520:t ketjut ja rattaat myös pudottaa painoa noin 1,5kg verrattuna 530 vastaaviin. Tuohan on tietysti jousittamatonta ja pyörivää massaa, joten vaikutus on huomattava.
Tourinkipyöriin voi laittaa 530:t tai 525:t, muihin 520:tAlumiinitakaratas kans tietysti jos valinnan varaa on.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Näin se menee.. Aattelin vaan sitä budjettivaihtoehtoa, jossa mennään vakio kettingillä ja laitetaan halvin mahdollinen eturatas. Tuo painon pudotus on sitten sairaus erikseen.. jossa ketjuista ja akusta taitaa saada halvimmat kilot, ellei ns. ylimääräisiä osia lasketa, jotka lähtee ylihintaan myyntiin tourinki laitteisiin.
Kiitoksia kaikille nopeista vastauksista, tästä on hyvä jatkaa eteenppäin. Pitkä ja pimeä talvi edessä, joten on hyvin aikaa haalia osia pyörään. Itsellä ei ehkä ole järkeä ruveta laskemaan osilla painoa pois pyörästä, pyörä kumminkin katu/rata käytössä.
Kaikki painonpudotus on aina kotiinpäin, vähän kun napsasee sieltä ja täältä niin 10kg on mahdollista laihduttaa melkein pyörästä kun pyörästä kohtuullisin kustannuksin..
Esimerkiksi tuolta voi katsella mitä tuotteita toisiovälitykseen löytyy: http://www.jtsprockets.com/catalogue
Tuolta voi katsella miten välitysmuutokset vaikuttaa esimerkiksi teoreettiseen huippunopeuteen: http://www.gearingcommander.com/
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Rattaissa ja muissa kestoa vaativissa osissa kannattaa varoa Imatran itäpuolella valmistettua tavaraa.. siellä puolen maailmaa ei osata pysyvästi kuin saastuttaa. Yksi "renthalin"(ilmeisesti kopio) takaratas kesti noin puoli tuntia rata-ajoa, jonka jälkeen siitä puuttui jo useita piikkejä ja vian huomasi ajossa pompottamisena. Kiinalaiset kaatumatatit on siitä hyviä, että paikallinen 1.6 lujuuksinen pultti ei vie siivua rungosta mennessään kovemman tällin sattuessa.
Ei suoraan liity yamahaan, mutta harkintaa kannattaa käyttää sen kanssa, mitä mopoon kiinnittää.
Huono ketju ja etenkin painava sellanen antaa alustaan turhaa herätettä epätasaisella rullaamisella, joten sen uusinta ja sporttikäytössä 520-malliin kannattaa kyllä. Rataharrastuksen alkuun pääsee toki ilmankin, mutta jos innostuu rakentelemaan, huomaa yllättäen, että kun laittaa parikymmentä pikku juttua kuntoon joita persuus tai kello ei huomaa, on niiden yhteisvaikutus äkkiä sen sekunnin tai pari kierroksella.
Uudessa R1:ssä laatikko-ongelmia: http://www.asphaltandrubber.com/reca...earbox-recall/
Uus crossplane kone niin paljon tehokkaampi edeltäjäänsä nähden ettei samat vaihteiston rattaat enää kestäkkään.Tai sitten joku susi satsi rattaita tullu tehtaalle.
![]()
Yamaha R1 -05
07/08 Rytkösen loota tuppaa oksentamaan rata-ajossa muistaakseni 2/3 tuplarattaalta pari hammasta laatikon pohjalle. Samantyyppinen vika kuin imuventtiilien kiinnileikkaaminen venttiilinohjureihin. Ei vaivaa läheskään kaikkia yksilöitä, mutta on riittävän yleinen, että voi sanoa mallin ominaisuudeksi. Katuajossa en ole kuullut, että kellään olisi ollut laatikon kanssa ongelmaa kun kuormitus on niin paljon kevyempää.
Superbike #7
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Mulla oirehtii kans kyseinen 2/3 vaihteen väli. Radalla se rupesi oirimaan kun ei aina halunnut mennä vaihde päälle. Shifteri on mullakin käytössä. Löytypä sieltä kerran välivapaakin...
Pitäisi vissiin jaksaa tuo moottori käyttää auki vaihdelaatikon puolelta ennen ensi kesää. Vaikkakin aion kyllä kyseisellä menopelillä pysyä pois radalta.![]()
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
Jaapa jaa... onpa tuo vaihdelaatikko nyt ollut jonkin aikaa pöydälle levitettynä, eikä siellä mitään kummempaa kulumaa kuitenkaan ole. Auki kun nyt on niin vaihdan simmilevyt ja lukkorenkaat uusiin. Sitten takaisin nippuun moottori. Kohta olis tarkoitus päästä uutta takahäkkiä värkkäämään Motoholdersin R6:sen kisahäkistä.
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
Luin joskus artikkelin brittilehdestä, oliko se nyt Performance bikes, niin siinä vaihdelaatikkomies oikeen painotti, että AINA uudet lukkorenkaat kun kasaa askia.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Juuri näin, lukkorenkaat on jousia mitkä kuoleentuu ajan myötä. Noita vaihdellessa huomaa miten paljon ne on väsähtäneet jopa alle kymmenessä vuodessa. Vuosien varrella olen nähnyt ainakin kolme jammun laatikkoa missä lukkorengas on auennut ajaessa ja jälki on ollut poikkeuksetta rumaa.
Muutaman kympin säästöllä saa tässä kohtaa helposti aikaan tonnin vahingon.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Onko jollain käyttöä (vm. 04-06) Haynes korjausoppaalle? Jos löytyy niin laita privaa tänne päin. Mulla lojuu uudenkarhea kirja tarpeettomana...![]()
Kawa Z1000SX
Exät:Yamaha R1,Kawa ZX-6RR (rata), Honda CB1000R, GSX-R750 K7, Honda VFR800, CBR600F
Nimellisesti 14,5bar. Toihan on tarkoitus mitata ilman tulppia kuumasta koneesta startilla pyörittämällä.
Sanoisin että jos on tasaisesti kaikissa sylintereissä 12-14bar niin on ihan ok. Muutama tippa öljyä sylinteriin tulpan reiästä niin tulee tasaisemmat tulokset.
- T -
EDIT: manuaalin mukaan rajat on 13,5-15bar. Jos on liian korkea niin sylinterissä on liikaa karstaa ja jos on liian matala niin on väljää jossain. Paremmin noi sylinterien erot kertoo kuitenkin koneen kunnosta.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Jos on pikkasenkin väljä kone, niin tulee aika kehnot tulokset kylmästä koneesta mitattuna. Joskus mittasin ihan hyvin toimivasta R6:sta 6bar yhdestä sylinteristä kylmällä koneellaKuumaksi käyttämisen jälkeen oli paremmin linjassa muiden sylinterien kanssa ja tuloskin kohtuullinen.
Kovasti silläkin pyörällä vielä ajeltiin, tosin olis ollut kyl mielenkiintoinen päästä avaamaan se kone ja kattoo löytyykö tohon joku selkeä syy..
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Kokeile pistää muutama tippa öljyä sinne kakkospytylle. Jos nousee samoihin muiden sylinterien kanssa niin joku pikkunen tiivistysongelma siellä saattaapi olla. Toki tommonen ero saattaa tulla jo männärenkaiden asennosta/jumittamisesta tms. Lähtökohtaisesti toi ei mitenkään hirmuisen huolestuttavalta vaikuta.
Toki ainakin noissa 98-01 koneissa (missä on periaatteessa samat lohkot) on tullut vastaa säröjä sylinteriputkissa jotka tekevät pientä ohivuotoa. Eli kone toimii vaikka ohivuotoa aiheuttavia säröjä on putkien yläpäässä..
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha