Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Eli homma menee niin, että pyörässä (2005 VT750 Shadow) oli kun sen ostin lisävalot (2x H3) kiinni ja lampussa yksi ylimääräinen katkaisija, jossa kaksi asentoa.

    1.) Palaa: ajovalo, parkki ja lisävalot
    2.) Palaa: parkki ja lisävalot

    Kun vaihtaa pitkille, lisävalot ja ajovalo sammuvat.

    Tämä aiheutti viime kaudella kaksi ongelmaa. Eli ensin ajelin katkaisin asennossa 1 kunnes liitin kärvähti lampun sisältä. Päättelin, että ei kestä johdotukset yms. H4+ 2x H3 kuormaa, joten liittimen korjauksen jälkeen ajelin katkaisin asennossa 2. Toinen ongelma tuli esille sitten kun syksyllä tuli ajeltua pimeään aikaan. Eli vastaantulijat protestoivat lisävalojen kirkkautta. Niitä ei kuitenkaan saa lainkaan pois päältä.

    Haluaisin siis katkaisijan toimivan niin, että asento 2. saisi jäädä ennalleen päiväkäyttöön (lisää huomiota kun kaksi valoa + parkki), mutta asennossa 1. pitäisi lisävalojen sammua, kun ajovalo menee päälle.

    Pyörässä on valot ns. aina päällä, eli valojen on/off katkaisinta ei ole. Tänään koitettiin saada noita toimimaan niin releen kanssa, kuin kytkemällä johtoja / katkaisinta eri tavalla, mutta ei millään saatu noin kuin haluaisin nuo. Miten - vai mitenkään - mahtaisi helpoimmin onnistua.

    Nyt päädyin toistaiseksi ottamaan nuo kokonaan pois käytöstä ja irti pyörästä, mutta hyvähän olisi jos ne siinä olisi, joten sähkötyötaitoisten vinkkejä kaivataan.



    Retired
  2. #2
    Ei liene muuta tapaa tosiaan kuin purkaa kaikki nykyiset asennukset ja aloittaa alusta.
    Näin tehden saa sellaisen, jossa lisävalot ovat releen ohjaamat, sulake sisältyy asennukseen
    ja katkaisin toimii juuri siten, kuin haluat.
    Tuo liittimen kärvähtäminen kuulostaa siltä,
    että valokytkimen/valojohtojen/liittimien fyysinen olemus kannattaisi tsekata.

    Näillä sähköhommilla tuntuu olevan niin monta toteutusta kuin on tekijääkin.
    Mutta kun niitä oikeita tapoja ei useinkaan ole kuin yksi.
    Sellaista olen kuullut lisävaloasentajien toistavan, että releet ja sulakkeet oikeaan väliin, niin hyvä tulee...

    Onnea asennukselle.

    Nimim. 'Savun hälvettyä tarkistin kytkennät'

    -jami
    Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
    Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
    'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
  3. #3
    Jeps....

    Näyttäs taas olevan jokakodin sähkömiesten töitä.....
    Eli purappas ne lisäräpellykset kokonaan pois. Niinkuin ed. kaverikin kehoitti.
    Eli jos oikein ymmärsin sinulla on lisävaloina ns.lisäpitkät.
    Joten teeppäs näin. Laita sen kytkimen tilalle vain yksinapainen on/off-kytkin.
    -Kytkimelle tuleva jännite (johto) lampunkannasta "pitkiltä"+
    -Kykimeltä lähtevä toinen johto releelle kelanpäähän + (a...) tms.
    -Releen kelalle toinen napa myös, eli runko - ( b...)tms.
    Näin saat lisävaloreleen ohjauksen...... *

    -Sitten releen com-napaan (vaihtokoskettimen yht.) virtalukon takaista +, johdon alkupäähän tietenkin sulake esim 16A, johdon paksuus 2,5 mm2.
    -Seuraavaksi releeltä toinen johto lisävaloille....eli siitä liitimestä joka aktivoituu releen kiinniohjauksen jälkeen. (katso kuva releen kyljestä tai pohjasta)
    -Ja tietenkin lisävalolamppukin tarvisee taas sen - eli rungon...

