Ei se vaan mulle ole sitä koskaan ollut, mutta joillekin näyttää olevan.(pikkupeka @ Maalis. 31 2009,21:14) kirjoitti
Boxeri-Bemuista en noin muuten kyllä välitä ja tuskin sellaista tulen koskaan hankkimaan.
Pysyttelen mielummin näissä helppohuoltoisissa italialaisissa...
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
ELÄ ELÄ ekku vanno(Ekku @ Maalis. 31 2009,22:39) kirjoitti
Ikää tulee kaikille ja mukavuuden halu sen myötä
Itse olen siinä iässä että ajan kivalla pyörällä vähän aikaa vielä, mutta olen salaa opettelemassa matkapyöräilijöiden palstalla.
![]()
FZ6S S2 -09/08
diversion 600s -98
NX 250 -95
rd 125 -?
Mukavuustaso on näissä "paremmissa" italialaisissa ihan kohdallaan ja en kyllä käsitä miten se boxeri-bemu sitä mukavuutta lisäisi.(1tipi @ Maalis. 31 2009,23:00) kirjoitti
Puhe kun ei ole mistään Ducateista sentään...
Jos sitten pitää päästä oikein mukavasti, niin pitäisi hommata joku todellinen "matkasohva" ja jos vaihtoehto on se, niin sitten ajan mielummin autolla kuin Pannarilla tai jollain Goldwingillä.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
No tuskin tuo 17 € versio on se sama original zubehör jota Espoon RM Heinolla tarjosivat puoleentoista sataan. Kertoivat vielä samaan hengenvetoon ettei heiltäkään kyseistä avainta löydy, vaan ovat hekin tyytyneet johonkin itse askarreltuun värkkiin.(C-A-D @ Maalis. 31 2009,17:05) kirjoitti
En sitten koskaan käynyt heidän laitettaan ihailemassa kun tuli investoitua se reilu euro siihen jatkomutteriin.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Joo kato ei perus pemaristia hirveesti kiukuta jos joku corollamies aukoo aukkoaan. Mut annas olla ku joku "omista" löytää värkistään jotain huomautettavaa, niin sen suu tukitaan vanhoollislestadiolaiseen tyyliin aikasta hätäseen. Muuten vois vuotaa jotain ulkopuolisten tietoon ja se ei oo koskaan hyväks.(jarska @ Maalis. 31 2009,17:30) kirjoitti
Vielä ei oo tullut yhtään hyvää selitystä niille parille ammeelle??
Lupaan CAD:ille laittaa moponi myyntiin kun vastaus löytyy
Kyllä toiset jaksaa tehdä mopoilustakin hankalaa..(wanico @ Maalis. 31 2009,23:37) kirjoitti
Ite kun joutus itsensä kanssa joka aamu tollai tappelee![]()
Elämä oli loppua niin kuin se alkoikin-reikä kumissa.
Naisten suusta sen totuuden kuulee!!!
Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA
Ehkä on syytä jättää huoltaminen ammattilaiselle?(wanico @ Maalis. 31 2009,23:24) kirjoitti
Jos elämää suurempi asia on "kallis" erikoistyökalu, jota ei edes tarvitse..
Jos Wanico oot joskus tekniikan kanssa pulanut, tietänet et jossain vaiheessa tarvii ain erikoistyökaluja tai tekee sellaisen ite.
-Mie en vaan ymmärrä, muttei oo eka kerta-
Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA
Taasko poijaat unohti tuon mahtavan Biltsun, sieltä noita akseliin sopivia "adaptereita" löytyy noin 5,- hintaan (hanskaa kolmea kokoa 19,22 ja 24 mm).
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Ei ole mikään ihme jos alkuperäisvaraosa ja alkuperäistyökalu maksaa maltaita. Sehän on enemmänkin sääntö, kuin poikkeus. Ja näin se menee, puhuttiinpa mistä merkistä vaan.(wanico @ Maalis. 31 2009,23:24) kirjoitti
Joku tuossa vastattain kirjoitteli muistaakseni Kawan "erikoistyökalusta", eli orggis-öljynputsariavaimesta, joka maksoi 10 x sen, mitä vastaava mp/autotarvikeliikkeessä.
Mitä moisesta kiukkuilemaan.. Jos jotain erikoisempaa työkalua tarvitsee, niin tekee itse. Ja jos osaa tehdä itse, niin piiltemasta yms. halpakaupasta löytyy varmasti välineet jotka kestää satunnaisessa käytössä sen mitä pyöräkin.
