En ole kaatunut koskaan. (Faktapremissi)(rumpali @ Maalis. 31 2009,13:24) kirjoitti
Pro-argumentiksi voisi ottaa vaikka sen, että tiedostan rajani (T1).
Contra-argumenttina voisi olla sitten se, että se johtuu siitä, että a) minulla on hyvä tuuri b) en ole koskaan yrittänyt tarpeeksi. (T2, T3)
Contra-argumentin T2 vasta-argumenttina voisin esittää sen vastatosiseikan, etten ole koskaan voittanut lotossa tai saanut isoa kalaa, Olli sai isomman vaikka ensimmäistä kertaa mun apajilla.
Pro-argumentin T1 vasta-argumentiksi voisi joku esittää väitteen, että en todellakaan tiedosta rajojani kun otan osaa tällaiseenkin keskusteluun.
Vastaus tulee olla hyvin perusteltu, pyrin tässä siihen. Ongelmaksi voi osoittautua se, että ratkaisun kannalta epäolennaisten seikkojen käsitteleminen perusteluissa ei kuulu asiaan. Voisikohan nämä olla kuitenkin ratkaisun kannalta relevantteja ja asiaan vaikuttavia perusteluja.
Tilastotieteilijöille ja ennusteen laatijoille mainittakoon kertauksen vuoksi, että ratapäiviä on takana vuodesta 2001 464 kappaletta. Keskimäärin päivässä tulee kilometrejä n. 120-150 radasta riippuen, Ratapersepäivänä himpan enemmän, sadesäällä vähemmän. Siitä voi laskea karkean kokonaisuoritemäärän radalla.
Ajokki ei ole koskaan rata-ajossa hajonnut, bensa nyt on loppunut niin kisassa kuin treeneissäkin, Partasesta on näet otettu mallia. Omia ajovirheitä tulee päivittäin tai oikeastaan minuuteittain, mutta marginaalin ollessa sopiva, virheestä voi ja on selvitty. Polvi on hajonnut kertaalleen, kylkiluita mennyt muutamia muiden ajellessa päin, mutta eipä tuollaiset pikku tuuppailut vaikuta.
Mutta ehkä tänä kesänä viimein sitten kunnon kaato tulee, sitä odotellessa.
Jukka
Olen kaatunut kerran, omasta virheestä. Lisäksi kerran olen ajanut melko vauhdikkaasti ulos teknisen vian seurauksena. Ulosajon jälkeen kaadoin pyörän (paikallaan) vikaa tutkiessani. Omasta virheestä olen myös ajanut ulos muutamia kertoja.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
En ole, mut matopurkissa kaadoin pyörän lineup:ssa. Dementikkona seisontatuki unehtu.
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Sen verran aloittelija tässä moottoripyöräilyssä, joten voisitko avata minulle tuntemattoman termin lineup? Onko se finlenskaa?(Sara @ Maalis. 31 2009,13:49) kirjoitti
Kohdalta 2:34 alkaa finlenskaa oleva biisi. Kaikkia sanoja en savolaistaustastani huolimatta valitettavasti siitäkään ymmärtänyt vaikka hyvä poljento biisissä onkin:
http://www.youtube.com/watch?v=sN-BslxA7R0
Kemoralla kerran, hitaassa pitkässä oikeassa. Ajoin kovaa omiin taitoihin nähden, mutta ratkaiseva syy ilmeni liian pieniksi rengaspaineiksi, Kemoran viereisen huoltoaseman rengaspainemittari oli nimittäin näyttänyt vähän omiaan. Olin käynyt laittamassa siellä paineiksi 2.1/2.0, mutta todellisuudessa toisella mittarilla takas kotona mitattuna paineet olivat 1.4/1.3.
