En kyllä usko että rahaa säästät tai lisää voimaa saat aikaiseksi etanolimuutoksella mutta ainahan kannattaa kokeilla.
Itselläni on '05 R1 jossa tehokkaampi bensapumppu, 750cc suuttimet, Power Commander, Holsetti ja viinaa tankissa tietenkin. Mylly toimii melko hyvin vaikkei sitä ole vielä täydellisesti säädettykään. Ekalla penkityksellä ei pitänyt takapyörä rullalla. Toisella luisti jo kytkin ja viimeisellä kerralla suli moottori. Mutta ei kai se viinan vika ollut ehkä...![]()
Heh, holsetti saatto tossa olla vaikuttavampi kun etanoli 😂
En tosiaan mitään konetta sulattavaa kokemusta tuosta viinasta ajatellu saavanikaan.
Lähinnä kiinnostaa onko kukaan kokeillu ja millasilla vaikutuksilla etanolia 04-06 malliin.
En tuohon hommaan aatellu mitään isompaa satsata, mutta jos pelkällä Commaderin säädöllä pääsee ja saa jotain positiivista vaikutusta niin sitten voin kokeilla
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
taisin ilmaista itseni vähän epäselvästi, pahoittelut.
Eri keskustelu foorumeilla on juttuja joissa homma on onnistunut helposti eri pyöriin. Toisten juttujen mukaan ilman muutosta persdynolla huomattava tehon lisäys ja toiset säätäneet pyörän viinalle ja saaneet tehoa lisää. Sitten on niitä joilla ei ole lisääntynyt kuin kulutus.
Siksi kysymys kuuluu onko kukaan kokeillu R1 04-06 pyörässä käyttää E85 ja millaisia kokemuksia on?
Varauksin myös 07-08 mallien kokemukset kiinnostaa.
Tiedän, että E85 kulutus on luokkaa +30% mikä tarkoittaisi noin 160km välein tankkaamista.
Pärjäisin tämän kanssa varsinkin kun käytännössä pyörähän olisi flexfuel ja voisin tankata 98 tankkii jos ei sattuis viinaa olemaan (vaihtaa vain toisen kartan käyttöön commanderiin).
Osaan myös käydä kaupassa, ihan kivijalka sellaisessa sekä virtuaalisessa verkkokaupassa, ei siis mikään ameriikan homma ole ostaa mitään, mutta kun nyt ei ole mikään polttava pakko saada E85 käyttöön ja alkaa tekeen mitään osien vaihtoa.
Jos 200-300 Eur penkissä säädöllä pääsee ja sillä saa voimaa lisää niin kiinnostaa, mutta ei niin paljoa, että itse toimisin koekaniinina. Eli vain jos joku on sellaisen tehnyt ja homma toimii varmuudella.
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Nyt kun kausi alkaa olla lopuillaan niin voisi alkaa kattelemaan mitä tuolle kilvettömälle pyörälle (vm. -08) voisi talven aikana keksiä.
Tarkoituksena olisi seuraavanlaisia muutoksia/huoltoja:
-Molemman päiden iskarit huoltoon
-Katalysaattori pois ja mahdollisesti exup pois putkesta (kannattaako?)
-Kone säätöihin
-Etujarrusylinteriksi kaverilta halvalla Brembo 19RCS
-Ratarenkaat alle
Ja näistä sitten paremmin tietäjiltä jos saisi muutamaa asiaa kysyä.
Ilmeisesti Tampereen Yamaha Centerillä voi käyttää iskarit huollossa ja koneen säädöissä ja pitäisi saada hyvinkin osaavaa jälkeä takaisin. Miten tuo moottorin säätö menee käytännössä, pitääkö/kannattaako ecu käyttää ifitecillä espanjassa ennen sitä? Tällä ilmeisesti saisi ainakin shifter/blipperin myös mikä kiinnostaa ihan vaan hauskuus/mukavuus mielessä.
Tuo putken exup, kannattaako se säilyttää vai poistaa? Voiko ottaa vaan pois jos reiän tukkii vai vaatiiko ihan koko putken? Vaikuttaa olevan näin vanhaan pyörään kiven alla putket nykyään.
Iskarit, onko vakioissa jotain isoa mitä pitää tietää huollon jälkeen? Toistaiseksi on vaan mitattu sagit kamat päällä ja laitettu rebound ja comp ohjekirjan vakioihin.
