Onkos kellään kokemusta mitä mieltä virkavalta on noista xenoneista pyörässä? Onko tullut sanomista jne.?
Luulisi tämäkin asia olevan jotenkin turvallisuutta lisäävä, olettaen että valot on suunnattu oikein..
-JAAJAA RacingTeam-
-------GSX1400T--------
Ahtamalla paranee!
http://gsx1400turbo.blogspot.com/
Ja lisäksi, jos saan siipeillä avausta, miten on esimerkiksi Touratechin myymän E-hyväksytyn xenonapukaukovalon kanssa?
Kuten Metallimies totesi, kaivataan vain kokemuksia. Kirjat luetaan täälläkin sitten itse kotonassa.
Viime syksynä olin tulossa duunista iltayhdentoista tienoilla. Mulla oli kawassa itsetekemäni mukavan äänekäs slipari ja xenonsarja etuvalossa. Varmasti näkyy kauempaakin polttimon kirkkaus ja kosteaa tienpintaa vasten se kyllä heijastaa.
Naantalissa oli ratsia tunnelin suulla. Mondeo, poliiseineen ja yksi moottoripyöräpoliisi. Ajattelin, jotta nyt otti ohranen, putket ja kaikki. Pysähdyin, sammutin pyörän (jottei metelöisi niin, eikä helvetin kirkas lamppu herättäisi niin huomiota), otin kypärän päästä ja puhalsin. Moottoripyörän päällä ollut konstaapeli nousi pyörältä ja lähti astelemaan mua kohti samalla, kun tämä puhalluttanut toivotti hyvää matkaa. Käytiin seuraava episodi:
*moottoripyöräilijä vetää kypärän päähänsä ja kytkee virrat pyörään. Xenon kirkastuu*
Skoude astelee pyörän eteen, kumartuu, kurkkaa etulamppuun ja tokaisee virne naamalla: Onkos sulla xenoni siellä?
Pelästyn, mutta olen muka tietämätön rikkeestäni: No kirkas se ainakin on.
Poliisi oikaisee itsensä ja naurahtaa: No niinpä onkin!!
*Moottoripyöräilijä jatkaa matkaansa*
1. En oo tainnu koskaan ajaa tunnelin läpi niin rauhallisesti.
2. En oo tainnu koskaan nauraa koko matkaa Naantalista Turkuun...
Näin meillä...
Syteen tai saveen ja pubiin...
Minä otin viime vuonna yhteyttä poliisiin mopottimen xenon asiassa. Ohjasivat liikkuvan puolelle josta konstaapeli soitteli myöhemmin kun oli selvitellyt asiaa.
Heidän tulkintansa on, että jos on oikein suunnattu eikä häikäise muita niin niin anna palaa mutta tämä siis vain mopottimissa.
Mutta parasta olisi tietty soitella itse ja kysellä jos vaikka ovat muuttaneen tulkintaansa.
No miten tämä nyt sitten kirjojen mukaan menisi ? Pitäisi katsastaa vai ? Autoissa haaste tulee siitä, että Xenonit vaatii autom kuormituksen mukaan automaattisesti toimivan valojen korkeudensäädön (joka on kova homma rakentaa jälkeenpäin). Moottoripyörissä tätä vaatimusta ei kai ole eli siinä mielessä jälkiasennus ei olisi niin "iso muutos".
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
No jos meinaa katsastaa niin eikös ne pitäisi olla ainakin xenon-hyväksytyt umpiot mopossa??(hondamania @ Huhti. 05 2009,13:54) kirjoitti
Pitääpä ihan soittaa piruuttaan laitokselle joku päivä ja kysellä tuota hommaa..
-JAAJAA RacingTeam-
-------GSX1400T--------
Ahtamalla paranee!
Xenonit pannaan!!!!
Ei niitä tarvita... ja sitten perustelut päälle
Talvella ajaessa xenon valot tuovat kivasti valoa ja näkee pitkälle ja silleen.. Mopolla ajo on pikkasen vähäisempää ;) ja autotkaan ei ainakaan "täällä" etelässä ajele kovinkaan paljoa yksin metsäteillä.. koska ei niitä ole ;) Ja kun olen lakia "noudattava" kuski niin ajanhan nopeusrajoituksen päällä vain vähän joten kaikenlaiset takana roikkuvat häikivät minua ja minunlaisia, hyvätapaisia kuskeja, minkä kerkiävät. Myös vastaantulevat xenonit häikäisevät enemmän kuin normi pitkät.
Kesällä meillähä on tuo aurinko joka paistaa pitkälle iltaan ja siten edes mopoissa ole suurta tarvetta. Vaikkei busasssani niin älyttömän hyvät valot olekkaan niin en ole edes harkinnut moisien hankintaa.
Jos kotteron omistaja ei huomaa minua minun ajovalojen loisteen takia, niin sitten saattaa napsahtaa... saattaahan olla kuitenkin että mm. nopeus, mp:n ja kuskin muu näkyvyys ovat ihan yhtä tärkeitä havaitsemiseen vaikuttavia tekiöitä..
lisäksi... tässä nyt kun aloin valoista marmattamaan.. niiin uusissa Audeissa on sallittu ne led-valot, päiväsaikaan.. ne eivät kuitenkaan ole ajovat ja mielestäni niitten käyttäjiä pitäisi sakottaa systemaattisesti. En ole yksiäkään ledivaloja ikinä pimeän aikaan nähnyt.
Eli jos joku haluaa xenoneita käyttää niin eikös niiden paikka olisi pitkissä valoissa ja silloin ne antaisivat valoa silloin kun siitä olisi jotain hyötyä tieturvallisuudessa.
*![]()
Jos ksenonit pitäs kieltää niin sitte ne kaverit jotka käyttää sumareita yötä päivää niin yhtälailla sakottaa. Nehän ne vasta heijastaakin hyvästi silmiin. Ja jos vastaan tulevassa autossa on ksenonit niin ei niitä tarvi tuijottaa, ainakin autokoulussa opetettiin katsomaan sinne oikeaan laitaan. Ainakin pohjosessa nuo ksenonit on hyväksi havaittu, siellä sitä valoa on tarjolla hiukan vähemmän kuin kehä kolmosen sisäpuolella.. Eipä mulla muuta, piti taas päästä vaan valittaa tyhjästä..
(karbaasi @ Huhti. 05 2009,14:51) kirjoitti
Noita jälkiasenteisia Kiina-xenoneita ei koskaan saa asennettua silleen etteivät ne häikisi, umpion HID-hyväksymisestä nyt vielä puhumattakaan. Halogen-kantaisia polttimoita kun ei valmisteta, niin laitonhan se viritelmä aina ja joka kerta on. Toinen asia onkin jos siihen se aito D2S/D2R-kantainen polttimo paikoilleen istuu, mutta sitten ei taida istua normi halogen-polttimoOma vertaukseni siis onkin näihin jatkuvasti (siis myös päiväsaikaan muka "paremman havaittavuuden" vuoksi) pitkillä ajaviin. Harvemmin siitäkään on lappuja kirjoiteltu, mutta ei se silti siitä laillista tee
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ei ole ajovalot joo. Vaan huomiovalot, joilla ajaminen päiväsaikaan on laissa sallittu. Ja ehkä tosiaan sen takia ei huomiovalot päällä pimeällä paineta että niillä ei näe eteensä, kun niitä ei ole ajovaloiksi suunniteltu.(karbaasi @ Huhti. 05 2009,14:51) kirjoitti
Eikö?(HiTec @ Huhti. 05 2009,17:01) kirjoitti
Noissa kuvissa siis kiinanH1xenonit taiwaallisissa halogeeniumpioissa. Uskaltaisin väittää että eivät häikäise sen enempää kuin oem-xenonitkaan
1835
kukapa niitä xenoneita pelkästään sen takia laittaakaan, että näkee paremmin pimeässä
Itsellä on ollut xenonit sen jälkeen jokaisessa pyörässä, kun +70V käntty väänsi Audin paskansa eteen vastakkaisesta suunnasta tullessaan ja kääntyessään vasempaan!
Ei kuulemma huomannut ollenkaan lähestyvää pyörää, jossa paloi normivalotEikä kyllä huomannut sitäkään, kun tuli pyörä vänkärin oveen jatkoi vaan matkaansa, kunnes sivullinen meni tielle seisomaan ja pysäyttämään kuskin
Xenonit ei häikäise sen enempää kuin laillisetkaan ja eikä kyllä paljon puristele vaikka em. tapaisia kuskejä häikäisiskin
Käsittääkseni Suomessa on jo vuosikaudet ollu AJOvalopakko, eli huomiovalot yksinään ovat periaatteessa laittomat.(Ghostrider @ Huhti. 05 2009,17:15) kirjoitti
Olen kanssasi samaa ja eri mieltä :-P Eli tosiaan, kyllä se xenoni häikäsee takana ajavassa prätkässä kaukaa, puolipilvisellä kelillä. Varsinkin, kun yleensä se takana tuleva prätkä on sen verran nopee, ettei saa ees karistettua pikkunykäsyllä :-) Myöskin kritisoisin lievästi noita audien ledi valoja, mielestäni prätkällä ajellessa noiden havaittavuus ja sitä kautta vastaantulevan etäisyyden määritys on melkoisen vaikeaa... Keuruu-Tampere väliä ajellessa varsinkin tämä häirinnyt, kun ruuhkassa ohittelua tulee harrastettua ja ledejä vilisee vastaan. Tähän ois helppo ratkasu ku lyötäs niitä ledejä vaan lisää ja heijastimen kautta, niin sitän ne ajais asiansa.(karbaasi @ Huhti. 05 2009,14:51) kirjoitti
Mutta, kyllä täällä keski-Suomessa ainakin ajokauden lopulla on pimeetä! Jopa siinä määrin, että omaan lehmäänikin tulee ensi kesänä ainakin pitkille xenon. Ihan oikeasti voin sanoa, että ajokauden pituutta rupesi rajoittamaan tuo pimeys, kun duunistä pääsi, niin oli jo pimeetä, siitä ajelemaan mutkapätkälle, niin hirvikammo piti nopeudet kiusallisen alhaalla.
Mut ehkä ne xenon lyhyet on vähä turhat :-/
CBR 1000F -89
Finlex sanoo:Mites tuo kohta: Vastaavasti taajamissa on ajoneuvossa käytettävä valoja silloin, kun ajoneuvoa kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Eli valopakkoa ei ole taajamassa??kirjoitti
![]()
Suzuki GSX 600 F -95
Mitä tarkoitat että halogen-kantaisia xenoneita ei valmisteta? Kyllä mulla vaan H4-kantainen xenoni pyörässä on... ja kyllä saa niin että ei häikäise, miksei saisi? Täysin laillinen, no ei, mutta ei noihin kuulemma edes puututa jos ei ihan mahdottomasti häikäise.(HiTec @ Huhti. 05 2009,17:01) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
No Kiinalainen ruuvaa sulle vaikka punaiset LED:it siihen halogen-kantaan jos haluat, mutta se ei tee toiminnasta yhtään sen virallisempaa tahi laillisempaa - kuten ei sekään ettei siihen käytännössä aina tienpäällä jakseta puuttua(Utah @ Huhti. 06 2009,10:36) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Aika äkkiä meni omakohtaiset kokemukset-topic joopas-eipäs-väännöksi... *Keep it up, guys!! *![]()
Syteen tai saveen ja pubiin...
No mites nyt sitten liliuksen kohdalla delvacin käyttö prätkässä, että kannattaako, kun on kalliimpaankin varaa, tai jopa oman firman tuotteita tarjouksessa ja toisaalta, mites delvac ja jälkiasennus xenonit sopiiko yhteen?(JinX @ Huhti. 06 2009,12:01) kirjoitti
CBR 1000F -89
Kokemuksista sen verran että ei ole puututtu vaikka paikallaan ovat...
Wannabe biker...
Vähän asian vierestä, mutta täällä lapissa ei ajovaloille ole muuta käyttöä kuin että muut huomaa prätkän. Kesällä kun ei pimeää tuu ollenkaan *(Hane08 @ Huhti. 05 2009,17:01) kirjoitti
Itse kans mietin valotehon parantamista, mutta totesin, että viime kesänä ajoin kotiseudulla kerran pitkät päällä....
