Orastavaa mopokuumetta ja RSV4 (ja varauksin Tuono) olisi yhtenä vaihtoehtona.
Onko noissa jotain ominaisuuksia hyvässä tai pahassa minkä takia tiettyä kori- tai vuosimallia kannattaisi suosia tai välttää?
-17 taisi tulla blipperi vakioksi ja vähän muutakin kivaa mutta ne on vähän budjetin reunoilla eikä noita tietty nettimotokaan pullistele..
Saako vanhempiin blipperin kohtuudella?
Katsoisin ehkä 15-16-malleja, niissä on jo tehokkaampi kone ja periaatteessa kaikki muu elektroniikkahärpäke paitsi molempiin suuntiin toimiva shifteri.
17-18 on lisää elektroniikkaa, tft-mittaristo ja (Factoryssa) uudemman sukupolven Öhlins-alusta.
Kun lukee Aprilia-sivustoja niin onhan siellä ongelmajuttuja, itsellä (5. menossa nyt) ei näissä sen suurempaa ole ollut. Yleensä noille keskustelupalstalle harvemmin kirjoittelee ne joilla ei ole ollut mitään ongelmia.
2013-mallista meni laturi, 2016 RF meni Euroopan reissulla pari kertaa urgent service-tilaan, imupuolen anturivika se siten oli. Outo tilanne, mutta viestin sai veks kun käänsi muutaman kerran virran päälle ja pois.
Nettifoorumiotoksella nuo 15-16 mallit ovat koneeltaan sellaisia, missä fataaleja vikoja on ollut enemmän kuin muissa mallivuosissa, ja pääosin venttiilikoneiston puolella. Näihin malleihin tehot nousi ja kierrokset myös. Imuventtiilijousen katkeaminen yleisin vika millä saa isoa tuhoa aikaan, tuurillaan voi huomata ennen tuhoa jos esim. tyhjäkäyntikierrokset jää korkealla tai heiluu. Noita on inhottavasti mennyt ihan katukäytössäkin, mutta pääosin rata/kisakäytössä, ja sinnehän Aprilialla on erilaiset huoltovälit mitä ei kai olla sitten noudatettu laiskuuttaan tai tietämättään.
Käytettynä kun ostaa niin katsoisin heti venttiilien välykset riippumatta koska viimeksi tehty, tarvittaessa säätää kohdilleen ja ottaa muistiin lopulliset välykset. Ja samalla näkee muutenkin yläkerran kunnon. Sitten tekisin vaikka ajokauden jälkeen uuden välystarkastuksen, jotta näkee onko joku välys liikkumassa normaalia enemmän, ja sen mukaan jatkotoimet.
En jättäisi välttämättä ostamatta noiden venttiilikauhutarinoiden takia, kunhan vain tiedostaa mahdollisen riskin ja tietää mitä tekee ja ostaa. Koska mulle ainakin sellainen mutu on jäänyt, että iso osa konerikoista johtuu siitä, että ei ole hoksattu vikaa ajoissa ja sitten lopulta kilahtaa. Mutta toisaalta ei se ole kuluttajan vika, jos alle 10tkm kieppeillä porsii kone ja huoltoväli venttiilinsäädölle on 20tkm niin eipä sinne moni ole kurkkimassa etukäteen. Muutenhan RSV4 on upea ajaa, tehokas, hienot äänet jne.
Kiitti OOWEE ja Turder tiedosta/ajatuksista!
Ei teillä satu noista jälkiasennusblippereistä kokemuksia olemaan apikassa?
Edit. Siis lähinnä onko ne toiminut jotakuinkin luotettavasti vai meneekö ihan harrastamiseksi? Ilmeiseti vakioecu ei niitä tajua vaan jotain lisäboxeja pitää viritellä.
Viimeksi muokannut: santerik; 25.05.2021 klo 18:07.
13-14 vuotiset on moottoreiltaan kestäviä ja tota venttiilijousivikaa ei ole. Jos sitä nyt viaksi voi sanoa.
Mutta noissa alkupään malleissa 09-14 tuppaa pakoventtiilien ohjurit kulumaan enemmän kuin uudemmissa.
17-> pidettiin kestävämpänä kuin 15-16, mutta kyllä niitäkin vaan on poksahdellut.
15-> rsv4 malleissa löytyy ecusta ns. track km laskuri jota noudattamalla(huoltoja) pärjää varmemmin. Tämä tosin edellyttää oikeasti myös osien vaihtoa. Eikä tuudittautumista siihen että ei minun moottori räjähdä jne.
17-> eteenpäin pitää tietyt huoltovalot aina nollata merkkiliikkessä. Vanhempiin onnistuu iawdiag softalla ja kaapelilla (omatoimiselle huoltajalle pakollinen hankinta muutenkin)
Vanhempiin saa IRC merkkistä blipperiä josta maailmalla paljon kokemuksia ja näkyy noita Suomessakin ratapäivillä Apikoissa.
Tietyn ikäisissä saattaa edelleen olla kierrossa staattoreita jotka kyrvähtää.
Näitähän voi päivitellä mielin määrin ristiin jos intoa riittää. esim. 2012 voi asentaa uuden 1100 factoryn moottorin. Myös sähköjä voi päivitellä jos innostusta riittää. Uudempien mallien pakosarjat ja airboxit on vanhempiin 09-14 suosittu päivitys. Ecuun saa puhtaaseen ratakäyttöön luistonesto mapit jne.
Pitkästä mallisarjan iästä osatarjontaa on yllätävän hyvin ja maltillisilla hinnoilla.
Aprilia RSV4-R
Millainen on RSV4:n ajoasento verrattuna kaksimukiseen edeltäjäänsä? Siis noinniinkuin tavallisessa siviiliajelussa.
RSV:hän vaatii kuskin, jolla on lyhyet kintut, pitkä selkä sekä helvetin pitkät kädet.
Suhteellisen kompakti, kuten kait kaikissa sporttipyörissä.
Satulan ja stongan väli ei ole pitkä, ja tankin muoto pyöreämpi, niin tällaisen elintasovatsankin omaava ylettyy klipareihin paremmin kuin 2-sarjaisessa RSV:ssä.
Jotenkin tuossa minulla ei persusta väsy niin kuin pystymmissä pyörissä, paino on enemmän yläreisillä kuin suoraan persuksen päällä.
Entäpä tankin polvisyvennykset - mahtuuko pitkän kuskin polvet holveihin?
Ei meinaa koronarokote purra mopokuumeeseen.
Jos jollakulla on aikeissa laittaa oma (mieluusti 17/18) RSV4 myyntiin niin laita vinkaten yv:llä.
Tuli ostettua ensi kesää varten ajamaton RSV4 RF vuosimallia 2017.
Onko joku tullut hankkineeksi A-Tronic AP600 GPS Chrono Reveiverin? Esitteessä ei mainittu Suomen ratoja, kuinka käyttökelpoinen lie?
RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
www.muoviluoti.fi
if your circuit is not in memory send an email to tech@pzracing.it with the name and location of the circuit, we will send you a firmware update with your track
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Iltaa. Mistähän kannattaisi alkaa metsästää takajarrun pääsylinteriin tiivisteitä/korjaus sarjaa? Useamman kerran ilmannut jarrun mutta kun painaa poljinta niin ei tapahdu mitään. Pumppaamalla jarrua niin saan jarrun pitämään.
Ilmasin jarrun satulan kautta ja ilmaa ei jäänyt järjestelmään. Vai mikähän mahtaa vaivata järjestelmää?
Ville
Aprilia RSV4 Factory -10
Suzuki PE 175 -1980
ex. Yamaha R1 -10
ex. KTM Superduke 990 -06
ex. Suzuki gsx-r 1000 -07
Kokeilepa sellaista, että takarengas irti ja satula irti ja nippoineen reilusti pääsylkän yläpuolelle. Siitä sitten eri kulmista katot, saatko ilmaa pihalle.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Onko muuten kenelläkään kokemusta UpMapin käytöstä Aprilian ohjelmistojen päivityksessä?
Ainakin Gabro Racing tekee tuohon ohjelmia.
Onko porukoilla kokemuksia uusimman kopan RSV4:sta? Kävin viime viikolla tsekkaamassa sekä perusmallin että Factoryn Tampereen Bike World:ssä. Erityisesti perusmalli kiinnostaa. Mielestäni harmaa sopivilla punaisilla raidoilla ja Italian lipun väreiillä koristeltuna näytti varsin hyvältä. Tonniseksi kyykyksi hintakin on varsin kilpailukykyinen.
Penkki tuntui ainakin alkuun pyörän päällä istuessa tosi leveältä ja kulmikkaalta. Muuten ajoasento oli kylmissä tyypeissä ihan ok. Ulkomaisissa testeissä RSV4 on pärjännyt varsin hyvin. Mutta tosiaan, kiva olisi lukea täältä mahdollisten omistajien tai koeajajien kokemuksia.
Sen mitä syksyn mittaan ehdin ajaa niin ihan toimiva peli.
Uudessa mallissa on vähän tilavampi ajoasento ja matalampi satulakorkeus,
toisaalta uuden mallin katteet on työläämpi irrottaa.
Sähköpuoli on uudempaa sukupolvea, samaa kuin RS660:ssa, enempi säätömahdollisuuksia.
Ei se muuten eroa kovin paljoa edeltävästä 1100-mallista,
mun aiempi pyörä oli 2020-malli ja sillä ehdin ajaa vähän yli 10.000.
Kaveri sen puoliväkisin osti loppukesästä niin piti tämä sitten hakea veks RE-Motorsista.
Factory, se on tuossa viereisessä fotossa.
Vinkkinä muuten, kannattaa tilata vaikka AF1:ltä huoltokäsikirja pdf:nä jos tällaisen hankkii.
Parikymppiä maksaa.
Helpottaa huomattavasti ropaamista, näissä nykyvehkeissä omistajan käsikirja on sellainen että suurinpiirtein kaikki muu paitsi bensan lisäys on "ota yhteyttä valtuutettun huoltoon"
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Mulla on ollut näitä V4:sia vuodesta 2010, lähinnä katukäytössä, rataa ehkä 500-1000km kaudessa.
Toistaiseksi ainoa varsinainen vika on ollut -13 mallin kärvähtänyt laturi.
En näe näissä muuta ongelmaa kuin sen että niitä myydään niin vähän: liikkeitä ja (asiallisia) huoltopaikkoja on harvassa.
Nettimotossa on RSV4 Factory vm 2017 yksityisellä myynnissä. Hintakin näyttäisi olevan aikas hahlossa. Onko täällä palstaveljillä tietoa ko pyörästä?
Tosta ratapelistä kannattaa varmaan kysyä Rautsin Pajalta, muista en osaa muuta sanoa kuin että aika vähän niissä on kilsoja.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."