1300 Gessu
Ei kannata hermostua(wanico @ Maalis. 31 2009,23:37) kirjoitti
Iskit kuitenkin kirveesi kiveen, kun aloit heti esittää ettei bemariin voi tehdä mitään perushuoltoja ilman erikoistyökaluja. Perushuolloissa bokseria (kuten alkup. kysyjällä) huoltoystävällisempiä pyöriä lienee aika harvassa. Ja esim. sen takajarrupalojen vaihtoa ei juuri yksinkertaisemmin ja helpommin voi tehdä (yhden kerran vankalla kokemuksella sanottuna).
Noi jarrupalojen vaihdot ja muutenkin jotakuinkin kaikki perushuollot/rempat tuntuvat menevän bemareissa useimmiten ihan normaalilla huoltomiehen perusosaamisella ilman sen kummempia erikoisohjeita. Ei nuo mitään yli-inhimillisiä värkkejä ole. Eikä niitä erikoistyökaluja hirveän montaa tarvita, vaikka BMW:n oma korjaamo-ohjeistus niitä joka paikkaan tyrkyttääkin.
Jarrunesteiden vaihdossa voipi tulla pahoja yllätyksiä, jos innostuu tekemään vaihtotyön ilman merkkikohtaista aapista. Erityisesti nuo servotehostetut jarrut ovat hiukan totutusta paikkeavat rakenteeltaan eikä niitä kannata lähteä itse roplaamaan jos ei tiedä mitä tekee (erityisesti huomautuksena niille, jotka luulevat tietävänsä mitä tekevät). Ja tässä sitten tarvitaankin yhtä erikoistyökalua.
ABS:t eivät sinänsä tee tuota jarrunesteiden vaihtoa sen kummallisemmaksi kuin perinteisten jarrujärjestelmien nesteiden vaihto.
Ja sitten, jos innostuu oikeasti purkamaan ja huoltamaan jarrusatulat kunnolla, niin nuo servojarrut kannattaa taas pitää mielessä korkeimman riskin asteikolla. Muissa malleissa homma lienee rutiininomaista puuhastelua.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
No kun tuon ohjeen katsoin läpi (itsellä kun ei bokseria ole eikä ole ollut) niin hommahan on varsin yksinkertainen perushomma.(wanico @ Maalis. 30 2009,15:43) kirjoitti
Se, että joku fiksu on noin yksityiskohtaisen ohjeen viitsinyt värkätä, saa kyllä kunnioitukseni. Tarvitseeko tuota ohjetta sitten on toinen juttu. Ainakin se auttaa ymmärtämään mitä tekee, kun ensimmäistä kertaa hommaan alkaa. Jos huoltohommia on yhtään tehnyt, niin tuo homma nyt käy keneltä hyvänsä siinä kerrostalon parkkipaikalla aika harmittomasti.
Eli kyllä minulle herää ainakin kysymys "wanicon"
a) osaamisesta
b) tarkoitusperistä
mollatessaan bmw:hen tehtäviä huoltoja.
Minun mielestäni mopon, BMW:nkin, kimppuun kannattaa käydä rohkeasti ja avoimin mielin huoltoasiat mielessä. Se opettaa parhaiten kyseisen mopon sielunelämästä ja ongelmatilanteen sattuessa maantiellä ainakin omat eväät tehdä asialle jotakin ovat paljon paremmat, kuin sellaisen joka jättää kaikki hommat huoltokorjaamolle.
t. Repa
Taas on poponikkarit asialla...
kuulkaas nytte hätähousut...
kun jarrupalat vaihdetaan, palojen irroituksen jälkeen painetaan kahvalla männät pikkasen ulos ja pestään ja puhdistetaan jarrupöly POIS ja sitten vasta painellaan niitä mäntiä sinne sylinteriin, noin nytten on pojat taas viisaampia ja sinne korjaamollekkin terveisiä että aikaa pitäs olla että kerkii pesee ne pölyt pois sieltä männistä ennen sisään panoja!kauhee kiire kaikilla painamaan ne paskat sinne tiivisteiden väliin ja sitte ihmetellään porukalla ku ei palauta jarrut... jarrut palauttaa kun tiiviste pääsee liikkumaan urassa!!
Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
Mutta kyllä tuli pitkästi kiriootusta yksistä jarrupalojen vaihdosta.
Yhden huoltokirjan verran asiaa asian vierestä.
V
Terve Repa,(Repa @ Huhti. 01 2009,17:57) kirjoitti
tässä lyhyesti vastaukset mieltäsi askarruttaneisiin kysymyksiin. A) ajokokemusta löytyy karvan alle 20v. kuudella eri pyörällä ja neljällä merkillä.
Huoltokokemusta ei ole kertynyt paskaakan, koska pyörät on uutena hankittu ja myyty alle viiden vuoden käytön eteenpäin.
Eli osaamisen puolesta kuulun varmaankin siihen heikoimman kolmanneksen häntäpäähän. Mutta meitäkin on jo nykyisin noin 50.000 eikä meille ole omaa palstaa siksi satunnaiseti tulemme kertomaan mielipiteitä näille pro palstoille. Vastailen ainoastaan silloin kun huomaan, ettei kysyjällä ole kovin montaa viestiä saldossaan.
B)
Ensimmäinen "mätä omena" korissa oli tämä BMW:n hankinta. Ja muuten ensimmäinen kerta kun jouduin mihinkään mopoilua koskevaan vaivaan netistä apua hakemaan. Ikäväkseni huomasin, että bemarikuskien merkkiuskollisuus on niin fanaattista, ettei edes pyörän selkeitä puutteita haluta myöntää. Tais olla ainoa nimimerkki "köpi" joka antoi silloin asiallisia vastauksia. Enkä minä mollaa bemariin tehtäviä huoltoja vaan haluan antaa vinkin niille jotka ovat yhtä kädettömiä kuin minä. Säästyy aikaa ja hermoja, koska rahaahan bemarikuskilta löytyy, eihän se muuten Bemulla ajais....![]()
Kiitoksia asiallisista vastauksista!!
lähden tästä vaihtamaan niitä paloja..
ihmetyttää hieman miten ihmiset jaksaa purnata jostain ihan turhasta, mutta kai mulla on oma elämä vaan niin hankalaa ettei tarvi enää tänne tulla valittamaan.. kateellinen teille ruikuttajille...
Tuolla lauseella mielestäni haukkasit vaan hatullisen.(wanico @ Maalis. 30 2009,14:34) kirjoitti
Minusta otit kohteeksi juuri huoltohommat...
Edit:
Mun pyörää saa kyllä haukkua, jos siltä tuntuu. Ei mene herneitä, mutta jos noviisi kysyy perushuoltoa (jarrupalojen vaihtoa) ja ensimmäinen vastaus oli mitä oli, niin ei juuri edistä tätä mukavaa harrastusta. Toiset saattavat olla jopa kiinnostuneita opiskelemaan pyöränsä tekniikkaa..
Nottei totuus unohtuisi vanico, vastasit aika summittaisesti kysymyksen esittäjälle hänen kysyessään jarrupalojen vaihdosta. Asiallista? Vai yrititkö imitoida bemarikuskeja. Mihin tuo olettamus perustui, ettei jarrupaloja voi, osaa itse vaihtaa?
Mikä on osaamisen kriteeri?
Tieto missä jarrupalat sijaitsevat, minkä näköiset ne ovat, tämäkö puuttuu? Jos ei, niin vaihto käy tavallisesta taaperolta, jolla ruuvimeisseli on oikein päin kädessä, ihan kivutta.
mimim. 6 erimerkkistä pyrää, 38 vuotta pyöräilyä.
V
Tulee jotenkin mieleen Jeff Cooperin toteamus siitä että pelkkä kitaran omistaminen ei tee kenestäkään automaattisesti muusikkoa.
Samaten moottoripyörän ostaminen ei tee kenestäkään prätkämiestä - mutta se vaatii kyllä jo aika aktiivisia toimia olla oppimatta juuri mitään kahdessakymmenessä vuodessa.
Missä ei sinällään kyllä ole mitään pahaa.
Mutta on kyllä suht. loukkaavaa automaattisesti olettaa kaikkien muiden olevan yhtä haluttomia oppimaan asioita.
Tosin kyvyttömyys tai haluttomuus absorboida tarjolla olevaa tietoa ei kyllä välttämättä ole este voida hyvin ja menestyä valitsemallaan alalla.
Esimerkkinä vaikkapa Matti Kyllönen jolle varmasti on tarjolla liki kaikki siviilille mahdollinen informaatio formuloista ja silti tämä nohevasti oli tietämättä niinkin korkeatieteellisistä kaasunpoiston suuttimista kuin pakoputki ;)
Mikä ei ole herraa estänyt tekemästä hyvin pätylää Crea videolla taikka pyörimästä kuin poranterä formulasirkuksen ympärillä...
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Minulla Motivaatiota tehdä itse, lisää huomattavasti BMW tahi muun moottoripyöräliikkeen tuntiveloitus, n 60 - 80 euroa tunti! Kuulostaa kalliilta! No köyhät älkööt vaivautuko, vai mites se meni! Eläkeläisen kukkarossa ainakin kallista!
Edit: 44 v. kokemus kaikkien omistamieni motskareiden huollosta. BMW:ssä ei tarvita kuin jarrujen ilmaukseen hivenen erikoisempia työkaluja jos sattuu olemaan ABS. Takuuhuollot erikseen! Ei nää ole kun ihmisten tekemiä!
Ja tuolla kokemustaustalla sitten päätit opastaa huoltamisesta kiinnostunutta vasta-alkajaa!(wanico @ Huhti. 02 2009,13:57) kirjoitti
![]()
<p>2002-2014</p>
En minä halunnut ketään loukata, vaan antaa yhden mielipiteeen tuhannen muun joukkoon, ja senkin lähinnä siitä, että tajuaisi olla varovainen, jos meinaan aloittaa huoltoharrastuksen jarruista.(Teuwo @ Huhti. 02 2009,15:13) kirjoitti
Pari kokeneempaa autoharrastajaa on onnistunut asentamaan golfiin takajarrupalat niin, että ne on parin viikon päästä löytynyt oman autotallin lattialta...
Toissavuonna joku noviisi kyseli LT:stä. Silloin mainitsin jotain jarruista ja sain huutomyrskyn aikaan, kun olin arvostellut pyhistä pyhintä. No ei mennyt kun 2 viikkoa ja tää tuore LT-kuski oli täräyttänyt auto persiisiin. Onneks ei sattunut henkilövahikoja.
Itsekkin rupesin oikeen miettimään miten on mahdollista etten ole vajaassa parissakymmenessä vuodessa mitään oppinut. Ja löysin yli 10 "syytä". Mutta tässä viisi jotka varmaan sopii muillekkin.
1. takuu voimassa
2 vähän kilometrejä, kaikki hoidettu huolto-ohjelman yhteydessä
3 paljon muitakin harrastuksia
4 asuu kaupungissa ei omaa tallia, kimppasäilytys
5 viihtyy paremmin makuuhuoneessa kuin autotallissa
Kiitos vastauksesta. Hyvä kun olet rehellinen. Mutta jos kokemusta eikä oikeaa tietoa ole ollenkaan, niin kannattaako sitten lähteä moittimaan jotakin (esim tuota venttiilinsäätö)hommaa vaikeaksi? Mielipiteitä toki saa olla. Ovat vieläpä fiksumpia, jos sattuu olemaan kokemusta/tietoa/viisautta taustalla.(wanico @ Huhti. 02 2009,13:57) kirjoitti
Se, että joku ei osaa tai halua tehdä huoltotöitä itse on tietenkin jokaisen oma valinta, jolle annan kunnioitukseni. Toki elämänsä voi fiksumminkin viettää, kun muttereita ruuvaten.
Sitten on meitä, joille tämä on hupia ja harrastus, vaikkei näitä hommia tarvisisi tehdäkään. Oma moponi on 2006 mallinen, reilu pari kymppiä ajettu ja juuri sain tarkistettua että männäntapit ovat oikean väriset. Ja ihan vain huvin vuoksi. Joku voi pitää hulluna, ja saattaa olla oikeassakin. Mutta minulle tämä on sitä terapiaa, vaikka pari erikoistyökalua pitikin väsätä.
Ei muuta kuin leppoisia kilometrejä. Toivottavasti aurinko paistaa paljon tänä kesänä.
t. Repa
Tässäkin minulle kävi vahinko. Vaihdoin 2000 malliseen LT:heni oikeapuoleisen kahvan jarrusäiliöineen muutama vuosi sitten. Ja ilmasin systeemin ilman mitään erikoistyökaluja vaikka siinä nuo ABS:t ovat. Enhuomannut, että mitään erikoistyökaluja olisi tarvinnut. Ja hyvin ovat jarrut pelanneet.(Eagle-no2 @ Huhti. 02 2009,17:13) kirjoitti
No sitten innostuin vaihtamaan jarrunesteitä 2004 malliseen LT:hen hankittuani sen. Kokeilin ensin, sain systeemin täyteen ilmaa, enkä pois. Piti alkaa kaivaa ohjeita homman tekemiseksi. Ja onnistuihan se lopulta ihan hyvin. Piti vain tehdä yksi erikoisempi työkalu. Mutta ei pitäisi mennä ropaamaan, jos ei oikeasti tiedä mitä tekee. No, nyt minä ainakin tiedän.
Tässä tapauksessa ABS ei ollut ongelma, vaan tuo servotehostin, joka jakaa jarrukahvan ja etupyörän jarrupiirit erillisiksi eli kahvasta ei vaikutetakaan jarrusatulaan suoraan, vaan toisen männän välityksellä.
