Aski kestää shifterin kunhan katkoaika (tai -ajat) on oikea. Itsellä oli aikanaan kiinteällä katkoajalla varustettu translogic tuommoisessa, muistaakseni 50ms katkoajalla.
Perää voi, ja kannattaakin, korottaa vähän. Tai keulaa laskea. Parhaiten pyörä toimii radalla lähellä epävakavuuden rajaa. Riippuu paljolti takarenkaasta mikä on hyvä setuppi. 190/60 renkaalla on perä jo aika korkealle jos vertaa esim. 180/55. 190/55 takarenkaalla muistaakseni keulassa -3mm oli hyvä asetus.
Korotussarja on aika louhikkoinen säätö perän korkeuteen. Mielummin pituudeltaan säädettävä takaiskari tai säädettävät koiranluut.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
En tienny missä aiheesta keskustelisin joten alotin nyt tässä. Pitkä talvi aikaa miettiä ja ajatus on kehittynyt hiukan jo kesälläkin. Aikasemmin mainittu -98 r1 jammu alla ja siitä on alusta huollettu noin 3v sitten, aski ja kone alle 5tkm sitten. Rataa hiukan hinkkaillut ja sitä tahtoo lisää. Vanhaan prätkään saisi asennella jotain pikkujuttua että homma jatkuisi, vielä pysytään kuitenkin 500-1000e budjetissa.
Käynyt mielessä että mitäpä jos nuorennan laitetta hieman?? hiukan haaveillut tuommosesta -07 vuotisesta jossa 16 tappinen kone tai siitä pykälän vanhempaan. Mutta onkohan eroa edes paljoa tai meneekö vain hankalammaksi ajettavaksi kun nuo on vissiin yläkireempiä koneita ja vanha soittaa kyllä ihan kivasti kuitenkin. Mieluusti kuulisin vähän plussia ja miinuksia nuosta vm05-08 r1 jammuista ja niiden rataominaisuuksista vs tuo vanha kaasari -98.
Tolla pyörällä ajaa ihan kirkkaasti nopean ryhmän nopean puoliskon aikoja kunhan kaikki toimii ja on kunnossa.
R1 on perinteisesti hyvä ratapyörä riippumatta vuosimallista. Kaikissa kone on aika keskialuepainotteinen, eli mukava ajaa. Toki kaasarikone on tästä kuuluisin.
04-06 on ihan eri moottori kuin vanhemmissa ja 07 vaihtui kansi 16 venttiiliseen. Jokainen versio on hiukan parempi kuin edellinen, tosin normi harrasteluun se ei hirveästi vaikuta. Voimaa riittää noissa kaikissa mukavasti.
Ratahommiin ensimmäinen ehdoton temppu on huollattaa alusta asiantuntevalla tekijällä, poistaa keulasta hydraulistopparit ja laittaa sopivat jouset. Sifterikin on kiva päivitys, ei tosin pakollinen.
Kuka on tehnyt koneelle ja mitä? Ainakin kolme kappaletta mun vanhoja koneita on jossain Suomessa sekä kahden osiksi puretun kilpurin osat. Käytettyjä osia metsästämällä voit löytää edullisesti hyvää palikkaa, ainoa mikä noista mun osista poistui maasta oli yksi Öhlinsin takaiskari. Noita vehkeitä ei hirveästi radalla enää näy, mutta osat ovat olemassa jossain.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Koneesta oli kansipahvi korkannut (sitä edellinen oli vissiin puristuksien toivossa laittanut ohkasemman tms) siinä samalla sitten laakeroitu ja rengastettu. askiin oli parit vaihteet uusittu kun oli menny rikki. Jokin perus paikallinen seppä, ei siis mikään virittämö. Alustalle on tehty ilmeisesti vain perus huolto. Pyörän mukana tulleista varaosista yms päätellen tuo pyörä on ollut aikanaan jossain aika rajussa käytössä,(runkoa korjattu, värinvaihto,varamoottori kasa rumia katteita) mutta hyvimpä tuo nyt vielä on toiminut jo pari kesää. Tuota shifteriä olen itekkin miettinyt, mutta toisaalta ehkä sitäkään 300e viittisi tuohon vanhukseen laittaa, katsoo nyt. Listalla on nyt ihan ekana: Nahkapuku (hommattu), kaatumatapit, takarengas alkaa olla tiensä päässä. On tässä vielä kuskissa vara parannella ennekuin pyörästä suorituskyky olisi lähelläkään äärirajoja.
