Poika kaatui mopolla suoraan kypärä edellä asvalttiin eilen perjantaina iltapäivällä. Poika kertoi mutkitelleensa saadakseen tuntumaa mopoonsa talven jälkeen ja yhtäkkiä etupyörä meni alta (tiellä olleen hiekan takia?) ja vasen poski edellä asvalttiin arviolta noin 45 km/h vauhdista. Takana tullut pojan kaveri ajatteli heti, että nyt kävi pahasti!
Poika nousi ylös, leuasta tuli verta ja kertoi heikottavan, joten menivät kaverin kanssa ensiapuun noin 150 metrin päähän.
Lääkärin diagnoosi oli vasemmassa kädessä lieviä ruhjeita ja olkapäässä lievä venähdys, leuassa kypärästä tullut naarmu ja lievä aivotärähdys.
Pojalla oli käytössä kisakäyttöön hyväksytty crossikypärä, jossa kiinteä leukasuoja ja lisänä oli scotin ajolasit.
Ja kypärä oli kiinni!!!
Tapahtuman tultua tietooni, tuumasin, että nyt on yksi jättipotti tullut meidän perheeseen: poika pysyi suurin piirtein ehjänä ja hengissä..
Mietin tuossa illalla, entä jos pojalla olisi ollut halpiskypärä päässä tuossa tilanteessa....ja jos vastaan olisi tullut auto...
Uutta kypärää pojalle ja mopoilu jatkuu kuulemma kelien lämmettyä ja teiden puhdistuksen jälkeen
Jos haluu saada, on pakko antaa....
Kawasaki GTR 1000 -87
Todella hyvä tuuri on käynyt! Ei muuta kuin pojallesi turvallisia ajoja kaikesta huolimatta![]()
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Hyvä että kävi tällä kertaa näin. Lukijoille tiedoksi: jos jos ois jos... Miettikää niitä avo-/aukeavia kypäriänne oikeassa tilanteessa.. Miten paljo ne suojaa. Ihan oikeesti.
E: Pyydän anteeksi kärkevän oloista tekstiäni. Olin illalla hieman maistissa ja näemmä kaikkitietäväinen. Turvallista alkavaa ajokautta kaikenlaisten kypärien käyttäjille
Terveisin, KV + Shark RSR2
Tärkeintä on lähteminen, jäitten lähteminen.
Honda CBR 600RR -03 (gone)
Honda CBR 600F -03 (gone)
Honda CBR 600F -00 (gone)
Noin neljännes vammoista tulee kasvojen alueelle. loput iskuista muualle päähän. tämmönen tilasto tuli jostain vastaan. remmit tiukalle.
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
Onneksi avokypärät ei taida olla mopopoikien suosiossa. Olisi saattanut sattua juhaa leukaan pahemmin jos olisi moinen ollut päässä
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Tsemppii pojalle!
Ei köyhän vaan kannata ostaa halpaa =)![]()
Ilman pyörää mutta kuinka kauan.
Mun mielestä teinien isompi onkelma kypärien laatua ennen on se, että kypärän remmi on harmittavan usein auki.![]()
Suositeltava kiinnitystapahan on ilmeisesti juuri tämä tupla D-lukitus. Väittävät, ettei aina pysy pikalukko kiinni, jos kaatuu. Mene ja tiedä(S-mies @ Maalis. 28 2009,20:59) kirjoitti
![]()
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Hyvä homma. En kyllä itse laittaisi ikinä mitään natsisiwan/motonetin kypärää päähäni.![]()
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
En kyllä lähtis aukeavia kypäriä vaarallisena pitämään, mutta jos ei uskalla sellainen päässä ajaa, niin onneksi löytyy vaihtoehtoja(KapteeniValpas @ Maalis. 28 2009,20:37) kirjoitti
Onkohan jossain ollut faktaa noista aukeavien kypärien vaarallisuudesta???
![]()
Lahjattomat treenaa
Nyt pistoja kypärän sisään, omani kun on nolanin 102 avattava. Se etuosa on kyllä heppoinen muuhun kypärään verrattuna, shoein multitekissäkään ei etuosa ole kuitua tai edes vahvan oloinen. tiedä sitten voiko avattavaa edes yrittää tehdä lähelle umpipotan lujuutta. taitaa tulla kallis ja painava.
Silmälasien kanssa avattavat vaan on ylivoimaisia käytöltään.
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
Hyvä että ei sattunut mitään vakavampaa, mutta en usko että se oli kypärän hinnasta kiinni vaan siitä että kypärä oli kunnolla kiinni ja oikeaa eli leuka suojuksellista mallia.
En kyllä ymmärrä miten avokypäriä saa edes myydä itse en kyllä uskaltaisi ajaa semmoinen päässä. Luulisi että useimmin kosketus tien kanssa sattuu juuri leuka/nenä edellä ja tuntuu pahalta ajatellakin mitä avokypärän kanssa kävisi.
Kawasaki ER-5 --> Suzuki GSX 750 + BMW R1100GS
Lupaan raportoida, jos olen hengissä ja kohdalle sattuu. Kuvittelen multitecin leukaosan olevan varsin jämäkkää tekoa.(Juikka @ Maalis. 28 2009,21:10) kirjoitti
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Löytyykö oikeesti jostain faktaa ton avattavan turvattomuuden suhteen? Ite ei jaksata millään umpipotan sisään laseja ujuttaa...![]()
- Jännittää sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi-
- Honda CBR XX -99
Teinit yms. ajelevat yleensä aika huonoilla keleillä. Ihme ettei mitään pahempaa tapahdu. Usein näkee mopoja ja kevareita keskellä talvea liikenteessä. Tuskin monessakaan on edes nastarenkaita, koska jalat maassa näyttävät liukastellen ajavan.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
En minäkään. Oletetaampa, että avattava kypärä on leukaosastaan huterampi ja mekanismi pettää ensimmäisen iskun jälkeen...Monessakohan kaatumatapauksessa sen ensimmäisen iskun jälkeen (jonka uskon avattavan potan leukaosan ottavan kyllä vastaan) kynnetään vielä jatkossakin leuka maassa? Sellaisiakin tapauksia varmasti löytyy, mutta useastikin... en usko.(Hapsu @ Maalis. 28 2009,22:18) kirjoitti
Sen sijaan otetaanpas vaikka tuon Multitecin niskaosa tarkasteluun. Vaimolle ostettiin niitä muutamia kesän jätskikeikkoja varten kohtuullinen peruskypärä eli Shoein Raid II. On umpileukaosa ja pitäisi olla ihan hyvä kuitupotta... Muttamutta - missä on tämän kypärän niska-alue? Multitec uppoaa päähän niin, että whisperkit paikallaan narisee rotsin matalaa kaulusta vasten ajoasennossa. Raidissa sen sijaan paistaa suurinpiirtein kallon alareuna paljaana ja pää voi retkahtaa ilman erillistä niskatukea ihan vapaasti taaksepäin.
Selvää on toki, että päitä on erilaisia ja erikokoiset kypärätkin istuvat eri tavalla. Mielestäni on kuitenkin kohtuutonta tuijottaa kypärän turvallisuutta ajatellen sen leukaosan olemassaoloon tai kestävyyteen, kun mielestäni tärkeämpiäkin kohtia on. Naamasta tulee kyllä ruma, kun sillä kyntää, mutta harva siihenkään kuolee. Niskavammojen aiheuttamat halvaukset ovat sensijaan arkipäivää.
Ei - en kuvittele, että multitecin tyylinen potta ilman niskatukea pelastaa retkahdusvammoilta, mutta apua siitä voi olla.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Jokainen voi katsoa omasta kypärästään hyväksyntämerkintää leukahihnasta: P=protective ja NP = non protective(Juikka @ Maalis. 28 2009,21:10) kirjoitti
Siitä voi päätellä!
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Pojan kypärässä oli tupla d-lukitus,( vai mikä se nyt virallisesti on..) kuten tulevan kesän omassakin uudessa umpikypärässä....
Itse ajoin yksi sunnuntai töistä kotia viime kesänä entisellä potalla ja huomasin isolla tiellä, että kypärän hihna on auki, vaikka olin sen mielestäni tarkastanut kokeilemalla ennen ajoon lähtöä... se oli pikalukituksillinen malli...
En moiti pikalukko systeemejä kuitenkaan..
No kaikesta oppii...
Jos haluu saada, on pakko antaa....
