Oliko sulla ccu:ssa tätä ongelmaa en silloin ratapäivillä niin tarkkaan kysynyt, vai pelkästään nopeus väärin?
https://www.r1-forum.com/threads/ccu...curate.605465/
"BUT want to really piss yourself off? Note your best lap time on the dash display and then go try to find it in the app. You won't - there's a discrepancy and it's not consistent. While it's off less than a second (and again, not consistent what the difference is) it's annoying when you're chasing time at the track!"
K8-1000
Kierrosajat ovat minulla olleet aina suurinpiirtein samat mitä olen niitä CCU:sta verrannut Garmin GLO:n, mutta CCU:n GPS-speed näyttää esim. ennen palmasin jarrua 209km/h, kun se Garmin GLO:n mukaan on 198km/h (rajariin 3 vaihteella) ja suurinpiirten saman verran Garminin kameran 10Hz gps:n mukaan.
No enpä hämmästy enää mistään lukemista ku nyt oon kuullu muunmuassa että joku ottaa Lemminkäistä edeltävään vasuriin 211 vauhtia, ja että joku veti viime kesänä Alastaron pääsuoran päähän 248km/h .... Ja vielä kaupan päälle joku ois pistelly kuulemma 1,5 sekuntia pois SM-kisojen paalupaikka-ajasta, mutta sattui kaasukahva olemaan vähän tuhma ni ei onnistunu...
Ni täytyy nyt oikeesti sanoa että en hämmästy enää mistään luvuista vaikka joku väittäis vetävänsä kahvilan neulansilmän 152km/h ... Tää laji on näköjään kalavalheiden ja hyväuskoisten luvattu maa.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Piti ihan kattoa mitä on ccu:n lukemat samaan kohtaan kuluneelta kaudelta. Gps nopeus 216 palmasin jarruun (nelosen apeksi 127). Kone kiertäny 14100, takarengas 195/65, 3. vaihde ja välitys 15/41. Gearing commanderilla tulee noilla nopeudeksi 221.
Paskat mä näistä mitään ymmärrä, mutta kaikki systeemit näyttää enemmän ja vähemmän väärin niin samahan noille. Ja kierrosaikaa loggeri näyttää videoon verrattuna n. kymmenyksen liikaa.
Niin ja se palmasin apeksin vauhti oli 50.
Gepsinopeusvertailulukuja bemarin loggerista:
Eräs nopeahko vanhalla pinnalla 1:19 kierrosajoilla pääsuoran jarruun 234.1, palmasin jarruun 209.5, lemminkäisen jarruun 202.6.
Oma 1:21.5 uudella pinnalla 227.4, 205.0, 201.0.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Garmin Glo + Race chrono näyttää suunniilleen samoja nopeuksia kuin Garmin 10Hz gps:llä varustettu kamera, joten ei ole Chronosta kiinni. Rear wheel speed on 194 ja Front 192 samalla kohtaa ja tosiaan tämä toistuu kierroksesta kierrokseen koska pyörä menee rajarille juuri ennen palmasin jarrua. Noihin pyörännopeuksiin vaikkuttaa halkaisijat.
209 km/h pidän epätodennäköisenä koska kierrosaika on parhaimmillaankin hieman päälle 1.24. Pyörässä on abs käytössä, joten jarrukaan ei voi olla superkova. Tuolla R1 foorumilla oli juttua juuri siitä että GPS speed näyttää liikaa...
Nopean vasemman apeksissa GPS nopeus on 128, kun etupyörä 130 ja takanen 141 nämä varmaankin johtuu kallistatettaessa muuttuvasta halkaisijasta.
Viittasin siis vaan siihen, että racechronossa on pohjalla vaan erilainen softa, kuin millä r1 käsittelee omaa gps dataansa, koska jostain yuo ero kuitenkin tulee, enkä usko eroon signaalissa tässä kohti.
Palmasin jarruun tosiaan 200 menee aika kohtuudella, 204-206 saa +10v ikäisellä kalustolla olla tekemisen meininki ja 210 sama homma uudemmilla. (Nämä siis race chrono ja 10Hz lukemia).
Uusimmalla pinnalla tai Alastarolla ylipäätään on tullut ajettua vain kerran pari vuoteen keskimäärin, mutta yllämainittua 215km/h tuohon pidän etäisesti mahdollisena tosi tehokkaalla nyky pyörällä ja kuskilla, joka ei todennäköisesti kirjoittele tähän topikkiin.
Onko uuden R1 (RN32, RN49) oman gepsin taajuudesta tietoa?
---
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Juuri näin. Hirveän moni laukoo noita mittari nopeuksia mutkien nopeuksien totuutena mutta väärässä ovat johtuen juuri tuosta asiasta. Nopeusmittari ei ymmärrä mikä kohta renkaasta osuu asfalttiin joten kun renkaan halkaisija pienenee mutkaan kaataessa, kiihtyy renkaan nopeus vaikka nopeus pysyisi vakiona ja mittari luulee että vauhti koveni ja mittari alkaa huijaamaan.
Viimeks heinäkuussa kuulin sm top5 jannulta botnialla että miten kovaa se on menny vauhti vasurin. Naureskelin siinä vain että niin varmaan Juu... Noh kattelin sitte kuukautta myöhemmin kaverin onboard videota ja niinhän se meni että tämä kaverin väittämä nopeus oli otettu mittarista keskellä mutkaa.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Siis renkaan ulkokehä suurenee kun kallistetaan mutkaan, tätä variaattori efektiä voi Nitrouksen neuvoin hyödyntää kuussatkulla esim motoparkin ylämäessä.
Ja suurin osa pyöristä mittaa nopeuden eturattaalta. Joka johtaa siihen että kun välityksiä lyhennetään niin nopeusmittari näyttää enemmän kuin vauhtia oikeasti on.
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Renkaan ulkokehä voi suuretakin, mutta eikös se renkaan kosketuspisteen etäisyys navasta kuitenkin ole ratkaiseva mitta?
- renkaan ulkokehä ei muutu juuri paskan vertaa moottoripyörällä ajon aikana. ja kyllä, tässä on pakko nussia pilkkua, koska on olemassa eräs moottoriurheiluluokka jossa renkaan fyysinen ulkokehä todellakin kasvaa merkittävästi ajon aikana ja vaikuttaa suuresti lopputulokseen.
- eikä myöskään suurene kosketuspinnan ja akselin välinen matka, vaan se päinvastoin PIENENEE. tästä syystä moottorin kierrosluku kasvaa vakionopeudella kallistaessa mutkaan, koska kun kehä lyhenee, niin pyörän edetessä edelleen samaa vauhtia jonkin täytyy kompensoida se lyhentynyt kehä, tässä tapauksessa akselin pyörimisnopeus kasvaa.
- ja koska akselin pyörimisnopeus kasvaa, kasvaa myös rattaan pyörimisnopeus aivan samassa suhteessa. (Olettaen siis että sun pyörässä on normaalit ketjut eikä jotku kvanttifysikaaliset molekyylitempausjouset joiden avulla rattaat vois pyöriä systeemin eri päissä omaa haluamaansa vauhtia)
- joten se on aivan yhdentekevää mittaako se nopeusmittari taka-akselilta, eturattaalta, vai etuakselilta. Kaikkien nopeus kasvaa kun se taka-akselin ja kosketuspinnan väli lyhenee. Tästä syystä se koneen rpm nousee mitä enemmän kallellaan olet
- ja kyllä, tuota efektiä voi nimenomaan kusiaisella hyödyntää motoparkin ylämäessä, mutta juuri päinvastoin kun kerroit. Eli kun kusiaisessa loppuu ruuti kesken siihe ylämäkeen jos rpm laskee, niin juuri tästä syystä motoparkin ylämäkeen pyörää kannattaa pitää hieman kallellaan jolloin rpm kasvaa hitusen ja kone antaa enempi voimaa.
Jotta sellasta fysiikan perusmekaniikan luentoa tänään.....![]()
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Sitten vielä 2015 ---> R1 sellainen kysymys, että onko joku käyttänyt Tampereen yamaha centterin penkissä ja mitä lukemia antoi milläkin modilla? Ois kiva saada vähän vertailu lukua.
Noista 10Hz HiLo kuvista mulla on antaa Kemora, Motopark, Autoring ehjää dataa 162 rwhp pyörällä, jos jotain kiinnostaa kauheasti verrata. Muutoin ei ole kuin kierrosaikoja, eikä niistä nyt paljoa saa irti.
---
^
^
Jone vähän herpaantui hetkeksi, ja foorumin viidakon lakien mukaan rangaistus on välitön![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
R1M dyno.jpg
Arrow -väliputki ja slipari, Ifitec -kittiecu päivitys + penkitys Dyno Center/Antti
KL Service kx250x -23
Kyseinen penkki ja woolish+ akran decat+ akran slipari 183. Käppyrät melkein ellei täysin identtiset tähän videoon. https://youtu.be/_TyQBqkDVYk
K8-1000
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kirjasin eri nopeudet aina nopean oikean apeksista suoran huippuun ja laskin erotukset. Jotain tuossa CCU:n GPS-nopeuden laskennassa on pielessä, virhe ei näytä olevan edes vakio tai suhteellinen... En tiedä esiintyykö sama asia kaikkien R1:n CCU:ssa vai onko se vain osassa laitteita. Toivottavasti muu data on luotettavaa, kallistuskulman esitys on karkea 5 asteen tarkkuudella, mutta tämä lienee IMU:n tarkkuus?
Muutenkin Ytrac appia voisi parantaa, sieltä ei saa mm. mitään dataa ulos esim. muita softia varten...
Tässä erinomainen esimerkki siitä paljonko se rankaisee kierrosaikaa kun pyörä ei taivu mutkaan. Sä voitat apexista exitiin aivan hitosti mua about joka mutkassa ku saat pyörän taipumaan nopeammin oikeaan suuntaan. Suoran pään nopeuksilla ei voiteta juurikaan mitään vaan se aika tehdään keskellä mutkaa.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Kiitos paljon mutta tästä ei tuu olemaan hirveästi hyötyä ennenkuin saan oman datan jota rinnastaa.
Huomasin kuitenkin kesällä Alastarolla ku lähdin seuraamaan sua ja mikaa, ni jarruissa ja apexiin asti ei ollu juurikaan eroa, mutta apexista mutkan exitiin tuli joka mutkassa takkiin, hitaissa vähän enemmän kuin nopeissa.
Eikä viime kesän dataa nyt muutenkaan halua edes katsoa ku alla oli linja-auto.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson