Yöllisiä typeriä kysymyksiä vol.1
tuossa pihassa makaa 2005 zx6r ja siitä on akku lopussa. voiko sitä akkua ladata kun se on pyörässä kiinni vai onko se pakko ottaa irti. millaista laturia tulisi käyttää? onko 12-60 amppeerinen laturi liian voimakas?
<p>BMW S 1000 RR</p>
On liian voimakas, se akku kiehuu noilla ampeereilla. Sellanen 1A tai vajaa olis hyvä. Ja voit ladata sitä vaikka se on kiinni.
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
Mä oon lataillu ihan normaalilla Einhellin, muistaakseni 8 amppeerisella. Ei ongelmia, kunhan ei jätä viikoksi kiinni. Siinä on kuitenkin se ylilataussuoja (jonkinmoinen) Tosin jos akku aivan kuollut, suosittelen työntökäynnistystä ja reissua akkukauppaan.
CBR 1000F -89
voi ladata paikallaan mutta suositus varmaan että ottaa toisen navan irti. Itse en ole ottanu . Onhan toi liian järee laturi mp käyttöön (menee ainkin akku entiseksi siinä vaiheessa kun keität sen)hommaa mp(ja muihinkin pieniin ) akkuihin käypä laturi esim ctek benton tai lidlin 9 eken? laturi![]()
oon kyllä niin hyvä näitten kans.. tuos laturin kyljessä lukee rated current arithmetic 2,5A, effecetive 4 A ja sen jälkeen 12 to 60 Ah
eli onko tuossa nyt sitten 4ampeeria ja mitä nuo 23 to 60 Ah on?
kiitokset aikaisemmista vastauksista![]()
<p>BMW S 1000 RR</p>
uusi akku muutama kymppi, miksi pähkäillä
emmä mistäänmitääntiiä
haistakaa vittu, viva ukraina!
Kyllä mun ainakin täytyy pähkäillä, Hornettiin uusi akku(dos-equis @ Huhti. 12 2009,02:08) kirjoitti
on tuolla 170 eken paikkeilla. *![]()
Honda CB900F Hornet *2005
12 to 60 Ah tarkoittaa akun kokoa jolle kyseinen laturi on tarkoitettu eli 12-60 Amppeerituntia
2,5A taitais olla laturin antama normaali latausvirta ja toi 4A on "teholataus".
Kyllä noilla arvoilla voi mopon akkua latailla, kunhan ei jätä laturia kiinni päiväkausiksi, vaan lataa sen muutaman tunnin mikä on tarvis
Mitään tietämättä veikkaisin ainakin että noi Amppeerituntiluvut (Ah) tarkoittavat millaisille akuille laturi on tarkoitettu.(Sirousal @ Huhti. 12 2009,01:46) kirjoitti
Noita amppeereita niin villi veikkaus että latausvirta liikkuu noitten raja-arvojen välissä kuormasta riippuen.
Toivottavasti joku oikeesti näistä asioista tietävä kertoo miten asian laita on, muakin rupesi kiinnostamaan *
Suosittelen kuitenkin ensi talveksi pyörille tarkoitetun ylläpitolaturin hankkimista jos vain budjetti antaa periksi. Saksasta itse ostin 30 eurolla, enää ei tarvitse mitään purkaa kun akkua pitää ladata. Ei muuta töpseli seinään ja liitin pyörään kiinni.
Honda CBR1100XX
Auton laturi käy hyvin kun kytket vaikka 20watin jarrupolttimen sarjaan akun kanssa.
Latausvirta jää alle ampeerin ja lamppu himmenee sitä mukaa kuin akku täyttyy.
Eli kun lamppu sammuu akku on täysi.
minen tiedä aiheesta mitään, mutta laitoin autonakun suoraan pyörän kaapeleihin käynnistyskaapeleilla kiinni. Käytin pyörän lämpimäksi, jonka jälkeen pistin pyörän akun rinnan auton akun kanssa ja käynnistin auton ja annoin akun latautua jonkin aikaa. Tämän jälkeen laitoin pyörän akun pyörään kiinni ja starttasin pyörän ja annoin pyörän käydä n. 15 minuuttia. Seuraavana päivänä lähdin ajelulle. Toki ajelulle olis voinut lähteä heti, mutta en kerennyt.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Mikähän se on ihmisluonteessa vikana, kun aina pitää akun hankinnassa säästää?
