Sivu: 95 / 134:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 45859394959697105 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 2821:stä 2850:een 4014:sta
  1. #2821
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Pekksu kirjoitti Katso viesti
    Ja jälkimmäinen mutteri kiristetään sormin ja kohdistetaan alemman mutterin kanssa, jotta tuo prikka "1" menee paikalleen.

    Vaan sanokaapas viisaammat tuosta kuvan momenttiavaimesta. Onkohan suurikin ero, jos tuon kiristääkin tuollaisen 90 asteen kulman sijaan kruunuhylsyllä suoraan akselin yläpuolelta? Eli pitäisikö asia ottaa huomioon kiristysmomentissa jotenkin?
    Ei ole eroa. Tärkeetä tuollaisella haka-avain+momenttiavain kombolla kiristäessä on, että momenttiavaimen ja haka-avaimen varret ovat suorassa kulmassa toisiinsa nähden, muuten momenttiin tulee heittoa. Hylsyllä menee sit helpommin kun ei tartte tuosta kulmasta huolehtia.
    Superbike #7
  2. #2822
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Pekksu kirjoitti Katso viesti
    Vaan sanokaapas viisaammat tuosta kuvan momenttiavaimesta. Onkohan suurikin ero, jos tuon kiristääkin tuollaisen 90 asteen kulman sijaan kruunuhylsyllä suoraan akselin yläpuolelta? Eli pitäisikö asia ottaa huomioon kiristysmomentissa jotenkin?

    Vaikka se hassulta tuntuukin, niin 90 asteen kulmaan laitettu jatkovarsi ei muuta momenttia. Samoin kuin esimerkiksi käytetyn hylsyn pituus tai jatkovarsi "alaspäin" ei vaikuta lopulliseen momenttiin.

    Asian ymmärtää helpommin kun ajattelee että vain momenttivarren jatkaminen samaan suuntaan (vääntöpiteestä eteen- tai taaksepäin) muuttaa momenttia.


    - T -


    Edit: Esa oli nopeampi
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  3. #2823
    Sivustovastaava Pekksu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Feb 2012
    Macho Fantastico
    MotOrg ry jäsen
    Kiitokset! Taisin ihmetellä asiaa itsekseni jo edellisenä talvena, mutta enpä ole muistanut keltään kysyä.
    Lahjomaton myyttinen sankarihahmo

    YZF-R6R -06
    &
    FZ6-S -05
  4. #2824
    Sattuiskohan jollai olla tietoa r1 2007 läpistä trc jos oikeen muistan viralliselta nimeltä. Laitoin pärrään pc 5 plus autotunen seka smog off palikat sekä yashimura koko röörin ja nyt tua läppä hässänkän moottori joka muuttaa lääppien asentoa kun kaasua vääntää niin alkoi pitää sellaista tinnitystä että. Kuulostaisi siltä että se koittaa väntää sitä koko ajan kiinni vaikka ovat jo pohjassa. Kaasua kun vääntää läpät aukeavat jä ääni hiljenee vähäsen muttei poistu. Olisko niissä asento tunnustimissa jotain feilua? Vaikka niihin nyt ei oo koskettukkaa


    Kuvaa vielä kohteesta:
    http://tinypic.com/view.php?pic=2r2w2et&s=9

    Ps jos kuva ei näy klikkaa zoomaa
    Viimeksi muokannut: latukka; 15.04.2016 klo 13:28.
    Melkein onnellinen yamaha R1 omistaha
  5. #2825
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa latukka kirjoitti Katso viesti
    Sattuiskohan jollai olla tietoa r1 2007 läpistä trc jos oikeen muistan viralliselta nimeltä. Laitoin pärrään pc 5 plus autotunen seka smog off palikat sekä yashimura koko röörin ja nyt tua läppä hässänkän moottori joka muuttaa lääppien asentoa kun kaasua vääntää niin alkoi pitää sellaista tinnitystä että. Kuulostaisi siltä että se koittaa väntää sitä koko ajan kiinni vaikka ovat jo pohjassa. Kaasua kun vääntää läpät aukeavat jä ääni hiljenee vähäsen muttei poistu. Olisko niissä asento tunnustimissa jotain feilua? Vaikka niihin nyt ei oo koskettukkaa
    YCC-T on tuon systeemin nimi eli ride by wire -kaasu. Ainakin R6R:ssä nuo servot pitää aina semmoista pientä vinkunaa ja ininää. Olisko kuitenkin normaalia? Ei pitäis PC:n muuttaa kuin polttoainakarttoja.

    Airbox ja tankki vaimentaa tuota ääntä reilusti eikä sitä oikein kuulu normaalisti (ja harvoin sitä tulee virrat päällä kaasua pumppailtua). R6:ssa on ainakin mahdollista laittaa (muistaakseni) säätyvien imutorvien ja tuon läppärungon liittimet väärinpäin, niin sit pitää hassua ääntä ja tekee kaikkea ihmeellistä..



    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  6. #2826
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    YCC-T on tuon systeemin nimi eli ride by wire -kaasu. Ainakin R6R:ssä nuo servot pitää aina semmoista pientä vinkunaa ja ininää. Olisko kuitenkin normaalia? Ei pitäis PC:n muuttaa kuin polttoainakarttoja.

    Airbox ja tankki vaimentaa tuota ääntä reilusti eikä sitä oikein kuulu normaalisti (ja harvoin sitä tulee virrat päällä kaasua pumppailtua). R6:ssa on ainakin mahdollista laittaa (muistaakseni) säätyvien imutorvien ja tuon läppärungon liittimet väärinpäin, niin sit pitää hassua ääntä ja tekee kaikkea ihmeellistä..



    - T -
    Ei niitä piuhoja saa mun mielestä väärin päi pituus ei riitä jaa ei se ennen oo tollasta pitäny 😣 ei muute mut ei menis mitää rikki
    Melkein onnellinen yamaha R1 omistaha
  7. #2827
    Vaihdenäyttöä laittelen 2003 mallin r1.een. Mistä mä löydän kampiakselin asentotunnistimen liittimen? Tankki on etu- ja takapäästä irti ja nostettu hieman ylöspäin (palikat alla).
    Löytyykö se sieltä tankin takaosan alta, vai joudunko purkamaan ilmanputsarit yms pois ja ettiin sieltä alapuolelta?
    Kawa Z1000SX
    Exät:Yamaha R1,Kawa ZX-6RR (rata), Honda CB1000R, GSX-R750 K7, Honda VFR800, CBR600F
  8. #2828
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa JuSu1978 kirjoitti Katso viesti
    Vaihdenäyttöä laittelen 2003 mallin r1.een. Mistä mä löydän kampiakselin asentotunnistimen liittimen? Tankki on etu- ja takapäästä irti ja nostettu hieman ylöspäin (palikat alla).
    Löytyykö se sieltä tankin takaosan alta, vai joudunko purkamaan ilmanputsarit yms pois ja ettiin sieltä alapuolelta?
    Tunnistin löytyy jakopäänkopan alta eli moottorin sivulta oikealta puolelta. Piuha tulee ulos läpiviennistä kopan yläosan etupuolelta. Johtoa seuraamalla liitin löytyy nokkaketjun kiristimen tietämiltä tankin alta.


    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  9. #2829
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Tunnistin löytyy jakopäänkopan alta eli moottorin sivulta oikealta puolelta. Piuha tulee ulos läpiviennistä kopan yläosan etupuolelta. Johtoa seuraamalla liitin löytyy nokkaketjun kiristimen tietämiltä tankin alta.


    - T -
    Kiitos. Tänää kerkesin taas ropailemaan ja löysin myös stormin sivuilta suomenkielisen ohjeen, joka hieman helpotti. Löysin ks liittimen ja sain vermeen toimimaan. Tuotakin liitintä olin moneen kertaan tsekannu, mut näin värit musta ja valkoinen (jotka olikin harmaa ja musta/sininen).
    Kawa Z1000SX
    Exät:Yamaha R1,Kawa ZX-6RR (rata), Honda CB1000R, GSX-R750 K7, Honda VFR800, CBR600F
  10. #2830
    No niin... nyt olis vuoden ja 9 kuukauden ajamattomuus korkattu Rykkösellä.

    Hyvin se tuntu vanha sotaratsu vetävän, vaikken pitkää lenkkiä ajanutkaan.

    20160423_175124.jpg

    20160423_175142.jpg
    -Bmw S1000RR 2021-
    http://www.jaha.fi/
  11. #2831
    Suoraa kun ajaa niin yläkolmio on vähän vinossa. Vasen puoli on edempänä kuin oikea. Mites ton sais suoraa, jos saa? Kiitos vastauksista!
    Solifer SM -74 --> Yamaha Dt50R -07 --> Yamaha Dt125-X -07 --> Kawasaki Z750 -04 --> Yamaha Yzf-R1 -07
  12. #2832
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa MIKES_ kirjoitti Katso viesti
    Suoraa kun ajaa niin yläkolmio on vähän vinossa. Vasen puoli on edempänä kuin oikea. Mites ton sais suoraa, jos saa? Kiitos vastauksista!

