Oma 2011 malli nakuttaa ihan samalla tavalla kylmänä, ääni häviää nopeasti kun lähtee liikkeelle. MJL-huollossa sanoivat kanssa että on ihan tunnettu ominaisuus josta ei tartte murehtia.
Toi RSV4:n kone on aika sepelimylly mekaanisilta ääniltään jos vertaa vaikka Hondaan, tosin nämä uudemmat mallit ovat kyllä hiljaisempia kuin ne ekat 09 ja 10-mallit.
Itsellä on ollut näitä nyt 3 ja yhtä laturin hyytymistä (takuuseen) lukuunottamatta niissä ei ole ollut mitään kummempaa vikaa. Kilsoja tuli 2010:llä 31000, 13:lla 43000 ja tässä tämän vuotisessa on kesän jäljiltä vähän yli 16000 km, pääasiassa katuajoa mutta myös jonkin verran rataa.
Se on ihan Aprilian omaa tuotantoa mutta tietenkin suurin osa osista teetetään alihankkijoilla kuten muillakin valmistajilla. Ei muutkaan mp- tai autofirmat tee moottorin- ja sylinterin lohkoja, mäntiä tai muuta vastavaa itse vaan teettävät ne sopimusvalmistajilla.
Jenkeissä on joku jo päälle 100tkm ajellut, että kyllä ne kestää oikeaa käyttöä ja huollettuna. Samoin kotimaassa on ajettu hyviä ajomääriä näillä. Toisaalta on lauennut pienilläkin kilsoilla lähinnä venttiilikoneiston osalta. Syynä ollut esim. pielessä olleet välykset jo tehtaalta, uusimissa (2015->) ilmeisesti venttiilijouset napsuneet ratakäytössä. Jossain oli myös hyvä spekulaatio, että race eculla ja sliparilla kone olisi luotettavampi koska seokset on paremmat kuin vakiona, mutta tiedä näistä.
Nokkaketjun kiristin aiheuttaa kyllä karsean kuuloisen säksätyksen ja voi olla joskus pitkäänkin päällä. Useimmiten kylmäkäynnistyksessä ääni hävisi nopeasti mutta lämpimänä kesti pitkään. Myös kytkin pitää ääntä ja tärinää, helppo kokeilla kun painaa kytkinkahvasta.
Minkä luontoinen tuo V4 on ominaisuuksiltaan?
Siis kun RSVR:n V2 alkaa vetämään 3500 rpm:n kohdalla ja jatkaa samaa tahtia 10500 rundeille ilman rivineloselle tyypillistä yläkierrosalueen tehopiikkiä, niin onko V4 saman oloinen rivinelkun kanssa?
Muutama vuosi on siitä, kun tuollaisella tuli ajettua, mutta mielikuva on oikein hyvä, pidän sitä edelleen parhaana sporttipyöränä, millä olen ajanut. Muistaakseni veti oikein hienosti pieniltäkin kierroksilla, mutta jossain puolessa välillä kierrosaluetta moottorin ääni muuttui helvetin kiukkuiseksi ja se lähti sysäämään ihan uudella raivolla
Mutta parasta siinä on silti tapa, millä se kommunikoi kuljettajan kanssa. Mahtava pyörä.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Siis hetkinen, (en ole käytännössä yhtään uskaltanut katsellakaan esim netissä RSV4 maistiaisia ihan vaan suojellakseni itteeni, mutta) miten toi kuulostaa ihan twinin papatukseltaveenelkkuhan se on, hö?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kyllä toi koko ns. "normaalilla" käyttökierrosalueella vääntää aika tasaisesti, paitsi että tässä uusimmassa versiossa tuo lisääntynyt teho kyllä tuntuu siellä yläkierroksilla.
Tuo big-bang tyyppinen ääni johtunee siitä että v on kapeakulmainen (60 tjsp) eikä paukut tule tasavälein kuten rivinelosessa.
Samaan tyyliinhän vanhassa RC30:ssäkin oli aika lailla erilainen ääni kuin rivinelkussa vaikka olikin siinä mielessä erilainen kuin Aprilian kone että oli 90-asteinen V4.
Samaa mieltä. Toisaalta Aprilia on jonkin verran kokeillut erilaista geometriaa, jousia jne eri mallivuosina, joten pieniä eroja voi olla. Mutta peruspiirteet on samanlaiset. Minusta ainakin keulan toiminta mutkissa ja muutenkin ajettavuus on todella hyvä. Pyörähän on vähän painavahko muihin nähden, mutta peittää sen aika hyvin.
Jos jotain negatiivista miettii niin bensaa menee aika paljon ja toimintasäde on lyhyehkö.
Oisko jollain RSV4 (2009-2014) omistajalla pistää kuvaa ja mittoja missä kohti yläkolmio ja cliparit on vakiona suurinpiirtein etuiskareissa kiinni?
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Ei mulla Apikkaa ole, mutta tuossa on kuva Aprilian foorumilta:
http://www.apriliaforum.com/forums/a...1&d=1343776800
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Kävin tallissa ottaan keulaputkista kuvan. Mitä cliparimittoja tarvit?
WP_20161126_002.jpg
2012 Aprilia Shiver 750
2021 Beta RR 250 racing
Joko herra heinäkuu on aloittanut säästämisen kahdelle lisäsylinterille?
http://www.motouutiset.fi/fi/moottor...htm?ref=newest
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
"Pneumaattinen venttiilien ajoitus?"
Hmmmm... Meniköhän ihan oikein.sen ymmärrän jos venttiilijouset on korvattu ilmanpaineella. Edit: äheiku paineilmalla..
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Niin kai sillä paineilmalla vois nokkaa siirtää sivusuunnassa tms mutta ei kai sillä venttiilejä voi nostella.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kyllä muuten voi.
https://youtu.be/S3cFfM3r510?list=PL...7BouKhEhyFuWnf
Trying is the first step towards total failure.
Aprilia Tuono Factory '17
Toimineeko toi sitten niinkuin desmo, et paineella aukija paineella kiinni.. Tuntuu vaan oudolta kun kaasun onniin kokoonpuristuvia.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Pneumaatinen avaus, hudraulinen pito ja vaimennus, pneumaattisesti avustettu jousi sulkemiseen. http://www.freevalve.com/
Superbike #7
Minkähänlainen ratkaisu MotoGP-puolella on nykyään käytössä kun tuollainen video löytyi muutaman vuoden takaa?
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
Oisko Aprilialla nyt jotain ton tyylistä.
Eihän siitä mitään tietoa meinannut oikein löytyä. Pähkäilin, että jotain palikkaa nostaa pneumatiikalla, joka vaikuttaa nokka-akseleiden korkeuteen. Jos nokkaketjun kiristin on mukana pelissä, niin nokan ajoitusta voi tällä karvan muuttaa. Voi mennä päin mäntyäEi auta kuin odotella oikeita uutisia.
Ainut fiksu kuva, jonka löysin.
Braaaaap
Brandtilla nyt uusi 2017 RF myynnissä, 27,500eur.
Huippumallin hinta kyllä kivunnut vuosi vuodelta. 2012 oli luokkaa 22-23 tonnia. Hinta-asemointi silti melko kohdillaan jos vertaa muiden merkkien ja mallien paremmin speksattuihin versioihin:
S1000RR peruspaketeilla oli messuilla jotain 28,000eur luokkaa (karvalakki 24,200eur)
Panigale 1299S 36,990eur
Fireblade SP 32,990eur
F4 RR 34,790eur
GSX-R1000R 25,9999eur
R1M 32,009eur
Kyllähän kilvettömän hinta on about sama kuin muualla Euroopassa kun autoveroa ei mene. Alv nyt pientä eroa tekee. Silti, onhan noiden hinnat vuosien saatossa noussut. Mutta eiköhän syy ole enemmän siinä, että ei panosteta kotimaassa kun yhteen tai kahteen toimivaan malliin, jossa hinta/laatu/tekninen tuki kohtaa parhaiten![]()