän oikeellisuus on huomattavasti epämääräeisempi asia, kuin märkäsumppukoneitten, joissa ylimääräinen öljy hiipii stefojen läpi ja pilaa kytkintä..
FIN_GSer
F650 GS huohottaa ilmanputsarikoteloon ja liika öljy menee sinne, kotelossa on tyhjennystä/tarkastusta varten oma propullinen letku oikealla puolella pyörää. Noiden vanhempien F650:n osalta en ole varma, mutta eiköhän tuolta selviä:
http://faq.f650.com/FAQs/Oil_Change_FAQ.htm
https://www.youtube.com/user/mtubeist
Aivan, mietinki että öljyjä on vähän vaikea mitata heti käytön jälkeen koska tuntuu, että sillon säiliö on täys ja kylmänä se on laskenu alas.
Mitenkä sitten öljynvaihdossa saa parhaiten oikean määrän laitettua? Tietty ku laittaa samanverran ku ottaa pois ni pitäs toimii...
Edit: Niin siis tietysti öljy laajenee lämmetessä, mutta käytön jälkeen öljypinta on ylhäällä ja pulppuilee siitä pikkuhiljaa jonnekkin...
BMW R850R