Renkaiksi ajattelin Metzeler TD slick. Onko parempia vaihtoehtoja jos ei vielä oikeasti rataisia renkaita ostanut?
R6 ratalelu
Ex: Z750, ZX6R, R1 rata
Tärkeintä on näyttää nopeelta
Kierrätysvastaava, kliparivastaava
Ei mitään syytä lähettää ifiteckille. https://www.woolichracing.com/produc...-flashing.aspx
Tuon peruspaketin saat Tampereella säätöineen 400 euroon. Blibberi onnistuu myös, mikä on hyvä päivitys kun sellaista kokeillut ei ilman voi olla. Putkisto tietysti kannattaa asentaa ennen säätöä, onnistunee myös tuolla.
K8-1000
Jos iskareita ei ole rataprepattu, esim. Koittomoto preppaa ja huoltaa ne. Pyydä poistamaan edestä hydrovaimennin ja shimmaamaan takaiskari + erotusventtiili, myös painolle sopivat jouset on hyvä vaihtaa. Osaamista löytyy, näet kun käyt kotisivuilla. Ei ole edes kovin kallis toimenpide. Muitakin osaavia pajoja löytyy esim. Motoville.
Black widow kat-delete väliputki toimi minulla, oli mitoissaan eikä edes kovin kallis.
Exup on turha rata-ajossa
Tarkista ko. 19rs:n välityssuhde esim. Brembon sivuilta, että toimii 6-mäntäisten kanssa, tuon ikäsessä on kyllä hyvät jarrut muutenkin.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Thanks, näillä on hyvä lähteä kyselemään tarkemmin. Mivv decat putki on jo tallilla, pitää katsella samalla tuo exupin irroittelu miten onnistuu parhaiten.
Carpimoton mukaan tuo 19RCS pitäisi olla sopiva (https://www.carpimoto.com/en-TC/Bran...embo-19RCS.htm) ainakin kun tuohon syötti pyörän tiedot. Jos joku tietää tarkemmin ettei kelpaakaan niin olisin kiitollinen tiedosta.
Miten muuten pyörän sähköt, kaikkien valojen sähköt taitaa vielä olla kiinni joten aika paljon ylimääräistä tavaraa roikkuu. Miten noita kannattaa käydä läpi vai kannattaako edes yrittää itse?
R6 ratalelu
Ex: Z750, ZX6R, R1 rata
Tärkeintä on näyttää nopeelta
Kierrätysvastaava, kliparivastaava
Hifi-versio:
Merkkaa ensin kaikki liittimet jotka haluat poistaa.
Johtosarja irti moposta.
Sopiva vanerilevyn pätkä johon johtosarja mahtuu koko pituudeltaan.
Ota kuvat.
Riittävä määrä listanauloja johtosarjan ja sen haarakkeiden molemmin puolin.
Ota kuvat.
Merkkaa jäljelle jäävät liittimet vanerilevyyn.
Ota kuvat.
Poista teipit, sukat yms johtosarjasta jos tarpeen, yleensä on.
Poista ylimääriset liittimet ja johdot.
Ylimääräisten johtojen pinnit lähtee liittimistä irti sopivalla työkalulla.
Tuki liittimessä oleva poistetun johdon reikä sopivalla silikonikumitulpalla jos sellainen on saatavilla ko liittimelle.
Jos ei, niin kuumaliima tai polyuretaaniliima tai rtv silikoni tms.
Teippaa johtosarja kasaan vanerilevysabluunan avulla.
Vertaa kuviin, tuliko samannäköinen.
Asenna takaisin mopoon.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kannattaa varmistaa vielä Brembon osanumero 19RCS oli muistaakseni erilaisia.
Itse en sähköjä sen kummemmin lähtenyt poistamaan, otin selkeimmät tapaukset (valojen piuhat) pois, loput niputin etuhäkkiin. Tosin mulla oli pyörä kilvissä ja halusin säilyttää virtalukon, ajoneston saa pois softatessa, (samoin exupin moottorin ja lambdan) ja samalla voi korvata lukon katkaisimella, toki siinäkin kannattaa katsella sähkökaaviosta, miten johdotukset menee.
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
Miksipä ei sopisi. Kysehän on oikeastaan vain siitä, sopiiko pääsylinteri fyysisesti paikoilleen. Jarruvalokatkaisimen kanssa saattaa tulla vähän johtotyötä, jos se meinaat kytkeä.Carpimoton mukaan tuo 19RCS pitäisi olla sopiva (https://www.carpimoto.com/en-TC/Bran...embo-19RCS.htm) ainakin kun tuohon syötti pyörän tiedot. Jos joku tietää tarkemmin ettei kelpaakaan niin olisin kiitollinen tiedosta.
Kannattaa myös huomioida se miten vedät jarruletkut satuloille. Tuplana suoraan pääsylinteriltä tai perinteisesti yhdellä letkulla pääsylinteriltä oikealle satulalle ja siitä kiepautus letkulla lokarin yli vasemmalle satulalle. Tämä siis vaikuttaa siihen miten pitkän banjopultin tarvitset pääsylinterille. Tuo Brembon banjopultin kierre (M10x1) on sitten erilainen mitä normisti japsipyörien banjojen kierteet (M10x1,25).
Itse hommasin saman pääsylinterin keväällä ja ei voi kuin kehua. Jos tarvetta Brembon Jarrunestesäiliölle, letkulle ja säiliön pidikkeelle niin minulta löytyy sellaiset sopuhintaan.
-- Brake later and open the gas earlier --
Noissa on 6-mäntäiset jarrut hydraulinen/mekaaninen välityssuhde voi olla erilainen.
Banjopultteja saa myös esim. Stormista.
Ohjauksen rajoittimet kannattaa laittaa myös, rengaspainot liimattuna stoppareihin toimivat hyvin. Kaadossa saattaa eturengas tarrata kyljellään liukuessa asfalttiin ja iskee sitten kolmiot/ putket kieroksi kuten minulla kävi.
Tuollaisella laitteella tuli harrasteltua 8v ajan.
Muutama kommentti.
-Vakiojarrusylinteri on ihan ok, jos on vaan ehjä. RCS19 toimii kans hienosti tässä pyörässä.
-Motonetistä punoslekut 50€
-Vakio jarrupalat on kans melko hyvät, toimii joka kelillä
-Ylimääräistä painoa katumallissa on paljon. Jonnekin 180kg tienoille tankki kuivana pääsee aika kohtuudella. Omani painoi joskus keveimmillään aika tasan 170kg.
-Budjettiversioon de cat putki ja etenkin osakaasun alueiden huolellinen säätö, Dyno centter ja Naukkarinen hyviä kokomuksia
-Vakio alustan shimmittäisin uusiksi. tekijöitä esim. Koitto, Jarkko Honkanen jne.
-Jos rahaa on, niin toki keulakitti ja joku merkki iskari vaan paikoilleen
-Pyörän makaus takana 17-19mm, iskarin pituus noin 301-303mm
-Edessä keulaputket suunnilleen kolmioiden tasolle ja makaus noin 32-35mm (topout pohjaan painettuna)
-Jos on laiska välityksien suhteen, niin 16-46 menee joka paikkaan ja Alastarolle 15-46 on vähän hätäisempi lähtemään.
Alustan geometria nyt on makuasia ja moni asia vaikuttaa, mutta ei toi kauheen kaukana ole
Varaosiksi takahäkki, etuhäkki, jäähdytin tankin kuomulla tankki piiloon. Noi on rikki aina kun vähän edes innostuu ajamaan.
Samat renkaat ku muihinkin pyöriin![]()
---
Itse ajellut tämän kesän Contin RaceAttack kuvioidulla, hyvin toimii ja on halapaa harrastaa. Vielä noita sais:
https://www.gp503.de/index.php/angeb...sale-1975.html
Takana mulla 190/55. Lämppärien kanssa on jo aika ahdasta (erityisesti leveys, ottaa haarukkaan/ketjuun kiinni), mulla ei ainakaan varmuutta meneekö nämä uudemmat koot jotka isompia/leveämpiä (Dunlopit taitaa olla 195/65 tai 200/60). Jos muilla kokemuksia niin tämä olisi ihan tervetullutta tietoa jatkon kannalta.
Yamaha YZF-R1 2008 "race"
Tuota kiepautusta ei todellakaan kannata tehdä tai jättää ratamopoon, kerää ilmaa ja pehmentää jarrukahvan, aina.