Kawasaki GTR 1000 -87
Kokeilepas Route 66 keskikesällä. Syön vanhat kalsarini, jos sen taipaleen umpikypärä päässäsi ajelet(inazuma @ Maalis. 28 2009,21:45) kirjoitti
![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Avokypärän turvallisuuteen sen enempää kantaa ottamatta, faktaa kypärän turvallisuudesta löytyy Sharpin tutkimustuloksista,
http://dft-1-sharp.eduserv.org.uk/search....price=0
Ovat testanneet sekä umpi- että avattavia kypäriä, avattavien parhaat ovat päässeet 4 tähteen.
Itselläni on Schubertin C2 jonka avattavan osan lukitus ei testissä pettänyt kertaakaan *
Silmälasien kanssa avattava on ehdoton *
Olipa se kypärä millainen tahansa ja mistä tahansa ostettu,
tärkeintä on pitää se ajettaessa päässä ja hihna kiinni!
Jawa250 -> Yamaha350R5 -> Ariel350 -> piitkä tauko...
500GSE-94 -> GSX1100F-94 tallissa.
DL650V-Strom-09 -> DL1000 V-Strom-14 ajossa
Reissublogit https://motobalkan2019.blogspot.com
lisää blogeja tarkastelemalla profiilia
Tuolta toisen topicin alta löytyy edes jotain:(Hapsu @ Maalis. 28 2009,22:18) kirjoitti
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....=98445;
kirjoitti
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
meikän teoria tuohon on että teinit kestää osumia kun ovat vähän köykäsempiä ja liikkuvampia aikuisiin verrattuna. Sen verta pahasti tullut mopolla lennettyä itsekin pentuna ja koskaan ei sattunut mitään... Aikuinen kun lentää nenälleen pää edellä niin siinä lähtee äkkiä nirri, niskat ei taivu niinkuin 15 kesäsellä ja jos sitä elomassaa on liikaa niin ei se ainakaan paranna mahdollisuuksia?(Athene @ Maalis. 28 2009,22:21) kirjoitti
KTM
Teoriasi saa tukea Liikenneturvan tilastoista, joiden mukaan iäkäs ihminen loukkaantuu nuorta todennäköisemmin samassa tällissä.(zuha @ Maalis. 29 2009,11:09) kirjoitti
Kypäriin liittyen pikalukon riski taitaa olla siinä, että jotkut niistä ovat niin kömpelöitä säätää, että hihnaa tulee helposti pidetyksi hieman löysällä?
Avattavia olen lasien käyttäjänä kokeillut, mutta en löytänyt mieleistäni, koska lasien pujottelu kypärän sisään on 5 sekunnin investointi vähäisempään meluun koko matkan aikana. Makunsa kullakin ja nimenomaan mukavuussyistä en huoli avattavaa.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
onneksi ei pojalle käyny pahemmin ja noista avattavista kypäristä sen verran että kaveri kaato pyörän 160 vauhdista ku tuli bmw eteen kaveri meni aika huonoon kuntoon mutta saksalaisen lääkärin mukaan kypärä pelasti hengen ja käytössä oli roof boxer sitä on tullu itsekkin suosittua monipuolisuuden ja käytännössä testatun kestävyyden sekä käyttö mukavuuden takia mutta se on maku asia sano mäyrä kun vehkeitään nuoli
Ollessani mopoiässä n. 15 vuotta sitten ajettiin aina läpi talven, eikä mitään nastarenkaita käytetty. Välillä kaaduttiin muttei koskaan sattunut mitään ihmeempää, liukkaalla ajamisen oppi vain ajamalla.(Athene @ Maalis. 28 2009,22:21) kirjoitti
ex-Suzuki GSX-R 750 K8
Jossitella voi aina miten olis käyny kun rekka jyräys yli ja jne...
Kai sitä itellekki sit joku lotto voitto on kun hypyssä mopon eturengas tippu pois ja alas tullessa oli enää pelkät putken pätkät ja ei ollu mulla kypärää. Pää eellä tiehen ja sairaalasta tullessa pää oli aikamoisessa paketissa. Noh noista sitä oppii![]()
![]()
--GsxR:iä--
Tosiaankin makuasia ja tapauskohtaisesti yksityiskohtien muovaama. Meillä on vain eri käsityksiä siitä, mikä on kokonaisuutena mukavinta.(Hannu59 @ Maalis. 30 2009,02:00) kirjoitti
Allekirjoittanut käyttää nimenomaan mukavuussyistä tasan yksiä rillejä. Rillittömät älköön vaivautuko ymmärtämään. Ovat ns. "hengettömät" eli kehyksettömät 11g painoiset (juu lasilinssit ja n. -2 eli ei ultrakevyet) rimpulat on valittu siten, että ne ovat ok:n näköiset ja mahdollisimman monikäyttöiset. Sangat kaareutuvat jonkin verran korvien taakse, jotta pysyvät esim jossain sulkapallon tyyppisessä urheilussa mukana. Linssit ovat myös 'riittävän' leveät, jotta päätä ei tarvitse jatkuvasti käännellä. Linssileveys tarkoittaa valitettavasti sitä, että sangat eivät mene ihan ohimoita hipoen korvien taakse. Niin ja rillejä en edes viitsi noin vain ostella monia. Ensinnäkin rillit ovat aina erilaiset katsoa ja toisekseen kaikkine linssien sylinterikorjauksineen ja pinnoitteineen nykyiset maksoivat yli 400e. Laserleikkaus on suunnitteilla kyllä. Siihen saakka mennään ainakin näillä ja toisia en siis osta.
Tuo pohjustus karsii uskomattoman monta vakiokypärää pois vaihtoehtojen listalta. Ykkössyy ei ole se, että lasien tökkäys umpikypärään olisi liikkeenä hankala - teen sitä avokypäränkin kanssa. Pois potta lähtee helposti kyllä laseja poistamatta. Lienee suunniteltua, että moni avattava kypärä on väljempi ohimoiden kohdalta ja vain hyvin harva umpikypärä soveltuu kuvailemani rillien käyttöön. Totta on, että hyvät umpikypärät ovat hiljaisempia, mutta mitäpä jos siihen umpikypärään tehdään laseilleni sopivat urat ohimoihin... heihei hiljaisuus.
Tulpatkin on keksitty.
Ja onhan se mukava nakata vain keulaportti selälleen tankatessa, sakkoja vastaanottaessa, puhallutuksessa, poskea raapiessa, nenää niistäessä, kaverille huudettaessa, juomaa hörpättäessä, laatatessa, kärpästä sylkiessä, ampiaista naaman edestä hätistettäessä...
Summarum: Kukin tavallaan![]()
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Nimenomaan hyvät, sillä Schubert nakkasi jo avattavalla C2:llaan todella kovan haasteen hiljaisille kypärille ja on yhä vain petrannut C3:nsa myötä(mjtee @ Maalis. 30 2009,09:47) kirjoitti
http://www.schuberth.de/index.php?id=78&L=1
Linkki havainnollistaa että C2 pääsee -55% (86.5dBA@100km/h) ja C3 jopa -60% (84dBA@100km/h) parannukseen kilpaileviin tuotteisiin nähden. Ja ihan vertailun vuoksi mainittakoon että hyvin hiljaisena pidetty Schuberth S1 saavuttaa melutason 85dBA@100km/h, joten C3 on jopa tuota hiljaisempi![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
+1(mjtee @ Maalis. 30 2009,09:47) kirjoitti
Samanlaiset kakkulat itselläkin...
SV1000S 2003, 2010->
SV650N 1999, 2008-2010 14tkm
Mielenkiintoisia nuo Sharpin testitulokset. Esim. vain yksi, viidestä testatusta, Araista on yltänyt 5 tähteen...kolme on jäänyt vain kolmeen tähteen ja yksi jopa 2 tähteen.
Samaten jos katsotaan Schuberthin umpikypäriä niin R1 ja S1 Pro ovat niin ikään jääneet kahteen tähteen, mutta ylläri pylläri saman valmistajan avattava C2 on tosiaankin napannut 4 tähteä ja BMW:n System 5 puolestaan täydet 5 tähteä.
Eli iänikuiset rutinat siitä, että avattavat ovat automaattisesti vaarallisia voisi pikkuhiljaa lopettaa kunhan katsoo, että mitä ostaa. Schuberth on avattavien osalta erittäin turvallinen valinta. Kyseinen putiikki on tehnyt BMW:n avattavat jo vuodesta keppi ja kilpi eli kokemusta siltä saralta riittää. Niinpä seurava pottanikin tulee olemaan Schuberth...ja luonnollisesti C3.
Halvalla harvoin saa hyvää umpikypärissäkään (vaikkakin yleisesti ottaen Schuberthit on halvempia kuin Raceüberflameultrasmoothreplicat). Caberg Trip olisi romuttanut tämänkin teorian 100 punnan hinnallaan jos olisi leukaosansa osalta saanut kirittyä puuttuvat 10%.