    Tällä kykennällä saat minun mielestä ns. oikean valojen käytön.
    Eli saat lisäpitkät päälle vain orggispitkien kanssa.

    Tulipahan legendaa mutta kun ein aina tiedä toisten valmiudesta.......
    Tulevaisuus edessä-tukka takana................
  4. #4
    Nuo oli alunperin asennettu liikkeessä Saksassa (kuitti on). Ei releitä, ei sulakkeita, ei erillisiä maajohtoja lisävaloille (toinen lakkasi saamasta maata lampunreunuksesta...). Vain yksi kaksiasentoinen (on/off?) katkaisin ja valot.

    Tilanne nyt: Kaikki jälkiasennettu sälä & roipe on poistettu, eli pyörä on orkkiskunnossa valojen osalta. Varmaan jääkin moiseksi...

    Lisäpitkiä en halua / tarvitse. Pyörän omat pitkät valot on yllättävän hyvät. Mikäli nuo tuohon takaisin tulevat niin tulevat huomiovalokäyttöön päiväsaikaan. Nyt on kyllä vähän sellainen fiilis, että mahdanko laittaa.

    Oma ajatus on, että laittaisi tuohon katkaisijaan, joka nyt jäi kiinni lamppuun ainoana ei orkkisjuttuna (mutta siis toimimattomana), toiminnon jolla saisi ajovalon päälle / pois. Käsittääkseni sen siihen saa.

    Sitten aloittaisi A:sta noiden lisä/huomiovalojen asennukset. Tekisin ne sitten niin, että ottaisin parkilta jatkuvan virran erilliselle katkaisijalle (sulake väliin?) jossa olisi kaksi asentoa. Toisessa lisävalot päällä, toisessa pois. Lisäksi lisävaloille erilliset maajohdot / puoli.

    Tällöin voisi päiväsaikaan ajaa ajovalo pois päältä ja huomiovalot päällä. Pimeällä sitten kääntäisi molemmat katkaisijat toiseen asentoon ja päällä olisi vain ajovalot tai tarvittaessa pitkät valot.

    Miltäs kuulostaa? Pitää vaan sitten ostaa säänkestävä katkaisija vielä, jos alan askartelemaan. Niin ja miettiä sille joku hyvä paikka.

    Kiitos neuvoista.



    Retired
  5. #5
    Ottamatta kantaa siihen mikä on laillista ja laitonta, niin tuon esittämäsi toivekytkennän saat aikaan kahdella releellä. Yhdellä sulkevalla, toisella vaihto- tai avaavalla.

    Eli ajovalon maajohto vaikka kytketään tuon avaavan / vaihtavan releen kautta, niin että virtapiiri on oletusarvoisesti sulkeutunut kun rele ei vedä. Tuon releen veto taas otetaan lisävalojen käyttövirrasta. Näin tämä rele pitää huolen siitä, että ajovalot eivät pala yhdessä lisävalojen kanssa.

    Lisävaloihin tietty käytetään normi-sulkevaa relettä, jonka vetovirta otetaan katkaisijan kautta parkkivaloilta.

    Toimintalogiikka on siis tällöin seuraava: Kun lisävalojen katkaisin on off-asennossa, ei vedä kumpikaan rele ja ajovalot toimivat normaalisti. Kun taas kytket lisävalot, vetävät molemmat releet. Ajovalot katkeavat, parkit ja lisävalot jäävät palamaan.

    Kaivelemalla, löydät myös halutessasi valmiin tuplareleen, jossa toinen piiri sulkee, toinen avaa.

    Suunnitelman mahdollinen heikko kohta on tuo ajovalojen maajohdon katkaiseminen. Joissain kytkennöissä se saattaa aiheuttaa sen, että valojen sähkö etsii "maan" jotain vaihtoehtoista reittiä ja ajovalot palavat himmeästi. Jos näin käy, niin hommaan voi reagoida pätkimällä maajohdon sijasta lähivalon +-johdon. Tällöin Lisävalojen käyttö estäisi ainoastaan lähivalojen käytön. Pitkiä (esim. yöajossa) voisi käyttää lisävalojen kanssa mikä saattaa olla jopa hyväkin idea



    <p>2002-2014</p>
  6. #6
    En minä tiedä tuosta laiton / laillinen asiasta muuta kuin sen, että alkuperäisen lisävalohässäkän kanssa tuo on Suomeen maahantuontikatsastettu hyväksytysti. E hyväksynnät on lisävaloissa.

    Kysyn vielä varuilta, että toimisiko tuo oma suunnitelmani, jossa ei tarvittaisi releitä lainkaan? Tiedän että huomiovalot eivät saa palaa samaan aikaan ajovalon / pitkien kanssa, mutta käytännössä ne eivät palaisikaan (tiedän, mahdollisuus olisi olemassa ja sitäkään ei kai saisi olla).
    Retired
  7. #7
    Itse kytkin seuraavasti;

    Akulta piuhat sulakkeelle.
    Sulakkeen jälkeen piuhat releelle.
    Releen kautta piuhat lisävaloille.
    Pitkien valojen johdosta piuha kytkimelle josta eteenpäin releen ohjaukselle.

    Tämän seurauksena lisävalot toimivat KUN

    a) kytkin lisävaloille on päällä
    b) pitkät valot on päällä

    Normaalisti siis palaa vain lyhyet valot ja pitkät kun valitaan pitkät.
    Kun lisävalokytkin kytketään palaa lisävalot samalla kun pitkätkin.
    Tämä kytkentä on järkevin jos lisävalot on häikäisevät eli vaihdettaessa lyhyille tippuu myös lisävalot pois.
  8. #8
    Lainaa (TwinTenox @ Huhti. 04 2009,13:02) kirjoitti
    En minä tiedä tuosta laiton / laillinen asiasta muuta kuin sen, että alkuperäisen lisävalohässäkän kanssa tuo on Suomeen maahantuontikatsastettu hyväksytysti. E hyväksynnät on lisävaloissa.

    Kysyn vielä varuilta, että toimisiko tuo oma suunnitelmani, jossa ei tarvittaisi releitä lainkaan? Tiedän että huomiovalot eivät saa palaa samaan aikaan ajovalon / pitkien kanssa, mutta käytännössä ne eivät palaisikaan (tiedän, mahdollisuus olisi olemassa ja sitäkään ei kai saisi olla).
    IMHO - en lähtisi kyllä tavan katkaisijoilla, ilman releitä, noita ajo- ja lisävaloja kytkemään. Saati parkilta käyttöjännitteitä lisävaloille ottamaan. Tuo on juuri sitä ÄLÄ-KOSKAAN-TEE-TÄTÄ-osastoa.

    - katkaisijat eivät todennäköisesti kestä virtoja
    - ainakin niissä tulee jännitehäviöitä
    - parkin johto ei ole mitoitettu lisävalojen virroille

    Eli saatat saada huonosti toimivat, pätkivät valot, polttaa johtoja ja pahimmillaan johtosarjan.

    En sano, että noin välttämättä käy tai katkaisijoilla tuota ei voisi toteuttaa, mutta missään nimessä tuo ei kuulu suositeltaviin tapoihin. Ei ne releet ja pari metriä sähköjohtoa maksa kuin muutaman euron.
    <p>2002-2014</p>
  9. #9
    "IMHO - en lähtisi kyllä tavan katkaisijoilla, ilman releitä, noita ajo- ja lisävaloja kytkemään. Saati parkilta käyttöjännitteitä lisävaloille ottamaan. Tuo on juuri sitä ÄLÄ-KOSKAAN-TEE-TÄTÄ-osastoa.

    - katkaisijat eivät todennäköisesti kestä virtoja
    - ainakin niissä tulee jännitehäviöitä
    - parkin johto ei ole mitoitettu lisävalojen virroille"

    "Akulta piuhat sulakkeelle.
    Sulakkeen jälkeen piuhat releelle.
    Releen kautta piuhat lisävaloille.
    Pitkien valojen johdosta piuha kytkimelle josta eteenpäin releen ohjaukselle.

    Tämän seurauksena lisävalot toimivat KUN

    a) kytkin lisävaloille on päällä
    b) pitkät valot on päällä"

    Juuri näin, 100 % totta ja asiaa.
    Kunpa näin maltettaisiin toimia.

    Tässä kyselyssä jotenkin pikkuisen tuntuu olevan lähtökohtaisesti pullat ja sudit sekaisin (?): huomiovalo ja kaukovalo eivät ole samalla valaisimella toteutettavissa, koska huomiovalo on hajavaloa tuottava huomion herättävä lähivalo päiväkäyttöön ilman häikäisyä, ja kaukovalo taas 'kauas valaiseva' tien näyttäjä... pelkkä 'e-hyväksyntä' ei merkitse 'joka-paikan-laitetta', vaan lasissa täytyy olla merkintä valaisimen tyypistä, mihin tarkoitukseen se on tehty...

    päätellen vastaantulijoiden reaktioista, valot ovat tyyppiä 'kaukovalot' ja siis häikäisevät päivin ja öin, eivätkä sovellu huomiovaloiksi.
    tai sitten väärin suunnattu, tai ihan ?-valot...
    kuinka hyvänsä, ei toimivat ja turvalliset, jos häikäisevät...

    takavuosien oikeissa huomiovaloissahan oli muuten tavalliset 21 W polttimot ja keltainen 'prismoitettu' lasi...
    vieläköhän niitä saa kaupasta - ne näkyivät hyvin - voisi olla ideaa pyöräkäyttöön vieläkin...

    Ludwig



    Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
  10. #10
    Lainaa (Anonyybi @ Huhti. 04 2009,13:22) kirjoitti
    Itse kytkin seuraavasti;

    Akulta piuhat sulakkeelle.
    Sulakkeen jälkeen piuhat releelle.
    Releen kautta piuhat lisävaloille.
    Pitkien valojen johdosta piuha kytkimelle josta eteenpäin releen ohjaukselle.

    Tämän seurauksena lisävalot toimivat KUN

    a) kytkin lisävaloille on päällä
    b) pitkät valot on päällä

    Normaalisti siis palaa vain lyhyet valot ja pitkät kun valitaan pitkät.
    Kun lisävalokytkin kytketään palaa lisävalot samalla kun pitkätkin.
    Tämä kytkentä on järkevin jos lisävalot on häikäisevät eli vaihdettaessa lyhyille tippuu myös lisävalot pois.
    + miljuuuna...

    Miulla kans tällä tavoin. Rele + sulake + katkaisin tuli ostettua lisävalojen mukana.

    Ei ole muuta tapaa.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  11. #11
    Lainaa (TwinTenox @ Huhti. 03 2009,22:37) kirjoitti
    Eli homma menee niin, että pyörässä (2005 VT750 Shadow) oli kun sen ostin lisävalot (2x H3) kiinni ja lampussa yksi ylimääräinen katkaisija, jossa kaksi asentoa.

    1.) Palaa: ajovalo, parkki ja lisävalot
    2.) Palaa: parkki ja lisävalot

    Kun vaihtaa pitkille, lisävalot ja ajovalo sammuvat.

    Tämä aiheutti viime kaudella kaksi ongelmaa. Eli ensin ajelin katkaisin asennossa 1 kunnes liitin kärvähti lampun sisältä. Päättelin, että ei kestä johdotukset yms. H4+ 2x H3 kuormaa, joten liittimen korjauksen jälkeen ajelin katkaisin asennossa 2. Toinen ongelma tuli esille sitten kun syksyllä tuli ajeltua pimeään aikaan. Eli vastaantulijat protestoivat lisävalojen kirkkautta. Niitä ei kuitenkaan saa lainkaan pois päältä.

    Haluaisin siis katkaisijan toimivan niin, että asento 2. saisi jäädä ennalleen päiväkäyttöön (lisää huomiota kun kaksi valoa + parkki), mutta asennossa 1. pitäisi lisävalojen sammua, kun ajovalo menee päälle.

    Pyörässä on valot ns. aina päällä, eli valojen on/off katkaisinta ei ole. Tänään koitettiin saada noita toimimaan niin releen kanssa, kuin kytkemällä johtoja / katkaisinta eri tavalla, mutta ei millään saatu noin kuin haluaisin nuo. Miten - vai mitenkään - mahtaisi helpoimmin onnistua.

    Nyt päädyin toistaiseksi ottamaan nuo kokonaan pois käytöstä ja irti pyörästä, mutta hyvähän olisi jos ne siinä olisi, joten sähkötyötaitoisten vinkkejä kaivataan.
    Voin neuvoa enemmänkin jos haluat? (laita p.nro minun sp)

    lyhyesti sanottuna varaosaliikkeestä osta rele jossa on
    87a ja 87b navat toinen napa pitkille valoille toinen ajovaloille.
    30
    86 I 85
    -- --
    -- 87b
    -- 87a
    yritä ed. kertoa minkä näköinen rele on napojen puolelta.
    FZ6S S2 -09/08
    diversion 600s -98
    NX 250 -95
    rd 125 -?
  12. #12
    Lainaa (Ludwig @ Huhti. 04 2009,15:32) kirjoitti
    Tässä kyselyssä jotenkin pikkuisen tuntuu olevan lähtökohtaisesti pullat ja sudit sekaisin (?): huomiovalo ja kaukovalo eivät ole samalla valaisimella toteutettavissa...

    Ludwig
    Joo, siinä mielessä olet oikeassa, että nuo tosiaan oli pyörässä kun sen ostin, niihin ei rekisteröintikatsastuksessa puututtu ja ne toimivat alunperin joko yhdessä ajovalon kanssa tai pelkkien parkkien kanssa = sammuivat aina kun pitkät laittoi päälle.

    Siksi itse oletan noiden olevan huomiovalot. Nyt kun nuo puunasin puhtaiksi varaston hyllylle, en ole enää varma edes polttimon laadusta. Kipaisen kohta katsomaan mitä notuleita noissa on. Joku muu tässä ketjussa epäili että ovat lisäpitkät.

    Hyvä tietää että rele tarvitaan nimenomaan systeemin suojaamiseksi, kyse ei missään vaiheessa ole ollut siitä, että pitäisi säästää releen hinta. En vain tiennyt mitä virkaa sillä olisi tuossa omassa ehdotuksessani. Sulake ei siis riitä? Se tuohon olisi tulossa kyllä.

    (Jos se helpottaa ketään, niin minähän en sairaanhoitajana paljon näistä tajua, mutta en myöskään itse aio mitään väsätä. Päämekaanikolla on sen sijaan kymmenien vuosien kokemus auto- sähkö ja konekorjaamisesta.)

    EDIT:

    Eli jatkuva virta parkkijohdosta + rele + sulake + katkaisin ja kunnon maajohdot valoihin = Toimii

    EDIT2:

    Lyhdyssä lukee mm.
    Jute 9614
    Jute 9902-A
    SAE N ja Y 97
    HR10
    Polttimossa taas:
    H3 12v35W

    Lisäpitkä? Huomiovalo?



    Retired
  13. #13
    Lainaa (1tipi @ Huhti. 04 2009,15:57) kirjoitti
    lyhyesti sanottuna varaosaliikkeestä osta rele jossa on...
    Hmm, releessä on siis 5 napaa (tai pistoketta tai mitä lie). Tuollaisella tuota yritettiin saada toimimaan, muttei onnistuttu. Taisi loppua mun kärsivällisyys ennen aikojaan vaan. Aina paloi lisävalot + parkki tai ajovalo tai pitkät. Ei siis onnistuttu saamaan aikaan tilaa jossa lisävalot olisivat sammuneet ja ajovalo olisi ollut päällä.

    Palaan asiaan tarkemmin jos päädyn nuo laittamaan takaisin pyörään. Vähän kahden vaiheilla vielä.



    Retired
  14. #14
    Lainaa (TwinTenox @ Huhti. 04 2009,19:16) kirjoitti
    Lyhdyssä lukee mm.
    Jute 9614
    Jute 9902-A
    SAE N ja Y 97
    HR10
    Polttimossa taas:
    H3 12v35W

    Lisäpitkä? Huomiovalo?
    Näyttää olevan halogeenikaukovalo kun on tuo HR ja 10 tarkoittaa referenssiä eli halogeeneillä se on 20 ellei muuta ilmoiteta ja nyt se on siis 10. 35W:n lampuilla eivät taida mitään ihmeitä valaista mutta koristeina varmasti hyvät. Ei siis huomiovalojen kanssa mitään tekoa.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  15. #15
    Kiitoksia. Huomiovaloiksi nuo mulle tulevat, jos tulevat. Taidan laittaa myyntiin yhdessä muun sälän kanssa...
    Retired
  16. #16
    No huomiota varmasti saa kun lisäpitkät päällä ajelee jatkuvasti, eli sillä perusteella varmasti täyttävät huomiovalon määritelmän. Eli joko tosiaan myyt pois tai kytket toimimaan lisäpitkinä, mutta älä missään nimessä käytä noita huomiovaloina. Eivät aiheuta kuin tarpeetonta vitutusta muissa tienkäyttäjissä jos niitä jatkuvasti polttelee.

    Ei se virkamies ihan vain vittuillessaan ole määrännyt noita lamppuja käytettäväksi siihen tarkoitukseen mihin ne on suunniteltu, eli pidetään pitkät pitkinä ja huomiovalot huomiovaloina.
    1835
  17. #17
    Mutta kanssa 750 Shadow ja siinä lisävalot. Nämä taitavat olla samanmoiset kuin Tenoxilla. Toimivat vain orkkispitkän kanssa ja ei ole muita katkaisijoita kuin se vakio valovaihtaja.

    Semmosen huomion tein kamun kanssa, että ei kyllä kannata niitä lisävaloja päällä pitää kun vilkut ei juurikaan silloin näy !!!

    Että näin.
  18. #18
    Ei noi kyllä päivänvalossa ketään häikäise.

    http://www.facebook.com/photo.p....6681821

    Lisään vielä, että virkamiehen mukaan noi oli ihan ok. (Noita ei siis saanut pois päältä, eli katsastuksessa kyllä olivat päällä lyhyiden tai parkkien kanssa.)



    Retired
  19. #19
    Lainaa (TwinTenox @ Huhti. 04 2009,21:23) kirjoitti
    Lisään vielä, että virkamiehen mukaan noi oli ihan ok. (Noita ei siis saanut pois päältä, eli katsastuksessa kyllä olivat päällä lyhyiden tai parkkien kanssa.)
    Ei muuta asiaa kaukovalojen käyttämisen osalta. Noissa katsastuksissa ei tunnuta paljoakaan katsottavan valoja. Huomasin tuon itsekin kun käytin Nighthawkin konttorilla viime kesänä.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  20.  
  21. #20
    Joo, on toki niin, että ihan laillistahan noiden käyttäminen ei siis ole (tähän asti olen tosin käyttänyt niitä siinä uskossa, että katsarit tietävät asiansa ja että nuo on huomiovalot). Mieluummin kuitenkin rikon tässä kohtaa hiukan lakia ja tulen huomatuksi tien päällä. Nuo kun ei missään nimessä ole sama asia kuin oikeat pitkät valot. Ensinnäkin valokuvio tulee todella paljon lähemmäksi eturengasta, eli nuo on suunnattu todella alas (alemmas kuin lyhyet itse asiassa) ja lisäksi noiden valoteho on huomattavasti oikeita pitkiä valoja pienempi.

    Mietin vielä, että saisikos noihin pienempää polttimoa laitettua, niin ei ainakaan luulisi häiritsevän.

    Sellainen sivuhuomautus vielä, että itsehän en suosi / harrasta oikeat kunnon pitkät valot päällä ajamista mp:llä, ne tosiaan häikivät ja niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä kenellekään.



    Retired