Seuraava kysymys:
Kokemuksia po. -99 mallisesta? Plussat ja miinukset?
T:Rib@55
Herrasmies ei juokse dösään, eikä suutele savuke suussa...
Itsellä ollut tuollainen -99 malli jo 5-6 vuotta. Ei valittamista.
Tietysti tärisee vähän, mutta kait kaikki 2-mukiset tärisee. Hyvä ajaa kaksipäälläkin, vaikka matkustaja ei oikeen tykkääkään asennosta/penkistä/jostain.
Jos oikeen hakemalla hakee vikoja, niin kaasu on aika on/off erityisesti kaupunkinopeuksissa.
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
Itellä -01, mutta sama pyörä.
+ Teho 100hepoa riittää hyvin jopa kakspäällä ja matkatavaroille.
+ Kardaani
+ Abs
+ Helppo huoltaa (kaiken voi tehdä itse)
+ Bemarin omat laukut hyvät.
+ Sopiva ajoasento 190:lle (ei väsy selkä/kädet)
+ Oma matkakumppani viihtyi Eurotourilla hyvin takapenkillä, vaikkei kyllä paraspaikka (jalkatapit hiukka korkeella).
+ Huollettuna kestää reippaasti kilometrejä
Tärinä ja heiluminen (plussaa vai miinusta)
- Jos ei ole säädöissään, pientä nykimistä 3000-4000 rpm:llä
Elämä oli loppua niin kuin se alkoikin-reikä kumissa.
Naisten suusta sen totuuden kuulee!!!
Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA
Minä ajoin pari kesää,lyhyenä miehenä 167cm,ajoasento oli vähän huono minulle,väsyi hitaassa ajossa.satasessa toimi hyvin.Hyvä ajaa muuten ja potku riitti radallekin..Mulla muuten on vielä Givin takalaukkuteline tuohon tallella,jos kiinnostaa.Käy alkuperäisten sivutelineiden kanssa tai ilman
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
Erinomainen matka-sportti, mutta on sitä ensisijaisesti vain yhdelle, (eli kyytiläisen kuskailuun löytyy parempiakin). Ässä on kyllä erittäin hauska pyörä ajaa, ja silti vakaa tehdä myös matkaa. Kulkupuolta on riittävästi useimmille, jos ei sitten suorilla ole tarve päästä miljoonaa. Bokserin alaväännöllä on helppo ajaa. Miinuksena oli kaasun pieni kulmikkuus vedon ja moottorijarrun välissä, joka parani säätämällä, muttei poistunut kokonaan. Se ei kuitenkaan haitannut kuin korkeintaan taajamissa.
Ajoasento oli omalle 184cm varrelleni aivan täydellinen, ja myös vakiosatula sopi hämmästyttävän hyvin ahterini pariksi. S:llä pystyin ajamaan pitkiäkin päiviä väsymättä pyörän/ajoasennon takia juuri ollenkaan.
Absit on hyvät, mutta niistä jarrujen sähkötehostimista en ole aivan varma, varsinkaan sitten, kun alkavat olla vähän iäkkäämpiä.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Minulla oli tuollainen pari kesää, ja 30 tuhatta km ja kyllä tykkäsin!
Plussat:
+ Kulkee kuin juna, aluksi tuntui raskaalta (Ducatin jälkeen), mutta kun siihen tottui, arvostin vakautta
+ Moottori: laaja ja käytännöllinen vääntöalue, hienot äänet (Van Der Linden putkisto + lastu )
+ Monikäyttö: tykkäsin ajaa sillä mutkateitä sekä harrastaa matkailua, hyvä ajaa myös kuormattuna ja hyvät alkuperäiset laukut
+ Hyvä ajoasento (pit. 173 cm), korkeampi alkuperäinen pleksi oli hyvä
+ Helpot huollot
Miinukset:
- Etujousitus: vähän kova ja pompottava keula, enintään keskinkertainen alkuperäisiskari edessä, voi korvata Öhlinssillä
Mulla säädöt kesti aika hyvin huoltovälin, mutta kyllä huollon jälkeen toimi aina paremmin ja kävi tasaisemmin kun oli läppärungot ja venttiilit säädöissä. Tosin kun oli virilastu ja putki niin alakierroksilla käynti oli aina vähän röpötystä, virittämättön verrokki kävi tasaisemmin. Mutta mitäs tuosta, lastutettuna ja putkitettuna ei nykimisestä eli surgingista tietoakaan 3000-4000 kierroksilla, joka on näiden 1100 ja 1150-bokserien helmasynti.
Kokonaisuutena erittäin kiva peli.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Ajoin Ässällä parikymmentä tuhatta v. 2002. Vuosimalli oli -99, ostin käytettynä ja vaihdoin seuraavana kesänä RS:ään. Ässä on aivan mahtava pyörä, Gessun jälkeen mun suosikki-Bemari. Kuten sanottu, kulkee vakaasti kuin juna, tarjoaa ajamisen iloa parhaimmillaan. Mun pyörässä (joka muuten oli ilmestynyt myyntiin BikeTeamin käytettyjen osastolle) oli lastu ja putki vaihdettu. Ei ollut tietoakaan surgingista. Miinuksena pidän sitä, että kaksi päällä matkailussa ei ole Ässä parhaimmillaan.
Jos et Gessua osta, osta tollainen. Ja hienoin väri on tietysti keltainen! *![]()
BMW R 1200 GS Adventure
Kävin tuota keltaista vaihdokkia katsomassa Bike Teamissa, siinäkin oli ilmeisesti Van Der Linden putkisto? Se on minusta ääniltään paras mitä olen Bemuissa ikinä kuullut, ja kuulemma lastukin on hyvä. MotoTrip niitä aikanaan toimitti noihin Ässiin. Van Der Linden paja oli kuulemma vahvasti mukana kilpailutoiminnassa ja yhteistyössä tehtaan kannssa, joten heidän tuote oli kai jonkinlaisessa BMW:n hyväksymän virisatsin asemassa.
Kyllä musta oli musta hienompi![]()
Morjens!
Itselläni yksi kesä takana -99 mallilla. Keltainen Bemun omilla laukuilla. Aivan mainio laite yksin ja kaksin. Venttiilinsäätö ehkä maailman yksinkertaisin ilman erikoisvermeitä.
Nam, nam Tulis kesä pian.![]()
Caponord etv 1000
Miksi säätään "venoja" heti, aja ja kuulostele? Ei noi säry ihan vähästä.
Boxeriukko
Moro,
Aivan, ei venttiilien välykset välttämättä mihinkään muutu. Mä olen ajanut 01-mallisella R1100S:llä 40kkm enkä ole kertaakaan säätänyt venttiilejä, vaikka kerran vuodessa otan kannen auki tarkistaakseni välykset.
Kokonaisuudessaan vallan maino yleispeli kunhan on säädöissään.
Joo, noista säädöistä ollaan montaa mieltä kun on monta miestäkin. Minulla oli sellainen kokemus tuosta pyörästä, että kun 10 tuhannen välein säädettiin, niin noin puolessa venttileistä oli säätämisen tarvista. Ja lähinnä sellaista, että jokin venttiili oli toleranssin ylä- ja jokin toleranssin alarajalla. Kun kaikki venttiilit säädettiin toleranssin keskikohtaan ja samalla säädettiin läppärungot huolellisesti synkkaan, niin aina vaan kävi tasaisemmin ja paremmin kuin ennen säätöä. Jos laitteessa ei ole virilastua ja näinollen korjattu pieniä tehtaan saastesäädöistä johtuvia laihuuksia keskialueen seoksissa niin se on herkempi säädöille että ovat kohillaan, muuten on ilmennyt sitä paljon puhuttua nykimistä 3-4 tonnin kierroksilla tasakaasulla.
Olen kuullut myös tapauksista, että on ajettu kymmeniä tuhansia säätämättä ja kaikki on toleransseissa ja pyörä toimii ihan hyvin. Itse vaan tykkäsin siitä ja tykkään nykyisenkin 1200:n bokserin kanssa, että kun avataan kansia niin säädetään kaikki kohilleen samalla vaivalla.
Plussathan jo tulivatkin jo muiden puolesta mainittua, miinuksista puuttuu vain että ABSien vuoksi akun täytyy olla tosi timmissä kunnossa.
Vähänkin huonolla hapella oleva akku aiheuttaa ABSien pois jäännin. Eli punaiset valot iloisesti vilkuttelevat "kojetaulussa". Tämähän ei itse ajamista haittaa, ABSit vain eivät toimi (ja tietysti valojen vilkkuminen ärsyttää).
Akku hankalassa paikassa vaihtaa ja ladata (jollei ole virran ulosottoa).
Mutta pitäähän täydellisessä maailmassa jokin särökin olla!
![]()
1-BMW
Mä en tiedä, mikä se putkisto oli. Äänet oli todella muhevat, mutta meikäläisen makuun ehkä vähän turhan voimakkaat, kun tykkään enempi hiljaisen puoleisista pyöristä. Pyörän ostin Frank Nymanilta käytettynä. Sen tiesivät kertoa, että Mototrip oli hoitanut virittämisen.(tapjar @ Maalis. 27 2009,11:38) kirjoitti
BMW R 1200 GS Adventure
Joo, toi unohtui. Pitää täysin paikkansa, virran ulosotto on hommattava, jos se puuttuu. Mulla ei ollut, ja kyllä otti päähän kaivella akkua sieltä katteiden alta.(1-BMW @ Maalis. 30 2009,17:43) kirjoitti
BMW R 1200 GS Adventure
Olen ajellut tuolla kuusi kesää (35 kkm), ongelmat ovat olleet pääosin itseaiheutettuja.
Lastutus (Laseser) teki hyvää 4-tonnin värinöille, mutta parasta mitä omalleni on tehty on takapään jousituksen ja iskunvaimennuksen vaihto jämäkämpään, eikä syy ollut kuskin paino (70 kg). Jos pyörä oli ennenkin hyvä ajaa, niin nyt se on kiinni tiessä kuin kulkutauti.
Ai mitenniin hankala ladata?(oraniyan @ Maalis. 30 2009,18:56) kirjoitti
Startin suojakansi on yhdellä M6 kuusiokoloruuvilla kiinni, se vaan irti ja lataa startin solenoidin navasta. Siis jos ei ole virran ulosottoa.
Mutta täytyy myöntää että akku on hankalassa paikassa, sentakia laitoinkin huoltovapaan hyytelöakun, ei tartte tarkistella nesteitä. Lisäksi akun tila on aika kuuma, eli tavallinen lyijyakku saattaa vähän keittää kuumalla ilmalla kaupunkiajossa.
Mulla on ABSiton versio, eikä ole ollut virtamurheita. Ensimmäinen akku kesti 7 vuotta, ja oli ihan hyvässä iskussa vielä vaihdettaessa, mutta vaihdoin varmuudenvuoksi uuteen.
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
Akun huono sijoitus jäi mullakin mieleen. Vitutti kaivaa sitä esille tankin alta syksyisin
Ctek:in piuha kun on siellä valmiina, niin on helppoa..(Peltzi @ Maalis. 31 2009,20:39) kirjoitti
Pikaliitin kiinni "naps" ja lataa.
Elämä oli loppua niin kuin se alkoikin-reikä kumissa.
Naisten suusta sen totuuden kuulee!!!
Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA
Ei ollut sähköjä säilytyspaikassa (vanha aitta), joten jouduin ottamaan akun irti.(pikkupeka @ Maalis. 31 2009,20:52) kirjoitti
Toinen asia mikä ehkä nyt vaikuttaisi ostopäätökseen, on "vanhahtava" ulkonäkö. Mutta se kauneus on tunnetusti katsojan silmässä
Moron
Joku kyseli kun mainitsin venttiilit säätäneeni, että miksi säätää. Ei käyntiäänessä mitään vikaa ollutkaan eikä toiminnassa nykimistä tietyillä kierroksilla lukuunottamatta muutenkaan.
Vasta pyörän hankkineena halusin varmistua kaiken olevan niinkuin pitääkin eikä suunnilleen. Siinä syy toimenpiteeseen.
Säätämistä kyllä oli eli ei ollut turha työ.
Onhan tietysti muutenkin jokaisen itse päätettävä tekeekö huoltoja vai luottaako ajatukseen " on ajettu kymmeniä tuhansia ilman säätöjä ja hyvin toimii ".
Vahvan maineessahan ovat ja itsekin osittain sen vuoksi hankintaan päädyin ja myös tuon helppohuoltoisuuden vuoksi.
Ai niin ja tietysti kun se on niiiiiiiin komee!![]()
Caponord etv 1000
Kyllä ulkonäkö minuakin sykähdyttää, vieläkin kun näkee maantien Ässän jossain niin hyvältä se näyttää. Omintakeinen muotoilu, parhaimman näköisiä bemuja ainakin minun kieroutuneessa mielessä. Silloin kun se tuli myyntiin -99 muistan nähneeni ensi kuvia, ja päätin että tuollainen on joskus saatava. Niinhän siinä kävi sitten myöhemmin. No enää ei ole sellaista mutta hienot muistot.(MarkoNy @ Huhti. 02 2009,09:06) kirjoitti
Moottoripyörät on tunnepitoinen asia.
No kyllä juu, täysin samaa mieltä. Vanhahtavaa ei Ässässä ole mun mielestäni mikään. Todella upea pyörä, yhtä komea kuin GSA, jos se nyt on edes mahdollista *(tapjar @ Huhti. 02 2009,11:39) kirjoitti
![]()
BMW R 1200 GS Adventure
Mikä näillä on huoltovälit? Pitäisi hommata jonkilainen matkasportti R1100S voisi olla mielenkiintoinen valinta. Onko mitään mitä pitäisi erityisesti koeajolla tarkastaa?
Huoltoväli on 10 tkm (öljy+suod, venttiilit ja läppärunkojen synkka). 20 tuhannen välein taisi olla mukana ilmansuodattimen vaihto, 40 tuhannessa vaihteistoöljyn ja bensansuodattimen vaihto. 60 tuhannessa laturin hihna. Jotenkin näin.(Pekk@ @ Huhti. 09 2011,09:29) kirjoitti
Kyllä ne kaikki öljyt voisi vaihtaa kymppitonnin välein, moottori, vaihteisto ja perä.(tapjar @ Huhti. 09 2011,18:26) kirjoitti
Mä ainakin teen niin, mulla on R1100GS.
Ei ole kummoinen homma ja maksaa vähän, kun käyttää oikeita öljyjä.
Tuon boxerin huolto on muutenkin helppoa.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Morjens,
Tarkennetaan, myös vuosihuollossa tulisi vaihtaa moottoriöljyt.
miteS se perä kestää nuissa S-malleissa? en ole kuullut asiasta sanaakaan. onko joku suositus laakerienvaihtoväliksi? entä raskaassa käytössä, kovalla kuormalla ja autobaana-ajossa?
mitkä vuosimallit ovat mahdollista saada absittomina vielä? ts. ilman minkäänlaisia servohidastimia. vai onko servojarrut kaikissa?
olen joskus koeajanut r1100s bemun kun sellaiset olivat uusia. oli absillinen malli. oli ihan vakioputkilla ja ilmeisesti ihan vakiosäädöissä. kaasun äkkijyrkkyys eli nykimisherkkyys tuli esiin hitaassa ajossa helposti.
muuten oli mukavan ketterä, kevyen tuntuinen ja sopivan tutajava sporttibemu. kardaanihissi oli suht lievä. toki poikittaiskoneisiin tottuneelle pitkittäisen koneen lievät huojahduttelut alkuun oudoksuttivat, mutta kun asian tiedosti ja senkin, että germaanit olivat käyneet samoilla huojahteluilla uralilla saakka 1940-luvulla jo ja palanneet takaisinkin, vaikkakin iso osa sivuvaunullisina, niin olivat selvinneet sooloinakin, sekä ryssän kovista tykistökeskityksistä, panssareiden vyörynnästä ja iljushin-2 sturmovikien maakonehyökkäilyistä, sekä partisaanien väijytyksistä, ynnä liejusta, mudasta, pakkasesta, lumesta, arojen helteistä ja pölyistä - niin luotin, että kyllä tällä pystyssä pysytään.
kone oli jopa terhakan oloinen. taisi napata jonkun rapia 200 km/t mittariin lyhyellä suoralla kun kerkesin koittaa.
on muuten myös yks näteimmistä bemuista tähän mennessä. se oli keltamusta tai keltainen jolla ajoin. no ne vilkunkatkaisimet, mutta niitähän ei tässä kannata mainita.
huollon helppous on eräs vahva piirre. tietty kytkinlevynvaihto on työläs ja sen kytkinakselin stefa kun alkaa vuotamaan, niin on jumppaa edessä. ensin levy luistaa, sitten menee stefa ja levy uusiksi. paljonkohan ne maksavat ja millä kilsoilla yleensä menevät? pekkavee ammattimiehenä varmaan tietää.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Saksan EBaystä löytyy kytkinlevyjä kohtuuhintaan
Kytkinosia
Kytkimen kesto riippuu kyllä eniten sen käyttötavasta.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Tulipa hankittua vaihteeksi Bemari. Mukavaltahan tuo R1100S tuntuu.
GSX1250FA
XJR1300