Kertokaas mulle,sekä muille tiedon haluisille,mistä löydetään jonkin/jonkun tai joku testi missä on testattu eri merkkisiä kypäriä?(löytyykö hyvää kypärää halvemmalla kuin Massalla,muuta kuin SHOEI?,joka ei halpa)Ja mopo Busa millä liikutaan,eli hakusessa hyvä pään suojus, mammalle sekä itelle*:
Kilpakuskit kopittavat lähinnä kontrolloiduissa tilanteissa ja pitävät sponsorien kypärää.
http://sharp.direct.gov.uk/
SHARP testi on suhteellisen uusi testausmenetelmä, ja siinä ovat pärjänneet ainakin Sharkin kypärät.
Kypärässä pätee surullisesti se, että halvalla ei saa hyvää. Hyväksi havaittuja valmistajia ovat SHOEI, Arai, Shark, Schuberth, AGV ja Nolan. Kypärän turvallisuutta on vähän vaikea määritellä, kun siihen vaikuttaa näkökenttä, melutaso ja iskunkestävyys. Periaatteessa sovita kypärää, koeaja se, ja jos 100km menee ilman pakottavaa tarvetta riisua sitä, niin se on hyvä. Sopivuus on ylimpänä listalla, ja nyrkkisääntönä jos se on halpa, ei se ole hyvä. Näin se vaan menee, ei voi mitään.
Osta se kypärä joka parhaiten istuu päähän.
Unohda kuitenkin kaikki alle 200eur "olevinaan kypärät", kunnollisten kuuppien hinnat (svh) alkaa about neljästä sadasta...
ZX-10R + ZX-6RR
En tiiä mitä tolla hyväksi havaittujen listalla meinaat, mutta jos oikein arvaan, niin siihen joukkoon kuuluu myös mm. HJC, Suomy ja X-lite.(Le Motard @ Heinä. 28 2009,02:33) kirjoitti
PS. Ainakin Shoein visiirit sikahintaisia Suomessa (visiiri kerran vuoteen uusiksi).
Build a man a fire and he will be warm for a night. Set a man on fire and he will be warm for the rest of his life.
// R1 -08
Schuberthille kaksi tähteä?? Arain potatkaan ei yltäneet viiteen. Sopivuus kyllä kaiken A&O, omaan läskikuulaan parhaiten käy nolan, luultavasti myös x-lite.
Ei se nyt aivan taida mennä niin, että rahalla saat sitä suojaavuutta.
Saat ehkä mukavuutta, hiljaisuuden, tai esim huurtumattomuuden muodossa.
Tuolla sharpin listalla kuitenkin oli yllättävää, että siellä on näitä kalliita kypäriäkin rankattu vaivaisen parin tähden arvoisiksi. Sitten parinsadan, tai alle kolmensadan kypärät saaneet viittä.
Toivottavasti ei joudu koskaan tosielämässä kokemaan, että pitikö testit paikkansa.
Nyksä. Speed Triple 2013
EX: GSX-R 1000 K6
EX: R6R 06
Joo, kun vaimon Suomessa 300€ maksanut kypärä maksoi Saksassa 140€, ois pitänyt vissiin jättää ostamatta, molemmista paikoista, heh. *(Janne10r @ Heinä. 28 2009,03:54) kirjoitti
![]()
Tissit ja Delvac!
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Jos haluat maksaa paljon, osta kallis...
Suojaavuudeltaan hyvän saa jo >150€, mutta niissä voi olla vähemmän muuta hyvää kuten äänieristys, tuuletus, huurtuminen.
Onhan tuo tärkein yksittäinen suojavaruste, joten mielellään sitä ostaa hyvän, mutta paskapuhetta että kallis on automaattisesti hyvä. Suurin osa onkin hyviä, mutta kyllä löytyy huonojakin.
Honda CBF600S
X-Lite = Nolan = X-Lite
Oma potta X-Lite X602 sai 4 tähteä ja hintaa oli Stormilla muistaakseni n.260e tai jopa alle...
Olen ollu tyytyväinen, mutta toisaalta ei ole niin hirveästi kyllä aikaisempaa kokemustakaan... *![]()
Musta-harmaa Z1000 vm.2010
Hakua kehiin, näitä ketjuja on kuin sieniä sateella. Edelleenkään tämän hetkiset testausmenetelmät eivät tuppaa kertomaan koko totuutta. Testauspaikat tiedossa, joten avokypärästäkin voi periaatteessa tehdä testien valossa "turvallisen" kun vahvistetaan ne paikat joihin paukut tulevat.
Netistä löytyy (ja useasta threadista täältäkin) kattavaa tietoa siitä mitä & miten testataan tällä hetkellä, minkälaisia standardeja näihin liittyy ja mitä on tulevaisuudessa luvassa.
Kallis ei välttämättä ole hyvä, muttei välttämättä se jossain testissä tsiljoona tähteä saanut halpiskaan.
Edelleen tärkeimpiä seikkoja on se, että kypärä istuu oikeasti hyvin päähän ja remelit pitävät sen myös päässä kun mäjähtää. Tuo on se ensimmäinen lähtökohta myös turvallisuudelle. Mukavuus, nopea visiirinvaihto jne. tuovat sitten useasti myös tuota lisähintaa.
Paras testi olis oikea pannutus kovasta vauhdista, jossa kypärä saa n-kpl (lue: paljon) iskuja sinne tänne. Myös useita peräkkäisiä samaan kohtaan. Myös kunnon liukuminen eli vaikka toinen sivu asfalttia vasten, sellaisen "painon" kanssa, jonka ihmiskuula kypärään lisää ja sitten 120km/h vauhdista pitkä liuku. Myös visiirin hajoaminen eli minkälaista silppua tulee ja kuinka paljon ja minkälaisia iskuja visiiri mahdollisesti pystyy ottamaan vastaan ilman, että kaivat muovinpaloja esmes. silmistä.
- P
Edit: pointti siis se, että niitä tähtiä ei välttämättä kannata ihan sokeasti toljottaa.
Tässä olisi yksi kypärä, josta olisi kiva saada testituloksia vs normaalit mp-kypärät. Tosin Massahan sitä jo testasi käytännössä ja kypärän hintakin on "aika" kova.
http://www.mtv3tekstikanava.fi/new2008/285-02.htm
Rock hard, ride free
Tollanen ois kyllä muuten aika pähee, mutta soveltuvuus mp-käyttöön voi olla huono. Tuota kypärää suunniteltaessa on tod. näköisesti ollut kiikarissa vain turvallisuus ja soveltuvuus formulan aerodynamiikkaan.(PärinäMikko @ Heinä. 29 2009,08:59) kirjoitti
Se mitä isommalla rahalla saa, on tosiaan lisää käytettävyyttä ja mukavuutta. Esimerkiksi Arain uusimmassa RX-7:ssa on mahdollista poistaa kypärä päästä pehmusteineen onnettomuuden jälkeen, jolloin ei tarvitse repiä niskaa kappaleiksi. Schubertti on hiljainen, jne jne. Visiirit maksaa kaikkiin merkkipottiin suomessa hunajaa ja mansikoita, mutta netin kautta saa aika paljon halvemmalla. Tai Reliatecistä Org-alennuksella.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Tässä karvahattumalli samasta aiheesta. Suupertti taitaa Massalla ja Räikkösellä käytössä.
nyk. BMW R1200GSA Triple Black -17, BMW R1200GS -15, Suzuki GSX1300R Hayabusa -10, Honda CB1300SA -12,Yamaha XJR1300 -09 ja monta muuta...
JA C2 malli neljä tähtee.(Tepi76 @ Heinä. 28 2009,06:30) kirjoitti
![]()
Uudestisyntynyt REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04
Ite ostin tuossa alkukesästä marushin:n kipon iridium-visiirillä ja hinta tais olla 300€. Sharp:n testistä 5tähteä ja pirun kevyt 1100g, istuu huomattavasti paremmin omaan kuuppaan kuin nolan n102.
Uuden visiirin kanssa joutuu tosin auttamaan vieman toisesta reunasta, että menee kunnolla kiinni, mutta sekin on varmasti korjattavissa jos säätää visiiriä hieman.
Honda CB600F Hornet
Noihin kypärien turvallisuustestien tuloksiin tuntuu vaikuttavan myös se kuka testaa ja miten testataan.
Tää esimerkki on vanha testi (2006), mut Sharpin testissä esim. AGV TiTech sai neljä tähteä, mutta ei menestyny tässä MCN:n testissä. Arai Corsair sai Sharpissa 3 tähteä, mut voitti tän MCN:n testin:
esimerkki
Toi uusi Arai RX-7GP taitaa olla aika turvallinen valinta, jos tähän on luottamista:
linkki
buell xb12s -> ktm superduke
Osta hyvä tasoinen Kypärä, Esim. viime vuoden mallia tai jostain konkurssi pesästä.
Mut halpis hallin kypärää en suosittelis. Jos tulee se asvaltti joskus vastaan..se ei oo tietenkään toivottua..
X-Lite x701 on nyt Stormilla hintamyrskyssä, oli jotain 289€ normaalihinta oli jotai 379€.. Se on ainakin hyvä
Suzuki Gxsr 1000 K8 Akra Evolution Edition
ZX12R *-02(ex)
Suzuki GsxR750W -92(ex)
I memorize the words to the porno movies