En suosittele kokeilemaan itse, jollei ole ensin perehtynyt asiaan kunnolla.
t. Repa
Joo, katsos kun ne kaks noviisia puhuu samaa kieltä. Jos menee tuonne viini, sikari, kahvi, golf tai purjehdus palstoille, niin luuletko että joku tuhansia viestejä kirjoitellut besserwisser antaa ne parhaat neuvot untuvikoille? Yleensä niissä vastauksissa on jo niin paljon sisäpiirislangia että kiinnostuksen loppumiselle on jo luotu hyvät pohjat.(C-A-D @ Huhti. 02 2009,20:58) kirjoitti
Ja toiseks nää tuhansien viestien sankarit näyttää saavan jotain tyydytystä kun onnistuvat ..ttuilemaan jonkun noviisin ulos palstalta.
(lanat @ Huhti. 01 2009,19:17) kirjoitti
Hyvä palaute. Sama hätähousujen joukko on yleinen myös autojen huollossa. (monesti näkee jarrupalojen ollen muka isoja ja niitä on hiottu jotta menee paikoilleen. satulan liukupinnat tulee puhdistaa aina kunnolla)
FZ6S S2 -09/08
diversion 600s -98
NX 250 -95
rd 125 -?
Kaikilla ei ole varaa ostaa uutta pyörää, kun tankki tyhjenee, on pakko olla hieman omatoiminen.
Onneksi meitä köyhiä on niin paljon, että jonkinlainen ruuvaustaito siirtyy isältä pojalle.
V
Parin Hondan, yhden Suzukin ja yhden BMW:n kokemuksella en arvaa mennä asettamaan noiden huollon helppoutta mihinkään paremmuusjärjestykseen.
Suizan kaasareiden pienikin out-of-sync vahvistaa säädöissään olevan koneen suurtaajuisen tärinän sietämättömiin mittasuhteisiin, joten ruiskusta haaveilin monet kerrat.
Pannarin takarengasta vaihtoon irrotellessani tuli mieleen BMW:n mainio yksipuolinen heilahduskäsi. Ja takaisin asentaessa se vasta tulikin ja monta kertaa. Katteita en ole edes jaksanut selvittää kuinka ne puretaan, mutta ohjeen lukemiseen menee varmasti kauemman aikaa kuin RT:n kaikkien katteiden poistoon ja hyllylle pinoamiseen.
Venttiilien säätö pl. katteet olisi tietenkin aivan nätti homma sekä boxerissa että V-4:ssa kun ei tarvi kaivella tankin alla runkoputkien seassa suoran nelikon kantta.
Mutta onneksi ei tarvinnut RT:n akkua saada missään vaiheessa irti. Sille kyllä Honda ja Suiza ovat keksineet helpomman paikan.
Ainoa erikoistyökalu jonka muistan vuosikymmenien Volvojen remppaamisessa kertyneeseen työkaluarsenaaliin MP:n vuoksi lisänneeni on 3 mm kuusiokoloavain. Olihan noita montakin jo ennestään, muttei ennen BMW:tä yhtään kunnon kahvalla varustettua nopeaan sarjatyöhön soveltuvaa. Auki nuo voi ampua akkuvääntimelläkin, mutta kiinnitys mieluummin varovaisemmin.
Eli tarvii siihen Bemariin erikoistyökaluja
Mutta mihin ei tarvi? Royal Enfieldiinkö?
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Ai nythän mä alankin muistaa...onhan mulla toinenkin mopoa varten hankittu erikoistyökalu sen Bemun katteen kuuskolon lisäksi.
Muistaakseni ison Hondan etuakselipultin toisessa päässä on semmoihen helkkarin iso kuusiokolo, jonka avaamiseksi tein työkalun itse sopivankokoisesta pultista.
Ihan tuntuu kuin olisin jostain lukenut tuollaisesta kuusiokolosta, mutta en vaan muista missä se oli![]()
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
No pikkutunneilla tätä kirjoitan.
Joku oli sitä mieltä että "Besserwissereitä" on mukana, jotka eivät halua noviiseille kertoa mitään.
No en katso olevani "Besserwisser" vaan moottoripyöräharrastaja, joka kyllä tietää aika paljon huolloista jne.
Ja haluan auttaa ja neuvoa, jos osaan.
Eikö ensimmäiset viestini kertoneet tässä ketjussa( viestit 3 ja 4 ), että haluan auttaa ja neuvoa?
Varsinkin noviiseja. Heistä tulee sitten joskus harrastajia.
Se on aina ollut tavoitteeni.
Keskustelu meni ihan väärille raiteille, mutta toivottavasti Goldmember sait neuvoja alkuperäiseen kysymykseesi.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka