Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 37:sta
  1. #1
    Aika perusjuttuja, mutta voiko kannen metallimateriaalia korjata tai muuten työstää (hitsaamalla)? Kannessa oleva ulkopuolinen kiinnityskorvake on murtunut. Pyörä on uudehko Trumppa.

    Danks etukäteen.
  2. #2
    Kyllä noita tavallaan voi hitsata, vielä kun kyseessä ulkopuolinen juttu niin ei tarvitse pelätä mitään halkeamisia neste/öljytilaan. Siitä vaan etsimään tig hitsaria.
    Lunta on ollut jo ihan riittävän kauan.
  3. #3
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Periaatteessa voi, kun kyseessä on todennäköisesti alumiininen osa.

    Käytäntö kuitenkin on tarua ihmeellisempää ja lopputuloksen tietää vasta kun ammattilainen on sitä hitsannut.. Jotkut alumiinin seosaineet haurastuttavat materiaalin hitsaussauman vierestä, ts. hitsaus onnistuu mutta kappaleen lujuus häviää.

    Toisaalta sitä voisi yrittää korjata kemiallisella metallilla, jolloin kappale ei haitallisesti kuumene, haurastu tai vääntyile?

    Itellä hyviä ja huonoja kokoemuksia molemmista menetelmistä. Kokeilisin ensin kemiallisella metallilla, jos ei toimi/pysy, niin sitten hitsauttamalla..


    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  4. #4
    Millään muulla keinolla kuin hitsaamalla se ei tule pysymään kiinni. Kevytvalujen hitsaus on ehkä haastavimpia mittareita toteuttajan ammattitaidolle.. Jokainen hitsaustaitoinen sen kikkareen saa kiinni, mutta se kuinka kauan se siinä pysyy, tai mitä toimenpide aiheuttaa perusaineelle on eriasia.

    Työlämpötilat, lämmöntuonti, lisäaineet, hitsauslaitteet ja niiden käyttö yms. asiat... muuttujia on paljon, mutta homma onnistuu kun löydät sille oikean toteuttajan ja sitä kannattaa kysellä moottorikoneistamoista. Heillä on joko itsellään pätevä kaveri, tai ainakin satavarmasti tietävät sellaisen. Mihinkään konepajaan sitä ei pidä tarjota, vaikka heillä vermeet löytyisivätkin..

    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  5. #5
    Lainaa (Tumpp! @ Maalis. 26 2009,18:37) kirjoitti
    Kokeilisin ensin kemiallisella metallilla, jos ei toimi/pysy, niin sitten hitsauttamalla..
    Moottorin kiinnityskorvake kun on murtunut niin ei taatusti roiku mylly rungossa kiinni minkään plastic paddingin voimalla.
  6. #6
    Lainaa (Talttapää @ Maalis. 26 2009,19:05) kirjoitti
    Lainaa (Tumpp! @ Maalis. 26 2009,18:37) kirjoitti
    Kokeilisin ensin kemiallisella metallilla, jos ei toimi/pysy, niin sitten hitsauttamalla..
    Moottorin kiinnityskorvake kun on murtunut niin ei taatusti roiku mylly rungossa kiinni minkään plastic paddingin voimalla.
    Joo ei ne "kemialliset metallit" ole mitään metalleja vaan juurikin plasting paddinkia jossa on metallijauhetta näön vuoksi seassa.

    Joku matalan sulamislämpötilan alumiinikorjaus aine oli olemassa, mutten sen enempää tiedä. Tuskin sekään alkuperäisen vahvuista on.