Olen jo vuosikymmenet katsellut autonakkujen kanssa keplottelevia ihmisiä, jotka tuovat vanhaa akkua väilillä lämpimään ja seuraavan päivänä taas työnnetään autoa porukalla. *
Kyse on kuitenkin yleensä 50-200EUR hankinnasta ja monet ostelevat sillä rahalla helposti kaikkea muuta mukavaa autoon, paitsi akkua.
Eikä tuo mp-akkukaan paljon maksa (18-75EUR), jos esim. Biltemasta hankkii (Nämähän ovat Biltemassakin kohtalaista laatua!). Varmaan erikoisempiakin akkuja on joissain pyörissä, mutta yleensä nämä käyvät.
Miksi siis tehdä elämästä vaikeampaa kuin se on? *![]()
"Voit valita oletko aina oikeassa vai onnellinen"
Suzuki GS 500E -> Honda CBR 1100xx
Lainaus: "Mikähän se on ihmisluonteessa vikana, kun aina pitää akun hankinnassa säästää? "
Se on tätä (Sarasvuon hehkuttamaa) huomiotaloutta. Ostetaan kallis pyörä/auto tms. joka näkyy helposti naapuriin pihalle. Siihenhän ne rahat menikin, eikä ole "varaa" enää muuhun. Näkeehän noita, esimerkiksi kymmenien tuhansien autoissa loppunajetut pinnatut renkaat. Akkurahatkin voisi laittaa vaikka minivilkkuihin.
Huh huh helepottaa jo...
Hånda CBR954 & KTM 300 EXC
Oman pyörän akun otin irti paria kuukautta ennen kauden alkua.
Noin kuukautta ennen löin sen vähän yli vuorokaudeksi kiinni Liiteristä ostettuun laturiin.
Kolmisen päivää ennen pyörän ajoon ottoa, kävin heittämässä akun kiinni.
Pyörä lähti käyntiin, aivan kuin ei mitään taukoa olisi ollutkaan.
Autoon sitten tuli hommattua talvella Optiman keltakantinen, kun ensin olin joitakin kertoja roudaillut akkua sisään latinkiin.![]()
Nyksä. Speed Triple 2013
EX: GSX-R 1000 K6
EX: R6R 06
On tässä omakin lehmä ojassa. Akku pitäs hommata. Huomasin talvella silloin tällöin käynnistellessä että tyhjenee alle kuukaudessa ittekseen. Kesällä ei ollut ongelmaa vielä kun ajotkin oli melkein joka päivä.
Onkohan MP akkuja missään testailtu? Stormin luettelosta katselin MGM ja Varta akkuja, hintaero oli hirmuinen 59€ / 179€ *![]()
Hånda CBR954 & KTM 300 EXC
kyllähän tuota paikallaan voi ladata, vaatii vain pikku nikkarointia että pääsee siihen käsiksi.
tankin / satulan alata ne sivu muovit irti ,toinen oliko nyt vasen joka on 2:a kuusioruuvilla kiinni ja toinen yhellä, satula pois 2 ruuvia ja sitten tankki pystyyn 3 ruuvia irti , ja jo vain näkyy akun + napa, tila on silti ahdas ja akkulaturin hauenleukaa on syytä varoa ettei se ota maihin ...
tympeässä paikassa tuo hieman on mutta onnistuu se...
nimin. eilen ko. operaation suorittanut ja tänään kasaan , sitten alkaa ajokausi
baotian 50
Pyörässäni on uusi akku jonka tyhmyyttä onnistuin tyhjentämään pakkasessa. Siksi kyselin latausvinkkejä.(timppa60 @ Huhti. 12 2009,11:34) kirjoitti
<p>BMW S 1000 RR</p>
Pakkanen on monille akuille todella pahasta, varaamaton akku saattaa jäätyä helpostikin, sen jälkeen akkukaupoille todennäköisesti.(Sirousal @ Huhti. 13 2009,18:48) kirjoitti
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Taitavat olla kyseessä nämä ihmiset, joille akku on vain loota joka näyttäs olevan tarpeellinen auton toiminnan kannalta, eli ei oikein ymmärretä mistä on sen kanssa kysymys. Itse kanniskelin männävuosina lähes päivittäin vanhan obeliskin akkua aina mukanani kämpille, mutta silloin oli kyse kovista pakkasista, opiskelijan budjetista ja ooppelista, jota sai sahata päivittäin aika paljon. Se akku toimii varmaan vieläkin moitteettomasti, vaikka kyseisen auton tekniikka oli ns. valmis. Näin sen kyllä liikenteessä vielä siitä eroon päästyäni, joku innokas lippisjamppa varmaan laittanut sen kuntoon, ainakin näytti olevan aika läpikäydyn näköinen ja vanteetkin oli komiat(timppa60 @ Huhti. 12 2009,11:34) kirjoitti
![]()
Sorry Sirousal, tämä ei ollut tahallinen vuodatus sinulle, vaan tuli mieleen yleisesti näistä foorumin akkuongelmista tällainen "filosofinen" näkökulma. *(Sirousal @ Huhti. 13 2009,18:48) kirjoitti
![]()
"Voit valita oletko aina oikeassa vai onnellinen"
Suzuki GS 500E -> Honda CBR 1100xx
Ite latailin mp-akkua ennen max1A/ylläpitolaturin hankkimista siten, että laitoin sarjaan normaalin 21w/12V lampun. Ikäänkuin etuvastukseksi.
Ja jos on lyhyt latausaika ja voi seurata että kuumeneeko akku kovasti, niin normi 4A auton akun laturilla lyhyitä rupeamia. Sillä saattaa akkuvainaakin herätä uuteen eloon... *![]()
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Akkua voi ladata sillon kun se on mopossa kiinni. Mut jos haluut hifistellä, niin ota jompi kumpi mopon piuha navasta irti (yks pultti ei oo paha rasti), niin akku on "irti".(Sirousal @ Huhti. 12 2009,01:29) kirjoitti
Jos akku on täysin hengissä, niin lataa lyhyissä jaksoissa 10-15 minsaa (kuuntele keittääkö akku/ lämpeekö akun kylki) jos laturin mittari näyttää ett akku ottaa yli 1A virtaa vastaan.
Jos taas laturin mittari näyttää ett akku ottaa virtaa alle 1A vastaan, niin sit voit rauhassa antaa laturin ladata esim 5 tuntia, ja sit testata onko eloa.
Jos akku on ollut ihan dööd; napajännite yleismittarilla alle ~11,5V; niin esim 10 tuntia, ja sit testata onko eloa.
Se o sinänsä iha sama vaikka 1000A laturilla latais mopon akkuu, jos mopon akku suostuu ottaan vastaan vaan alle 1A. Mut jos akku taas ottaa jonku 1-5A vastaan, niin sit kannattaa vähä tsiigata ettei keitä akkua ylikypsäks.
Osta esim motonetistä ctek xs800 39,90e. Siin on piuhanpätkä mukana jonka saa suoraan napoihin kiinni, ja toises pääs on liitin jolla sit taas laturi liitetään. Niin ei tarvi jatkossa tankkii vääntää auki jos haluu akkuu ladata.
Ite tein viel silleen ett jatkoin piuhoja ja vedin liittimen takasatulan alle, jolloin ei tarvi ruuvata ollenkaan ku haluu ladata akkuu.
(mulla kans -05 6r)
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ja sit uus akku on taas dööd vuoden päästä.(dos-equis @ Huhti. 12 2009,02:08) kirjoitti
Kannattaako?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Eihä tos oo mitn järkee??(polip @ Huhti. 12 2009,09:38) kirjoitti
Jos toi jarrulamppu "palaa", niin siihenhän palaa kaikki laturin jännite, ja akulle ei jää mitään latausjännitettä.
Ja vasta siinä vaiheessa kun lamppu ei "pala", niin jännite riittää lataamaan akkua.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Jos ei muuta, niin vedä tankin alla olevaan napaan piuha abikolla kiiini ja satulan alle. Ni ei tarvi enää pelleillä sen tankin kans.(liero @ Huhti. 12 2009,12:17) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Riippuu siit kuin tyhjä se on. 75% tyhjentynytkin kestää pakkasta viel aika hyvin:(Sergei The Eagle @ Huhti. 13 2009,18:59) kirjoitti
http://jgdarden.com/batteryfaq/carfa...#freeze_points
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kyllähän tarviikkeella ja merkkituotteella on yleensä eroa kuin yöllä ja päivällä. Tässä omaa osaansa ajaa vielä tuo Vartan käyttämä LF-"teknologia", jossa myös huoltovapaa akku geeliytyy hapopettaessa. Samoin Vartan käynnistysvirta tod.näk. moninkertainen (ilmoittavat, MGM ei).(kataja @ Huhti. 12 2009,12:10) kirjoitti
Tavalliselle pulliaiselle ei välttämättä ole mitään eroa, kyllähän Ladallakin pääsee siinä missä Mersullakin.
'03 ZX6R