    Oletten että keulassa kaikki on ehjää, niin ekana kokeilisin avata ja kiristää alakolmion pultit, sen jälkeen sama yläkolmiolle. Älä avaa kaikkia kerrallaa ettei putket pääse tulemaan kolmioista läpi. Ideaalitilanteessa vois tietysti keulaa kevitää sopivalla pukilla tai nostamalla liinalla rungosta tms.

    Jos ei rupea oikenemaan, niin vielä etuakselille sama homma ja ennen akselin lopullista kiristystä pumppaa keulaa pohjaan jolloin pumput keskittyy.

    Toki jompi kumpi sisä- tai ulkoputkista, etu- tai ohjausakseli voi olla kans kierossa. Silloin ei auta kuin uusien osien hankinta viallisten tilalle.



    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  13. #2833
    Nyt kun on oma mopo kasassa, niin on aikaa uhrattavaksi toisten mopoille.

    Työnalla on 2006 R1:nen mikä pitää melkoista nakutusta venttiilien tai nokkaketjun osalta.

    Pyörästä on ilmeisesti joskus moottori irroitettu ja ei ole osattu johtoja laittaa edes lähellekään mihin ne kuuluu. Vasemman yläkatteen takana olevat sulakkeet jotka ovat telineessä syylärin päässä oli mytätty ruiskurungon alle.

    Imutorvia irrotettaessa tulikin sitten vastaan taas jonkun järjen jättiläisen tekoset. Eiköhän ne Yamahan suunnittelijat ole todenneet pöydän ääressä että suodatinkotelon tiivistäminen ruiskurunkoihin hoidetaan kahdella tiivisteellä eikä millään saata..n kovalla tiivisteliimalla. Onpa tuota nyt hienoa putsata ja tiivisteetkin on nyt sitten pilalla. Ei ole kyllä pahemmin tieto ja taito kohdannut tässä tekemisessä.

    20160424_170810.jpg
    -Bmw S1000RR 2021-
    http://www.jaha.fi/
  14. #2834
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Oletten että keulassa kaikki on ehjää, niin ekana kokeilisin avata ja kiristää alakolmion pultit, sen jälkeen sama yläkolmiolle. Älä avaa kaikkia kerrallaa ettei putket pääse tulemaan kolmioista läpi. Ideaalitilanteessa vois tietysti keulaa kevitää sopivalla pukilla tai nostamalla liinalla rungosta tms.

    Jos ei rupea oikenemaan, niin vielä etuakselille sama homma ja ennen akselin lopullista kiristystä pumppaa keulaa pohjaan jolloin pumput keskittyy.

    Toki jompi kumpi sisä- tai ulkoputkista, etu- tai ohjausakseli voi olla kans kierossa. Silloin ei auta kuin uusien osien hankinta viallisten tilalle.



    - T -
    Eli keula ilmassa ensin löysään alakolmion molemmilta puolilta ja kiristän saman tien takasin? Ja sama homma yläkolmiolle? Kuinka löysällä etuakselin pitää olla siinä vaiheessa kun sitä pumppaa?
    Solifer SM -74 --> Yamaha Dt50R -07 --> Yamaha Dt125-X -07 --> Kawasaki Z750 -04 --> Yamaha Yzf-R1 -07
  15. #2835
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa MIKES_ kirjoitti Katso viesti
    Eli keula ilmassa ensin löysään alakolmion molemmilta puolilta ja kiristän saman tien takasin? Ja sama homma yläkolmiolle? Kuinka löysällä etuakselin pitää olla siinä vaiheessa kun sitä pumppaa?
    Juu tai voi keula olla maassakin. Alakolmio auki voi pitää etupyörää vastaan ja kääntää tangoista putkia paremmin keskittymään. Kyl sen jännityksen sieltä pitäisi lähteä. Etuakseli sillain sormikireydelle eli välykset pois muttei kireälle. Se pumppaus avittaa putkia linjautumaan..



    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  16. #2836
    Moro

    Ihan mielenkiinnosta kyselen, että onko tietoa kuinka monta R1 SP 2006 pyörää Suomeen on ollut tai on?
    Tai onko kellään orgilaisella tätä kaunotarta?
    R1
    Husqvarna SM 630
    FZ1N
    FZ6N
    Bomber Ax
  17. #2837
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Juu tai voi keula olla maassakin. Alakolmio auki voi pitää etupyörää vastaan ja kääntää tangoista putkia paremmin keskittymään. Kyl sen jännityksen sieltä pitäisi lähteä. Etuakseli sillain sormikireydelle eli välykset pois muttei kireälle. Se pumppaus avittaa putkia linjautumaan..



    - T -
    En oo ihan varma ymmärsinkö ton sun vinkin väärin, mutta mun mielestä parhaiten noi kolmiot saa linjattua näin:

    1) Etuakseli löysälle.
    2) Yläkolmion pantaruuvit (ne mitkä kiristää kolmio iskarin ympärille) löysälle.
    3) Yläkolmion keskimutteri löysälle.
    4) Pari pumppausta ja kaikki takas nippuun.

    Ajatuksena tässä se, että alakolmio käytännössä linjaa pumppujen ulkoputket, ja yläkolmio hakee kyllä paikkansa jos kaikki osat on suoria.
    Superbike #7
  18. #2838
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    En oo ihan varma ymmärsinkö ton sun vinkin väärin, mutta mun mielestä parhaiten noi kolmiot saa linjattua näin:

    1) Etuakseli löysälle.
    2) Yläkolmion pantaruuvit (ne mitkä kiristää kolmio iskarin ympärille) löysälle.
    3) Yläkolmion keskimutteri löysälle.
    4) Pari pumppausta ja kaikki takas nippuun.

    Ajatuksena tässä se, että alakolmio käytännössä linjaa pumppujen ulkoputket, ja yläkolmio hakee kyllä paikkansa jos kaikki osat on suoria.

    Oman kokemuksen mukaan tuo etuakseli ei juurikaan vaikuta yläpäähän ja päinvastoin. Tuntuu että liukuputket antaa periksi ennemmin jolloin vaan pumppujen alapään linjaus kärsii. Pumppaus ei mielestäni vaikuta yläpäähän jos alakolmiot on kiinni. Miksi yläkolmion keskimutteri pitäisi aukaista?


    - T -


    Edit: ja siksi siis etuakselin löysytys viimeisenä jos akseli on kiristetty pumppujen linjauksen ollessa pielessä niin oikaisun jälkeen edelleenkin pumppujen linjaus voi olla pielessä kun etuakseli vääntää niitä vinoon.
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  19. #2839
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Oman kokemuksen mukaan tuo etuakseli ei juurikaan vaikuta yläpäähän ja päinvastoin. Tuntuu että liukuputket antaa periksi ennemmin jolloin vaan pumppujen alapään linjaus kärsii. Pumppaus ei mielestäni vaikuta yläpäähän jos alakolmiot on kiinni. Miksi yläkolmion keskimutteri pitäisi aukaista?


    - T -


    Edit: ja siksi siis etuakselin löysytys viimeisenä jos akseli on kiristetty pumppujen linjauksen ollessa pielessä niin oikaisun jälkeen edelleenkin pumppujen linjaus voi olla pielessä kun etuakseli vääntää niitä vinoon.
    Jos kolmiot on päässy pyörähtämään toisiinsa nähden esim. kaadossa niin yläkolmion keskimutterin avaamalla se yläkolmio pääsee pyörähtämään takas linjaan alakolmion kanssa.
    Superbike #7
  20. #2840
    Viime kesänä pyörän ostin ja oli mielestäni jo sillon vinossa ja tossa hiljattain oli keula purettuna kun ohj. laakerin rasvasin ja muutenkin sitä tutkailin. Alakolmio ei ollu löysällä missään vaiheessa. Mutta voihan se olla että tossa kasaus vaiheessa on menny jotain vinoon...
    Solifer SM -74 --> Yamaha Dt50R -07 --> Yamaha Dt125-X -07 --> Kawasaki Z750 -04 --> Yamaha Yzf-R1 -07
  21. #2841
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    ^Ootko etupumput tarkastanu etteivät ole kierot? Isommat heitot näkee ihan silmällä kun pyörittää sisäputkea, mutta tarkan lukeman saa sit heittokellolla.
    Superbike #7
  22. #2842
    En ole tarkastanu onko kierossa. Pyörittelee sisäputkea vaan ympäri? Ja kierous ilmenee millä tavalla? Voi olla vähän tyhmiä kysymyksiä kun ei ole paljoo tarvinnu aiemmin keulaa huoltaa.
    Solifer SM -74 --> Yamaha Dt50R -07 --> Yamaha Dt125-X -07 --> Kawasaki Z750 -04 --> Yamaha Yzf-R1 -07
  23. #2843
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa MIKES_ kirjoitti Katso viesti
    En ole tarkastanu onko kierossa. Pyörittelee sisäputkea vaan ympäri? Ja kierous ilmenee millä tavalla? Voi olla vähän tyhmiä kysymyksiä kun ei ole paljoo tarvinnu aiemmin keulaa huoltaa.
    Jos on kiero niin putki vippaa kun sitä pyörittää. Tosin ei välttämättä silmällä nää vaan tarttee mittakellon.
    Superbike #7
  24. #2844
    Lainaa jaska_73 kirjoitti Katso viesti

    Työnalla on 2006 R1:nen mikä pitää melkoista nakutusta venttiilien tai nokkaketjun osalta.
    Aika surullinen näky. Tuossa menee tovi ennen kuin tuo on putsattu. Saitko jo selville nakutuksen syyn?
  25. #2845
    Miun Ryxin starttimoottori on alkanut pyörittämään hyvin vaikeankuuloisesti käynnistyxen alussa. Sitä hidasta vaikeaa pyörittämistä kestää n. 1 sekunti ennenkuin starttaa kunnolla ja mopo käynnistyy. Tää ongelma tais alkaa tänä keväänä talviseisonnan (kylmä) jäljiltä. Seisoi kylmässä edellisenkin talven kyllä. Oisko helppokin korjata? :-/
    Yamaha #1 we_R1'04
  26. #2846
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Varmaa akku purkautunut jonku ajonestoelektroniikan takia. Jos ei ollut ylläpitolaturikiinni?
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  27. #2847
    Ei kait tuossa RN04:ssä elektroniikaa oo muualla kuin sytytystulpissa.. Akku oli irti ja sisätiloissa talven, sekä hyvässä latingissa. Voishan sitä kai kokeilla ladata lisää
    Yamaha #1 we_R1'04
  28. #2848
    Lainaa timjoo kirjoitti Katso viesti
    Aika surullinen näky. Tuossa menee tovi ennen kuin tuo on putsattu. Saitko jo selville nakutuksen syyn?
    Nakutuksen syy ei vielä selvinnynnä mutta ilmeisesti öljy ei ole oikein tykännyt kiertää, koska nokkaketjun kiristinkin oli ihan kuiva ja sen sai noin vain painaa sormin linttaan. Yleensä siellä kuitenkin on öljy sisässä.

    Eilen tuli sen verta tutkiskeltua moottoria että otin öljy pohjan irti. SIeltähän sitten rupesikin löytymään sinne kuulumatonta tavaraa.

    Öljypohja kimaltaa kuparihileessä ja öljysihdissä oli myös isompia lastuja. Jjoten jos arvata pitää niin kyllä siellä on varmaan jotakin ihan rikkikin.

    20160504_193646.jpg
    -Bmw S1000RR 2021-
    http://www.jaha.fi/
  29. #2849
    Auts..!
    Yamaha #1 we_R1'04
  30.  
  31. #2850
    Olihan siellä sitten hieman rikkoutuneita osia...

    Staattorin puolelta on startin "kytkin" hajonnut, siitä on irronnut toiselta puolelta lukkorengas. Samoin tuosta kytkimen päälle tulevasta pellilämyskästä on kadonnut "kynnet". Startin ratas on myös ottanut siipeensä. Kaikkihan johtunee varmasti siitä että koko keksinnöstä on jätetty edellisen avauksen yhteydessä pois yksi sovitelevy ja tämän vuoksi tuo koko paketti on jäänyt väljäksi ja osat on hinkannut tuonne rattaaseen.

    IMG-20160505-WA0000.jpg

    Mutta tämä ei varmaankaan ollut se nakutuksen syy, vaan aivan loput kiertokangen laakerit. Olipa siinä samalla sitten mennyt kampiakselista kaulat naarmuille...

    IMG-20160505-WA0004.jpg

    https://youtu.be/XyqSEgHVWXQ
    -Bmw S1000RR 2021-
    http://www.jaha.fi/
Sivu: 95 / 134:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 45859394959697105 ... ViimeinenViimeinen