Superbike #7
Vaikka se hassulta tuntuukin, niin 90 asteen kulmaan laitettu jatkovarsi ei muuta momenttia. Samoin kuin esimerkiksi käytetyn hylsyn pituus tai jatkovarsi "alaspäin" ei vaikuta lopulliseen momenttiin.
Asian ymmärtää helpommin kun ajattelee että vain momenttivarren jatkaminen samaan suuntaan (vääntöpiteestä eteen- tai taaksepäin) muuttaa momenttia.
- T -
Edit: Esa oli nopeampi![]()
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Kiitokset!Taisin ihmetellä asiaa itsekseni jo edellisenä talvena, mutta enpä ole muistanut keltään kysyä.
![]()
Lahjomaton myyttinen sankarihahmo
YZF-R6R -06
&
FZ6-S -05
Sattuiskohan jollai olla tietoa r1 2007 läpistä trc jos oikeen muistan viralliselta nimeltä. Laitoin pärrään pc 5 plus autotunen seka smog off palikat sekä yashimura koko röörin ja nyt tua läppä hässänkän moottori joka muuttaa lääppien asentoa kun kaasua vääntää niin alkoi pitää sellaista tinnitystä että. Kuulostaisi siltä että se koittaa väntää sitä koko ajan kiinni vaikka ovat jo pohjassa. Kaasua kun vääntää läpät aukeavat jä ääni hiljenee vähäsen muttei poistu. Olisko niissä asento tunnustimissa jotain feilua? Vaikka niihin nyt ei oo koskettukkaa
Kuvaa vielä kohteesta:
http://tinypic.com/view.php?pic=2r2w2et&s=9
Ps jos kuva ei näy klikkaa zoomaa
Viimeksi muokannut: latukka; 15.04.2016 klo 13:28.
Melkein onnellinen yamaha R1 omistaha
YCC-T on tuon systeemin nimi eli ride by wire -kaasu. Ainakin R6R:ssä nuo servot pitää aina semmoista pientä vinkunaa ja ininää. Olisko kuitenkin normaalia? Ei pitäis PC:n muuttaa kuin polttoainakarttoja.
Airbox ja tankki vaimentaa tuota ääntä reilusti eikä sitä oikein kuulu normaalisti (ja harvoin sitä tulee virrat päällä kaasua pumppailtua). R6:ssa on ainakin mahdollista laittaa (muistaakseni) säätyvien imutorvien ja tuon läppärungon liittimet väärinpäin, niin sit pitää hassua ääntä ja tekee kaikkea ihmeellistä..
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Vaihdenäyttöä laittelen 2003 mallin r1.een. Mistä mä löydän kampiakselin asentotunnistimen liittimen? Tankki on etu- ja takapäästä irti ja nostettu hieman ylöspäin (palikat alla).
Löytyykö se sieltä tankin takaosan alta, vai joudunko purkamaan ilmanputsarit yms pois ja ettiin sieltä alapuolelta?
Kawa Z1000SX
Exät:Yamaha R1,Kawa ZX-6RR (rata), Honda CB1000R, GSX-R750 K7, Honda VFR800, CBR600F
Kiitos. Tänää kerkesin taas ropailemaan ja löysin myös stormin sivuilta suomenkielisen ohjeen, joka hieman helpotti. Löysin ks liittimen ja sain vermeen toimimaan. Tuotakin liitintä olin moneen kertaan tsekannu, mut näin värit musta ja valkoinen (jotka olikin harmaa ja musta/sininen).
Kawa Z1000SX
Exät:Yamaha R1,Kawa ZX-6RR (rata), Honda CB1000R, GSX-R750 K7, Honda VFR800, CBR600F
No niin... nyt olis vuoden ja 9 kuukauden ajamattomuus korkattu Rykkösellä.
Hyvin se tuntu vanha sotaratsu vetävän, vaikken pitkää lenkkiä ajanutkaan.
20160423_175124.jpg
20160423_175142.jpg
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
Suoraa kun ajaa niin yläkolmio on vähän vinossa. Vasen puoli on edempänä kuin oikea. Mites ton sais suoraa, jos saa? Kiitos vastauksista!
Solifer SM -74 --> Yamaha Dt50R -07 --> Yamaha Dt125-X -07 --> Kawasaki Z750 -04 --> Yamaha Yzf-R1 -07
Oletten että keulassa kaikki on ehjää, niin ekana kokeilisin avata ja kiristää alakolmion pultit, sen jälkeen sama yläkolmiolle. Älä avaa kaikkia kerrallaa ettei putket pääse tulemaan kolmioista läpi. Ideaalitilanteessa vois tietysti keulaa kevitää sopivalla pukilla tai nostamalla liinalla rungosta tms.
Jos ei rupea oikenemaan, niin vielä etuakselille sama homma ja ennen akselin lopullista kiristystä pumppaa keulaa pohjaan jolloin pumput keskittyy.
Toki jompi kumpi sisä- tai ulkoputkista, etu- tai ohjausakseli voi olla kans kierossa. Silloin ei auta kuin uusien osien hankinta viallisten tilalle.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Nyt kun on oma mopo kasassa, niin on aikaa uhrattavaksi toisten mopoille.
Työnalla on 2006 R1:nen mikä pitää melkoista nakutusta venttiilien tai nokkaketjun osalta.
Pyörästä on ilmeisesti joskus moottori irroitettu ja ei ole osattu johtoja laittaa edes lähellekään mihin ne kuuluu. Vasemman yläkatteen takana olevat sulakkeet jotka ovat telineessä syylärin päässä oli mytätty ruiskurungon alle.
Imutorvia irrotettaessa tulikin sitten vastaan taas jonkun järjen jättiläisen tekoset. Eiköhän ne Yamahan suunnittelijat ole todenneet pöydän ääressä että suodatinkotelon tiivistäminen ruiskurunkoihin hoidetaan kahdella tiivisteellä eikä millään saata..n kovalla tiivisteliimalla. Onpa tuota nyt hienoa putsata ja tiivisteetkin on nyt sitten pilalla.Ei ole kyllä pahemmin tieto ja taito kohdannut tässä tekemisessä.
20160424_170810.jpg
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
Solifer SM -74 --> Yamaha Dt50R -07 --> Yamaha Dt125-X -07 --> Kawasaki Z750 -04 --> Yamaha Yzf-R1 -07
Juu tai voi keula olla maassakin. Alakolmio auki voi pitää etupyörää vastaan ja kääntää tangoista putkia paremmin keskittymään. Kyl sen jännityksen sieltä pitäisi lähteä. Etuakseli sillain sormikireydelle eli välykset pois muttei kireälle. Se pumppaus avittaa putkia linjautumaan..
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Moro
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että onko tietoa kuinka monta R1 SP 2006 pyörää Suomeen on ollut tai on?
Tai onko kellään orgilaisella tätä kaunotarta?
R1
Husqvarna SM 630
FZ1N
FZ6N
Bomber Ax
En oo ihan varma ymmärsinkö ton sun vinkin väärin, mutta mun mielestä parhaiten noi kolmiot saa linjattua näin:
1) Etuakseli löysälle.
2) Yläkolmion pantaruuvit (ne mitkä kiristää kolmio iskarin ympärille) löysälle.
3) Yläkolmion keskimutteri löysälle.
4) Pari pumppausta ja kaikki takas nippuun.
Ajatuksena tässä se, että alakolmio käytännössä linjaa pumppujen ulkoputket, ja yläkolmio hakee kyllä paikkansa jos kaikki osat on suoria.
Superbike #7
Oman kokemuksen mukaan tuo etuakseli ei juurikaan vaikuta yläpäähän ja päinvastoin. Tuntuu että liukuputket antaa periksi ennemmin jolloin vaan pumppujen alapään linjaus kärsii. Pumppaus ei mielestäni vaikuta yläpäähän jos alakolmiot on kiinni. Miksi yläkolmion keskimutteri pitäisi aukaista?
- T -
Edit: ja siksi siis etuakselin löysytys viimeisenä jos akseli on kiristetty pumppujen linjauksen ollessa pielessä niin oikaisun jälkeen edelleenkin pumppujen linjaus voi olla pielessä kun etuakseli vääntää niitä vinoon.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Viime kesänä pyörän ostin ja oli mielestäni jo sillon vinossa ja tossa hiljattain oli keula purettuna kun ohj. laakerin rasvasin ja muutenkin sitä tutkailin. Alakolmio ei ollu löysällä missään vaiheessa. Mutta voihan se olla että tossa kasaus vaiheessa on menny jotain vinoon...
![]()
Solifer SM -74 --> Yamaha Dt50R -07 --> Yamaha Dt125-X -07 --> Kawasaki Z750 -04 --> Yamaha Yzf-R1 -07
^Ootko etupumput tarkastanu etteivät ole kierot? Isommat heitot näkee ihan silmällä kun pyörittää sisäputkea, mutta tarkan lukeman saa sit heittokellolla.
Superbike #7
En ole tarkastanu onko kierossa. Pyörittelee sisäputkea vaan ympäri? Ja kierous ilmenee millä tavalla? Voi olla vähän tyhmiä kysymyksiä kun ei ole paljoo tarvinnu aiemmin keulaa huoltaa.
Solifer SM -74 --> Yamaha Dt50R -07 --> Yamaha Dt125-X -07 --> Kawasaki Z750 -04 --> Yamaha Yzf-R1 -07
Miun Ryxin starttimoottori on alkanut pyörittämään hyvin vaikeankuuloisesti käynnistyxen alussa. Sitä hidasta vaikeaa pyörittämistä kestää n. 1 sekunti ennenkuin starttaa kunnolla ja mopo käynnistyy. Tää ongelma tais alkaa tänä keväänä talviseisonnan (kylmä) jäljiltä. Seisoi kylmässä edellisenkin talven kyllä. Oisko helppokin korjata? :-/
Yamaha #1 we_R1'04
Varmaa akku purkautunut jonku ajonestoelektroniikan takia. Jos ei ollut ylläpitolaturikiinni?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Ei kait tuossa RN04:ssä elektroniikaa oo muualla kuin sytytystulpissa..Akku oli irti ja sisätiloissa talven, sekä hyvässä latingissa. Voishan sitä kai kokeilla ladata lisää
![]()
Yamaha #1 we_R1'04
Nakutuksen syy ei vielä selvinnynnä mutta ilmeisesti öljy ei ole oikein tykännyt kiertää, koska nokkaketjun kiristinkin oli ihan kuiva ja sen sai noin vain painaa sormin linttaan. Yleensä siellä kuitenkin on öljy sisässä.
Eilen tuli sen verta tutkiskeltua moottoria että otin öljy pohjan irti. SIeltähän sitten rupesikin löytymään sinne kuulumatonta tavaraa.
Öljypohja kimaltaa kuparihileessä ja öljysihdissä oli myös isompia lastuja. Jjoten jos arvata pitää niin kyllä siellä on varmaan jotakin ihan rikkikin.
20160504_193646.jpg
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
Olihan siellä sitten hieman rikkoutuneita osia...
Staattorin puolelta on startin "kytkin" hajonnut, siitä on irronnut toiselta puolelta lukkorengas. Samoin tuosta kytkimen päälle tulevasta pellilämyskästä on kadonnut "kynnet". Startin ratas on myös ottanut siipeensä. Kaikkihan johtunee varmasti siitä että koko keksinnöstä on jätetty edellisen avauksen yhteydessä pois yksi sovitelevy ja tämän vuoksi tuo koko paketti on jäänyt väljäksi ja osat on hinkannut tuonne rattaaseen.
IMG-20160505-WA0000.jpg
Mutta tämä ei varmaankaan ollut se nakutuksen syy, vaan aivan loput kiertokangen laakerit. Olipa siinä samalla sitten mennyt kampiakselista kaulat naarmuille...
IMG-20160505-WA0004.jpg
https://youtu.be/XyqSEgHVWXQ
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/