Palaan vielä tähän. Penkkiin pyörä menossa joka tapauksessa ja siksi tuli ajatus pienestä lisä modauksesta.
Gravesin torville markkinointi lupaa +5hp keskialueelle huipputehon laskematta. Tämä tuntuu itsestä epäilyttävältä ameriikan markkinoinnilta vaikka käyttäjät kilvan kehuu persdynon perusteella. Yhtään ennen/jälkeen dyno vetoa en ole nähny (paitsi Gravesin oma markkinointi materiaali).
Nyt pyörä maltillisen modattu edellisten omistajien toimesta, äänet varmasti noussu tehoa enemmän.
Leo-Vincen katiton Y-haara ja vaimentimet, vapaavirtaus filtteri, AIS raksittu pois ja PCIII ruiskun ja sytytyksen ohjaus boxit. Tolla setupilla viimeks kolme vuotta sitten penkitetty (vein kun ostin pyörän ja historia tuntematon).
Nyt talvella vien uusiks penkkiin että saa säädöt kohille (edellä ilmenny muutos seoksessa) niin ei tuo n. 200€ Graves sijoitus paha olisi jos sillä ookeesti 5hp saa keskialueelle menettämättä mitään.
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Tehoa ei ilmaiseksi tule mistään. Moottorin hyötysuhde tuskin paranee noin paljon imutorvia muuttamalla. Tuossahan optimoidaan imupuolen toimintaa alueelta toiselle, joten ainakaan säätämättä tuskin tuommoista muutosta syntyy jonkun muun alueen kärsimättä.
Jos pyörä on kuitenkin menossa penkkiin, niin ihan kokeilemisen arvoinen paikka. 200€ + säätötyö ei mahdollisesta parantumisesta paha investointi ole.
Itse vetäisin ensin muutaman vedon vanhalla setupilla ja vaihtaisin imutorvet. Sitten muutama veto ja mahdollinen säätö jos penkittäjä näkee potentiaalia muutoksessa.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Esimerkiksi eri pyöräyksilöiden erilaiset nokkien ajoitukset vaikuttaa siihen miten imutorvet toimivat. Noissa voi olla tehtaan jäljiltä useiden asteiden heittoja. Myös pakoputkisto ja esimerkiksi sylinterinkannen kanavien valmistusepätakkuudet vaikuttaa imupuolen toimintaan. Tuossa on niin monta muuttujaa, että mitään täysin varmaa vastausta on kokeilematta mahdotonta antaa.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Nurkkia siivoillessa ajettelin että voisin luopua 02-03 sinisistä etukatteen keskiosista vas+oik. Kohtuu siistit.
Hopea alakate oikea, siisti.
Muutamat clip-onit löytyy myös.
Voin laittaa kuvia tarvittaessa. Tarjoa YV.
Miten tuollainen pirellin supercorsa 200/60 rengas mahdollisesti sopisi takarenkaaksi vm-07 laitteeseen? Vai olisiko esim. 190/55 koko paremmin sopiva rata käyttöön?
Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
Kawasaki kx 450 f
Yzf-R1 -07
Jarrupääsylinteri menossa uusiksi rytköseen. Kumpi laitetaan -05 vuotiseen ratakäyttöä silmllä pitäen brembon rcs 17 vai 19?
Nykyiset:
cbr1000rr -10
vtr sp1 -00
sport 750 -02
er5 -02
Oisko jollakin tietoa, että mistä vuosimallista lähtien luistonesto/sutimisen esto toimii hyvin? Tai onko jostain vuosimallista lähtien isompi harppaus?
Edit: ei tarvetta enää.
Viimeksi muokannut: Squbbe; 23.07.2023 klo 02:35.
Tunturi Sport -73 | Yamaha R1 -07
Saako rn19 kopan rykkösestä ketjunkiristimen naksahtaa seuraavaan pykälään löysäämällä kahta pulttia sen verran et naksahdus kuuluu? Hieman erilainen tekele kuin kawoissa/suzukeissa taitas olla mutta periaate kai sama et öljynpaine/jousi hoitaa kireyden.
