jarrupalat pitäisi vaihtaa ennen kautta, onko kokemuksia? pyörä on r 1200c mallinen, mutta varmasti jarrut on samanlaiset ainakin kun muissa boxereissa... yritin manualista luntata ja ainakin etupalat näyttäisi olevan aika simppeli itse vaihtaa pitää vain caliberi irroittaa ja sitten palat lähtee. mites takaa? joutuuko sieltä irroittaa ensin rengas ja sitten caliber ja vasta sitten palat irtoaa?
kannattaako edes itse alkaa säätämään vai joutuuko tyytymään ammattiapuun tässä?
Perusvinkkinä voisin sanoa, ettei bemariin kannata ruveta tekemään mitään itse, ellei ole aivan varma. Mulla ei ole ollut mitään muun merkkistä mopoa jossa jopa perushuoltotoimet on onnistuttu kätkemään erikoistyövälineiden taakse. Tällä halutaan tietysti pitää ihmisten näpit irti mahdollisesti vaaraa aiheuttavista toimenpiteistä. Mutta jotenkin se naurattaa, että esim. f800s etupyörän irroitusta varten bemari myy 150 euron hintaista 24mm kuusiokolo-avainta... No minä laitoin sinne akselin sisään puolentoista euron jatkomutterin ja poistin sen akselin 24 mm hylsyllä. Mutta siitä huolimatta tuli ylimääräistä päänvaivaa ja kauppareissu, kun piti käydä hakemassa se mutteri.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Se on helppo homma tehdä itse.
Tuolta voit imuroida tehtaan huoltokirjan sun pyörään, jos haluat hommaan jotain ohjeita.
http://ursa.irk.ru/manual/
Ja tuolla on kaikenlaisia huolto-ohjeita, jotka sopivat sinunkin pyörääsi. Se on helppo huoltaa itse.
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?t=857
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Oli siellä huolto-ohjeissa juttua tuosta palojen vaihdosta myös.
http://www.matkaendurot.net/forum....tart=25
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Juu... voihan vaikka venttiilien säädön suorittaa kerrostalon parkkipaikalla. Mutta jos siihen vaaditaan vireen noin 20 eri työkalua ja aihetta sivuava 37 sivuinen asennusohje niin en minä sitä kutsuisi enää termillä "helppo homma". Onhan finlandia hiihtokin helppo homma ei tarvii ku lykkiä vaan menemään. Mutta en minä sitäkään kaikille suosittelisi.(Pekkavee @ Maalis. 30 2009,14:49) kirjoitti
Eli jos on luonteeltaan rasvanäppi ja tykkää haasteista niin siitä vaan bemaria korjailemaan. Mutta edelleen varoitan, et vajailla taidoilla ja välineillä bemun kanssa puuhastelu ei ole kovin terapeuttista.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Hei kuule,(wanico @ Maalis. 30 2009,15:43) kirjoitti
Tiedäksä mistä sä puhut? Siihen venttiilien säätöön tarvitaan yksi torxi venakopan poistoon ja rakotulkki, pari kiintoavainta ja jakkara jos haluaa istua samalla kun säätää.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
HöpöHöpö... Nyt on ukko kyllä ULAlla. Aika harvaan pyörään on huoltoa niin helppo tehdä kuin Bokseri-puimuriin. Jos käsitykseesi "erikoistyökaluista" mahtuu Torx-avain tai akselin irroittamiseen tarvittava "ISO kuusiokolo", niin ehkä tosiaan on parempi jättää huoltamolle. MUTTA oikeasti tuo on yksinkertainen pyörä huoltaa kun ne pari työkalua viitsii hankkia.(wanico @ Maalis. 30 2009,15:43) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Venttiilien säätö "For Dummies" löytyy englanninkielisenä ja valokuvilla varustettuna täältä(tapjar @ Maalis. 30 2009,15:58) kirjoitti
http://www.advrider.com/Wisdom/OVADv2.2.pdf
Taitaa olla lainattu tuosta pekka veen korjausohjeista tuo linkki.
Siinä parinkymmenen työvälineen kuvassa ei ollut mukana öljyastia ja jakkara. Sit ollaan jo aika lähellä sitä kahtakymmentä...
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Ei se kaksnelonen kuusiokolo kuulu enää ihan jokaisen do it yourselverin työkalupakkiin. Katsoppa teidän rautakaupasta ens kerralla löytyykö sellaista hyllystä...(C-A-D @ Maalis. 30 2009,16:14) kirjoitti
Ei jokainen bemulla ajava ole luonteeltaan mc gyver joka jaksais miettiä illat miks bemun insinöörit keksi tälle ja tolle niin raivostuttavan asennuksen.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Joudut luultavasti työntämään männät sisään satuloihin, jotta uudet palat mahtuvat paikalleen. Tätä varten saattaa satulat joutua irroittamaan, jos jarrujen siisteyttä on laiminlyöty ja männät ovat lyöneet juntturaan. Oikeastaan kannattaa huoltaa koko satula, jos sen joutuu irroittamaan. Ei siis mikään vaikea operaatio, jonka kuka tahansa voi tehdä.(goldmember @ Maalis. 30 2009,14:00) kirjoitti
Periaatteessa avaat jarrunestesäiliön ja vuoraat sen rievuilla siten, että tsunamin tapahtuessa nesteet eivät pääse roiskuamaan minnekään, mistä et halua maalin irtoavan. Koska palat ovat vaihtokunnossa ja neste on alarajassa(ellei sitä ole lisäilty "varmuuden vuoksi") on tämä kuitenkin epätodennäköistä. Sitten otat vanhat palat irti, lähtevät helposti mikäli edellinen on tehnyt vaihtotyön oikein ja työnnät käsivoimin männät sisään, jonka jälkeen voit asentaa uudet palat paikoilleen. Mittaile uusien palojen kanssa, paljonko mäntää joutuu työntämään sisään, jotta palat mahtuvat väliin. Jarrunestesäiliön korkki kiinni ja kahvasta painelet niin kauan, että tuntuma palaa, eli männät painavat palat kiinni levyyn. Kahvilla käytyäsi toivot sitten, että irroittaa kanssa.
Jos männät ovat juntturassa, voit tietenkin laiskan miehen ottein työntää sinne väliin kättäpitempää, kuten pari kiinalaista lenkkiavainta ja kammeta männät sisään jarrulevyä vasten. Sanomattakin selvää, että ei kannata kovin uuteen ja rakkaaseen järjestelmään tätä soveltaa.
Tämä on sitten oiva paikka käyttää liikaa voimaa "varmuuden vuoksi", joten elä käytä. Ei se paljoa naurata kun rusahtaa.
Ai... Kyllä mulla vaan sellanen on, olisko vielä samassa vekottimessa 22mm, 26mm ja 28mm tuon edellä mainitun lisäksi... ...joskus tuli ostettua stormilta hurjaan 15€:n hintaan...(wanico @ Maalis. 30 2009,18:33) kirjoitti
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
No olen tosiaan tehnyt venttiilien säädön talon parkkipaikalla.(wanico @ Maalis. 30 2009,15:43) kirjoitti
Eka viesti tuossa ketjussa.
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?t=857
Ei tarvita 20 eri työkalua eikä 37 sivua huoltokirjaa.
Ohje for Dummies on ehkä juuri sinua varten, kun et kuitenkaan ymmärrä hommasta mitään. Älä siis edes ryhdy siihen.
Hommaan tarvitaan R1100GS pyörässä
Tulppa-avain ( BMW työkaluissa )
Kuusiokoloavain 6 mm ( BMW työkaluissa ). Sillä saa venttiilikopan auki.
10 mm lenkki. Venttiilin säädön lukitusmutteri ( BMW työkaluissa )
Rakotulkit 0.15 mm (imu) ja 0.3 mm (pako).
3 mm kuusiokoloavain ( BMW työkaluissa ). Venttiilin säätö
Moottorin pystyy pyörittämään takapyörästä yläkuolokohtaan niin edes laturin koppaa ei tarvitse avata.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Työkaluliikkeestä noita isompiakin kuusiokoloja saa kympillä, parilla. Pekan mainitsemat mutteri-viritelmät ovat myös halpoja ja helppoja.
Itse tein R1200ST:n akselin irrotukseen muistaakseni pultista ja mutterista (kun ei rautakaupassa sattunut olemaan sopivaa jatkomutteria). En viitsinyt hitsata vaan ruuvilukite ajoi saman asian riittävän hyvin. Taisi ihan maksaa muutaman euron koko erikoistyökalu...
<p>2002-2014</p>
Jos tarvitset jossain tuommoista 24 millin kuusiokoloavainta niin älä osta semmoista.(wanico @ Maalis. 30 2009,18:33) kirjoitti
Osta DIN 6334 24 mm jatkomutteri niin saat vaikka 800GS:ssän etuakselin irti 24 mm lenkillä.
http://www.pameto.fi/luettelo/kuusiomutterit.pdf
Sivu 32.
Näyttää olevan 16 millin pultille tuo avainkoko 24 mm.
Tai jos et löydä jatkomutteria niin osta tavallinen mutteri ja hitsaa se pulttiin kiinni. Näin saa halvan työkalun ko. hommaan.
Ollaanhan me melkein kaikki Mc Gyver ihmemiehiä meidän Bemarien kanssa.![]()
![]()
Pekka
![]()
![]()
PS. Meni vähän väärään järjestykseen nää viestit C-A-D:in kanssa, kun vähän editoin omaani.
Pekka
Ainakin vanhemmissa, esim. K-100 puimureissa jarrupalat, jos ei muuta halua askarrella vaihtaa puolessa tunnissa, minäkin tumpeloista tumpeloin. Ja aseina ruuvimeisseli, gummivarsara, tai kivenmurikka. Aika vähillä vermeillä pääsee.
V
Olisiko ollut tarkoitus hitsata mutteri hylsyyn kiinni jolloin siitä tulee työkalu.(Pekkavee @ Maalis. 30 2009,22:56) kirjoitti
![]()
FZ6S S2 -09/08
diversion 600s -98
NX 250 -95
rd 125 -?
Tuo on ihan totta, mutta sama koskee mitä vaan pyörää, ei pelkästään bemaria.(wanico @ Maalis. 30 2009,14:34) kirjoitti
Loppu onkin sitte aivan puppua. Puimurin jarrupalojen vaihto ei ole sen ihmeellisempää tähtitiedettä kuin muidenkaan pyörien vastaava homma.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
No ajatus oli hitsata se mutteri 16 mm pulttiin kiinni, jolloin siitä tulee jatkovarsi, jota voi vääntää 24 millin lenkillä.(1tipi @ Maalis. 31 2009,09:39) kirjoitti
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Niin Pekka, jos olisit vaivautunut lukemaan sen ensimmäisen viestini loppuun asti ennen kuin näppis alkoi savuamaan, niin olisi ehkä säästynyt paljon hermoja ja mustetta? Enkö minä siinä mainitse, että homman saa hoidettua myös noin 99% halvemmalla kuin mikä on BMW tehtaan ratkaisu ko vaivaan.(Pekkavee @ Maalis. 30 2009,22:56) kirjoitti
Mutta pitääkö tehdas meitä pemarin omistajia vähän yksinkertaisena jos kehtaa tarjota noin suolatuilla hinnoilla "erikoisvärkkejä"? Ja CAD:ille tiedoksi se kaksnelosen uroshylsy maksaa noin 50 € ja siihen jos joutuu ostamaan huntilla tuumaisen räikän, niin ollaan taas samoissa budjeteissa kuin tuo baijerin tarjoama ratkaisu....
Ja ymmärrän kyllä olevani liian yksinkertainen pemarin omistajaksi, koska kaikista aikaisemmin omistamistani mopeteista on saanut esim. etunakin irti ilman, että tarvitsee irroittaa jarrukengät. Kyllä paijerin insunöörit on ihmeydessään viisaita kun ovat keksineet tälläisen viisaille ihmisille tarkoitetun ajopelin.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Loistava asenne. Jos lähtökohta on se, että kaikki on hankalaa, niin ehdottomasti kannattaa viedä valtuutettuun huoltoon.
Jos taas lähtee tutkimaan asiaa avoimin mielin, huomaa ettei se ole sen kummempaa tekniikkaa.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Nus-nus, mutta milloin viimeksi on pemarissa ollut etujarrukengät? R75/5:ssä 70-luvun alkupuolella?(wanico @ Maalis. 31 2009,11:32) kirjoitti
...
Nus-nus Olarin Mufti: kyllä hän varmaan tarkoitti jarrusatuloita, joita kyllä nykypyörissä järestään joutuu irroittelemaan. Vaan tiedä häntä mistä Historische Motoren Werkeistä olikaan puhe.(Tenere-Heikki @ Maalis. 31 2009,11:42) kirjoitti
terv: Mankkaan Maharadja
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
no nus nus kun sinne pilkun päälle näyttää olevan niin kova kiire ettei kerkeä toisen viestiä lukemaan loppuun ennnen kun alkaa näppis savuamaan. Jossain päin ensimmäistä viestiäni mainittiin f800s eli näistä tuoreenpuoleisista kapistuksista on kyse. Tietysti joku kohta löytää jostain jonkun ennen sotia käytetyn lentokoneen moottorin, jossa on käytetty samaa koodia....(tapjar @ Maalis. 31 2009,13:09) kirjoitti
Uskokaa hyvät pemaristit olette tehneet ostopäätöksessänne loisto valinnan. Samanlainen huutomyrsky alkoi vajaat 2 vuotta sitten kun viimeksi vaivaudin kommentoimaan jotain pemun "ominaisuutta". Sillion big brother joutui kaksin käsin lapioimaan asiattomia vastauksia pois palstalta.
Nyt kun olen taas löytänyt tieni tänne jumalten kerhoon, niin kertokaas viisaat miksi siinä ässässä on ne kaksi uimaallasta?
Sylinterien takana on kuppi johon jää pestessä desi vettä, ja toinen vastaava paikka löytyy satulan alta siitä kumirinkulasta...
Ne on niin mahottoman hienoja oivalluksia, ettei näin yksinkestainen kaveri ole kahteen vuoteen keksinyt näiden vedenkerääjien todellista funkitiota.
Nyt kannattaa vastata, pääsette taas sitten rauhassa jatkamaan pilkullista eloa ilman minua.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Tässä viitattiinkin sun mainitsemiisi aikaisempiin mopeteihin, joissa on irroiteltu jarrukenkiä.(wanico @ Maalis. 31 2009,11:32) kirjoitti
Enkä nyt kutsuisi tätä vielä huutomyrskyksi, kunhan tulin kommentoineeksi sitä ettei huollot minusta nyt niin vaikeita ole.
Koitetaan kestää.![]()
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Puhuin jaskaa... Näyttäisi tuo akselityökalu maksavan kokonaista 19€ ja kootkaan eivät menneet sinnepäinkään: 17mm, 19mm, 22mm ja se 24mm...(MustaSurma @ Maalis. 30 2009,19:19) kirjoitti
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
Wanicolle tiedoksi. Minulle tuota 24mm:n kuusiokoloa tarjottiin kyllä 17€urolla. Tuossa vaiheessa olin kuitenkin jo rakentanut ihan oman mutteri-pultti-työkalun, joten en viitsinyt investoida.(wanico @ Maalis. 31 2009,11:32) kirjoitti
Ja tuo jarrusatuloiden irroitus etupyörän poistamiseksi on kyllä pikemminkin sääntö kuin Bemarin insinöörien keksimä poikkeus.
Kas kun viitsit ajella noin kummallisella ja runsaasti erikoistyökaluja vaativalla pyörällä.Myy paska pois...
<p>2002-2014</p>
Nyt ne jo tappelee keskenäänkin![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Onnex noi ongelmat hoitu kun hakivat pyörän huoltoon toissa viikolla ja toivat takasii viime viikolla! Oli muuten takapalat vaihdettu...![]()
"Ei kukaan ole enkeli maantiellä. Siivet palaa siinä missä löpö."
IBAF 3735
Tarkoititko siis, että sinulla on ollut useampi sellainen pyörä, josta ei ole tarvinnut irroittaa jarrusatuloita etuvanteen poistoa varten?(wanico @ Maalis. 31 2009,11:32) kirjoitti
Mulla on ollut ja on useita eri maissa tehtyjä moottoripyöriä ja kyllä niistä on lähes kaikista pitänyt jarrusatulat irroittaa, että vanteen saa pois.
Kyllähän akseliputin toki on auki saanuut, mutta eipä ole mahtunut vanne pois ilman jarrusatuloiden purkamista.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Pekalta tuli jo hyvä ohjeistus, tuolla pärjää varmasti.
OT:
Kyllä tuo jarrusatuloiden irroitus on sitten rankkaa hommaa..(Ekku @ Maalis. 31 2009,20:09) kirjoitti
Jos mietitään tuota venttiilisäätöä:
Bokseri:
-ruuvisäätöiset
-helposti näkyvillä
Perus rivinelkku:
-palasäätö
-tankin alla
Hmm..
Mut jos tuntuu ettei jaksa, niin Bemarilla myyvät palvelua.
"Erityistyökaluja" ei paljoa tarvita perushuoltoihin...
Jos ei ole mitään käsitystä tekniikasta, niin jopa Bemari bokserilla ensimmäisenä pyöränä voi tuntua vaikealta...
Elämä oli loppua niin kuin se alkoikin-reikä kumissa.
Naisten suusta sen totuuden kuulee!!!
Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA