Omassa ei ollut mitään ongelmaa ja jarruremontin yhteydessä huomasin, että toinen levy oli kulunut huomattavasti enemmän kuin toinen ja sen puolen jarrupalat silminnähden ohuemmat. En tiedä johtuuko tuo järjestelmästä, että toiselle puolelle tulee enemmän voimaa kuin toiselle, kun ei näistä pahemmin kokemusta ole, mutta itse äänestäisin tuota laakeria tässä vaiheessa. Voi olla, että edellinen omistaja ei laiskuuttaan ole viitsinyt vaihtaa/rasvata etulaakeria ja sen kilometrit ovat nyt ajettu.(TKD @ Huhti. 09 2009,08:27) kirjoitti
Nyt on sitte niitit rasvattu ja pyöritelty huolella auki, sekä vaihdettu jarrupalat ja satulat, männät ja jarrulevyt puhdistettu. Tärinä loppui melkeen kokonaan. Vielä täristee hiukan tietyistä nopeuksista ja tietyllä voimalla kuinka kovaa jarruttaa. Mut jos se sitte vaan on käytön puutetta se loppu pikkunen tärinä.
Kiitoksia vaan kaikille![]()
Siis ongelma on hiekanjyvänen niitin välissä joka estää levyä asettumasta suoraan linjaan. Itse levyhän voi olla suora kuten esimerkiksi TM:n kestotesti GS:ssä, mutta hiekanjyvänen jonkun niitin välissä riittää saamaan aivan vastaavan tykytyksen kahvaan kuin tuhottoman kiero levykin.(jannu @ Huhti. 10 2009,00:57) kirjoitti
Perseestä koko kelluvat levyt katukäytössä varsinkin jos yhtään ajaa hiekkateitä, ääntelyn takia nuo normaalit kelluvat levyt ovat melkein kiinteitä ja paska ei niittien välistä pääse tärisemään pois kuten reilusti uivissa levyissä.
Kelluvassa levyssä satunnainen paska niittien välissä voi vielä tehdä sen että jarrutuksessa täristää satunnaisesti, levy asettuu jarrutuksen alkaessa johonkin niittien rajaamaan kohtaan joka voi olla suorassa tai vähemmän suorassa linjassa satulaan nähden mikäli vastakkaisella puolella niiteissä on ollut liikkumista estävää moskaa satulan alkaessa välittää levyyn pysäyttävää momenttia joka lukitsee levyn tiukasti paikalleen.
kaverilla oli sama homma ja ne laakerit ei ollu ihan parhaimmas iskus mut levyt oli kierona =/
drive fast, race hard or die yound...it´s your choice
Tossa vaihtelin etupalat omaan mopooni.
Niitit vaikutti olevan ainakin jonkun verran jumppasessa.
En viitsinyt vaivautua niitä pyörittelemään auki.
Enne palojen vaihtoa, ja vaihdon jälkeen ei mitään ongelmia.
Eli näinollen voisi uskoa, että ei se niittien pieni jumittelu ole välttämättä syynä täristykseen?
Nyksä. Speed Triple 2013
EX: GSX-R 1000 K6
EX: R6R 06
Niitit voi olla täysin jumissa ja itse levy silti suorassa. Kelluva levy ei normaalisti juuri liiku niittien varassa sivusuunnassa, tarvitaan esimerkiksi monttuista tietä jolloin satula ja levy pääsevät tärisemään hiukan irti toisistaan jolloin paska pääsee niittien väliin epätasaisesti vääntämään levyä kieroon. Ei sinällään mikään ihme että esimerkiksi TM:n kestokesti GS:ssä jarrut täristi, BMW:hän taisi muuttaa levyjä vapaammin kelluvaan muotoon aika nopeasti.(Petsku73 @ Huhti. 13 2009,15:10) kirjoitti
Tänään virittelin porakoneeseen 5mm kuusiokoloavaimen ja pyörittelin sillä rocketin etujarrulevyjen niitit auki + suikutin verrattaen paljon brake cleaneria niihin sekä itse jarrusatulaan. Lopputulos: Loistavan pehmeästi toimiva etujarru. Tätä ennen jarru hieman "pumppasi" jarruttaessa.
Niittejä pyöriteltäessä kannattaa oikeasti käyttää porakonetta koska ei siitä muuten nysväämällä hyvää tahdo saada. *
Muokkauksia tähän viestiin 28.6.2009. Meni edestä levyt vaihtoon kun pumppaus palasi noin viikon ajon jälkeen. Nyt ollaan ajeltu pari viikkoa uusilla jarrulevyillä huolettomasti.
Liv to Raid! Raid to liv!
Kehtaisko joku laittaa kuvaa näistä niiteistä, kun ei meinaa millään ymmärtää mitä niillä tarkoitetaan. *![]()
http://www.carbibles.com/brake_bible.html Tuolla on ihan hyvin selitetty...(Whuizzz @ Touko. 24 2009,19:11) kirjoitti
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Kertokaas joku jolla on ollut tällaisessa viassa syy pyöränlaakerissa, että: kun vanteen irrottaa niin tunteeko laakerin välyksen/rahinan sormella pyörittämällä? Ite irrotin laakerit ku maalautin vanteet ja jouduin vaihtamaan toisen kun meni se rasvalevy sivusta rikki. Toisen laitoin takasin mutta epäilyttää että saiko sekin siipeensä irrotuksessa. Ongelmaa on siis että jarrutuksessa tuntuu, ja melkein kuulee jurinaa, ei siis tärinää. Aluksi epäilin ohjauslaakeria joka oli oikeasti löysällä. Vika ei kuitenkaan kadonnut kiristyksen jälkeen.
Siis vaihdoit vain toisen laakerin, ja tungit sen toisen vanhan ja kerran irroitetun takaisin??? Olikohan oikea paikka säästää muutama euro.(holger @ Kesä. 16 2010,14:47) kirjoitti
Tai sit sun laakerit on tosi kalliita.
ZZR1400 -06
Itse ostin etupyöränlaakerisarjan (molemmille puolille) Tammer Dieselistä huimaan 7€ hintaan. Noita laakereita nyt saa mistä tahansa laakeriliikkeestä. Mopokauppojen hinnoissa on aina 'mopolisä'
Laakerissa ei välttämättä tarvitse olla klappia, ne voivat olla myöskin "kuivuneet". Tämän huomaa sillä, että laitat etuakselin läpi vanteesta (pyörä siis irti) ja nostat renkaan ilmaan akselin molemmista päistä kiinni pitäen. Nyt pyörität rengasta pienin liikkein eteenpäin esim. peukaloilla, liikkeen tulisi jatkua sujuvana (pyörii itsestään). Jos pyöriminen loppuu kuin seinään - tuntuu pykälä - niin laakeri vaihtoon. Lisäksi tuo laakeri tuntuu nahealta/laahaavalta, kun sormin sitä laakeripesässä pyörittää. Siinä ei ainakaan minulla mitään klappia tuntunut.
Uusilla laakereilla pyörä pyörisi vaikka maailman tappiin, ero oli siis todella iso. Ja aina siis kannattaa vaihtaa uudet laakerit molemmille puolille (parina).
250cc 2t & HD FXDB
ex. HD XL1200C
ex. XV cafe project '81
ex. KTM 350 EXC-F '12
ex. ZX-10R ´13
ex. WR250R '12
ex. ZX-10R '07
ex. FZ6-S '04
Hommahan ei todellakaan aina mene näin, tehtaat esim teettävät jollain laakerivalmistajalla jonkin sarjan laakereita ihme mitoilla, ja noita ei sitten saa mistään laakeriliikkeestä.kirjoitti
Totta tämäkin, mutta harvoin ihan normaaleihin kulutusosiin. Noissa esim. laatikon laakereissakaan syy ei välttämättä ole pelkkä v.tuilu, vaan pakko kun pitää sovittaa akselipaksuudet ja laakerin suositellut kehänopeudet toisiinsa.(Hemppa @ Kesä. 17 2010,17:20) kirjoitti
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Ei löytynyt tuohon laakeria ainakaan stormilta. Tosin en kyllä käynyt kyselemässä mistään "laakeritaivaasta". Ja tuo 45e oli tosiaan kappalehinta alkuperäisestä.
Luulisin että vika on kyllä laakerissa.. pitää purkaa ja katsoa.