Mulla vaan välillä jää ketju räklättää jos kuumalla koneella sammuttaa ja muutaman minuutin päästä starttaa nii varmaa ohuet öljyt tyhjenee kiristimestä..kierroksia kun antaa nii sitten loppuu ja alkaa käydä puhtaasti. Ketju ei oo venyny ainakaan ajotusmerkkien perusteella(myös tulpan reiästä kokeiltu ykk ja nokat täsmää merkkeihin sillonkin).
R1 07
Jos ketju metelöi vain joskus eikä joka kerta, niin ainakaan minun järkeeni ei mahdu miten yhden naksun tiukkaus auttaisi ongelmaan. Kuvista päätellen tuo on tosiaan yhdistetty räikkä- ja öljynpainetoiminen kiristin, niin todennäköisesti kyse on enemmänkin siitä ettei tuo räikkämekanismi pidä vaan pääsee vapautumaan tahattomasti. Ymmärtääkseni öljynpaineen pitäisi siis työntää se sopivaan kireyteen ja räikän pitää se siinä myös silloin kun painetta ei ole. Ja jos kikkailemalla saisitkin sen tiukemmalle tilapäisesti, niin se tuskin siinä pysyy. Lisäksi tuo rautalankamekanismi näyttää heiveröiseltä, niin en tiedä kestäisikö se tuota naksun löysäys-kiristystemppua.
Joku ensikäden kokemusta kyseisestä mallista omaava toki täydentäköön spekulaatiotani.
Silläpä kyselenkin kun kawan/suzukin tapauksessa tuo metodi pelannu,toki pitää aika skarppina olla ettei naksahda useempaa pykälää![]()
Edit:: nää pyörien kiristimet on semmosia hammastukseltaan et ei voi liikkua käytössä sisäänpäin(löysemmälle) pelkästään kireämmälle eli ulospäin. Joskus vaan jostain syystä kiristin ei jaksa hypätä seuraavalle pykälälle,joko jousen hieman väsyessä tai kiristimen jumiessa. Sen takia en uutta ekaks oo vaihtamassa kun aiempien kokemuksien kohdalla tuo löysäys kikka toiminu. Toki jos pyörällä ois ajettu enemmän nii ois fiksua jo ketju/kiristin uusia.
R1 07
Normaalisti noin, mutta kuvista päätellen tämä Yamahan rakenne on hyvin erilainen kuin noissa räikkäkiristimissä yleensä. Tuossa on selkeästi tiukka sovite lohkoon, öljynpainekanava ja isohalkaisijainen mäntä, ja hammastusta pitää lukittuna vain tuollainen onneton jousilanka.
Esim tuossa eka kuva (suurenee klikkaamalla): https://allegro.pl/oferta/yamaha-r1-...du-11476668606
Onkos muilla hajonnu staattorit RN19 (07-08) mosista?
Itellää vaa tuossa viime sunnuntaina sano ittensä irti reissun päällä ja kivast moskaa ympäri konetta.
Menee siis kone purkuu täs, kun jaksaa.
Lähinnä sitä kyselen, onko mahollisest ehtin hajottaa muutakii, jos omaa kokemusta samasta....?
Yamaha XT1200ZE -17 2024->
Yamaha YZF-R1 (1050cc) -08 2013->
Honda VFR1200F -10 ex
Yamaha FZ-8S -10 ex
On päjähtänyt, kyseessä on nimenomaan staattorin ympärille tuleva "vauhtipyörä", josta magneetit menee silpuksi. Omasta meni tänä keväänä karvan alta 80tkm ajettuna. Silppu oli oikeastaan täysin siellä paketin sisässä, eikä staattorikaan hajonnut. Uudemman mallinen korjattu osa tilalle, sotkun siivous tarkkaan staattorin ympäriltä, öljyjen vaihto ja vetoja. Ei ollut öljyjen seassa mitään. Käytin tuon kopan auki pari vuotta sitten eikä se silloin näyttänyt yhtään normaalista poikkeavalta.
Tunturi Sport -73 | Yamaha R1 -07
Sen mitä jo purkailin, ni magneetti mujuu näky vähä ympäriinsä. Öljypropussakii oli aika isohko lastu.
Nyt kun vähä tarkemmin tutkiskeli, ni joo tuo vauhtipyörähän tuos menis vaa vaihtoo, mut voi olla et tulee kyl koko paketti vaihettuu samal...
Eihän tuol omal oo ajettu ku 42tkm ;D
Viimeksi muokannut: Luokaton; 23.07.2023 klo 08:02.
Yamaha XT1200ZE -17 2024->
Yamaha YZF-R1 (1050cc) -08 2013->
Honda VFR1200F -10 ex
Yamaha FZ-8S -10 ex
Kuinka yleistä toi staattorin hajoaminen on näissä? Kuinka suurta tuhoa voi saada aikaiseksi? Itellä -07 ja kohta 55tkm mittarissa... pitääkö olla huolissaan?
Onko täällä ihmisillä kokemuksia tankkilaukusta ja takalaukusta mikä sopis hyvin tohon -07 vuoden rytköseen? Onko sellasta tankkilaukkua olemassa tän vuotisee missä tulis kiinnike tankinkorkkiin?
Solifer SM -74 --> Yamaha Dt50R -07 --> Yamaha Dt125-X -07 --> Kawasaki Z750 -04 --> Yamaha Yzf-R1 -07
Aika yleinen taitaa loppujen lopuksi olla.
-04-08 R1, samalla pohjalla olevat FZ8 ja FZ1 moottorit myös. Mitä nyt muualta löytänyt.
Et suosittelen avaamaan tuon ja kattomaan missä kunnossa.
Oman mahdollisista tuhoista ei tietoa vielä tarkemmin, mut jos öljypropussa oli jo magneetin palasia ja lohkojen sisältä löytyy, kun valolla tuon staattorin aukosta kattelee.
Suoraa lootalle ja kampuralle pahimmillaa menee nuo säpäleet.
Yamaha XT1200ZE -17 2024->
Yamaha YZF-R1 (1050cc) -08 2013->
Honda VFR1200F -10 ex
Yamaha FZ-8S -10 ex
Ite oon ihan perus magneetti kiinnikkeistä tankkilaukkua käyttänyt, pysynyt hyvin kiinni kahdella pinnalla ja saa nopeasti pois edestä tankatessa.
Vasta ostin uudet sivulaukut mallikohtaisilla sivuraudoilla (sw-motech, poistunut jo valikoimista).
Nuo istuu ja pysyy hyvin paikallaa, verrattuna halvempiin.
Iso säkki ollut sitten siinä poikittan päällä.
Yamaha XT1200ZE -17 2024->
Yamaha YZF-R1 (1050cc) -08 2013->
Honda VFR1200F -10 ex
Yamaha FZ-8S -10 ex
Enpä jättäisi konetta avaamatta jos ne magneetit on palasina koneessa. Muutenkin jos 04 ' - 08' vuosimallien R1:sellä on ajettu 40 tkm on ne kammen ja kiertokangen laakerit hyvä tarkastaa. Useampi kone tullut korjattua millä on hätinä päästy ensimmäisen venttilien tarkastuksen yli (40 tkm) ja sitten on alakerrasta laakerit porsinu. Yhdellä pyörällä oli ajettu 34 tkm ja alakerta hajos.
Tokihan tuo kestävyys riippuu paljolti siitäkin minkälaisessa käytössä se pyörä on ollut.
Mulla oli aikanaan R1sessä Bags Connectionin tankkilaukku ja sen kiinnitys tapahtu tankinkorkin ympärille asennettuun evosenkenkä malliseen kiinnikkseesen. Oli kyllä erittäin toimiva. Sama laukku on käytössä nyt Bmw:ssä, kun valmistajalta löyty siihenkin oikeanlainen kiinnike.![]()
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
Mietin vaan että voishan sen magneeton vauhtipyörän vaihtaa ennakoivasti kun siihen paranettu malli on olemassa.
Jos alakerrasta laakerit porsii niin onko varotellu mitenkään? Itellä r1 ollu nyt 8 vuotta ja sen 25tkm ite ajanu. Ja aika kevyessä käytössä ainaki itellä ollu ku vaan katuajoa ollu. Oon ollu siinä uskossa että kyllä näillä kilokyykyillä sen 80-100tkm pääsee ilman koneen avaamista jos kadulla normaalisti ajelee.
Solifer SM -74 --> Yamaha Dt50R -07 --> Yamaha Dt125-X -07 --> Kawasaki Z750 -04 --> Yamaha Yzf-R1 -07
Jos tuuri käy ajoituksen suhteen niin öljynvaihdon yhteydessä tulee kultakaivos vastaan ennen kuin alkaa kolina tai leikkaa kiinni.
Edit: ja luulis nyt normi katuajossa menevän satatuhatta ihan nauramatta
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.