Jep, kaverin kaa työnnettiin ja asfaltti oli kuiva ja edelleen rengas vain syyhkänä tuli perässä.. Pitää lähiaikoina se sytytystulppa irroittaa.. ehkä jo huomenna. edit: ehkä jopa useampi s.tulppa..
Viimeksi muokannut: JukkaX; 10.10.2023 klo 02:33.
Yamaha #1 we_R1'04
Mulla olis 4C8 moottoriin aika hyvä korjaussetti, jos tämmöselle olis jollakin tarvettta.
- 4x männän renkaat
- YEC kansipahvi (löytyy myös orkkista)
- YEC sylinterin tiiviste (löytyy myös orkkista)
- venttiilin ohjurin kumit, imu+pako
- kytkinkopan tiiviste
- kammenpään tiiviste
- huohottimen tiiviste
- kytkinpaketti
- YEC jäykemmät pakoventtiilien jouset (imupuolelle ei ole tehtykään)
IMG_20231010_185132_apu.jpg
Löytyy myös 4C8 jarrupaloja 4 settiä ja uusi kytkinkoppakin taitaa olla hyllyllä.
En ole näitä myyntiinkän viitsinyt sen kummemmin lailtella, mutta kun tuo oman pyörän merkkikin on vaihtunut, niin ehkä joskus on aika luopua jostakin.
5VY koneeseen löytyy myös hyvin kattavasti tiivisteitä ja taitaa olla jokunen kytkinpakettikin.
Pari viime talvea mennyt autoharrastamisessa, mutta nyt olis aikaa laittaa yks 5VY kone kuntoon. Yllättäen siitäkin alapään laakerit sanoneet sopimuksen irti.
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
Sellainen tuli mieleen, että eihän vaan tuon ikäinen pyörä ole enää kaasarikone? Kaasaripyörässähän kyse voisi meinaan olla myös siitä, että vuotavan bensahanan seurauksena tankin sisältö olisi valunut koneen sisään öljytilaan ja sekin varsin tehokkaasti estää moottorin pyörimisen.
Jos öljyä on koneessa normaali määrä niin äkkiä ajatellen kyljellään olevassa pyörässä se ei ”ylettäisi” kuin alimpaan sylinteriin. Mutta toki jos siellä alimmaksi jääneessä on öljyä niin kannattanee se viereinenkin tarkistaa. Se on sitten oma ongelmansa millä sen öljyn saa järkevästi pois, starttaako vaan ilman tulppia hetken että isommat tulee tulpanreiästä ja poistuu osin pakoputkeen, vai yrittääkö imeyttää jollain.
Kaasarikoneessa (vaikkei tämä nyt sellainen ollutkaan) usein käy niinkin (ilman kyljellä käyntiä toki) että bensa valuu vuotavan kaasarin kautta sylinteriin. Ja jumissa on. Ja mistäkö tiedän.
Ja korjaushan näihin kaikkiin hydrolukkoihin on tulpat pois ja pyöräytys startilla. Ja joka paikka sotkussa. Ja mistäkö tiedän.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Jotain riepua tulpanreijjän eteen käpälän kera ja siivo on pienempi.
Nimim. Katsoin kuinka ransiitti huohottaa öljykorkista
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Te jotka ootte vaihtanu staattorin vauhtipyörän 2004-2008 pyörään niin ootteko laittanu alkuperäisen vai tarvike osan? Jos tarvike niin mistä ootte ostanu? Ja jos ulkomailta tilaa alkuperäisiä osia niin mistä ootte tilannu?
Solifer SM -74 --> Yamaha Dt50R -07 --> Yamaha Dt125-X -07 --> Kawasaki Z750 -04 --> Yamaha Yzf-R1 -07
Niin paljon tarvikeosista netissä kauhutarinoita ja hinnan ero alkuperäseen pieni, että päädyin alkuperäseen.
Itsellä porsi kesken ajokauden ja sovitut reissut lähesty niin ostin Yamaha Centeristä.
Ulkomaisista MegaZip kokeilllu ja toimi hyvin.
Tilaat mistä tahansa niin ota kummankin puolen laakerit samalla
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Onko noi jotain perus laakereita, mitä saa laakerikaupasta? Katsoin yhdestä nettikaupan varaosakuvista niin siihen oli merkattu että laakerit olis 6201C3 ja 6202RS. Ja kyllä noi samat numerot löytyy yamahan OEM varaosanumeroista 93306-20124 ja 93306-20230. Itellä kyllä noi laakerit hyvässä kunnossa. Miten lohkosta saa laakerin helpoiten irti?
Viimeksi muokannut: MIKES_; 13.11.2023 klo 12:38.
Solifer SM -74 --> Yamaha Dt50R -07 --> Yamaha Dt125-X -07 --> Kawasaki Z750 -04 --> Yamaha Yzf-R1 -07
Itte ku tein noita laakereita nii en löytänyt kuin Yamahalta. Ovat jotain heijän erikois kokoja. Yamaha centteristä sai melko edukkaasti ne. Otin omani pois vetovasaralla missä oli sellainen sovite mikä menee siihen laakerin keskireikään... Mun mielestä niitä sovittteita saa erikseen esim Stormilta. Itellä on sellainen sarja missä on paljon eri kokoja.
Värillä ei väliä kuhan on keltainen...
YZF-R6R 2010 ratalelu
YZF-R1 2006
YZF-R6 2003
Kattelin niistä numeroista mitä laakereita löyty... Kyllä mä mitrailinkin mut en sen enempää tutkinu, muutenku sillä laakerin koodilla etin... Ja ulkomaisilla foorumeilla tiesivät kertoa että olisi Yamahan omia kokoja... Mutta en sano faktana että ovat
Värillä ei väliä kuhan on keltainen...
YZF-R6R 2010 ratalelu
YZF-R1 2006
YZF-R6 2003
Hydraulilukossa ollut Ryx on seissyt nyt kohta 6 viikkoa pystyasennossa paikallaan. Olisikohan mahdollista vai jopa luultavaa että öljyt olisi valuneet takaisin sinne mistä ovat lähteneetkin..? 1. pytyn s.tulppa on ollut irti myös. Jaa niin talvihan on jo hyvin pitkälti tullut sinne Savo-Karjalaan niin ei häntä tarvinne starttailla ennen kevättä.. ehkä se tulppa irti alux.
Yamaha #1 we_R1'04
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Juu pitää se tulppa siihen takas ruuvata. 100% varma hydraulilukko juu.
Yamaha #1 we_R1'04
Saat yhden pytyn tyhjäksi, kakkosessa öljyä, startilla pyörimään, niin se kerkee ottamaan vähän vauhtia ja momenttia, niin kuinka käy sen kakkosen kiertokangelle, kun lukko iskee siihen? Siitä tulee ässän muotoinen, taikka tulee lohkosta katselemaan maailmaa. Laiskuudesta kärsii koko ruumis, tai ainakin lompakko.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Jos haluat vain testata tulppia irroittamatta onko siellä hydraulilukkoa niin voit tietysti käsin pyörittää konetta varovasti. Esim. sopiva vaihde pesään, takapyörä ilmaan ja siitä pyörittämään. Jos tuntuu jumivan niin jotain nestettä siellä männän päällä luultavasti on.
-- Brake later and open the gas earlier --
Tuolla parikymmentä viestiä aiemmin on hydraulilukko varmistettu juu. Juu ja kyllä irroitan kaikki tulpat ennenkuin keväällä alan starttailemaan uudelleen.. En ehdoin tahdoin ala rakastani särkemään.
Yamaha #1 we_R1'04
Onko noita muuten oikeasti käynyt ? Vai urbaania legendaa ? Wanhanajan kaasaripeleissä (kuten mulla) on useammassakin laitoksessa käynyt joskus niin että neulaventtiilit on vuotaneet ja joku pytty täynnä bensaa. Vian huomaa siitä että startti ei jaksa pyörittää ja tulppien irrotuksen, pyöräytyksen ja kasaamisen jälkeen ei koskaan mitään.
Toki noi mun romut ei ole mitään kisakireitä pelejä olleetkaan ja ehkä kaasarikoneisissa on ollut järeämmät rakenteet tuon tapahtuman suhteellisen yleisyyden vuoksi ?
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Ainakin autoissa on tuota käynyt. Muistaakseni jossain VAG-konsernin koneessa oli tyyppivikana välijäähyyn kertyvä vesi/jää, joka sitten sulattuaan lähti kerralla koneeseen em. seurauksin. Sama tietysti, kun ajaa riittävän syvään rapakkoon ja kone hörppää vettä.
Motskarin koneista en tiedä olisiko siellä pyörivät massat sen verran pienempiä että startilla/tyhjäkäynnillä kanki kestäisi sen äkkistopin.
Enivei, jos tällainen mahdollisuus on olemassa, en lähtisi ehdointahdoin kokeilemaan.
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
90-luvun Nissanin suuttimet eivät kestäneet etanolia. Itsekin aloin etanolia polttamaan Nissanin 4,5-litraisessa V8-moottorissa. Viikkoa myöhemmin, kun käynnistin auton, hörähti se kyllä kiltisti käyntiin mutta kolahti pahasti samantien. Suutin oli vuotanut viinaa pytyn täyteen mikä johti kiertokangen kieroutumiseen.