-18 mallin joposta Tampereen JammuCentterissä kutiteltu tämmönen käppyrä, Akran Evolution savupiipulla.
"Kun talvella panee pakkanen, niin miksen kesällä minäkin"
Yamaha R1 -18
ex Yamaha R1 -15
ex Yamaha R1 -09
ex Suzuki GSR
ex Suzuki GSX-R 1000 K7
ex Yamaha R1 -07
ex Yamaha R6 -03
Näyttäisi tuo RN32 hengittävän sen 1100 rpm korkeammalle, kun RN19. Selittää myös tehon lisäyksen. Tehokäytä näyttää muuten aika samalta... tasaista momentti vaan pidemmälle.
Samasta syystä tuota moottoria saa myös huoltaa säännöllisesti pienelläkin viritysasteella ja kovalla (tötterö auki) kisakäytöllä.
Kelpaisi.
---
Aika monta muuttuvaa tekijää tuossa on, vaikka penkki on sama.
Rengas, toisiovälitys, ketju, vanne, moottoriöljy ja sen määrä yms. vaikuttaa tuloksiin. Esim. takajarrulevyn paino vaikuttaa myös.
Tyypillisesti penkissä saa parhaan tuloksen pitkähköllä välityksellä, katurenkaalla, hyvin rullaavalla ketjulla, painavalla takavateella, ohuella moottoriöljyllä mitä on minimimäärä jne.
Tärkeintähän on ottaa vertailuveto siitä omasta pyörästä ja yrittää pitää nuo kaikki em. asiat vakioina, jolloin tulokset ovat jatkossa vertailukelpoisia. Myös pyörät ovat yksilöitä ja uusissakin pyörissä voi olla useamman hevosvoiman ero tehtaalta lähtiessä.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Kuten varmaan jo tiesitkin, niin onhan tuo aikalailla eri kone rn19:n verrattuna, crossplane kampiakseli yms. Joissakin RN32 yksilöissä on foorumeiden mukaan ollut kampiakselin katkeamisia jo pienillä kilometreillä, mutta ei kai muuta hälyyttävää. Kampiakseliin taisi tulla muutoksia -17 tai -18 mallissa.
Kierroksien nostaminen taitaa olla ainoa tie tehon kasvattamiseen näissä uudehkoissa tonnareissa. Keulahan tässä on erittäin kevyt varsinkin ratavälityksillä, tunella ja pikakaasulla.
Rn19 vaihtaneena mielestäni parasta rn32:ssa on luistokontrolli, lisää paljon luottoa ajamiseen, kun voi avata rauhassa ilman pelkoa highsidestä. Minulla Rn19:ssa oli IRC:n tcs, mutta siihen en oikein uskaltanut luottaa. Lisäksi äänet ilman kattia ovat aika messevät. Aika monta ratareissua sai silti tehdä että pääsi alle rn19 ajamiini aikoihin.
Huonoa se että kadulle ei viitsi mennä noilla desibeleillä ajelemaan, pitää rakennella killeri, koska tuohon dealer-akraan ei sitä saa.
Tuo luistokontrollin tuoma turvallisuudentunne ei ole mulle kyllä koskaan auennut, koska en ole noilla luistonestovehkeillä ajanut. Mun mielestä pyörä on saatava pikkasen luistolle apeksissa, eli mutkanopeudella, että tietää missä pito menee, että avaaminen luiston rajalla on mahdollista. Niissä mutkissa, joissa pyörää ei saa ajettua luistolle keskimutkassa, on avaaminen ihan täyttä arpomista, että kuinka kovaa kaasulle voi mennä. En tiedä voisiko tuossa tilanteessa sitten vetää rohkeamman piiskan luistokontrollin kanssa kuin ilman, mutta jotenkin se tuntuu ajamisen virheen korjaamiselta bittiaivolla.
Ensi kaudella pääsee itekin tommosen sähköaivomopon puikkoihin, joten voihan se olla, että siitä on paljonkin iloa, mutta jotenkin silti vierastan ajamista bittiä vasten. Se missä tuosta sähköaivosta voi olla enempikin iloa on sitten renkaan säästäminen, kun bitit rajoittaa liikaa sutimista niin rengas kestää paremmin.
Superbike #7
Ainakin Kotarin 1190R:ssä sport-asetuksella apupyörät ei haitannu ajoa yhtään. Se nimittäin sallii juuri sopivasti sutimista. Itse asiassa luulin että olen oppinu ajamaan kun mutkassa sai hyvissä ajoin avata reilusti, ohjata kaasulla ja takiksella eikä tehny heikkookaan. Otti vaan jonkin aikaa että oppi tavoille. Karoo3 kesti 4 tankillista, joten ihan merkittävästi ei kumi saanut kestoikää, mutta hauskaa oli vaikken ajamaan oppinutkaan.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Mielenkiintoinen WSBK Pata Yamaha tallin johtajan Paul Denningin haastattelu WSBK ja vakio R1:n eroista. WSBK hinta n. 150t€
Oikeastaan vain runko ja moottorin alaosa (kannesta alaspäin) samat.
Koneessa tehoa 240 hv vs. vakio noin 200hp. Teho tehty mm. vaihtamalla kireämmät nokat, kanavia muotoiltu, putki vaihdettu. Rajoitinta saa nostaa vain 3% huippukierroksista, mutta ilmeisesti tehoalue nostettu lähelle rajoitinta, vakiossahan teho laskee vähän jälkeen 12000rpm:n
Alustaan laitetut hipo öhlinssit maksavat enemmän kuin koko vakiopyörä, swingi pidempi.
Elektroniikka täysin erilainen, Magneti Marellin ECU. Denning kiittelee elekroniikan tuomaa turvallisuuden parantumista. Elektronisia apuja säädellään kierroksella radan eri kohtien mukaan.
Paino 168kg, paljon hiilikuitua
Denningin mukaan vakio pyörän ja WSBK:n aikaero radalla samalla huippukuskilla on vain n. 5s.
https://www.youtube.com/watch?v=jHO_jSBuLWQ
Kertokaas mistä löytyy 03 r1 etuvanne? Joo ebay mutta löytyskö joltin suomesta? Ja onko kellään tietoa käykö minkään muun vanne?
Olettaisin että -15 mallista eteenpäin samanlaiset vanteet R1, entä yhteensopivuus vanhempiin malleihin? Tulevaisuudessa ehkä hommaan toiset vanteet.
K8-1000
Kokemuksia yms risut ja ruusut. 2002 vuosimallista.
Viimeksi muokannut: Oskari1994; 08.01.2020 klo 20:02.
No kun tähän ei kukaan muu tartu, niin laitan jotain juttua. Itsellä ei ole ollut kyseistä pyörää ajossa, mutta tunnen noi kaasarimallit kohtullisen hyvin.
Toi eka ruiskumalli 5PW (02-03) on johdannainen kaasarimallista 5JJ (00-01), joka taas on johdannainen 4XV mallista (98-99). Eli tavallaan se on ensimmäisen sukupolven R1:n viimeinen malli. Se ei välttämättä ole huono asia, siihen on ainakin saatu korjattua kaikki mallisarjan ongelmat. Toisaalta tarinat kertovat, että ainakin alkuun noiden ruiskujen kaasuvaste ei ollut kaksinen. Säätömodulien tulo markkinoille helpotti ongelmaa.
Hyviä pyöriä noi on ajaa ja tekniikka oli varsin edistyksellistä aikanaan. Tietysti nykypäivänä laite vaatii jonkun verran päivitystä ollakseen hyvä, mutta ei mitään mahdottomia. Vaihdelaatikko ei ole mikään lujin mahdollinen, joten jos tuota on hankkimassa niin koeajolla kannattaa ainakin 2. ja 3. vaihde kokeilla täydellä kaasulla että pysyvät päällä. Korjaus ei ole kovinkaan kallis, mutta varsin työläs. Vesi-öljypumpun vesipuolen vuoto on sama juttu, kannattaa katsoa öljypohjan keskeltä onko merkkejä vuodosta.
Osia noihin saa hyvin ja pyöriä on vielä paljon ajossa.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Vm 2007 R1 tuli ostettua, täysin vakiokunnossa. Alkuperäiset jarrupalatkin paikoillaan takanavehkeellä kuitenkin rullattu vajaa 60tkm. Mutta asiaan, sliparia etsiskelen ja y-putkea. Saako suomen markkinoilta muuta kuin akraa (alin hinta taisi slipareille olla 1500e rapiat)? Aikani olen googlaillut muttei oikein tuottanut muuta tulosta kuin G.P.R:rrää josta ei kokemusta missään pyörissä.
https://www.racing4fun.de/markt/details/205854.html
Siitä ensimmäisellä kotimaisella, eli Saksan kielellä. Jotkut ratakuskit, jotka ei osaa ajaa ja kaatuilee, tuntuu tuhonneen noi jälkimarkkina vaimentimet aika tehokkaasti.
---
Alkuperäisten kohtuullinen virtaaminen olikin uusi tieto. Ulkomaan foorumeilla julistivat akran, m4 ja two brothersin slipareiden nimeen. Todennäköisesti pärjäisin pelkillä vakioillakin, katin poiston jälkeen mutta edellisen omistajan laukkujen toimesta vaimentimet on ottaneet naarmua jonkin verran joten ajattelin kosmeettisista syistä vaihtaa. Tehopuoltakin mietin kyllä, löytyykö alkuperäiseen putkistoon suoraan tuota katin korvaavaa y-haaraa?
Ainakin kun itse vertailin vuosia sitten käyttäjien dynotuloksia sliparit+decat+tune vs. alkup+dekat+tune eroa ei löytynyt kuin parin ponin luokkaa. Kokoputkistolla hieman enemmän, mutta hintaa kokoputkella on jo roimasti. Eiköhän ne kaikki y-haarat sovi, jos kerran sliparitkin sopivat kattiin, muuten ne pitäisi myydä parina.
Tune kannattaa laittaa vaikutus etenkin decat putken kanssa on selvä, PC:kin käy mutta softaus on esim. Woolich parempi.
Kannattaa myös tarkastaa toimiiko exup, itsellä se oli rikki, otin sen kokonaan pois, tunen kanssa taitaa olla aika turha. Samoin jos viet penkitettäväksi niin poista tai tuki ais venttiili, muuten sotkii mittauksia.
Haluaisin syvempää tarkastelua painavan takavanteen aikaansaamalle tulosparannukselle. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, penkkidynossa mitataan mittarullan liikemäärän muutosta. Eikö tästä ole suoraan johdettavissa se, että kampiakselikoneiston ja mittarullan välillä olevien eri komponenttien mahdollisimman pieni inertia vaikuttaa suoraan mittarullan liikemäärän mahdollisimman nopeaan muutokseen, ts. suurempaan tehoon. Eli tästä negaation kautta, lisäämällä takavanteeseen massaa, tulos paranee? Oikeasti?
2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
2006 R1 siisti!
https://youtu.be/GbGUlBJ7IjE
Kilvelliset:R1 -07 & ZX-6R -06 ja Kilvetön:R1 -08 Exät:ZX-10R -04, R1 -99 ja Fireblade -94