    Tigillä saattaa tosiaan ammattimies saada tehtyä,
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  7. #7
    Lisäyksenä menetelmiin. On olemassa alumiinihitsaus puikkoja jotka sulavat kaasulla. Pienempiin kappaleisiin riittää ihan nestekaasupoltin mutta tällaiseen osaan varmasti kaasupilli parempi. Tuolla lisää aiheesta: Techno-weld
    Itselläni kokemusta yhden välijäähdyttimen verran, tiivis tuli.
    Lunta on ollut jo ihan riittävän kauan.
  8. #8
    kysy tuolta..

    sähkömetalli Sivula



    <p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
  9. #9
    Okei, kiitokset asiallisista vastauksista tähän asti. Kannattaa varmaan selvittää etukäteen tuossa käytetty materiaali aika tarkkaan ja sitten hitsarin pakeille. Voimia tuohon kohtaan kohdistuu aika tavalla, luulisin.
  10. #10
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Utah @ Maalis. 26 2009,19:12) kirjoitti
    Lainaa (Talttapää @ Maalis. 26 2009,19:05) kirjoitti
    Lainaa (Tumpp! @ Maalis. 26 2009,18:37) kirjoitti
    Kokeilisin ensin kemiallisella metallilla, jos ei toimi/pysy, niin sitten hitsauttamalla..
    Moottorin kiinnityskorvake kun on murtunut niin ei taatusti roiku mylly rungossa kiinni minkään plastic paddingin voimalla.
    Joo ei ne "kemialliset metallit" ole mitään metalleja vaan juurikin plasting paddinkia jossa on metallijauhetta näön vuoksi seassa.

    Joku matalan sulamislämpötilan alumiinikorjaus aine oli olemassa, mutten sen enempää tiedä. Tuskin sekään alkuperäisen vahvuista on.

    Tigillä saattaa tosiaan ammattimies saada tehtyä,
    Itse korjasin ammattihitsari/metallimiehen kanssa alumiiniosia nimenomaan kemiallisella metallilla. Merkkiä en muista, mutta taisi olla alunperin tarkoitettu porkurien korjaukseen. Eli ei siis mitään biltema-kamaa..

    Kaveri kehui miten kestää hitsattua paremmin, eikä tule muodonmuutoksia tai tarttumisongelmia yms.. Alunperin pyysin ko. hemmoa siis korjaamaan osat hitsaamalla.. Hyvin kestivät osat ekan ratakauden, en tosin tiedä mille kuormitukselle kyseinen korvake joutuu, mutta kokeilisin ensin helpoimmalla tavalla ja sit vasta vaikean kautta..
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  11. #11
    Joo. Ei tuo Techno-Weldkään pöllömmältä kuulostanut, ainakaan linkin myyntipuheena. Saattaa kyllä olla että on vaan yksi mahis, jos siihen sotkee ulkopuolista ainetta joka ei ota, niin hitsaukset voi olla vaikeita sen jälkeen.
  12. #12
    Lainaa (Karra3600 @ Maalis. 26 2009,21:03) kirjoitti
    Joo. Ei tuo Techno-Weldkään pöllömmältä kuulostanut, ainakaan linkin myyntipuheena. Saattaa kyllä olla että on vaan yksi mahis, jos siihen sotkee ulkopuolista ainetta joka ei ota, niin hitsaukset voi olla vaikeita sen jälkeen.
    Ei mitään muuta, kuin oikeilla laitteilla ja lisäaineilla toteutettu hitsaus, jonka tekee kaveri joka tietää mitä tekee, esilämmitykset ja muut toimenpiteet tulee hoidettua oikein.

    Nuo techno-weldit ja vastaavat, lähinnä juottamista vastaavat toimenpiteet toimivat jossakin ohutlevyhommissa jollakin tavalla, mutta ei missään nimessä moottorinkorvakon kiinnityksessä..

    Kysymyksessä on kuitenkin arvokas kappale johon kannattaa ehdottommasti panostaa korjauksen suhteen..
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  13. #13
    Joo'o... Ei se hitsaus kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole... Techno-weldiä ei oikein voi pitää juottamisena, koska lisäaine ei ole jotain muuta ainetta... Alumiini hitsauksessa ei suoriteta esilämmitystä... Mitään juoksutetta tai "lisäaineita" ei tarvita vain alumiinia...

    Kannatta ensin ottaa selvää asioista, ennenkuin alkaa juttelemaan mukavia... Alumiinin hitsaus kyllä kieltämättä vaatii jonkin verran harjoitusta ja kokemusta, jos haluaa hyvän ja kestävän sauman, mutta pysyy hitsattu potkurinlapakin kiinni vaikka kuormitus taitaa olla kovempi ja dynaamisempi, kun moottorinkorvassa...
    Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
    Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
    Kawasaki Gpz1000RX
    Kawasaki ZG 1200
  14. #14
    Lainaa (VOGON @ Maalis. 27 2009,03:49) kirjoitti
    Joo'o... Ei se hitsaus kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole... Techno-weldiä ei oikein voi pitää juottamisena, koska lisäaine ei ole jotain muuta ainetta... Alumiini hitsauksessa ei suoriteta esilämmitystä... Mitään juoksutetta tai "lisäaineita" ei tarvita vain alumiinia...

    Kannatta ensin ottaa selvää asioista, ennenkuin alkaa juttelemaan mukavia... Alumiinin hitsaus kyllä kieltämättä vaatii jonkin verran harjoitusta ja kokemusta, jos haluaa hyvän ja kestävän sauman, mutta pysyy hitsattu potkurinlapakin kiinni vaikka kuormitus taitaa olla kovempi ja dynaamisempi, kun moottorinkorvassa...
    Käytännössä tuokin technoweld vaatii esilämmityksen ja erittäin puhtaat pinnat. Tuon kestävyyden sai todettua aika mukavasti kun kaksi reilunkokoista alumiininpalaa ainevahvuudeltaan 4mm juotettiin yhteen. Ruuvipenkissä väännelttiin aikamme ja murtui ihan muualta kuin saumasta.
    Lunta on ollut jo ihan riittävän kauan.
  15. #15
    Lainaa (VOGON @ Maalis. 27 2009,03:49) kirjoitti
    Joo'o... Ei se hitsaus kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole... Techno-weldiä ei oikein voi pitää juottamisena, koska lisäaine ei ole jotain muuta ainetta... Alumiini hitsauksessa ei suoriteta esilämmitystä... Mitään juoksutetta tai "lisäaineita" ei tarvita vain alumiinia...

    Kannatta ensin ottaa selvää asioista, ennenkuin alkaa juttelemaan mukavia... Alumiinin hitsaus kyllä kieltämättä vaatii jonkin verran harjoitusta ja kokemusta, jos haluaa hyvän ja kestävän sauman, mutta pysyy hitsattu potkurinlapakin kiinni vaikka kuormitus taitaa olla kovempi ja dynaamisempi, kun moottorinkorvassa...
    On tässä parikymmentä vuotta oltu aiheen parissa enemmän ja vähemmän. Tosin nuo kevytvalut eivät ole olleet viimeaikoina ajankohtaisia..

    Mutta silloin kun aiheeseen on joutunut tutustumaan, niin nimen omaan sylinterikansi, tai vastaava "monimuotoinen" rakenne esilämmitetään.. Ei siksi, että ko. Materiaali sen vaatisi, vaan siksi että lämpöä ei tarvitse tuoda korjattavaan kohtaan niin julmasti, suhteessa muuhun rakenteeseen.

    Hitsauksesta voi vääntää maailman tappiin saakka. Vaikka se tehtäisiin juuri sillä "Rakettitieteellä", niin silti sen metallurginen määritelmä on "jatkuva virhe perusaineessa", mutta aina kannattaa pyrkiä mahdollisimman hyvään lopputulokseen.. Mahdollisuuksien ja kustannusten kannalta järkevästi tietenkin..



    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  16. #16
    Lainaa (Elmeri H. @ Maalis. 27 2009,07:56) kirjoitti
    Lainaa (VOGON @ Maalis. 27 2009,03:49) kirjoitti
    Joo'o... Ei se hitsaus kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole... Techno-weldiä ei oikein voi pitää juottamisena, koska lisäaine ei ole jotain muuta ainetta... Alumiini hitsauksessa ei suoriteta esilämmitystä... Mitään juoksutetta tai "lisäaineita" ei tarvita vain alumiinia...

    Kannatta ensin ottaa selvää asioista, ennenkuin alkaa juttelemaan mukavia... Alumiinin hitsaus kyllä kieltämättä vaatii jonkin verran harjoitusta ja kokemusta, jos haluaa hyvän ja kestävän sauman, mutta pysyy hitsattu potkurinlapakin kiinni vaikka kuormitus taitaa olla kovempi ja dynaamisempi, kun moottorinkorvassa...
    On tässä parikymmentä vuotta oltu aiheen parissa enemmän ja vähemmän. Tosin nuo kevytvalut eivät ole olleet viimeaikoina ajankohtaisia..

    Mutta silloin kun aiheeseen on joutunut tutustumaan, niin nimen omaan sylinterikansi, tai vastaava "monimuotoinen" rakenne esilämmitetään.. Ei siksi, että ko. Materiaali sen vaatisi, vaan siksi että lämpöä ei tarvitse tuoda korjattavaan kohtaan niin julmasti, suhteessa muuhun rakenteeseen.

    Hitsauksesta voi vääntää maailman tappiin saakka. Vaikka se tehtäisiin juuri sillä "Rakettitieteellä", niin silti sen metallurginen määritelmä on "jatkuva virhe perusaineessa", mutta aina kannattaa pyrkiä mahdollisimman hyvään lopputulokseen.. Mahdollisuuksien ja kustannusten kannalta järkevästi tietenkin..
    +1
    Lunta on ollut jo ihan riittävän kauan.
  17. #17
    Lainaa (Elmeri H. @ Maalis. 27 2009,07:56) kirjoitti
    Lainaa (VOGON @ Maalis. 27 2009,03:49) kirjoitti
    Joo'o... Ei se hitsaus kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole... Techno-weldiä ei oikein voi pitää juottamisena, koska lisäaine ei ole jotain muuta ainetta... Alumiini hitsauksessa ei suoriteta esilämmitystä... Mitään juoksutetta tai "lisäaineita" ei tarvita vain alumiinia...

    Kannatta ensin ottaa selvää asioista, ennenkuin alkaa juttelemaan mukavia... Alumiinin hitsaus kyllä kieltämättä vaatii jonkin verran harjoitusta ja kokemusta, jos haluaa hyvän ja kestävän sauman, mutta pysyy hitsattu potkurinlapakin kiinni vaikka kuormitus taitaa olla kovempi ja dynaamisempi, kun moottorinkorvassa...
    On tässä parikymmentä vuotta oltu aiheen parissa enemmän ja vähemmän. Tosin nuo kevytvalut eivät ole olleet viimeaikoina ajankohtaisia..

    Mutta silloin kun aiheeseen on joutunut tutustumaan, niin nimen omaan sylinterikansi, tai vastaava "monimuotoinen" rakenne esilämmitetään.. Ei siksi, että ko. Materiaali sen vaatisi, vaan siksi että lämpöä ei tarvitse tuoda korjattavaan kohtaan niin julmasti, suhteessa muuhun rakenteeseen.

    Hitsauksesta voi vääntää maailman tappiin saakka. Vaikka se tehtäisiin juuri sillä "Rakettitieteellä", niin silti sen metallurginen määritelmä on "jatkuva virhe perusaineessa", mutta aina kannattaa pyrkiä mahdollisimman hyvään lopputulokseen.. Mahdollisuuksien ja kustannusten kannalta järkevästi tietenkin..
    No niin. Suurin ongelmahan näissä on se ettei noiden kappaleiden koostumusta voi oikein kukaan sanoa tarkasti, mikä on taas hitsauksen onnistumisen kannalta joskus hyvinkin tärkeää. Toinen paha hitsatessa on hapettumat... Pahasti hapettuneita kappaleita, joiden seosaineita ei ole tiedossa, on usein ihan mahdotonta liittää "virheettömästi" tai edes hyväksyttävästi.
    ooo
  18. #18
    Nykyään diplomiinsinöörit noista hitsauksista vaan tietää,mutta sit tarvitaan vielä joku joka pystyy ne tekemäänki..
  19. #19
    Lainaa (rupi @ Maalis. 27 2009,23:16) kirjoitti
    Nykyään diplomiinsinöörit noista hitsauksista vaan tietää,mutta sit tarvitaan vielä joku joka pystyy ne tekemäänki..
    Niipänii... Mullon diplomi seinällä ja seki jostain seksimessuilta... (Ostin kun halvalla sain...)
    ooo
  20. #20
    Lainaa (rupi @ Maalis. 27 2009,23:16) kirjoitti
    Nykyään diplomiinsinöörit noista hitsauksista vaan tietää,mutta sit tarvitaan vielä joku joka pystyy ne tekemäänki..
    Näin se monesti menee..

    Suoritusporsas minäkin..
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  21. #21
    Lainaa (Elmeri H. @ Maalis. 27 2009,07:56) kirjoitti
    On tässä parikymmentä vuotta oltu aiheen parissa enemmän ja vähemmän. Tosin nuo kevytvalut eivät ole olleet viimeaikoina ajankohtaisia..

    Mutta silloin kun aiheeseen on joutunut tutustumaan, niin nimen omaan sylinterikansi, tai vastaava "monimuotoinen" rakenne esilämmitetään.. Ei siksi, että ko. Materiaali sen vaatisi, vaan siksi että lämpöä ei tarvitse tuoda korjattavaan kohtaan niin julmasti, suhteessa muuhun rakenteeseen.

    Hitsauksesta voi vääntää maailman tappiin saakka. Vaikka se tehtäisiin juuri sillä "Rakettitieteellä", niin silti sen metallurginen määritelmä on "jatkuva virhe perusaineessa", mutta aina kannattaa pyrkiä mahdollisimman hyvään lopputulokseen.. Mahdollisuuksien ja kustannusten kannalta järkevästi tietenkin..
    Niin onhan se noinkin.. Yksinkertaistin taas liikaa, On alumiinia ja sitten on alumiinia sen lisäksi on seostettua alumiinia, mutta periaatteessa "Jos aine sulaa sitä voi hitsata". Mitä "se aine" sitten oikeasti on? Onkin aina mielenkiintoinen kysymys. *
    Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
    Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
    Kawasaki Gpz1000RX
    Kawasaki ZG 1200
  22. #22
    Lainaa (VOGON @ Maalis. 28 2009,00:06) kirjoitti
    Lainaa (Elmeri H. @ Maalis. 27 2009,07:56) kirjoitti
    On tässä parikymmentä vuotta oltu aiheen parissa enemmän ja vähemmän. Tosin nuo kevytvalut eivät ole olleet viimeaikoina ajankohtaisia..

    Mutta silloin kun aiheeseen on joutunut tutustumaan, niin nimen omaan sylinterikansi, tai vastaava "monimuotoinen" rakenne esilämmitetään.. Ei siksi, että ko. Materiaali sen vaatisi, vaan siksi että lämpöä ei tarvitse tuoda korjattavaan kohtaan niin julmasti, suhteessa muuhun rakenteeseen.

    Hitsauksesta voi vääntää maailman tappiin saakka. Vaikka se tehtäisiin juuri sillä "Rakettitieteellä", niin silti sen metallurginen määritelmä on "jatkuva virhe perusaineessa", mutta aina kannattaa pyrkiä mahdollisimman hyvään lopputulokseen.. Mahdollisuuksien ja kustannusten kannalta järkevästi tietenkin..
    Niin onhan se noinkin.. Yksinkertaistin taas liikaa, On alumiinia ja sitten on alumiinia sen lisäksi on seostettua alumiinia, mutta periaatteessa "Jos aine sulaa sitä voi hitsata". Mitä "se aine" sitten oikeasti on? Onkin aina mielenkiintoinen kysymys. *
    Niinno sillähän ei oo merkitystä, että mitä se aine on jos siihen osaa tarjota oikeeta lisäainetta..., joka taas määräytyy sen perusteella, mitä hitsataan, millä menetelmällä ja missä tilassa, mikä taas riippuu perusaineesta........ ja,ja,ja...
    ooo
  23. #23
    Hyvä hitsari hitsaa vaikka silakan kiinni kiveen....

    Eikun näyttämään jollekkin alumiinihitsarille ja ammattimies kyllä sanoo heti jotta onnistuuko vai ei.

    Ne kemialliset ja tecnojuotteet kannattaa jättää viimeiseksi keinoksi.
  24. #24
    Lainaa (Rajala @ Maalis. 27 2009,22:01) kirjoitti
    Lainaa (Elmeri H. @ Maalis. 27 2009,07:56) kirjoitti
    Lainaa (VOGON @ Maalis. 27 2009,03:49) kirjoitti
    Joo'o... Ei se hitsaus kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole... Techno-weldiä ei oikein voi pitää juottamisena, koska lisäaine ei ole jotain muuta ainetta... Alumiini hitsauksessa ei suoriteta esilämmitystä... Mitään juoksutetta tai "lisäaineita" ei tarvita vain alumiinia...

    Kannatta ensin ottaa selvää asioista, ennenkuin alkaa juttelemaan mukavia... Alumiinin hitsaus kyllä kieltämättä vaatii jonkin verran harjoitusta ja kokemusta, jos haluaa hyvän ja kestävän sauman, mutta pysyy hitsattu potkurinlapakin kiinni vaikka kuormitus taitaa olla kovempi ja dynaamisempi, kun moottorinkorvassa...
    On tässä parikymmentä vuotta oltu aiheen parissa enemmän ja vähemmän. Tosin nuo kevytvalut eivät ole olleet viimeaikoina ajankohtaisia..

    Mutta silloin kun aiheeseen on joutunut tutustumaan, niin nimen omaan sylinterikansi, tai vastaava "monimuotoinen" rakenne esilämmitetään.. Ei siksi, että ko. Materiaali sen vaatisi, vaan siksi että lämpöä ei tarvitse tuoda korjattavaan kohtaan niin julmasti, suhteessa muuhun rakenteeseen.

    Hitsauksesta voi vääntää maailman tappiin saakka. Vaikka se tehtäisiin juuri sillä "Rakettitieteellä", niin silti sen metallurginen määritelmä on "jatkuva virhe perusaineessa", mutta aina kannattaa pyrkiä mahdollisimman hyvään lopputulokseen.. Mahdollisuuksien ja kustannusten kannalta järkevästi tietenkin..
    No niin. Suurin ongelmahan näissä on se ettei noiden kappaleiden koostumusta voi oikein kukaan sanoa tarkasti, mikä on taas hitsauksen onnistumisen kannalta joskus hyvinkin tärkeää. Toinen paha hitsatessa on hapettumat... Pahasti hapettuneita kappaleita, joiden seosaineita ei ole tiedossa, on usein ihan mahdotonta liittää "virheettömästi" tai edes hyväksyttävästi.
    Senpä takia noihin kappaleisiin tehdään kunnon viisteet, jotta päästään syvälle puhtaaseen aineeseen hitsaamaan ja saadaan pitävä liitos. Lähteepi samalla hapettumat, maalit ja muut hitsausta häiritsevät ainesosat pois.

    Nuo alumiinin hitauksen ammattilaiset kyllä tuntevat aika hyvin, mitä materiaaleja noihin kansiin käytetään, joten hitsaaminen ei ole mikään ongelma.

    Jos se plastic padding olisi niin hyvä aine, kuin moni tälläkin foorumilla kuvittelee, niin noi kannet kyllä tehtäisiin siitä jo valmiiksi.

    t. repa
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  25. #25
    Mukavaa keskustelua, mutta ei tästä kyllä mtn yhteenvetoa saa. Meen nyt katsomaan vehjettä. Hallelujah.
  26. #26
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Mika66 @ Maalis. 28 2009,08:10) kirjoitti
    Hyvä hitsari hitsaa vaikka silakan kiinni kiveen....
    Eräskin triumphin käyttämä alumiinilaatu (seosaineet?) on käytännössä hitsaamaton paikka.. Kappaletta saa kyllä hitsattua, mutta haurastuu niin rajusti, että lujuus häviää täysin. Ts. kappaletta pöydänkulmaa kopauttamalla se katkeaa sauman vierestä..

    Toivotaan vaan että kyseinen kansi on jotain muuta seosta..
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  27. #27
    En oo mikään alsahitsausasiantuntija, mutta auttaisiko asiaa jos hitsaa sauman lisäksi korvakkeen sisäpuolelle silmän näkemättömiin vahvikepalan?
  28. #28
    Lainaa (Karra3600 @ Maalis. 28 2009,12:42) kirjoitti
    Meen nyt katsomaan vehjettä. Hallelujah.
    Vehjettä?....
    <br />
  29. #29
    Lainaa (Tumpp! @ Maalis. 28 2009,12:49) kirjoitti
    Lainaa (Mika66 @ Maalis. 28 2009,08:10) kirjoitti
    Hyvä hitsari hitsaa vaikka silakan kiinni kiveen....
    Eräskin triumphin käyttämä alumiinilaatu (seosaineet?) on käytännössä hitsaamaton paikka.. Kappaletta saa kyllä hitsattua, mutta haurastuu niin rajusti, että lujuus häviää täysin. Ts. kappaletta pöydänkulmaa kopauttamalla se katkeaa sauman vierestä..

    Toivotaan vaan että kyseinen kansi on jotain muuta seosta..
    Näinhän käy aina hitsatessa, jos ei käytä oikeita materiaaleja eikä tiedä mitä tekee.

    Hitsauslisäaineet ovat pääsääntöisesti parempaa materiaalia kuin itse hitsattava aine, olkoon sitten kyseessä teräs, alumiini tai muu hitsattava aine. Näin hitsaussaumasta tulee lujempi kuin ympärillä olevasta aineesta. Ja ympärillä oleva aine kuumenee hitsattaessa sauman läheltä menettäen alkuperäisiä ominaisuuksiaan. Eli heikoin kohta tulee juuri sauman viereen.

    Em. ongelma pyritään eliminoimaan / minimoimaan esim. kappaleen lämmittämisellä, oikeilla hitsauslisäaineilla ym.

    Eli edellä mainitty trumpan materiaali saattaa olla ihan ok, mutta kyseisessä tapauksessa vain väärin hitsattu, joka ienee todennäköisin vaihtoehto.

    Toki painevalukappaleisiin lisätään kuumajuoksevuutta lisääviä seosaineita, jotka tekevät usein kappaleesta ei hitsattavan. Olkoonpa magnesium siitä esimerkkinä. Sitä kun lähtee hitsaamaan niin johan palaa iloisesti eikä lopputulos ainakaan paremmaksi muuttunut.

    No sylinterinkansia ei tehdä painevaluna, eli ei pitäisi olla mikään ongelma hitsata. Ei kun kansi vaan asiansa oisaavalle pajalle hitsattavaksi. Maksanee 50...100 ekeä ja homma on varmasti hanskassa.

    t. Repa
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  30.  
  31. #30
    Lainaa (Talttapää @ Maalis. 28 2009,12:53) kirjoitti
    En oo mikään alsahitsausasiantuntija, mutta auttaisiko asiaa jos hitsaa sauman lisäksi korvakkeen sisäpuolelle silmän näkemättömiin vahvikepalan?
    Mitähän jos vain hitsaisi korvakkeen molemmilta puolilta, niin tulisi kerralla hyvä.


    t. Repa
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen