Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 38:sta
  1. #1
    Jäi Yamahasta tulppa jumiin. Kuinka kovaa uskaltaa tulppa-avaimella yrittää auki, vai hajoaako tulppa?
  2. #2
    Tuskin tulppa hajoaa, mutta kierteet voi kyllä tulla kannesta mukaan pahimmassa tapauksessa.....
    Muista pyörittää sitten aukipäin.
    R.I.P Jaska - Motoristi
    Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
    Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
  3. #3
    CRC:tä tai muita liukastetta (anna hetki vaikuttaa) kannattaa kokeilla..
    Elämä oli loppua niin kuin se alkoikin-reikä kumissa.

    Naisten suusta sen totuuden kuulee!!!

    Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA
  4. #4
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (vpg @ Huhti. 02 2009,17:17) kirjoitti
    Jäi Yamahasta tulppa jumiin. Kuinka kovaa uskaltaa tulppa-avaimella yrittää auki, vai hajoaako tulppa?
    Pyörähtikö tulppa yhtään aluksi vai onko totaalisen jumissa? Jos se pyörii edes pikkiriikkisen, et tarvitse muuta kuin hyvät hermot ja CRC:tä tai muuta vastaavaa. Edestakaisin nitkuttelemalla varovasti pikkuhiljaa auki. Voi olla, että tulppa on kierretty liian tiukkaan, jolloin kierteen pää on palotilan puolella, ja tästä syystä karstainen. Väkisin ei kannata vääntää, koska kannesta korkkaa kierre yllättävän helposti.

    Aikanaan kun ostin tuon 600 GPZ:n meni ensimmäisessä tulpanvaihdossa aikaa n. 3 tuntia. Tästä 2,5 tuntia nitkutin vanhoja tulppia auki.
    Superbike #7
  5. #5
    Kävin juuri ostamassa crc:tä. Ei ole ainakaan vielä yhtään liikahtanut. Ei vaan meinaa tohtia väkisin vääntää. Pitää yrittää ajan kanssa.
  6. #6
    Järki loppuu ja työkalut suurenee.

    Crc:llä ja edestakaisin nytkäyttelemällä niin lähtee ja kärsivällisyyttä on hyvä olla. Tulppien kans saa olla varovainen kiinnittäes ja aukaastes.
    Jos et tiedä mitä tehdä, näytä edes huolestuneelta.

    CBR 600f
  7. #7
    Suosittelen Kentin rusty penetranttia liukastamiseen. Käytetään mm. autojen merkkihuollossa kun hehkutulpat ovat jumineet noen kanssa kanteen kiinni.
    Lunta on ollut jo ihan riittävän kauan.
  8. #8
    Tuliko tulppa väännettyä kiinni momenttiavaimella vai käsivaralta... riittävän kireelle?

    Kun siirryin käyttämään momenttiavainta myös tulpan kanssa, ei ole kertaakaan ollut ongelmaa tulpan irrotuksessa. Ihan vain vinkiksi Se on aikas pieni voima millä tulppa väännetään kiinni.
  9. #9
    Tulpan kierteisiin kannattaa sipaista kiinnittäessä vähän alutahnaa niin ei jämähdä kiinni.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  10. #10
    Uita vaan kunnolla jotain CRC:tä tms. ja jos ei pitkäjänteisellä nitkuttelulla lähde (tarkoittaa tosiaan parhaassa tapauksessa tunteja) niin anna olla päivä pari ja koeta uudestaan!
    Jos tulppa on VÄHÄNKIN liikahtanut, niin irrotuslitku kyllä menee kierteen väliin. Ja kun se sinne väliin pääsee, niin irtoaa!

    Mutta tosiaan ,malttia! Kannesta kun hajotat kierteen, niin työmaa on takuulla isompi (ja kalliimpi) mihin tahansa nitkutteluun verrattuna!
    -99 Mustarastas
    Aina sattuu ja tapahtuu, ja kun tarpeeksi sattuu niin siihen tottuu!
  11. #11
    Mitenkäs ne meni ne alumiinin (kansi) ja teräksen (tulppa) lämpölaajenemiset?

    Kone kuumaksi ja yrittämään.

    Ja se perus CRC ei ole paras aine ruosteen irroitukseen.
    Samalta firmalta taitaa löytyä ihan tarkoitukseen tehtyjä litkuja jotka tunkeutuvat paremmin.
  12. #12
    Lainaa (Puksuttaja @ Huhti. 02 2009,19:27) kirjoitti
    Kun siirryin käyttämään momenttiavainta myös tulpan kanssa, ei ole kertaakaan ollut ongelmaa tulpan irrotuksessa. Ihan vain vinkiksi * *Se on aikas pieni voima millä tulppa väännetään kiinni.
    Sitä ei tosissaan tartte vääntää kiinni kun 'sormivoimin'. Pieni räikkä ja vääntää kireälle sormien varassa niin uusien kierteiden tekeminen loppuu kuin seinään. Ei niiden tulppien mun mielestäni tarvikkaan helvetillisen tiukassa olla, kunhan eivät tärinästä siellä helise.
  13. #13
    Onhan se momentti oikein piirretty siihen tulppalaatikkoon (ngk) jos ei omaa momenttiavainta tai osaa lukea...

    eli kuvaa katsomalla oikeaan kireyteen.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  14. #14
    Lainaa (Seikkailu_R @ Huhti. 02 2009,20:26) kirjoitti
    Mitenkäs ne meni ne alumiinin (kansi) ja teräksen (tulppa) lämpölaajenemiset?

    Kone kuumaksi ja yrittämään.

    Ja se perus CRC ei ole paras aine ruosteen irroitukseen.
    Samalta firmalta taitaa löytyä ihan tarkoitukseen tehtyjä litkuja jotka tunkeutuvat paremmin.
    Eipä toi lämmitys taida auttaa kun aluvalu kansi laajenee nopeemmin ja enemmän kun se tulppa, eli reikä vaan supistuu.
    -Veturimiehet heiluttaa-
  15. #15
    Lainaa (vane79 @ Huhti. 02 2009,20:47) kirjoitti
    Lainaa (Seikkailu_R @ Huhti. 02 2009,20:26) kirjoitti
    Mitenkäs ne meni ne alumiinin (kansi) ja teräksen (tulppa) lämpölaajenemiset?

    Kone kuumaksi ja yrittämään.

    Ja se perus CRC ei ole paras aine ruosteen irroitukseen.
    Samalta firmalta taitaa löytyä ihan tarkoitukseen tehtyjä litkuja jotka tunkeutuvat paremmin.
    Eipä toi lämmitys taida auttaa kun aluvalu kansi laajenee nopeemmin ja enemmän kun se tulppa, eli reikä vaan supistuu.
    Jokseenkin eri mieltä tästä! Lämpölaajeneminen, ei lämpökutistuminen!
    KTM SMT 990 LE 2010
  16. #16
    Jep, Samahan toimii vaikka alumiinisesta pyörännavasta teräksistä laakeria irroittaessa vallan mainiosti.

    Joten ei se reikä mihinkään kutistu.
  17. #17
    Lainaa (Seikkailu_R @ Huhti. 02 2009,21:03) kirjoitti
    Jep, Samahan toimii vaikka alumiinisesta pyörännavasta teräksistä laakeria irroittaessa vallan mainiosti.

    Joten ei se reikä mihinkään kutistu.
    Nimenomaan! Myös reikä laajenee kun lämmitetään metallia
    KTM SMT 990 LE 2010
  18. #18
    Hei, jos tulppa pelaa, jättäisin kiinni. Ens talvena on sitten aikaa korjailla hajonneet kierteet. Tässävaiheessa kannata ruveta ehjää korjaamaan. Kesken kauden ei mulla ainakaan ole tulpat pimentyneet, ne on nää kevään ekat startit missä niitä on menny, eli jos lähtee tulille, niin kovaa ajoa. Mitäänhän ei kuitenkaan enempää mene rikki, vaikka vanhoilla tulpilla ajelee.
  19. #19
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Kone kuumaksi jonka jälkeen suihkutat sellasta jäähdyttävää sprayta (Kent ja wurth ainakin myy) tulpan juureen. Oota hetki ja käännä tulppa pois. Yleensä noita syt.tulppia ei kuumasta alumiinikannesta saisi auki kiertää..mutta tässä tapauksessa ilmeisesti ainoa keino. Mitä tohon lämpölaajenemiseen tulee, niin reikä tosiaan suurenee kuumentuessaan. Oli se aine sitten mitä tahansa.
    GHOSTWRITER
  20. #20
    Lainaa (arppi @ Huhti. 02 2009,21:42) kirjoitti
    Lainaa (Seikkailu_R @ Huhti. 02 2009,21:03) kirjoitti
    Jep, Samahan toimii vaikka alumiinisesta pyörännavasta teräksistä laakeria irroittaessa vallan mainiosti.

    Joten ei se reikä mihinkään kutistu.
    Nimenomaan! Myös reikä laajenee kun lämmitetään metallia *
    +1
    Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.

    Yamaha FJR 1300A -08
  21. #21
    Kiitokset kaikille vastaajille. Pitää yrittää tuota kone kuumaksi temppua. Toivottavasti se tepsii.
  22. #22
    Lainaa (vpg @ Huhti. 02 2009,17:17) kirjoitti
    Jäi Yamahasta tulppa jumiin. Kuinka kovaa uskaltaa tulppa-avaimella yrittää auki, vai hajoaako tulppa?
    Miten se jumiuitui, vai oliko se jumissa? Jos kiersit vikakierteille ja jumiutui siksi, niin huonoksi meni mahdollisuudet. Tulppa voi tulla ehjänä, mutta kierteet sieltä usein tulee mukana..
    Muuten sen tiukassa olevan tulpan pitäisi kyllä lähteä ilman liuottimiakin. Eikä sinne kaasutiiviin tiivisteen alle mikään liuotin edes mene.
    Koita nytkytellä edestakaisin, jos se vähän aukeaa, niin ehkä joku WD 40 voisi auttaakin. Onhan sulla tietysti kunnon työkalut? Eli ei mikään pellistä väännetty lenkura, vaan oikea tulppahylsy ja siihen kunnollinen väännin.

    Tiivisteellisen tulpan saa sopivaan momenttiin ilman erikoistyökaluakin. Ensin niin pitkälle kuin sormivoimin menee ja sen jälkeen 1/4 kierrosta kiinni - se on siinä.



    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  23. #23
    Tulppa oli jo jumissa. Viime kesänä ostettu halvalla (xj 600). Ei tietoa koska viimeksi tulpat käytetty irti. Yksi tulppa jumissa, kolme muuta irtosi kevyesti.
  24. #24
    Ennenkuin joku ehtii. Siis pyörä ostettu viime kesänä, ei tulppa
  25. #25
    Lainaa (J@ck @ Huhti. 03 2009,14:01) kirjoitti
    .

    Tiivisteellisen tulpan saa sopivaan momenttiin ilman erikoistyökaluakin. Ensin niin pitkälle kuin sormivoimin menee ja sen jälkeen 1/4 kierrosta kiinni - se on siinä.
    Ja tuo on oikea kiristys silloin kun kuparitiiviste on uusi.Vanhaa ei saisi kiristää enää sitä neljännestä koska kuparitiiviste on jo painunut kasaan.
  26. #26
    Itse kokeilisin seuraavalla tavalla:

    1. Jos se WD-40, CRC jne irroitusöljy ei tepsi.

    2. Hommaa semmoinen kaasutoho, siis butaanipoltin.

    3. ota kaikki muovi, kumi yms pois läheltä (tulpanjohdot tms),

    4. Tohottele varovasti siihen tulpantienoille ja koita välillä aukoa.

    Jo on kumma, jos ei aukea.



    <p>Vanha patu..</p>
  27. #27
    Kokeile kunnon tulppa-avainta! Semmoinen mikä ei anna yhtään periksi(esim kunnon räikkä tai vast..) Monesti kunnon avaimella lähtee kaikki helposti, mitkä muuten tuntuu hitsatuilta..
    "Tosimiehellä on aina vähän paskaa housussa"
  28. #28
    Tulppa-avain on kunnollinen, mutta kun ei tohdi vääntää väkisten. On joskus mennyt niitä kierteitä solmuun.
  29. #29
    Tämä nyt on vaan mun mielipide ja saa toki teilata, mutta jos alkaa tosissaan näyttään siltä, ettei minkään "penetration" nesteen tai lämmön avulla aukea (aukeaako se ollenkaan ylipäätään, että tuo pääsis kierteen alkuun ja sitä kautta pikkuhiljaa valumaan läpi?), niin kaksi vaihtoehtoa.. riskillä väännät auki = joko tulppa irti tai tulppa irti ja kierre paskana ja sitten korjaillaan pidemmän kaavan kautta.. tai sitten otat samantien kannen irti ja katot mikä on meininki palotilan puolella. Jälkimmäisellä pääset melko varmasti ilman kierteen korjaamista.

    - P

    Edit: niin ja onko tulppa yleensäkään paskana / käykö huonosti? Jos ei, niin aja menemään, nauti keväästä & kesästä ja sitten teet näitä toimenpiteitä kun kynttilä pimenee tai viimeistään sitten ens talven aikana



  30.  
  31. #30
    Tosta kierteen korjaamisesta ei kannata tehdä mitään rakettitiedettä. Jos se kierre hajoaa niin sen voi korjata paikallaankin, ja jos ei paikallaan mahdu tai näe tehdä niin kone irti. Jostain syystä moottoripyöriin kohdistuvista töistä tehdään ihmisten mielessä vähintään sata kertaa vaikeampaa kun autoihin kohdistuvista. Tämän tietää varmaan jokainen autonasentaja. Ja lisäksi vielä sellainen huomio että se paras korjaaja tulpankierteelle ei tod.nök. löydy moottoripyöräkorjaamosta.



    Turha tarkkuus on teknistä kypsymättömyyttä!!!
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen