Miten olette arvon motoristit asennoituneet selkäsuojan käyttöön? Käytättekö jokaisella reissulla, kelistä ja matkan pituudesta huolimatta?
Entä oletteko modanneet suojaa jotenkin niin että se on takissa aina kiinni ja erillistä pukemista ei tarvitse tehdä?
Jotenkin ei tunnu hirveän houkuttelevalta tuollaisen selkäsuojan pukemisen lisävähdinki, saatikka kun jo pelkästään repun kanssa on kesäisin kuuma.![]()
Ratakäytössä suoja tosin on varmasti paikallaan.
Tulin hankkineeksi B-squaren suojan.
Nykyiset: Yamaha DT-125R, Kawasaki ZX-12R
Entiset: Yamaha YZF-1000R Thunderace, Kawasaki ZZR-600
Tulee varmaan riippumaan ihan siitä kumman takin laitan päälle.. Nahkatakin alle tuo ei kovin hyvin sovi, kesäkuumalla voisi sopia kun ei alle tarvi paljon topata.
Samaa mietin itekki että miten sen sais näppärästi kiinnitettyä takkiin. Tulis varmasti sitten aina päälle.
Ja saman suojan minäkin omistan.![]()
Mulla aina ajossa päällä, tottumiskysymys. Ei osais enää olla ilman.
Ducati Diavel Dark
Käytän erillistä kokopitkää selkäsuojaa aina kun ajan moottoripyörällä.
En erottele kaupunki, motari tai rata-ajoa toisistaan.
Tulee käytettyä aina. Varmaan tottumuksesta kysymys.
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Lasketaanko tähän mukaan takissa valmiina oleva suoja, pehmeää materiaalia oleva, mukaan?
Jos lasketaan niin se nyt ainakin lähes aina kiinni takissa..
Harkinnassa vielä kovan selkäsuojan ostaminen tai sitten koko suojapaita. Onko muutes kenelläkään noista suojapaidoista (siis sellainen jossa selkä-, kyynär, rinta- ja olkapääsuojat kiinni) kokemusta, miten toimii käytännössä?
x-x-x-x-x-x-x-x- Pain Comes For Free -x-x-x-x-x-x-x-x
* * * * * * * * * *
Siihen tottuu äkkiä.
Melkein tuntuu "alastomalta" jos sen joskus on unohtanut.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Äkkiseltään tuli mieleen että kangastakeissahan on pääsääntöisesti irroitettava sisävuori. Olisikohan selkäsuoja mahdollista saada kiinnitettyä tuohon sisävuoren irroitusmekanismiin, eli käytännössä siihen ohueeseen kaistaleeseen jossa on vetoketju.(Reino6 @ Maalis. 26 2009,16:55) kirjoitti
Tuolla tavoin ei tarvitsisi rikkoa takin vedenpitävää kalvoakaan modatessa suojaa kiinni takkiin.
Tai sitten jos omistaa sellaiset henkselihaalari-malliset ajohousut, niin niihin henkseleihinkin sen varmaan saisi kiinnitettyä ja suojan pukeminen tapahtuisi samalla vaivalla. Itse en tosin käytä sellaisia ajohousuja (vaikka omistankin...), joten täytyy kokeilla tuota ensimmäistä ideaa jossain vaiheessa.
Nykyiset: Yamaha DT-125R, Kawasaki ZX-12R
Entiset: Yamaha YZF-1000R Thunderace, Kawasaki ZZR-600
Lyhyet siirtymät tulee vielä ajettua ilman selkäpanssaria, mutta jotenkin silloinkin on alaston olo. Kun tottuu suojan käyttöön, ei oikein osaa ajaa ilman.
Superbike #7
Aina kun ajokamat menee pääle menee myös selkäsuoja.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Samaa mietin minäkin, tavallaan, jos sen kalvon ottais ensin irti ja sitten selkäsuoja kohdilleen. Tämän jälkeen puikkais sen kalvotakin omiin kiinnikkeisiin eli suoja jäisi sinne väliin.(mkaks7 @ Maalis. 26 2009,17:10) kirjoitti
Kalvotakki tavallaan toimisi siinä teko kroppana ja siten suoja pysyis valmiina takissa..?
En tiedä onko tullu joku ajatus katko, voiko se noin mennä.. Kokeillaan. *
EDIT:: Hyvinhän se siellä pysy! paitsi vyötärö kiinnitystä ei voi käyttää tai sitten nousee vuori ylös ja selkä paleltuu!
Parempi kai opetella pukemaan se oikeaoppisesti..?
Hmm... Tarkoitin tuolla kalvolla sitä takin välimateriaalia (Goretex/Hipora jne), mutta suojan kiinnittäminen tarkoittamaasi takin erilliseen lämpövuoreen saattaisi tosiaan olla helpoin toimenpide. Alkuperäinen ideani oli kiinnittää suoja pelkästään siihen pieneen kaistaleeseen (leveys ~0,5cm) jossa vetoketju lämpövuoren kiinnitykseen.(Reino6 @ Maalis. 26 2009,17:18) kirjoitti
En ole koskaan käyttänyt takkien lämpövuoria, vaan pukenut paitaa/pusakkaa tarpeen mukaan päälle jotta kädetkin pysyy lämpiminä. Uudemmissa takeissa lämpövuori tosin ulottuu usein myös hihoihin asti...
Nykyiset: Yamaha DT-125R, Kawasaki ZX-12R
Entiset: Yamaha YZF-1000R Thunderace, Kawasaki ZZR-600
Mulla on nahka/kangastakissa isossa taskussa kova, mutta taipuisa
suoja about hartioista vyötäröön. Lisäksi käytän "munuaisvyötä".
Ei se varmaankaaan sama asia ole kuin erillinen, mutta luultavasti
ainakin tyhjää parempi ja vähemmän hiostava - luultavasti, sillä
virityksellä en ole ajanut metriäkään. Kesällähän tuon tuuletuksen
näkee, jos kesä nyt ylipäänsä on tulossa.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Aina päällä, kuin ajaisi ilman turvavyötä jos jää laittamatta. Itse ainakin pystyn keskittymään paremmin ajoon, kun on asiaankuuluvat rytkyt päällä.
Aina käytössä kun pyörällä liikkun.
On tosin kiinni dainesen "suojapaidassa".
Helppo pukea, ei vaivaa.
Mulla Forcefield aina mopoillessa. Nahkapuvun takista otan sen "takin sisäisen" suojan pois, niin hyvin menee Forcefield alle.
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Sama homma kuin Goofylla. Muutaman kerran ajellut takas kotia heittään selkään tuon, kun huomannut unohtuneen.(Goofy S @ Maalis. 26 2009,17:06) kirjoitti
- P
Mikä on PARAS selkäsuoja?
Niitähän on ollut eri lehdissä testeissä ja kun en kele muista.
No, entäpä hyvä hinta-laatu-suhteeltaan?
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Eikös se natsisiwan myymä selkäsuoja ollut aika hyvä hintalaatu suhteeltaan?(Anatooli @ Maalis. 26 2009,18:32) kirjoitti
![]()
AR125 * * * * -87
ZX-6R * * * * -97
SV650S * * * -04
VFR 800 VTEC- -02
GSF 1250 SA * -08
VFR 750 F -92
GSF 1250 SA -08
ZX-12R -04
Hayabusa -06
CBR 1100 XX -04
Suzuki VL1500.-98
Harley-Davidson Dyna Low Rider -04
Se Lidlin viime keväänä myymä suoja tais pärjätä ihan hyvin jossain testissä. Onkohan niitä enää tänä keväänä myynnissä?(Anatooli @ Maalis. 26 2009,18:32) kirjoitti
EDIT:hidas...
Kawasaki Er-6f
Aina menee päälle erillinen hihnoilla varustettu Lidlin selkäpanssari, ei osaa olla ilman enää!
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
Selkäsuojan puuttuminen on niitä asioita, mitä kaikkein viimeiseksi haluaa katua jälkikäteen. Silläpä se on aina mukana.
1000
Parhaat testeissä taitaa olla nämä pehmeät hunajakennorakenteiset suojat esim. Forcefield. Oiskohan muita vastaavia ollut Rukalla ja Havarssonilla..? Ei muista varmuudella.(Anatooli @ Maalis. 26 2009,18:32) kirjoitti
Itse käytän Forcefieldiä lähes aina ajaessani. Äkkiä siihen tosiaan tottuu, kuten täällä monesti jo todettu. Töissä aina välillä porukka ihmettelee mikä se oikeen on *![]()
xxx
+1. Vaikka hiki valuukin pitkin selkää tai imeytyy t- tai muuhun aluspaitaan, niin SILTI!(Hannula @ Maalis. 26 2009,19:10) kirjoitti
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Aina päällä, kun ajellaan.
Ilman on samanlainen olo kuin jos pyyhkäisisi naapurin pihalle munasillaan![]()
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Onhan tuo erikseen puettava aina päällä. Pari ekaa kesää mopoiltiin ilman, nyt ei osaa enää ajakkaan ilman selkäsuojaa, tuntuu että jotain puuttuu. Vähän kuin auton ajaminen ilman turvavyötä, tuntuu oudolle.
Selkäsuoja on muuten varmasti suojavaruste minkä käyttö on lisääntynyt runsaasti?
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Aina.
takin suojataskussa hyväksytty suoja jos ajelee kaupungissa työ tai kauppamatkaa tms ja sit ku yhtään lähtee sen pitemmälle niin vaihtuu päällepuettavaan.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Dainesen puettava suoja käytössä, ilman ei osaa enää ajaa. Ja takin oma telttapatjan pala selässä mahtuu myös mukaan *.
Aina on päällä, lyhet matkat mukaanlukien. Jotenkin järkeilin että se olisi itse asiassa tärkeämpi väline kaupunkinopeuksissa kuin motarilla; reilun satasen vauhdin törmäyksestä kotilon kylkeen tuskin selviää oli päällä mitä tahansa.
CB 125 Twin '80 -> ... -> VT 750 C Shadow '06 -> XVS 1300A Midnight Star '08
Se kuuluu aina varusteisiin. Hyvä niin...![]()
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002