Kyllähän sen nyt huomasi radalla että pyörä tuntuu omituiselta, mutta eipä sitä silloin kokemattomana ja pitkän tauon jälkeen tullut mieleenkään että se huoltoaseman mittari voisi noin paljoa heittää. Noh, nykyään on sitten oma rengaspainemittari, joten vahingosta on viisastuttu![]()
GSX-R600 K6
Apparalla ja syynä oma ahneus/hölmöys/taitamattomuus.![]()
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
En ole radalla kaatunut. Mutta kaksi kertaa ajanut ulos. Toisella kertaa virhe oli aivan liian suuri ahneus avatessa. Ja toisella kerralla heitin ykkösen pesään vahingossa motoparkin taka suoralla paristahuntista kytkin ylös ja luistokytkimestä ei ollut kyllä apua
Kerran olen ollut erittäin lähellä ajaa toisen päällä. Kurvista kovempaa ulos kuin toinen ja täydellä kiihdytyksellä ohi liian läheltä, juuri ennen kuin saavutin edellä ajaneen pyörä lähti takanen luistamaan ja ajolinjani muuttui niin, että meinäsin paiskata itseni toista pyörää päin. Onnekseni tämä toisen pyörän omistaja oli rautaiset hermot omistava taidokas kuski joka onnistui avittamaan väistämisessä.
Radalla olen pyörinyt kolme kesää. Sadetta saanut niskaan tasan kerran
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Voisiko noihin vastauksiin laittaa myös ratapäivien määrät ja monentenako kippaus (kippaukset) sitten on sattunut/sattuneet? Saisi vähän mielikuvaa miten yleistä tuo tuppaa olemaan. Jos nyt vaikka joka sadas ratapäivä kippaisi, niin se ei olisi paha, mutta jos nyt vaikka joka kymmenes, niin se alkaa vaikuttamaan jo toopen touhulta.
Jukka
En ole kaatunut radalla, mutta vauhdikkaitakin ulosajoja on sattunut muutamia, ja kaikki omista virheistä.
Radalla kaatumisia/ulosajoja olen nähnyt useitakin, sekä ajajan omasta, että toisen tekemästä ajovirheestä johtuneita. Suurimpana syynä on tainnut olla omien taitojen ylittäminen. Tässäkin asiassa kannattaa pitää mielessä, ettei juoksemaan opi ennenkuin osaa kävellä.
Tässä mallia allekirjotuksiin.
Tuo vaatii jo aikamoista yrittämistä. Todellisen nopeuden ollessa 200, vaihde vähän pyörästä ja välityksistä riippuen on 3-6, yleisimmin kai vitonen, joten aika sankari saa olla kun moisen tempun onnistuu tekemään ellei sitten värikyniä ole otettu avuksi.(rammus @ Maalis. 31 2009,14:06) kirjoitti
Jukka
mä en oikein tiedä onko mitään muuta tapaa hakea rajojaan kuin vetää turvalleen?
itse en ole kaatunut, mut vähäisistä ratakierroksista huolimatta joka mutkan jälkeen on voinut ajatella et lujempaakin ois voinut tulla
2.59-3.14
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Viime kesänä en onnistunut varsinaisesti radalla kaatumaan kertaakaan. Mutta kaksi kertaa sain mopon kumoon:
Hiekalle päädyn pitkäksi menneen jarrun seurauksena. Hitaasta vauhdista etupyörä teki viimeisen "haukkauksen" ja pysäytti vauhdin, ja kellahdin mopon kanssa nurin.
Pysähdyin jonossa portille mennessä, ja piti laskea jalat alas, mutta ratamonon (uudet) kantapääsuoja ei ollut teknisesti yhteensopiva jalkatappisarjan heel platen kanssa, vaan mono jäi jumiin, ja tottakai mopo oli kallistumassa juuri sille puolelle, koska toisen puolen jalka oli jo maassa. Kellahdin jälleen mopon kanssa nurin.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Jos rajoilla ollaan, niin ei se automaattisesti tarkoita kaatumista. Monesti näin kyllä käy, ja usein "kilpipyörillä", joilla se rajojen hakeminen ei kovin järkevää ole. Joillakin on kai vain paksu lompakko ja varaa pitää mopoa telakalla kesken ajokauden(Tuppervaari @ Maalis. 31 2009,14:11) kirjoitti
![]()
Tässä mallia allekirjotuksiin.
Vitoselta kakkoselle yritin vaihtaa ja jarruun mennessa vauhtia oli noin 250. Lasken kytkimen aina hyvissä ajoin, ettei kurvissa sitten olisi ohjelmaa, yleensä aina heti kun vaihteita on viskottu alaspäin. Tunnustan mokasin pahemman kerran.(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Maalis. 31 2009,14:10) kirjoitti
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Mielestäni raja on vaikkapa pidon osalta löydetty kun takarenkaan pito loppuu (tai vähenee) niin, että takapää tarjoaa itseään sivulle. Jos siinä tilanteessa haluaa vetää turvalleen, niin voimakkaasti lisää kaasua tai sitten kaasu kerrasta pois. En tiedä onko siitä suurta iloa, menee vain osia rikki ja tulee kipeäksi.(Tuppervaari @ Maalis. 31 2009,14:11) kirjoitti
Jukka
niin voihan rajojen ylittäminen pilata vain muutoin hyvän kierroksen ilman kaatumista.(demonos @ Maalis. 31 2009,14:18) kirjoitti
itsellä tuo rajojen kokeilemattomuus liittyy juuri tuohon lompakkoon..ei oo varaa moiseen testiin..ja ei vähäisempänä syvä kunnioitus fyysistä kipua kohtaan![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Ok. No tuo selittää paljon. Meillä 1:32-1:34 kierrosaikoja ajelevilla tuo vauhti on siinä 220-230 välissä, joten ajanet sellaisia 1:28-1:25 väliin olevia vauhteja ja niissä nopeuksissa kieltämättä virheet on jo fataaleja.(rammus @ Maalis. 31 2009,14:23) kirjoitti
Minä meinasin kerran lähdössä pyöräyttää pyörän ympäri kun olin vahingossa laittanut ykkösen sijasta kutosen sisään ja pyörähän kiihtyi välittömästi yli 250:n ja koska olin vielä pystyasennossa, niin hassustihan siinä meinasi käydä.
Mutta ihan hyvä tarina. Kyllä siitä 250:n vauhdista aina kakkoselle kannattaa tiputtaa.
Jukka
P.S. Kerrotko millä numerolla ajat MotoGP:ssä vai onko ratapäiviä sittenkin vielä vähänlaisesti alla? Meiltä tavallisilta kuolevaisilta tuollaiset temput eivät oikein onnistu.
Ei kaatoja. Neljä kertaa ajelin kilvellisellä, 22 kertaa kilvettömällä. Nopeassa ryhmässä hidasta ajoa.
Joitain puskemisia ja luistoja oli mutta varsinaisesti lähellä ei ollut kertaakaan.
Kaatumattomuuden syynä lähinnä kilpurin loistava alusta ja siihen jätetyt tontilla olevat säädöt. Alla
lähes aina tarpeeksi hyväkuntoiset renkaat ja "oikeissa" lämmöissä. Varikolle kurvasin aina kun tuntui
että mopossa on jotain outoa tai sen käytös muuttui.
Vaihdoin kyykyt krossiin ja siitä lähtien kaatumisia on tullut keskimäärin joka toisella ajokerralla.
![]()
Varmaankin englantia "line up" tai "line-up" eli jono. Oiskohan vaikka se jono jossa odotellaan radalle pääsyä?(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Maalis. 31 2009,13:52) kirjoitti
xxx
No nyt mie anderständäsin ton keisin. Propapli tolle line upille ei oo sit suomaist termii viel keksittynä. Mää kaatusin viimeks ku yks car tuli suoraan mun eteen, sillo män mun leg murtu. After that oonkin sit ajellu kovempaa vauan in racetrack.(Streethawk @ Maalis. 31 2009,14:44) kirjoitti
Jukka
Tässä mun kaatojen saldo:
MotOrgin päivät noin 20 / ei yhtään kaatoa
Ratakettujen päivät 1 / ei kaatoa
Mp-tuen päivät 2 / 1 kaato (ihan oma moka)
Saldo 1 kaato / 20+ ratapäivää / 2v
xxx
OT:
Huvittavaa seurata kun Jukka senkun nälväilee, mutta ketään se ei näytä kiinnostavan. Mimmosia MP-tuen tapahtumat ovat ? Olisi tarkoitus tutustua tuohon tänä kautena. Nyt lähinnä mielikuva on, että Jukka aukoo päätä ja muut eivät siitä välitä![]()
Jossain vaiheessa noista tuli pidettyä listaa tarkemminkin. Tällä haavaa kaatoja tulee keskimäärin 1,5-3 per ratapäivä osallistujamäärän ollessa keskimäärin n. 80-100. Tuosta voisi vetää sellaisen karkea yleistyksen, että "normaalia" on kaatua jokaista 20-30 ratapäivää kohden kerran. Tuo siis vain keskiarvo eikä sen johdosta voi mitään yleistystä tehdä. Itse edustan toista ääripäätä Hesen ja kumppaneiden kanssa (Hesellä muistaakseni reilut 100 ratapäivää ja 0 kaatoa) ja sitten muutamat sankarit sitä toista. Muistan tämän uran alkuajoilta erään sankarin joka kolmena peräkkäisenä ratapäivänä pisti pyöränsä kappaleiksi ja kyseessä kilpipeli, ei siis mikään kilpakuski.(Streethawk @ Maalis. 31 2009,14:52) kirjoitti
Tällaiset yksittäiset sankarit pistivät vahinkotarkastajien silmään ja kun tilastoissakin alkoi esiintymään aika paljon radalla tapahtuneita kaatoja, oli päivänselvää, että yhtiöt muuttivat ehtojaan tuolta osin ja tulee olemaan aika selvää, että myös liikennevakuutusta tuolta osin tullaan muuttamaan, kuinka pian, sitä ei kai vielä tässä vaiheessa kukaan varmuudella tiedä.
Uskaltaisin heittää villin arvauksen tarkkaan tutkimustietoon pohjautumatta, että ratapainotteisen koulutuksen, on se sitten EAK tai jonkun järjestäjän järjestämä rata-ajon kurssi, jälkeen kaadon todennäköisyys ajettuun kilometriin nähden putoaa ensikertalaisilla murto-osaan. Tähän kyselyyn voisi vielä lisätä kuinka moni on suorittanut rata-ajopainotteisen koulutuksen ja kaatunut sen jälkeen tai sitä ennen.
Jukka
Jos menee asetettujen tavoitteiden mukaan, niin samalla tavalla kuin viimeisinä vuosina. Kiertelen rataa omaksi ilokseni, ratavahdin roolissa jos muita ei siihen löydy. Lipunmyynnin hoidan jos (ja kun) Mikko ei ehdi herätä riittävän ajoissa alkoi sitten klo 09 tai 14. Pyrin toki siihen, ettei minun tarvitse siihenkään osallistua vaan riittää taustalta tuijottelu ja yhdistyksen materiaalin paikalle toimittaminen. Tuostakin olen vähitellen lipsumassa pois ja tästä syystä ostin kilvellisen pyörän jonka rakensin kilpakäyttöön sopivaksi. Näin voin saapua paikalle kun aurinko paistaa ja kiinnostaa ajaa ja muut sitten hoitavat käytännön asiat ja ajavat autoni ja yhdistyksen kärryn paikalle ja minä sitten mopollani perässä.(nuudel @ Maalis. 31 2009,15:24) kirjoitti
Olen pyrkinyt ratatapahtumissamme välttämään ihmisten kanssa kommunikointia viime vuosina, etenkin kilpailuviikonloppuina jolloin jäävään itseni kaikesta. Mieluiten jurnotan jossain nurkassa, loggaudun jollekin keskutelupalstalle tai sitten naputtelen vastinetta jollekin iloiselle viranomaiselle toimeksiannon saatuani korvatulpat korvissa.
Minut yleensä kaivetaan sitten jostain onkalosta esille jos hommat jostain syystä ns. kusevat. Olemme pyrkineet kouluttamaan vastuussa olevat henkilöt niin hyviksi, ettei minun kaivamiseeni tule tarvetta, sillä siitä ei tule koskaan kenellekään hyvä mieli. Lipunmyynnistäkin tulevalla kaudella vastaavat pääsääntöisesti asiakaspalveluun paremmin soveltuvat henkilöt ja jos hyvin käy, ovat vielä minua paljon somempia, naispuolisia sellaisia.
Nonverbaalisesta viestinnästä saa usein täysin väärän kuvan. Reaalielämässä en edes yritä olla hauska, pyrin välttämään pitkiä lauseita, jopa pitkiä sanoja.
Muutamalla tännekin kirjoitelleella on minusta henkilökohtaisia kokemuksia ja varmaan allekirjoittavat sen, että mieluiten tuijottelen vain tätä konetta mykkänä mahdollisimman hyvin piilotettuna. Riski siihen, että oma-aloitteisesti tulen mitään sanomaan, on hyvin, hyvin pieni.
Tervetuloa kokeilemaan. Luultavasti huomaat olevasi vain kohtuullisen tehokkaasti organisoidussa tylsässä tapahtumassa jossa ihmiset ajelevat moottoripyörillään ympyrää ja siinä kaikki. Dramatiikasta 90 % käydään täällä virtuaalimaailmassa kuten parhaista ajosuoritteistakin ja eturengas lukossa ajeluista ja se on hyvä niin, turvallisinta näes.
Jukka
Kukaan ei taida enää viitsiä kun oma mielipiteesi on todennäköisesti väärä ja se pommitetaan kovalla verbaaliakrobatialla alas. Oho, tulihan hieno sana...(nuudel @ Maalis. 31 2009,15:24) kirjoitti
![]()
PV50, KMX125, CB350, 2xGPZ500R, ZR1100 Zephyr, FZR1000, FZS1000, ZX-10R, 2x ZXR750, R1100S -> Fz1
Se mitä itse olen ollut muutaman eri järjestäjän ajoharjotteluissa, niin MP Tuen systeemit on ehdottomasti parhaiten järjestetyt.(nuudel @ Maalis. 31 2009,15:24) kirjoitti
Jukka-Setä on varikolla erittäinkin asiallinen, eipä ne Tuen päivät muuten sitä tasoa olisi mitä ne nykyisin on.
Ja sit taas toi Jukka-Käki on välillä hiljaakin, eikä siitä silloinkaan tarvitse välittää.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Radalle odotteluahan se on. Tunnettu termi tuolla drag race puolella.(Streethawk @ Maalis. 31 2009,14:44) kirjoitti
On tainnut Sara odotella et pääsis ajamaan rataa 402 metriä ilman ainuttakaan mutkaa..
Hidas ollakseen nopea.
Suzuki GSX-R 1000 K6
Yksi kaato alle 10 päivän ratakokemuksella, syynä yhteentörmäys, takaa tuleva ajoi päin joten en ota omaan piikkiin, kokeneempana olisin tosin saattanut pysyä pystyssä.
Pari kolme ulosajoa pystyssä pysyen (säkällä), syynä hartialukko tms. kokemattomuuden aiheuttama oma moka.
Kokemusta kaikenkaikkiaan jossain 40 - 50 ratapäivän välillä vuodesta 2003 tai 2004, painottuen kahteen viimeiseen kauteen.
Ensi kaudella tavoitteena tehdä henkilökohtainen ennätys ratapäivien lukumäärässä, kiitos sos.demarit ja perhevapaat *![]()
Kerran on tullut lipattua, täysin omaa tyhmyyttä. Kylmillä renkailla nopeessa ryhmässä, eihän siinä nyt malttanut renkaita lämmittellä paljoa kierrosta enempää kun muutkin ajoi jo alusta lähtien lujaa *
No nyt on tuokin asia opeteltu kantapään kautta.
Edit: N.15 ratapäivää kahdenvuoden sisällä.
Hidas ollakseen nopea.
Suzuki GSX-R 1000 K6
Propapli tolle nonverbaaliselle ei oo sit suomaist termii viel keksittynä *(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Maalis. 31 2009,15:38) kirjoitti
![]()
xxx