Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 47:sta
  1. #1
    Elikkäs tuli hommattuu pyörä talven aikana (kawasaki zx-6r 636 vm-02) eikä sitte päässy koeajamaan. No nytten on sit ajettu ja todettu et etujarruissa häikkää eli täristää yli 60 km/h vauhdista ja satasen vauhdissa jo aika paljon. No ensimmäiseks sitte eturenkaan vaihdon yhteydessä jarrupalat pois ja männät tsekkaamaan et liikkuu, ja hyvin pelitti. Sitte katottiin että onko ohjauslaakerissa väljää eikä tuntunut olevan (keula ilmaan ja etupäätä heiluttamalla). seuraavaks tarkistettiin levyt tarkkuusmauserilla ja eroja oli joku sadasosa milli. Seuraavaks sitten tarkistettiin jarrulevyjen niitit ja jummissaha ne oli. No hetki meni ku pähkäiltiin että milläs ne avattais pyöreitä kun ovat ratkaisuksi keksittiin laitettaa pultti niitistä läpi ja mutteri kiinni ja pyöriteltiin ne auki, hiekkaa oikeen pöllähti niittien välistä. ja loput niitit sitte auki kanssa ja sitte toiveikkaana testaamaan mut pettymys oliki sit suuri ku huomas et kyllähä ne viel täristi. Tosin ehkä hieman vähemmän (voi olla kyllä sekin toiveajattelua). Et mitäs sitte seuraavaks? vinkkejä? etuiskarien öljyt? iskarit muuten katottu et on säädöt yläpääs ainaki millilleen molemmissa yhtä paljon. mainittakoon et vasen stefa vuotaa hieman. Jarruttaessa ei kuitenkaan vietä suuntaan tai toiseen.
  2. #2
    Ettei vaan olis jotain skeidaa siinä jarrulevyssä? Pyyhi levy a tinnerillä ja jos tuntuu että on jotain niin b kevyesti hiomapaperilla ja jarrupalan pyyhkäset myös. Ei ku kokeileen jos kerran missään ei ole väljää?



    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  3. #3
    Etusen laakerit kannattaa tarkistaa... Noilla oireilla viittaa hyvin pitkälle siihen, jotta loppu ovat.



    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

    Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
  4. #4
    Kierot levyt.
    Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
  5. #5
    Tai sitten voi olla kuten mun kohdalla, että kaikki yllämainitut spekuloitiin, mutta kesä kovaa ajoa ja säännöllistä jarruttelua... Eipä täristä enää :-) Eli kaippa tuota voi käytön puutteenkin takia ilmaantua tommosta. Brake cleaneri ei paljoo maksa ja sille on muutakin käyttöö, et sitä voi suihkutella jarruuseen.
    CBR 1000F -89
  6. #6
    Lainaa (mico @ Huhti. 08 2009,22:16) kirjoitti
    Kierot levyt.
    Levyistä tulee kierot, jos etusen laakerit paskana.



    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

    Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
  7. #7
    Lainaa (Rade @ Huhti. 08 2009,18:30) kirjoitti
    seuraavaks tarkistettiin levyt tarkkuusmauserilla ja eroja oli joku sadasosa milli.
    Tarkkuusmauserilla? Tarkoitatko siis työntömitalla? Kunnollisella heittokellolla tuo varmaan pitäisi mitata ja tämä mittaus näyttää samalla heitot levyjen kiinnityksessä ja muissakin. Kello kiinni iskariin, kellon mittapää kiinni levyyn ja renkas pyörimään. Huoltomanuaalissa tuo heitto on mainittu, mutta muistaakseni esim. Hondalla tuo maksimiheitto on 3 sadasosaa. Sallittu heitto ei siis todellakaan ole suuri. En väitä kuitenkaan, että välttämättä olisi levyt.
    Harrikka
  8. #8
    Lainaa (jannu @ Huhti. 08 2009,23:49) kirjoitti
    Lainaa (Rade @ Huhti. 08 2009,18:30) kirjoitti
    seuraavaks tarkistettiin levyt tarkkuusmauserilla ja eroja oli joku sadasosa milli.
    Tarkkuusmauserilla? Tarkoitatko siis työntömitalla? Kunnollisella heittokellolla tuo varmaan pitäisi mitata ja tämä mittaus näyttää samalla heitot levyjen kiinnityksessä ja muissakin. Kello kiinni iskariin, kellon mittapää kiinni levyyn ja renkas pyörimään. Huoltomanuaalissa tuo heitto on mainittu, mutta muistaakseni esim. Hondalla tuo maksimiheitto on 3 sadasosaa. Sallittu heitto ei siis todellakaan ole suuri. En väitä kuitenkaan, että välttämättä olisi levyt.
    Eipä tuo noin oikee kelluvalla levyllä taida onnistua. Saattaa heittää vaikka ei ole kiero.

    Mulla oli hornetissa kiero levy, johtui kaatumisesta. Näki silmällä, ajatessa vatkas jarrusatulaa ja jarruttaminen irroitti paikat hampaista.
    KTM 690SM
  9. #9
    Kokeileppa suihkasta vähän WP40.stä sinne niitteihin millä ne jarrulevyt on kiinni... Nimittäin jos ovat jumissa, niin nypyttää!

    Huomaa vaan sitten, että jarrut ei pelaa hetkeen niinku pitäis, koskapa se samainen neste voitelee sitten vauhdissa myös ne sun levyt Mut tällä tapaa aikanaan loppui Kawasta nypytys... Eli ns. kelluvat levyt saatiin jälleen "pinnalle".
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  10. #10
    Tarkistelin asiaa ja käsillä sattui olemaan -08 rykkösen huoltomanuska. Kyllä ainakin siinä käsketään mittaaman levyt juurikin kuvaamallani tavalla vaikka levyt kelluvat ovatkin. Maximi heitto on rykkösessä 0.1 milliä, jonka ylittyessä levyt vaihtoon. Kello käsketään asettamaan 1.5 mm päähän levyn reunasta. Kuitenkin, kuten yllä väitänkin, Hondalla heitto oli mielestäni pienempi. Kawasakista ei ole hajuakaan.

    EDIT:Lisäyksenä, että kelluvien levyjen mittaus ei ole varmaankaan kuitenkaan suoraviivaista. Itse ehkä ottaisin seuraavan proseduurin; mittaisin, merkkaisin levyyn tussilla minimin/maksimin, nytkyttäisin niittejä, mittaisin, merkkaisin, ... Jos alkaa näyttämään, että aina samassa paikassa heittää eniten (yli rajan)... Kuitenkin, kukin tavallaan.



    Harrikka
  11. #11
    Kuinkahan moni on vaihtanu levyt jumiutuneiden niittien takia?
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  12. #12
    Kannattaa ne niitit tietenkin tarkistaa. En voi olla kuitenkaan kommentoimatta yhtä asiaa. Voimat ovat joka suuntaan aika hemmetin suuria. Niiden niittien kanssa ei kannata siis turhan tarkka olla, koska kyllä niillä voimilla repii pienet jumit auki. Lika jarrusatuloissa ovat varmaan yleisesti pahempi nypyttelyn aiheuttaja.

    Kannattaa ne niitit yleensäkin varmaan puhdistaa ja kunnon hapettumat varmasti ne jumittavat. Lisäksi keskustelun aloittaja oli mielestäni erittäin ansiokkaasti puhdistanut ja käynyt läpi kaiken oleellisen.
    Harrikka
  13. #13
    Viime keväänä oli samaa ongelmaa kun ekaa kertaa lähdin uudella mopottimella ajamaan. Pyörittele ne nastat kunnolla jonkun puhdistusaineen kanssa(ei siis paria kierrosta/nasta VAAN kunnolla) sitten normaalia ajoa ja jarruttelua. Auttoi itsellni huomattavasti ja kesällä ei enään erottanut kuin aivan pientä tärinää jostain tietystä nopeudesta jarruttamalla.

    Tänään hain mopon talvisäilöstä ja taas oli samaa tärinää havaittavissa kuin viime keväänä, eli taas pyörittelemään joku päivä. Viime vuonna kävin itse saman rituaalin läpi paniikeineen ja vaihtoehtoineen kuin tämän ketjun aloittaja kieroineen levyineen ja ohjauslaakereineen yms. Pyörittele huolella ja jos ei auta niin mieti sitten kalliimpia vaihtoehtoja. Ja hyvää tulevaa ajokautta
  14. #14
    Kiitosta vaan kaikille vastaajille ja hyvää alkavaa ajokautta itse kullekkin =) Pitää nyt sitte koittaa antaa niiteille hiukan rasvaa ja breikkliinerii jarruille Kerron sitte jos/kun ongelma ratkee ja mikä oli ongelma. Toki vielähän otetaan vastaan vinkkejä/ratkaisuja mikäli joltakulta sattuu sellaisia löytymään
  15. #15
    Lainaa (jannu @ Huhti. 08 2009,23:49) kirjoitti
    Lainaa (Rade @ Huhti. 08 2009,18:30) kirjoitti
    seuraavaks tarkistettiin levyt tarkkuusmauserilla ja eroja oli joku sadasosa milli.
    Tarkkuusmauserilla? Tarkoitatko siis työntömitalla? Kunnollisella heittokellolla tuo varmaan pitäisi mitata ja tämä mittaus näyttää samalla heitot levyjen kiinnityksessä ja muissakin. Kello kiinni iskariin, kellon mittapää kiinni levyyn ja renkas pyörimään. Huoltomanuaalissa tuo heitto on mainittu, mutta muistaakseni esim. Hondalla tuo maksimiheitto on 3 sadasosaa. Sallittu heitto ei siis todellakaan ole suuri. En väitä kuitenkaan, että välttämättä olisi levyt.
    juu siis digitaalinen työntömitta, ilmottaa sadasosa millin tarkkuudella. Mittaus tapahtui mittaamalla levyjen välinen ero useasta eri kohdasta samalla tavalla, eli pitämällä mitan kanttia levyä vasten. Hankalasti selitetty mut tuntui että ei voinu olla vino mitenkään eli pitäis tulla samalla tavalla kaikki kohdat mitattuu.
  16. #16
    Lainaa (Rade @ Huhti. 08 2009,18:30) kirjoitti
    Elikkäs tuli hommattuu pyörä talven aikana (kawasaki zx-6r 636 vm-02) eikä sitte päässy koeajamaan. No nytten on sit ajettu ja todettu et etujarruissa häikkää eli täristää yli 60 km/h vauhdista ja satasen vauhdissa jo aika paljon.....
    Veikataan vielä että etujousituksen sisäänpäinvaimennuksen säätö?

    -J-
  17. #17
    Itsellä oli sama ongelma viime kesänä Gixxerin(K3) etujarrun kanssa. Otin nesteet pois, putsasin huolella jarrusatulat ja männät, uudet nesteet sisään ja uudet palat paikalleen, tärinä hävisi...
    Null
  18. #18
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Viime kesänä Zetorin etujarrujen tärinä alkoi vaivaamaan ja paheni pitkin kesää niin paljon, että oli pakko ruveta tekemään jotain. Toinen levy oli jostakin syystä kiero, joten eipä siinä muu auttanut kuin vaihtaa.
    1000
  19. #19
    mittailen noita levyjä heittokellolla rengaskoneen alustalla pyörittämällä. saman asian ajaa mittaus rengasta pyörittämällä mutta teleskooppeihin on älyttömän vaikeaa saada heittokelloa hyvin ja pysyvästi kiinni.

    niittien aukipyörittely tosiaan auttaa usein, kuten myöskin levyn pinnan huolellinen puhdistus brake cleanerilla, mutta melko usein isompaan ravistukseen oikea lääke on uudet levyt. valitettavan kalliita, mutta meilläkin on näihin montaa vaihtoehtoa käyttötarpeen mukaan. itse suosittelen ISR kelluvia levyjä, mutta katukäyttöön kolina voi ottaa jonkun korvaan.
    Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
    PowerBike Finland
  20. #20
    puupalinkin voi vuolla loivaksi kartioksi, joka sopii niitin reikään, sillä voi nitkutella niittejä löysäksi.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  21. #21
    Lainaa (Hannula @ Huhti. 09 2009,08:48) kirjoitti
    Viime kesänä Zetorin etujarrujen tärinä alkoi vaivaamaan ja paheni pitkin kesää niin paljon, että oli pakko ruveta tekemään jotain. Toinen levy oli jostakin syystä kiero, joten eipä siinä muu auttanut kuin vaihtaa.
    Edelliseen pyörään piti vaihtaa eteen jarrulevy kun oli kiero. Saattaa vääntyä siitäkin jos ajon jälkeen suoraan menee pesulle pyörän kans, eli levy on ajon jälkeen lämmin ja jäähtyy yhtäkkiä kylmästä vedestä ja vääntyy. Mulla ainakin tuo levyn kierous tuntu vaan jarruttaessa nykäisyinä. Tai en vauhdissa huomannu kun oli aina niin keskittyny * Jos levy on mitattu suoraksi niin ei riitä mulla tieto/osaaminen auttaa



  22. #22
    Lainaa (chainese @ Huhti. 08 2009,22:19) kirjoitti
    Tai sitten voi olla kuten mun kohdalla, että kaikki yllämainitut spekuloitiin, mutta kesä kovaa ajoa ja säännöllistä jarruttelua... Eipä täristä enää :-)
    Jos etujarru ottaa kiinni epätasaisesti, niin enpä lähtisi moisilla jarruilla kovaan ajoon.
  23. #23
    Lainaa (raisio.offroad @ Huhti. 09 2009,15:00) kirjoitti
    Lainaa (chainese @ Huhti. 08 2009,22:19) kirjoitti
    Tai sitten voi olla kuten mun kohdalla, että kaikki yllämainitut spekuloitiin, mutta kesä kovaa ajoa ja säännöllistä jarruttelua... Eipä täristä enää :-)
    Jos etujarru ottaa kiinni epätasaisesti, niin enpä lähtisi moisilla jarruilla kovaan ajoon.
    Niin, noh kyllähän ne pysäytti kuitenkin. Pikku tutina tuntui ja erityisesti lähes paikallaan rullatessa kun melkeen paino jarrua, niin se aiheutti semmosta keulan pientä nyökkimistä. Empä tuota keksinyt muuta, kun palat ja levyt uusiksi, mutta hyvä näin ettei tullu laitettua. Kyllähän mä uusisin mielelläni kaikki maholliset kulutusosat, ehkä rungon ja moottorinkin, mutta esikoinen tuli taloon, eikä oikeen anna moraali periksi laittaa vaipparahoja varaosiin... Veikkaan, että kyllä säkin oisit lähteny ajelemaan, jos vaihtoehtona olisi koko kesä pakettiautoilua :-P

    Mutta, juu jos jarrutehoissa ois ollu moittimista, niin sit en ehottomasti ois ajanu paljoo....
    CBR 1000F -89
  24. #24
    Vaihdappa vielä jarrupalat....
  25. #25
    Minulla meni levyt vaihtoon ilmeisesti siksi, että en ollut ymmärtänyt noita niittejä irrotella (missään ohjeessa tai huolto-oppaassa ei mitään puhuta).

    Sitten niitit jumissa ajelin Euroopassa "vähän" mäkisemmässä maastossa reilummin ottein niin ilmeisesti levyt kuumenivat kunnolla, eivät päässeet liikkumaan ja vääntyivät.
    Kaikki muut edellä mainitut konstit kyllä kokeiltiin ensin, mutta ei auttanut kuin levyjen mittaaminen ja kun kierot olivat, niin vaihto.

    Vastaisen varalle, voisiko joku antaa hieman selkeämmät ohjeet miten olette noita niittejä "pyöritelleet"? Porakoneita ja pultteja on mainittu, mutta en ole vielä oikein saanut tolkkua toimenpiteen toteutustavasta...
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  26. #26
    Pultti läpi niitin reiästä, mutterilla kireälle, porakoneen istukka kiinni pulttiin ja niitti pyörimään... kyllä lähtee.

    edit. omalla vastuulla



    Voihan sen kromata jos ei se kulje.
  27. #27
    Lainaa (-W- @ Huhti. 09 2009,18:21) kirjoitti
    Pultti läpi niitin reiästä, mutterilla kireälle, porakoneen istukka kiinni pulttiin ja niitti pyörimään... kyllä lähtee.

    edit. omalla vastuulla
    ja jos koneella pyörittelee niin muistaa suihkia sitä nestettä väliin joka tuo sitä paskaa sieltä pois eikä kuumia liikaa
  28. #28
    Lainaa (Tympeysmies @ Huhti. 09 2009,17:27) kirjoitti
    Minulla meni levyt vaihtoon ilmeisesti siksi, että en ollut ymmärtänyt noita niittejä irrotella (missään ohjeessa tai huolto-oppaassa ei mitään puhuta).

    Sitten niitit jumissa ajelin Euroopassa "vähän" mäkisemmässä maastossa reilummin ottein niin ilmeisesti levyt kuumenivat kunnolla, eivät päässeet liikkumaan ja vääntyivät.
    Kaikki muut edellä mainitut konstit kyllä kokeiltiin ensin, mutta ei auttanut kuin levyjen mittaaminen ja kun kierot olivat, niin vaihto.

    Vastaisen varalle, voisiko joku antaa hieman selkeämmät ohjeet miten olette noita niittejä "pyöritelleet"? Porakoneita ja pultteja on mainittu, mutta en ole vielä oikein saanut tolkkua toimenpiteen toteutustavasta...
    En voi olla vieläkään jatkamatta. Voit olla huoletta. Ne levyt eivät varmastikaan vääntyneet jumittuneiden niittien vuoksi. Lämpölaajemisella on kyllä sellaiset voimat, että ne jumit aukenevat varmasti.

    Kukin saa pyörittää niittejään miten tahtoo, mutta mielestäni niitit ovat nousseet ehkä liian suuriin mittasuhteisiin. Jokainen voi varmaan miettiä miksi se Hondan/Yamahan/Suzukin/... insinööri ei ole nähnyt tarpeelliseksi käskeä pyöritellä niittejä joka välissä. Edelleenkin ja kuitenkin tuolla on merkitystä jarrutuntumaan ja ne varmasti kannattaa tarkistaa aika ajoin. *Se, että täällä käsketään ruiskuttelemaan liukasteita niitteihin (joka on kohta jarrupinnalla) on jo kuitenkin mielestäni vähän arveluttavaa. Ja edelleen ne jarruvoimat levyissä ovat oikeasti aika hemmetin suuret. Mikään puupalikka, porakone, CRC ei oikein siihen pääse. Mutta jumittunut niitti voi varmasti tehdä kelluvista levyistä vähemmän kelluvia, mikä tuntuu kahvassa varmasti. Mutta kieroksi se ne eivät levyjä tee.
    Harrikka
  29. #29
    Lainaa (jannu @ Huhti. 10 2009,00:57) kirjoitti
    Lainaa (Tympeysmies @ Huhti. 09 2009,17:27) kirjoitti
    Minulla meni levyt vaihtoon ilmeisesti siksi, että en ollut ymmärtänyt noita niittejä irrotella (missään ohjeessa tai huolto-oppaassa ei mitään puhuta).

    Sitten niitit jumissa ajelin Euroopassa "vähän" mäkisemmässä maastossa reilummin ottein niin ilmeisesti levyt kuumenivat kunnolla, eivät päässeet liikkumaan ja vääntyivät.
    Kaikki muut edellä mainitut konstit kyllä kokeiltiin ensin, mutta ei auttanut kuin levyjen mittaaminen ja kun kierot olivat, niin vaihto.

    Vastaisen varalle, voisiko joku antaa hieman selkeämmät ohjeet miten olette noita niittejä "pyöritelleet"? Porakoneita ja pultteja on mainittu, mutta en ole vielä oikein saanut tolkkua toimenpiteen toteutustavasta...
    En voi olla vieläkään jatkamatta. Voit olla huoletta. Ne levyt eivät varmastikaan vääntyneet jumittuneiden niittien vuoksi. Lämpölaajemisella on kyllä sellaiset voimat, että ne jumit aukenevat varmasti.

    Kukin saa pyörittää niittejään miten tahtoo, mutta mielestäni niitit ovat nousseet ehkä liian suuriin mittasuhteisiin. Jokainen voi varmaan miettiä miksi se Hondan/Yamahan/Suzukin/... insinööri ei ole nähnyt tarpeelliseksi käskeä pyöritellä niittejä joka välissä. Edelleenkin ja kuitenkin tuolla on merkitystä jarrutuntumaan ja ne varmasti kannattaa tarkistaa aika ajoin. *Se, että täällä käsketään ruiskuttelemaan liukasteita niitteihin (joka on kohta jarrupinnalla) on jo kuitenkin mielestäni vähän arveluttavaa. Ja edelleen ne jarruvoimat levyissä ovat oikeasti aika hemmetin suuret. Mikään puupalikka, porakone, CRC ei oikein siihen pääse. Mutta jumittunut niitti voi varmasti tehdä kelluvista levyistä vähemmän kelluvia, mikä tuntuu kahvassa varmasti. Mutta kieroksi se ne eivät levyjä tee.
    +1
    Honda CBR1000F -99
    ex Honda CBX750F -85
  30.  
  31. #30
    Lainaa (chainese @ Huhti. 09 2009,15:04) kirjoitti
    Lainaa (raisio.offroad @ Huhti. 09 2009,15:00) kirjoitti
    Jos etujarru ottaa kiinni epätasaisesti, niin enpä lähtisi moisilla jarruilla kovaan ajoon.
    Niin, noh kyllähän ne pysäytti kuitenkin. Pikku tutina tuntui ja erityisesti lähes paikallaan rullatessa kun melkeen paino jarrua, ... Veikkaan, että kyllä säkin oisit lähteny ajelemaan, jos vaihtoehtona olisi koko kesä pakettiautoilua :-P
    Juu ymmärrän yskän. Motskarin kanssa on vaan aika paljon sen etujarrun varassa, ettei kova ajo lopu jonkun "pakettiauton " kyydissä pötköttämiseen...

    Jos ei vika löydy itse halvalla, niin parasta on kääntyä ammattilaisen puoleen eikä sekään nyt niin kallista ole.

    Mut oikeassa olet jarrutkaan ei oikein tykkää käyttämättömyydestä.



Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen