Höh, ei pääse katselemaan teidän rytkösiä sit kun pitää lähteä jo toinen päivä kohti alastaroa, että on summermiitingissä paikalla jo kolmas päivä aamusta. Tehän oisitte voineet varata oman "rytkösmökin" ja mutkailla 2.8 illasta sinne. Saunaa, keskinäistä kehumista ja hyvät unet ja olisitte aamusta heti pelipaikoilla kesäpäivää ajatellen![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Samaa kilpuria voi tästä huolimatta ihmetellä kesäpäivillä. Älkäähän sitten vanhasta muistista ottako mallia enää keltaisen yamahan linjoista etc... Voi tulla pian takapakkia ajamiseen
Ja jatketaan heti asiaan, eli motonet näyttää tarjoavan myös tähän malliin TRW-Lucas jarrupaloja, joista tykkäsin kovasti edellisen mopon kohdalla. Mitä muuta palaa ootte käyttäny tässä ratakäytössä? Lähinnä budjettipalat kiinnostaa tai sitten kestävät hipo palat. Jarrutuntuma on mulle ainakin varsinaista tehoa tärkeempi ja siksi ainakin edellisessä toimi noi TRW:t, jos ei kukaan tyrmää ideaa, niin vois kokeilla tähän alkuun samoja.
Vakiopalat on hinta/laatusuhteeltaan Yamahassa ehdottomasti parhaat. Eivät ehkä ihan halvimmat hankkia, mutta kesto on ihan omaa luokkaansa. Hipopaloilla saa pikkasen lisää tehoa, mutta ne ei kestä kuin pari päivää kun vakiopaloilla menee helposti 20-30 päivää. Jos et usko niin kysy vaikka mitä paloja Penna käyttää Yamahassa.
Superbike #7
Täytyy sit hakee varallle setti vakio paloja. Jos tosiaan kestää noin kauan, niin noilla ajaa sitten koko kauden. Vakiopaloilla ja vakiopaloilla tuntuu olevan kans eroa eri merkkien välillä.. Taitaa toi yamaha vähän hellempi paloille noilla isommilla levyillä ja pienemmällä lämmöllä.
Tällaista huhua minäkin olen kuullut, mutta multa loppui ratakäytössä palat 10:ssä päivässä, eli toiset on jo tänä kesänä menossa, ja ratapäiviä alla 13. Tulos näkyy alla
http://vernerik.kapsi.fi/983n85gvm7/brakepads.jpg
Nyt tilasin testiksi brittien ebaysta jotkut sbs sintteripalat hintaan 88 euroa. Näyttää ainakin paksummat olevan. Katotaan onko jarrutuntuma tai palojen kesto vakiota paremmat, vaikkei vakiopalojen tuomassa jarrutehossa sinänsä mitään vikaa ole.
Eniten kiinnostaisi tietää, että mitä Nitrous teet eri tavalla kun minä, koska mua nopeampana kuskina saat palat kestämään noin tuplasti mua kauemmin? Koitin sisäänajaa paloja hieman, mutta tuskin tein täydellistä jälkeä tämän asian kanssa. Jarrut välillä myös laahaavat, sylinterien pesu ja jarrujen ilmaus poistivat tätä ongelmaa, kun jaksoi tehdä säännöllisesti. Kääntelin myös paloja, vaikka ne eivät epätasaisesti kuluneetkaan. Vakiopalat ostin ihan stormilta suomesta, en tilannut mitään kiinalaisia kopioita. Jarrupalat eivät myöskään lohkeilleet tai muutenkaan kuluneet mielestäni huonosti.
Teenkö siis jotain väärin tai jätänkö jotakin huoltotoimenpidettä tekemättä, vai voiko jopa olla normaalia, että palat kuluvat tuohon tahtiin? Pyöränä siis 2008 rykkönen, jarruiltaan (paitsi teräspunosletkut) ja koneeltaan täysin vakio.
Kaikki ajoharjoittelutapahtumia koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
^Aikas pahan pistit. Tuo oma arvio tuosta palojen kestosta perustuu siihen minkä verran palat viime kesänä kuluivat. Kun sain mopon itsellenin toukokuussa vuosi sitten, kiinni oli palat, joissa oli n. 2mm pintaa. Ajoin niillä n. 7-8 päivää jos en väärin muista ennen kuin heitin uudet palat paikoilleen. Uusissa taitaa olla n.5mm kulutuspintaa?
Tuo jarrupalan kulumismekanismi on mullekin hieman hämärä, mutta lämpötila siihen vaikuttaa ainakin. Voisiko olla, että jos jarruttaa liian pienelllä teholla, pitenee jarru niin paljon, että palan lämpö nousee korkeammaksi kuin kovalla jarrulla? Nää on ihan puhtaita mutu-veikkauksia. Toki päivän ajomäärä vaikuttaa pirusti. Hyvänä päivänä pääsee laskemaan yli 200km, huonona jäädään alle 50km, joten pitäisi ennemmin puhua ratakilsoista kuin -päivistä.
Jos joku osaa selittää mitkä tekijät vaikuttavat palan kulumiseen, kuulisin selityksen mielelläni.
Edit. Mitäs kyytiä vertzu menet tällä hetkellä?
Superbike #7
Kemorassa enkka 1.14.4, motoparkissa 1.35.8.
Jarrut tuntuu välillä laahaavan jonkun verran. Voisko tämä aiheuttaa jarruosien lämpötilan nousua (tai estää jäähtymistä esim. suorilla) ja sitä kautta kuluttaa jarrupaloja enemmän? Noin joka toinen ratapäivä tulee aukastua jarrut, putsattua osia ja käänneltyä paloja. Mielestäni orkkispaloissa mitkä ostin, niin oli vähemmän pintaa mitä noissa sintteripaloissa nyt on, mittoja ei ole antaa, kun on jo jäänyt palat radan varrelle.
Kaikki ajoharjoittelutapahtumia koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Jarrun laahaaminen tietty lämmittää, mutta kyllähän pala aina karvan laahaa levyä, eli jos laahamista ei ole normaalia enempää, ei sen pitäisi vaikuttaa. Voisko toi palojen kääntely kuluttaa niitä enemmän? Kulumiskuvio (mikrotasolla) kuitenkin muodostuu levyn pyörimissuunnan mukaan. Kun pala on toisella puolella levyä, voi olla, että nämä pinnan huiput kuluvat nopeasti pois ennen kuin uusi kulumiskuvio muodostuu. Vähän siis sama kuin jos nappulakuin kääntää pyörimään toisin päin, katoaa nappula aika nopeasti. Itse olen pitänyt aina palat samalla puolella levyä uudesta alkaen.
Vakiopalatkin on muuten sinteripalat.
Superbike #7
Nitrous tarkoittaa ilmeisesti Yamaha oem jarrupaloja joita ei stormi käsittääkseni myy.
Onko kenellekään tuttu linkki semmonen, kun tehdään entisöintejä ja korjauksia ja itse uusia osia, mm. kumipusla vulkanoituvasta kumista? Näin sen mielestäni täällä mutta en löydä enää. Olisi käyttöä eikä tullut talletettua linkkiä. Joku siinäkin ketjussa kirjoitti, että oli heti laittanut kirjanmerkkeihin. Olis kiva löytää uudelleen![]()
Ajamattomat kilomerit ovat vielä edessä
Tunturi SuperSport vm 1973 Hondat CB 500 vm 1973 x 2 -> Kawasaki Z 1300 vm 1989 ->Honda Varadero 125 vm 2000 -> ja nykyiset Yamahat FJR 1300 vm 2006 YZF-R1 vm 2010 WR 450F vm 2005 YZF-R6R vm. 2006
Marunari
Ovat aika arvokkaita, jos oikein muistan niin etupalat 140e tjsp.
Build a man a fire and he will be warm for a night. Set a man on fire and he will be warm for the rest of his life.
// R1 -08
Ihan mutuna heittäisin, että Nitrous ajaa nopeana kuskina tasaisemmin ja käyttää jarruja huomattavasti vähemmän ja tarkkaan harkitusti, kun taas hitaampi kuski jarruttelee useammin ja yleensä aina jonkin verran liikaa. Kokenut kuski osaa lopettaa jarrutuksen mutkaan tullessa oikeassa kohdassa ja antaa moottorin, ilmanvastuksen yms kitkan hoitaa loput. Ja yleensäkin nopeampi kuski ajaa nimenomaan kurvit huomattavasti nopeampaa, joten hänen ei senkään takia tarvi jarrutella niin paljoa.![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Meikäläistä nyt ei kovin nopeana voi pitää. Ripeänä harrastelijana ehkä.
Jarrujen käyttö on ehkä vaikein yksittäinen asia opetella kun radan kiertämisestä puhutaan. Dataa ihmeteltäessä mulla on auttava jarrurutiini, mutta tehoja puuttuu ja varsinkin jarrutuksen aloitus on epämääräinen varsinkin lyhyissä jarruissa.
Mutkaan muuten jarrutetaan apeksiin asti. Parhaillaan jarrulta pitäisi päästä siirtymään kaasulle niin, ettei niiden välissä ole yhtään ns. rullailua moottorijarrua vasten.
Mutkan hitain nopeus on nopeilla kuskeilla monesti jopa pienempi kuin monella keskiryhmän kuskilla. Esim. Alastaron kahvilanmutkassa mulla on hitain jossain n.40km/h paikkeilla. (Kahvilanmutkan ulostulossa häviää muuten helposti pari sekuntia jos itse mutkan ajaa liian kovaa.) Toki mopo käännetään tiukemmin sillä nopeudella, mutta mutkanopeuden maksimointi ei ole se avain hyvään kierrosaikaan varsinkaan jos alla on tonnari. Tonnari on hidas kaikkialla muualla paitsi silloin kun kaasu on auki. Tästä syystä mopo tulisi vain käydä kääntämässä mutkassa ja saada keula oikeaan suuntaan ja mopo pystyyn mahdollisimman nopeasti, että päästään käyttämään tehoja.
Superbike #7
Storm ei taida myydä kuin tarvikepaloja, minkäs merkkiset noi palat on?
Mulla kestää kanssa noi Yamahan OEM palat pitkään, nykyiset vaihdettu viime kesän alussa. Hintaahan noilla on kohtuu paljon verratessa halvimpiin, mutta kesto on ihan toista luokkaa. Jarrujen huoltona tulee jarrut pestyä joka viikonlopun jälkeen, nesteet vaihdettua pari kertaa kesässä ja ilmattua tarvittaessa.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Mä kokeilin tossa kympissä kääntää jarrupalat puolilta toisille kahden ratapäivän jälkeen. Laahaus oli aivan hirveä. Palat alkuperäisille paikoilleen ja taas toimi. Luulen ettei toi käänteleminen oikein kannata koska palat kuluu aina vinosti kuluen etureunaltaan enempi. Jos ne kääntää, korkeampi puoli on edessä ja pyörivä jarrulevy vääntää sitä vinoon. Tälläiset on omat kokemukset. Samaa kokeilin myös kawan 6 mäntäisissä .Ihan sama vaikutus.
Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
Mullahan on muutama setti noita 07-08 jarrupaloja hyllyllä. hinta 110€ euroo + postikulut ja kuitin saa ostosta.
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
Joo kyllä tää vika tais olla mun ymmärryksessä, tai oletuksessa, että oisin tollaiset palat saanut stormilta tilatessani. Mikäli nuo uudet palat ei tarjoa mitään maailmaa mullistavaa, niin voisi seuraavaksi ostaa ihan nuo OEM-palat jostakin. Mielestäni jarrutuntuma oli parempi pyörässäni, ennenkuin vaihdoin nuo stormin palat alle. Oletan, että 13tkm ajetussa vakiopyörässäni oli silloin vielä tehtaalla asennetut OEM-palat.
Hei kertokaas gurut, missä vika, kun yhtäkkiä ei toimi vilkut, eikä parkit?
R1 RN19 (2007)
06sessa oli alkukesällä sama. Relettä vaihdettiin moneen kertaan mutta ei ollut niissä vika, kytkintäkin ihmeteltiin mutta sekin oli tyhjä arpa. Ja vilkut kuitenkin toimivat kun häly niitä vilkutteli. Ei aavistustakaan mistä lopulta johtui, mutta meni ohi kun kaikki liittimet käytiin läpi - auki, bräkleeniä ja takaisin kiinni.
Yamaha R1 '06
Outoa, talvella juuri kaikki liittimet läpikäyty ja voideltu. Itsellä ei toimi edes hätävilkut.
Osaisko joku muu sanoa, tai onko jollekin käynyt vastaavasti?
Hukkasin sen miitti-threadin, mutta perjantai on no-go itelle. Oisko viikko eteenpäin paha niin ei ole noi kesäpäivät häiritsemässä?
2015 bike - ??
Huomisen sää alkaa olemaan varmistumassa, ja useat eri ennustajat tarjoavat saman ennusteen, illalla paistaa aurinko!
Joten eiköhän tuo ensimmäinen YZF R miittinki pidetä??
Keräillään tähän vähän alustavasti nimiä ketkä ovat messissä huomisessa tapahtumassa. Huudelkaa jotain niin osataan suunnilleen laskea paljonko porukkaa tulossa!
Allekirjoittanut ainakin mukana!