On ihan normi M8, mutta uudet katkeavat pultit maksaa muutaman euron kappale varaosana. Osanumero 90109-08196-00. Siitä on hetki aikaa kun olen virtalukon kanssa viimeksi paininut, mutta muistaakseni siinä on ongelmia tilan kanssa jos meinaa normipultteja käyttää.
Tosiaan yläkolmio irti ja ihan normiporalla saa nuo porattua auki, ovat kohtuu pehmeää materiaalia.
- T -
Edit: korjattu oikea kierre.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Omasta mielestä puhuttaessa normi M8 kierteestä se on 1,25 nousulla. Eli se koko kun haet kaupasta pultteja ja muttereita tai ostat kierresarjan, niin 1,25 nousullahan nuo ovat.
M8x1 ja M8x1,5 ovat paljon harvinaisempia. Toisaalta M8x1 voi seota helposti 5/16" 26TPI kierteen kanssa mikä on vielä harvinaisempi. Näissä ränkyissä kuitenkin M8x1,25 on se yleisin.
Monissa kaupoissa on myynnissäkin vain pultti M8x50 ja mutteri M8, nousua ei ole edes viitsitty mainita. Sen vuoksi en halunnut sekoittaa kysyjän päätä sotkemalla asiaan nousuja tässä tilanteessa.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Kytkimen / vaihteiden kanssa ongelma.
R1 09 oireilee seuraavasti:
Vaihde ei kytkeydy päälle, vaihdenäyttöön mittaristossa ei tule vaihteiden numeroita. Kun vaihteen yrittää kytkeä päälle vaihdenäytön viiva häviää mutta vaihde ei kytkeydy kunnolla. Pyörää kun työntää tämän jälkeen eteenpäin, on selkeästi vastusta takarenkaalla, mutta ei normaalisti. Eli vähän kuin olisi 6. päällä 1. sijasta. Eikä vaikuta onko kytkin kiinni vai auki, sama lopputulos.
Oireet alkoivat kytkinkahvan vaihdosta ja ketjujen rasvauksesta.
Ketjut rasvattiin takarengas ylhäällä moottori tyhjäkäynnillä. Tämän jälkeen kytkettiin vaihde päälle, pyörä pyöri normaalisti hetken aikaan. Tämän jälkeen ketjut alkoivat hyppimään epätavaallisesti ja takarenkaan pyörintänopeus putosi selvästi.
En ole vielä avannut kytkintä, mutta moottori käynnissä kun kytkimen painaa sisään kuuluu kytkimestä selkeää rohinaa..
ei ole vastausta kertoa sulle mutta lainaan vähän tätä..
Mopona R1 -07
Toissasyksynä lippasin ja kytkinkoppa halkes.. Tilalle ostin uuden kopan ja tiivisteen jotka istutettiin paikalleen (oli muuten ehkä maailman veemäisin homma (ainakin ensikertalaiselle).
Mopedi seissy nyt reilu vuoden ja tossa itsenäisyyspäivänä vaihdoin öljyt ja suodattimet ja löin tulille. Vaihteita en kokeillut, vasta kun nyt tänään..
-Vaihde vapaalla, mopo käyntiin, ei kuulu mitään sivuääniä paitsi kun painaa kytkinvivun kiinni alkaa rahina tai enemmän ehkä sellanen ducatimainen kalkatusei hyvä!
-kytkivipu pohjassa vaihde ykköselle, tuntuu aikamoinen pompsaus kun vaihde menee sisään ja kalkatus loppuu siihen paikkaan.
-kytkin pohjassa ykköseltä takas vapaalle, ei kalkatusta, kytkin ylös, ei ääniä, kytkin takas pohjaan niin johan taas kalkattaa !![]()
Mikäs nyt neuvoksi?? Mitä siellä voi olla rikki vai asettuisko siellä joku jossainvaiheessa "paikalleen"
meinaan kyllä öljyä on riittämiin ja aattelin että josko siellä on paikat vähän jumissa kun on seissyt niin kauan kuivana?
Jos sillä mitään väliä on (en usko) on mullakin vaihdettu tollaset shorty mallin kiinanbilletti kahvat ja pitempi kytkinvaijeri (FZ1).
Niin ja itellä kans mopon ollessa sammuksissa ja kytkin ollu pohjassa, 1vaihde sillai tökkii pyörää työntäessä.. On kerrotu että levyt on niin kuivunu että kylläne siitä lutviutuu ja on ne nyt kyllä paremmat kun ihan aluksi mutta silti ei mun mielestä ihan semmoset kun pitäis.
Meinaa taas kerran syödä miestä!
Yamaha R1 2007
-Piirrä katuun, älä seinään!
=====================
Ex: Suzuki GSX-R 600 -04
Ex: KTM 625 SMC -04
Pyörä ei käynnissä/liikkeessä? Luistokytkin?
Vaihdenäyttö ei (yleensä) toimi ellei pyörä ole liikkeessä. Se mittaa moottorin kierrosluvun ja vaihteiston pyörintänopeuden suhdetta mistä päättelee mikä vaihde on päällä. Normaalisti ainoastaan vapaalle on oma tunnistin.
Luistokytkin toimii juuri tuolla tavalla kun sitä työnnetään vaihde päällä ja myös märkä monilevykytkin saattaa käyttäytyä tuolla tavalla kytkin pohjassa kun pyörä ei ole käynnissä.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Olisko se sun märkäkytkin vaan kuivahtanut seisonnan ainana? Käytä pyörä pari kertaa lämpöiseksi ja kytke vaihde päälle jossain kohtaa hetkeksi jolloin vaihteisto pysähtyy ja kytkin joutuu pyörimään irroitettuna. Eipä siinä kopan asennuksessa mitään isoa virhettä voi tehdä jos kytkin kuitenkin toimii. Jos kytkinvaijerissa on normaali välys ja kytkin irroittaa siten että vaihteen päälle laittaminen paikallaan moottorin käydessä on mahdollista, niin ei siinäkään mitään vikaa voi olla.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
09 Rykkösessä tuo vaihdenäyttö on mittaristossa valmiina, signaali tulee eculta ja vaihteille on omat tunnistimet laatikon sisällä, näyttää vaihteet myös kytkin pohjassa pyörä seisten. Tässä tapauksessa mikään vaihde ei kytkeydy kunnolla ja näyttää tyhjää, eikä viivaa eli vapaata.
Omaan korvaan kuulostaisi kytkinongelmalta, sen tutkisin ensin. (tosin oman kymppimallisen kykä rohisee myös, vaikka toimiikin 100%). Jos vikaa ei löydy kytkimen puolelta joutuu koneen pudottamaan pois, jotta vaihdelaatikkoon pääsee käsiksi.
Tuo ketjurenrasvaustapa moottori käynnissä on huono ja vaarallinen. Lopeta se ennenkun sulta puuttuu sormia tai pyörä on uudelleen rikki tai nurin. Pyöritä rengasta kädellä.
OT: Täällä oli joskus threadi, jossa ketjun alottaja oli pessy/öljynny ketjut takapukilla vedon ollessa päällä... Ja kyllä. Kaikki neljä sormea oli menny takarattaan kautta kerran ympäri ja tuho oli aika totaali.
Siel oli myös kuvia ketju täynnä. Ne kun näkee ni lupaan, ettei käy enää mielessä hoidella ketjuja kyseisellä metodilla.
Yamaha MT09 -20
KTM sxf 450 -06
________________
Yamaha R1 -07
Husaberg FS650 -05
KTM sx 250 -05
Täällähän se. Omnom-NOT!
Yamaha R1 '06
Vuosikausia olen rasvannut satoja kertoja ketjuja pyörä takapukilla ja moottori käynnissä..
En ole viellä kuollut tai haavoittunut. Aion jatkaa niin kauan kuin henki pihisee.
Living on the edge
Ei mulla muuta.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Yamaha MT09 -20
KTM sxf 450 -06
________________
Yamaha R1 -07
Husaberg FS650 -05
KTM sx 250 -05
Varoitus on varsin aiheellinen ja tärkeä etenkin uusille motoristeille. Jos rasvaa ketjua sprayllä ja pillillä niin hyvinhän se sujuu.
Mutta jos kädessä on rätti (ehkä puhdistusmielessä), niin sitä ei kyllä pidä viedä metriä lähemmäs pyörää jos kone käy.
Vähän sama kuin kiillottais sorvissa kappaletta solmiollaan, tai työtakin hihalla.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Itsekin pika-amputaation kokeneena kehtaisin väittää että kyllä se koneen yks pikkunen nykäsy vituttaa keskimääräisesti lopun elämää. Monesti turvallisuusasioita tulee vähäteltyä siihen asti, kunnes jotain sattuu. Tapaturmia voi myös sattua, vaikkei itse toimisi väärin. Olkaa siis varovaisia![]()
Kawasaki z1000 2006
Kawasaki zzr1400 2006
Yamaha fjr1300 2007
Vaihdoin ebc kytkin paketin rn09 eli välilevyt, levyt ja jousilevy. Nyt kytkin ei ota ollenkaan. Vaijeria koitettu säätää edes takaisin, mutta ei ole vaikutusta mihinkään. Mikä neuvoksi?
YZF-R1 -03
Nyt vipu johon vaijeri tulee löystyi aivan veltoksi, onkohan toi tappi joka kytkimen keskellä oikein asennettu, että meneekö tarpeeksi syvälle siihen kytkinkopan reikään johon sen kuuluu mennä....
Kuuluuko tapin pyöriä siellä kytkimen kannen alla kuin puolukka jossain?
YZF-R1 -03
Mitä tarkoitat että kytkin ei ota? Sovitaas eka, että kytkin on moottorissa ja kytkinkahva on ohjaustangossa/cliparissa. Elikö nytkö kytkinkahva ei toimi? Vaiko että kytkin moottorissa ei ota kiinni eli se luistaa?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kyllä sen keskitapin kuuluu olla "irrallaan" koska sen tehtävä on välittää kytkinvaijerin liike painelevylle joka pyörii koneen käydessä. Sen vuoksi se ei voi olla kiinteästi missään kiinni. Kytkinkopan asentaminen vaatii oikeanlaisen tekniikan, siinä tapissa olevan hammastuksen tulee kohdata sen välitysakselin hammastus juuri oikeassa asennossa. Helpoiten sen voi kokeilla pyörittämällä välitysakselia kopan asennuksen jälkeen -> vaste on tunnuttava.
Sen jälkeen laitetaan se vipu kopan ulkopuolen pooriin semmoiseen asentoon että vaijeri vetää sitä oikeassa kulmassa. Eli tässä tapauksessa voi keskitappi olla oikein paikoillaan, koska koppaa on vaikea saada paikalleen ellei näin ole, mutta se kopan ulkopuoleinen "vetovipu" on väärässä asennossa jolloin kytkin ei irroita.
Kyseessä ei siis ole kovin monimutkainen juttu, mutta asiat on tehtävä juuri oikeassa järjestyksessä ja mahdollisuuksia on mennä metsään monessakin kohtaa. Eli siis aika epätyypillinen tapaus Yamahan huoltamisessa.
Irroita siis ensin se vipu joka on lukkorenkaalla lukittuna kopan ulkopuolella ja kokeile akselia pyörittämällä tuntuuko siellä vaste. Jos se pyörii vapaasti ympäri, niin sit koppa auki ja akselin uudelleen asemointi. Jos vaste tuntuu, niin akseli vasteeseen ja vipu jousineen 90 asteen kulmaan vajeriin nähden ja sit vaijeri kiinni ja säätämään välyksiä.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Pitääkö jousilevyn kiinnittävät pultit vetää aiva pohjaan asti kiinni, onko tuolle jokin momentti olemassa? Toimivaa huoltomanuskaa en löytänyt mistäänm
YZF-R1 -03
Etsitkö edes? Kun ekalla Kuukkeli-haulla löytyy R1-foorumin linkki: http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=275916
Jos toi sun 03 on sama kuin tuolta löytyvä 02, niin 8Nm olis noiden momentti.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Pitää vetää pohjaan saakka, eli niin kauan kuin ruuvit pohjaa siihen alumiinipötköön. Kato myös ettei jousilevy jää sinne väliin ts. jousilevy on oltava oikeassa asennossa kun sitä kiristää.
Tuolta ainakin löytyy manuaali http://carlsalter.com/download.asp?p=1870
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
https://www.motomummy.com/shop-tools...375-honda-cap/
Eivät postita tuota letkua yksinään, eli joudut tilaamaan jotain muuta mukaan.
Yamaha MT09 -20
KTM sxf 450 -06
________________
Yamaha R1 -07
Husaberg FS650 -05
KTM sx 250 -05