Eli vaihtoehdot on joko tuplana ylhäältä alas.
Tai yhdellä ylhäältä ja t-palalla jako satuloille, ja pitää huolen että ilma pääsee nousemaan ylöspäin, ts t-palan jälkeen ei saa olla mutkaa ylöspäin.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Teräspunokset on jo edessä, erillisillä letkuilla satuloille, noin olis tarkotus pitää.
Kuinka paljon eroa tulee alustassa hyvin laitettu vakio vs mäntäsetti vs koko sisusta uusiksi? Hintaerohan noilla kahdella ensimmäisellä ei ole maata mullistava, koko sisusta onkin sitten jo astetta hintavampaa puuhaa.
R6 ratalelu
Ex: Z750, ZX6R, R1 rata
Tärkeintä on näyttää nopeelta
Kierrätysvastaava, kliparivastaava
Shimmattu vakio vs mäntäkitti, ei juurikaan eroa, koska molemmilla saadaan aikaiseksi samat vaimennusominaisuudet. Huono puoli on se että säädöt hoituu edelleen vakiopalikoilla, jonka takia keulan säädöt vaikuttaa hieman ristiin. Takapampussa toi hoituu sillä takaiskuventtiilillä, mutta säädöt edelleen vakioiden varassa.
Siitä syystä cartridget eteen on parempi vaihtoehto koska säätimet ja niiden säätöalueet muuttuu, ja vaimennukset erotetaan toisistaan. Cartridgessä myöskin useimmiten männänkoko suurempi, joten sekin parempi kuin vakiossa/shimmatussa/kitissä.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Onko R1stä startteja sippaillu useinkin? Mulla 35tkm ajettu rn19 07vm ja nyt tais tiensä päähän tulla. Lähti viikolla tosi nihkeesti käyntiin vähän semmosen suhahduksen kera nii päätin eka akkua vilkasta. Oli plusnavan ympäriltä muovi sulahtanu ja napa liikku. Luulin et sieltä kolvaus pettäny ja lämmenny huonosta kontaktista johtuen mutta eipä ollukaa mitään ongelmaa. En vielä oo ennättäny starttia/johtoja vilkasta mutta eiköhän vika sieltä suunnalta löydy.
Sitä vaan ylipäätään tiedustelen et kannattaako kunnostaminen tai kaivaako kuin kuoppaa itselleen jos käytetyn ostaa?![]()
R1 07
Asiasta keskustellut kisakuskien (jotka ajaneet 2007-2008 mallilla) sekä muiden experttien kanssa. Keula taisi olla tässä 24mm männällä jo vakiona, joten keskivertoa kookkaampi. Öhlinsin etupamput oli muistaakseni 25mm, eli ei paljoa eroa. Huollatin alustan keväällä, siellä oli mulla keulassa shimmit ja stopparit poistettu + jäykemmät öhlins jouset, takana Öhlins TTX. Kuulemma shimmattuna tämän pyörän keula toimii jo sen verran hyvin, että lisäpanostuksilla ei enää kuuhun mennä (se lisäraha kannattaa käyttää muihin hankintoihin). Omaan ajoon toiminut pirun hyvin, ei minkäänlaisia ongelmia tuon alustan kanssa ja on tätä SBK kuskikin testannut kehuen toimivaksi. Keulan shimmaus ja säästyneillä cartridge rahoilla takapampun shimmaus/toinen takapamppu? Multa muuten löytyy 500km ajettu vakiopamppu jos tarvetta kellään.
Yamaha YZF-R1 2008 "race"
Hei,
Itsellä ei R1:stä tallista löydy mutta olisi suunnitelmissa tehdä takaiskarimodi FZ1:n eli vaihtaa melkein suoraan käyvä säädettävä takaiskari vuosien 2015-2019 R1:stä. Jos joltain löytyy nurkkiin pyörimään jäänyt vakioiskari niin olen kiinnostunut hieromaan kauppoja sellaisesta.
Yamaha FZ1-S
Honda CB600F
Mahtaako mistään enää löytää kokoputkistoa 07-08 vuodelle? Jos kuitenkin tuon vakion jättäisi sivuun varmuuden vuoksi räpeltämättömäksi...
R6 ratalelu
Ex: Z750, ZX6R, R1 rata
Tärkeintä on näyttää nopeelta
Kierrätysvastaava, kliparivastaava