Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Elikkä lähdin liikkeelle ja kesken kiihdytyksen kone rupesi "pärisemään" ajon lähimmälle pysäkille ja sammutin koneen. Laitoin pyörän uudelleen käyntiin ja "pärinä" jatkui, ajoin noin 2km kotiin pyörällä. Voisiko näillä tiedoilla joku kertoa mikä voisi olla vikana? Itselle tulee mieleen rikkinäinen tulppa tai venttiilien jako. Toisaalta kuinka todennäköistä on, että jakoketju hyppää pois paikoiltaan? ja kuinka rikkoutunut tulppa ilmenee noissa rivikoneissa? ei ole tietoa kun crossipyörän rikkoutuneista tulpista, jolloin pyörä ei ota kierrosta. alakierroksella kotia ajellessa pyörä tuntui väännöttömältä, tosin ei tullut mieleen kokeilla sen enempää... Kiitokset mahdollisista vinkeistä jo etukäteen
    Yamaha YZF-R6 -13
    Yamaha YZF-R1 -03
    Suzuki GSX-R 600 -99
  2. #2
    Mulla hyppäsi aikoinaan GPZ 500:n ketju kiihdytyksessä. Seuraus oli tosi terävä ja kovaääninen "pärinä" koneesta. Moottori kyllä kävi (vaikka en sillä tietenkään ajanut) ja venttiilejäkään ei mennyt yhtään vaihtoon, mutta ääni oli todella paha. Jaon muuttuminen on siis ihan mahdollista, varsinkin, jos ääni on kova ja terävä ja alkoi kiihdytyksessä. Helpoimmat kohteet kannattaa tietysti tarkistaa ensin.
  3. #3
    Tarkempi kuvaus "pärinästä" helpottaisi asiaa, mutta aloitetaan siitä että oliko tankissa viimekautiset bensat, jos oli, niin vaihda ne ensimmäiseksi (nykybensojen säilyvyys luokkaa 3kk).
    ZX-10R + ZX-6RR
  4. #4
    Olen ehtinyt jo ajaa tankillisen aiemmin, joten en usko, että siitä on kyse. Ääni tuli kun kierroksia oli noin 12K rpm eli tuo nokkaketjun hyppääminen voisi olla syy, koska ääni on nakuttava ja se kuuluu moottorista "kaikilla" kierroksilla. Toivottavasti sieltä ei olisi mennyt venttiileitä yms. Onko tämä yleistäkin, koska oman käsitykseni mukaan ketjukoneen pitäisi olla melko huoltovapaa tai huoltovälin ainakin pitkä. Pyörän ei mittarin mukaan ole nähnyt paljoa maailmaa tosin nyt alkaa hieman epäilemään mittarin lukemaa... Jos jollain käynyt todellakin niin, että ketju on päässyt hyppäämään hampaalta, niin vois ystävällisesti kertoa? Ennen tätä tapahtumaa koneen äänet olivat terveet ja kaikki toimi kuten pitikin joten tuntuu oudolta, kuinka ketju voi hypätä, jos se ei ole aiemmin ollut löysällä.
    Yamaha YZF-R6 -13
    Yamaha YZF-R1 -03
    Suzuki GSX-R 600 -99
  5. #5
    Tuohon jakoketjun/ jaon yli hyppäämiseen on oltava joku syy.
    Ja jos se on hypännyt niin tulee mieleen että kiristäjä on hajonnut.
    Eli helpoin konsti vian ensi paikallistamiseen on ottaa kiristin käteen ja tutkia sitä vähäsen.
    Jos se on kunnossa, niin sitten venttiilikoppa pois (ensin se kiristin paikoilleen) ja katsoa nokkien ajoitus.
    parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
  6. #6
    Kiitoksia näistä. Ilmoittelen, tänne, kun vika selviää.
    Yamaha YZF-R6 -13
    Yamaha YZF-R1 -03
    Suzuki GSX-R 600 -99
  7. #7
    Mites muuten tuon jakoketjun kanssa, voiko jako olla esim "yhden hampaan" väärässä ja kone käy hyvin mutta ala vääntö puuttuu?
    Itellä epäilen et ois jakopäänketjun vaidon yhteydessä käyny asentajalla moka ja jako ei olis tullu aivan kohdallaa..

    Mutta eikö sen huomais käyntiäänestä heti?
    suzuki rf 600r -96
    http://www.moottoripyora.org/kuva-al...php?pos=-18895

    Olen kerran erehtynyt, silloin luulin olevani väärässä.
  8. #8
    Lainaa (tomppa85 @ Huhti. 19 2009,19:15) kirjoitti
    Mites muuten tuon jakoketjun kanssa, voiko jako olla esim "yhden hampaan" väärässä ja kone käy hyvin mutta ala vääntö puuttuu?
    Itellä epäilen et ois jakopäänketjun vaidon yhteydessä käyny asentajalla moka ja jako ei olis tullu aivan kohdallaa..

    Mutta eikö sen huomais käyntiäänestä heti?
    ei sitä käyntiäänestä huomaa.
    mulla aikanaan 750äffään vaihdettiin ketju ja "asentaja" oli sitten veivannu imunokan yhden hampaan verran pieleen.
    kyllä sillä ajamaan pystyi, mutta ei se oikein toiminu. ja bensaakin se vei silloin ihan pirusti
    Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
  9. #9
    Lainaa (Salmon @ Huhti. 19 2009,19:41) kirjoitti
    Lainaa (tomppa85 @ Huhti. 19 2009,19:15) kirjoitti
    Mites muuten tuon jakoketjun kanssa, voiko jako olla esim "yhden hampaan" väärässä ja kone käy hyvin mutta ala vääntö puuttuu?
    Itellä epäilen et ois jakopäänketjun vaidon yhteydessä käyny asentajalla moka ja jako ei olis tullu aivan kohdallaa..

    Mutta eikö sen huomais käyntiäänestä heti?
    ei sitä käyntiäänestä huomaa.
    mulla aikanaan 750äffään vaihdettiin ketju ja "asentaja" oli sitten veivannu imunokan yhden hampaan verran pieleen.
    kyllä sillä ajamaan pystyi, mutta ei se oikein toiminu. ja bensaakin se vei silloin ihan pirusti
    No hemmetti.. Oiskohan mullaki käyny sit noin
    Ei vaan taho pelittää enää tänä keväällä ja ainut remppa on just toi ketjun vaihto.. miten se sulla ilmeni toimivuudessa?
    suzuki rf 600r -96
    http://www.moottoripyora.org/kuva-al...php?pos=-18895

    Olen kerran erehtynyt, silloin luulin olevani väärässä.
  10. #10
    no se ilmeni että alhaalla ei ollu puhtia ollenkaan. 7-9tonnin kierroksilla tökki tosi pahasta. eikä se toiminu siellä yli 9tonnissakaan
    Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
  11. #11
    Lainaa (jakari59 @ Huhti. 13 2009,08:38) kirjoitti
    Tuohon jakoketjun/ jaon yli hyppäämiseen on oltava joku syy.
    Ja jos se on hypännyt niin tulee mieleen että kiristäjä on hajonnut.
    Eli helpoin konsti vian ensi paikallistamiseen on ottaa kiristin käteen ja tutkia sitä vähäsen.
    Jos se on kunnossa, niin sitten venttiilikoppa pois (ensin se kiristin paikoilleen) ja katsoa nokkien ajoitus.
    Mun pettäneestä kiristäjästä ei nähnyt päällepäin mitään vikaa.
  12. #12
    Pikku gigsarin vika selvisi.... pakoventtiili oli katkennut koneeseen... Eli se kone on aika kuollut. Eniten ihmetyttää se, että kone toimi vielä sen jälkeen, eikä sammunut samantien.
    Yamaha YZF-R6 -13
    Yamaha YZF-R1 -03
    Suzuki GSX-R 600 -99
  13.  
  14. #13
    ainakin 1100 IÖ -kone on toiminut ihan normaalin kuuloisesti vaikka kiertokanki on tullut lohkosta läpi...