Lienee Hellan valmistama se turatekin tarjoama valo? Minulla on ollut pari semmoista pyörässä kaksi vuotta. Ei valittamista, valotehoa riittävästi ja ovat niitä harvoja laillisia xenon-valoja. Suosittelen, jos hinta ei tunnu liian kovalta.(hra1150 @ Huhti. 05 2009,13:11) kirjoitti
Nyt kun puhutaan valoista, niin pitääkö pyörässä olla myös pitkät vai riittääkö vain lyhyet? Tarkoitus on laittaa kuitukatteet ja alkuperäiset valot on hiukan työläs sovittaa ahtaisiin katteisiin, joten ajattelin asentaa vain pelkän pienen lyhyen valon.
//Andy
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
En minäkään, ennemminkin päin vastoin.(JinX @ Huhti. 05 2009,13:34) kirjoitti
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Pohjanmaalla viime kesänä keskusteltiin partion kanssa myös pyörässä olevista xenon-valoista samalla kun kirjoittivat diplomia ylinopeudesta. Kommentti oli jotakuinkin näin: "eipähän nuo juuri häikäisseet ja hyvähän se on että näkee ja näkyy, mitä se meille oikeestaan kuuluu jos ne ei ketään häiritse vaikka pykälät on mitä on"
Tuosta ymmärsin että eivät kovin jyrkkää linjaa vedä![]()
Tänä aamuna hiukka ennen kasia poliisit sitten pysäyttivät ja olivat kovin kiinnostuneita xenoneista.. Kirjoitti oikein rekisteriotteeseen huomautuksen että xenonit pitää poistaa ennen mopon seuraavaa käyttöönottoa jos ei halua sakkoa seuraavalla kerralla.. *
Luulin jo hetken ajaneeni ylinopeutta kun just olin rampilta kiihdyttänyt isommalle tielle.....![]()
-JAAJAA RacingTeam-
-------GSX1400T--------
Ahtamalla paranee!
Keväällä Kuopion MP-näyttelyn aikoihin juttelin paikalla olleen MP-poliisin kanssa juurikin xenon valoista ja poliisin suhtautumisesta niihin. Hänen kantansa oli ettei puututa jos ovat oikein suunnatut koska heillä ei ainakaan silloin ollut mitään ohjeistusta xenon valohin puuttumisesta, eli hänen kantansa oli että antaa palaa vaan.![]()
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Joo olen ittekkin aikaisemmin keväällä jutellut asiasta poliisin kanssa joka oli asiasta sitä mieltä että jos valot on suunnattu hyvin jne. niin asiaan ei puututa eikä sakoteta.. Tämän päiväinen poliisi oli sitten oli sitä mieltä että ei saa olla ollenkaan paikallaan...
-JAAJAA RacingTeam-
-------GSX1400T--------
Ahtamalla paranee!
Tässähän se ongelma taas näkyy. Kun poliisille on annettu vain lakikirja, hän voi toimia noin. Jos poliisille on annettu myös harkintakykyä ja maalaisjärkeä, hän voi toimia toisin. Kun koskaan ei tiedä, millä lahjoilla eteen osuva poliisi on varustettu, riskin kantaa kokonaan se ksenonit asentanut motoristi.
No huh huh. Tuijotatko sä jokaisen vastaantuleva ajovaloa, että varmasti saat pääsi kipeäksi. Xenonit on hemmetin hyvät ja ne pitäisi olla vakiona joka autossa. Kun sellaset on kerran autoonsa saanut, ei mielellään ole ilman.kirjoitti
Tää menee vähän samaan kategoriaan kun jotkut apinat räpsii pimeällä kaukovaloja jo 500m päästä, kun häikäisee. Se ei sitten haittaakaan, kun hirvivaara-alueella ajetaan tuikuilla monta sataa metriä. No näitä räpsyttäjiä riittää, mutta ei niistä kannata ressata. Xenonia vaan mopoon jos sieltä umpiosta löytyy projektori tyyppinen ajovalo. Tavallisessa umpiossa saattaa valokuviet mennä vähän käteen xenonilla.
Mitä audin led valoihin tulee, ne ovat aivan lailliset ja niillä saa ajaa päivisin.
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke