Katso äänestykset tulokset: Miten paljon huoltokirja merkitsee pärrää ostaessa -

Äänestäjät
357. Et voi äänestää tässä kyselyssä
  • Ei yhtään

54 15,13%
  • Jokseenkin

98 27,45%
  • 50-50

66 18,49%
  • Paljon

82 22,97%
  • Erittäin Paljon

57 15,97%
Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 80:sta
    Lainaa (Mr.Hyde @ Maalis. 26 2009,22:01) kirjoitti
    Vittu se kirja mitään meinaa. Puhuvat mitä puhuvat! Paskaa puhuvat.
    Ei se kirja yksinään.

Mutta toisaalta itse olen melkein aina päätynyt ostamaan kunkin mallisarjan parhaan tarjollaolevan yksilön enkä mahdollisimman uutta vuosimallia olevaa samannäköistä mahdollisimman halvalla.

Ja sitä parasta hakiessa on kummasti käynyt niin, että oikein hyvää ei tahdo löytyä ilman huoltokirjaa, ellei ole etsimässä yli 20-vuotiasta.

Se on sitten eri asia, että kuka sitä huoltokirjaa on täyttänyt. Useinkaan niissä parhaissa yksilöissä ei merkkihuolto...
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
    jos ite ostamassa 00 uudempaa pyörää eikä ole kirjaa niin jää ostamatta mopo. ja sai mielellään olla vanhemmissakkii.. nykyisessäkään ei kyllä ole
    käytössä:
    Honda VT1100 ACE

vanhat:
    Yamaha FZR600
    Honda CB750 SevenFifty
    Honda XL600V Transalp
    Yamaha FJ 1100
    Suzuki TS250
    Suzuki DR600
    Suzuki GSX750F
    Yamaha XT600
    Yamaha XTZ660
    Honda VTR1000f
    Honda VT750 ACE
    Täppäsin kohtaan "jokseenkin". Enemmänkin itselle se virallinen tai epävirallinen huoltokirja on tukena moposta muodostuneelle kuvalle. Siis ensin tutkitaan ja ehkäpä koeajetaan pyörä ja sitten voi tutkailla vaikka huoltokirjaakin, että mitä se kertoo omistajasta ja pyörän historiasta.
    <br /><br type="_moz" />
    meitä on moneksi.
    toinen osaa huoltaa itse ja toinen ei.
    onko toi huoltokirja joku takuu pyörän kunnosta vai?
    tosiaan ymmärrän valmistajan takuun merkityksen liitettynä huoltokirjaan , mut esim kaikki 2000-luvun pyörät eivät enää oo takuussa.
    ja se pahvi ei sitä mopoo paranna.
    kai sil huoltomiehelläki joskus paha päivä / kuka valvoo onko
    kaikki tehty?
    hyvin pidetty on hyvin pidetty... olkoonkin liikkeen toimesta
    tai itse!!!!
    taatusti sen näkee. esim samalla kynällä ja käsialalla kaikki huoltomerkinnät.
    pitäs kellojen kalkattaa päässä.
    Niillä huoltokirjan leimoilla ei ole mulle juuri mitään merkitystä. Ei kerro huollon huolellisuudesta juuri mitään (ellei sitten tunnetusti luotettava kaupallinen pulju/huoltomies, jos sittenkään). Ei liikkeissä ole yksinkertaisesti aikaa perehtyä pyörään samallalailla kuin omistaja omalla ajalla tehtynä.
    Eniten mulle merkkaisi itse kirjotetut A4-lappuset joka huollosta, mitä tehty/milloin/miksi. Aika harvalla taitaa semmosia olla ?
    Kyllä siitä pyörästä näkee tietysti jo päällepäin paljon, kun sitä muutaman minuutin tarkastelee.
    Kawasika ZZR-1400 2006 | jyppe.jalbum.net/ZZR1400
    ex-Suzuki GSX 750 F 2003
    Ajelen moottoripyörällä en huoltokirjalla.

Yhdessäkään omistamassani pyörässä ei ole ollut huoltokirjaa,niitä on ollu USEITA. Yksikään ei ole vielä räjähtäny, kaikki ovat toimineet moitteettomasti.

Yamaha FZS 600 -02
    "Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
    Entisessä pyörässä oli huoltokirja jossa oli tuplasti niin paljon leimoja kuin olisi pitänyt olla - sen kun olin ostanut uutena ja huollattanut turhankin tarkasti. Nykyinen on reippaamin ajettu halpis jossa ei huoltokirjaa ole, mutta kunto on kilometreihin ja ikään verrattuna uskomattoman hyvä.. joten tuo vaihtoehto "jokseenkin" on minulle se sopivin.

omassa honda monkey z50j:ssä on vielä muuten huoltokirjakin.. en vaan kymmeneen vuoteen ole sitä leimannut vaikka kerran vuoteen siihen öljyt vaihdankin vaikka tuo pelkästään tallissa seisoo
    Lainaa (Jyppendaal @ Maalis. 27 2009,17:53) kirjoitti
    Eniten mulle merkkaisi itse kirjotetut A4-lappuset joka huollosta, mitä tehty/milloin/miksi. Aika harvalla taitaa semmosia olla?
    Minulla on ollut tapana tulostaa tehtaan korjaamokäsikirjasta kunkin huollon kohdelista ja merkkailla ylös mitä millekin asialle on tehty. Varaosa- ja tarvikekuitit sitten samaan nippuun.

Samaa mieltä siitä että kertoo enemmän 32-kohtaisen huollon asiallisesta hoidosta paperi jossa venavälykset ylhäällä, milloin mikäkin laakeri rasvattu ja millä, mitä nesteitä meni milloinkin ja minne. Toinen vaihtoehto on sitten virallisen liikkeen pelkkä perunaleima + km-lukema ja epätietoisuus mitä kaikkia kohteita on hypitty yli.

Summaus: en arvosta merkkiliikkeiden leimoja yhtään, sen verran paljon omakohtaista kokemusta puolivillaisista kiireessä hutaistuista hommista. Öljynvaihdoista ja venojen säädöistä jos löytyy tavalla tai toisella todisteet ja pyörä on siisti ja soiva peli niin se riittää minulle. Loput voin huoltaa itse kauppojen jälkeen jos tekee mieli pelata varman päälle.

Leimoja saa vaikkei pyörälle mitään tehtäs. Yhtä luotettavaa ku kotonaan huollot tehny. Paitsi ett kotona huollot tehny on yleensä oikeasti ja huolella ne tehny.
    En jaksa ajatella, kirjoitan siksi mitä sattuu, joskus sekin sattuu.
    Mun mopossa on 139 600 kilsaa ja ikääkin on jo 17 vuotta, täysi huoltokirja ja itsekin sen pitämistä jatkan.
    Tässä tapauksessa kirja on äärimmäisen tärkeä.
    - Sergei-

"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
    En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
    Lainaa (Tajh @ Maalis. 27 2009,21:33) kirjoitti
    Leimoja saa vaikkei pyörälle mitään tehtäs. Yhtä luotettavaa ku kotonaan huollot tehny. Paitsi ett kotona huollot tehny on yleensä oikeasti ja huolella ne tehny.
    Juuri näin *
    Ei mulla ainakaan oo ikuna ollu mopoa eikä autoa-onneks- johon tarttis hakee maahantuojalta leima, et se pitäis sen pelin arvon...ne pelit on hoidettu kotona jo NIIN hyvin...
    *ei köyhällä ole varaa maksaa "leimoista"*

Ps. tulee ihan ryssän-rekat mieleen...ne uikuttaa koko ajan, et "stample stample"..ja aivan sama vaikka Aku Ankka-leiman niille laittais paperiin *
    Piikki Suitsa, 500 Z Kawa, 550 ja 1100 Zephyr Kawa, 1300-X4 Honda, 1000f CBR Honda ja nyt K5 Hayabusa
    Aika vähä tajuan pyöristä(kään) mittään mutta lukea osaan joten huoltokirja on allekirjoittaneelle hyvinkin tärkeä. Oli sitten aito tai väärennös. Mutta kuten Jörn Donner sanoo, lukeminen kannattaa aina.
    Tärkeintä on lähteminen, jäitten lähteminen.

Honda CBR 600RR -03 (gone)
    Honda CBR 600F -03 (gone)
    Honda CBR 600F -00 (gone)
    Vähän riippuu pyörän iästä. Jos vaikka 2 vuotta vanha ja ajettu 15 000 eikä minkäänlaista huoltohistoriaa, niin ainahan tuo laittaa miettimään että miten on pyörää hoidettu. Stailaamallahan tuon saa näyttämään ulospäin hyvältä.
    Kyllä se vaikuttaa aikas paljon, ainakin inulle.
    Honda VTR 1000 f

All for one

Tom *& Jerry team
    En osta huoltokirjatonta pärrää...
    Alan edistyä - asiat menevät huonommaksi hitaammin.
    Älä saata minua kiusaukseen, osaan sinne itsekin.
    Ensinnäkin on olemassa kovin eri tasoisia huoltoja. Hyvästä ja huonosta huollosta voi kirjaan tulla ihan samannäköinen leima. Lisäksi jos on aito jobbari kyseessä, koko huoltohistoria voi olla tekaistu (tähän asiaan voi tulla lähivuosina muutosta, kun mp-valmistajillekin tulee atk-pohjaiset systeemit, minne merkataan kaikki ko. pyörälle tehdyt asiat).

Joten jos käytettyä olen ostamassa, suhtaudun huoltokirjaan niin, että jos ei sitä ole, todennäköisesti kaikkia huoltoja ei ole tehty. Jos taas on, niin on yhä mahdollista, ettei kaikkia ole tehty, mutta mp:n yleiseen kuntoon suhteuttamalla voi tuumia, pitääkö huoltohistoria paikkansa vai ei.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
    Lainaa (Viluveli @ Maalis. 28 2009,11:25) kirjoitti
    En osta huoltokirjatonta pärrää...
    Minäpä ostan, jos totean itse kunnon.

Itseasiassa voin myös myydä vaikka pelkän huoltokirjan.
    Nytkin olisi viimevuotisen XX:n kirja ylimääräisenä.
    Huollot 12tkm asti täydellisenä. Ei vaikuttanut lunastushintaan...

Kun ostin tuon mun pyörän eräältä nuorelta,oikein fiksulta kaverilta.Osto tapahtuman jälkeen jäi hieman kaivelemaan,kun pyörään ei löytynyt juuri mitään papereita.No rekisteri ote ja luovutus osa,nekin pitkän etsinnän jälkeen.Orkkis osat oli ties missä,jotka sain kalastella ja hakea.Ok pyörä oli siisti ja kaikin puolin ok.Soitin liikkeeseen mistä se oli ostettu,sieltä kerrottiin että,ensimmäiset huollot on suoritettu,kaikki ok.Kun taas oli toinen sammanlainen pyörä kaupan toisessa paikassa,myyjällä oli dokumentit joka asiasta,kuitit huolloista kauppakirjat ihan kaikki mitä voi vaan olla siihen asti tehdyistä pyörää koskevista asioista.No en ole vielä löytänyt moitteen sijaa pyörästäni,mutta jos vielä ostan käytetyn pyörän yksityis henkilöltä,niin kaikki mahdollinen pyörän historia on löydyttävä,muuten kauppaa ei synny.Itse dokumentoin kaiken mitä teen tai teetän pyörälleni.
    Kawoja vuodesta 1984
    Kawa Z1 900 Vm-73
    Kawa ZX 10RR Vm-18
    oman pyöräni kun ostin oli takuu mennyt umpeen!
    mukana tuli "huoltokirja" eli paperi missä leimoja ja merkintöjä!
    mun mielestä toi paperi on siitä tärkeä että näkee esim että öljyt on vaihdettu ajallaan jne. itse pyörän kunnostahan se ei sano mitään paitsi jos siitä selviää että samoilla öljyillä on päästelty vaikka tupla ajat!

kaikkein tärkeintä on mun mielestä se että myyjä ymmärtää itse jotain tekniikan päälle (hyvä tenttaus on esim kysyä omistaako momenttiavainta) noihin huoltoliikkeisiin en oikein luota ollenkaan kun eivät omiaan rassaa niin jos jotain hajoaa (kierre korkkaa tms) niin se helposti esim peitellään puhumattakaan siitä että esim omassani on ennen mun omistusta valtuutetun liikkeen leimat mutta pyörää itse tutkittuani moni asia mikä olis pitäny niissä kilometrihuolloissa vaihtaa on vaihtamatta (esim jarrunesteet jne)...

huoltokirja on kyllä erittäin tärkeä pyörää ostaessa ihan sama minkä ikänen pyörä kyseessä koska siitä näkee että omistaja on itse halunnut pysyä kärryillä millon mitäkin pitää vaihtaa / huoltaa! jos mitään paperia ei ole niin myyjää ei selvästikkään ole kiinnostanut huoltaa mopoa ennenkun jotain oikeasti hajoaa / ilmenee...

eli huoltokirja on erittäin tärkeä mutta mielummin näen siinä omia muistiinpanoja mitä on tehty (esim. 26,3,2009 20tkm ölpät, tulpat, jarrunesteet jne tohon tyyliin) kun että siinä olis vaan leimoja jotka ei kerro yhtään mitään! sitte ku vielä vähän tenttaa sitä tekijää että tosiaan on tienny mitä tekee ni kyllä aika hyvillä mielin voi mopottimen ostaa!

näin olen itse merkannut ja hyväksi kokenut! se on sitte joskus tulevan ostajan ongelma jos sitä kiinnostaa vaan liikkeiden leimat
    GSXR-1000 Limited
    pyörä jolla on ajettu paljon ei parane sillä huoltokirjalla!!!!
    piste.
    vastaavasti se voi jopa "huonontaa sitä".
    perustelen sillä et omistaja tuudittautuu tunteeseen, et täähän just huollettu. mitä vikaa täs vois olla.
    joka tapauksessa se tekniikka pettää jos niin on tehdäkseen.
    ymmärrän nää peukku keskel kämment tyypit ja kaikil ei ees paikkaa mis tehdä hommat vaiks osaiskin.
    mut terve järki kertoo enemmän ku se huoltopahvi.
    Lainaa (800satku @ Maalis. 28 2009,18:19) kirjoitti
    pyörä jolla on ajettu paljon ei parane sillä huoltokirjalla!!!!
    piste.
    vastaavasti se voi jopa "huonontaa sitä".
    perustelen sillä et omistaja tuudittautuu tunteeseen, et täähän just huollettu. mitä vikaa täs vois olla.
    joka tapauksessa *se tekniikka pettää jos niin on tehdäkseen.
    ymmärrän nää peukku keskel kämment tyypit ja *kaikil ei ees paikkaa mis tehdä hommat vaiks osaiskin.
    mut terve järki kertoo enemmän ku se huoltopahvi.
    totta
    Meitä on moneksi. Itselläni on sekä virallinen että oma huoltokirja.
    Joka hemmetin tavarasta on kuitit ja joka homman merkkaan kil-
    soineen "mustaan kirjaan". Jos en vastaavanlaista selvitystä taikka
    sitten takuuta liikkestä ostettaessa saa, jää kauppa tekemättä, tai
    sitten pelin pitää olla sen hintainen että on varaa korjaillakin.
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
    täys pölvästi ostaa pyörän jossa on kunnon huoltokirja
    mut ei osaa lukee ns. pyörän kieltä.
    esim ite omistan tuon huoltokirjan (merkinnät loppuu mun alkaneeseen omistukseen), mut en sille anna mitään arvoo.
    ollu tapana talvi-illat viettää rakkaan mopon vierellä ja miettii
    mitä viel vois sen hyväks tehä.
    ps. kuulun siihen porukkaan joka osaa. kaikki ei.
    tietty toi huoltokirja , kuten jo sanoin on mannaa esim niissä venavälyksissä... yms isommissa hommissa joita vähän pahempi tehdä omas pajas. mut ennen kuin sen pahvin annan päättää
    koneiston kunnon !!!!!!! mun on saatava seisoo vieres ku sitä
    remppaa tehdään
    Olihan sillä merkitystä kun pyörän ostin.
    Ite teen pyörälle paljon huoltotoimenpiteitä ja käytän myös määräaikaishuolloissa.

Toivotaan että tuleva ostaja arvostaa pyörän parissa vietettyjä työtunteja eikä katso pelkästään huoltokirjaa
    KTM Super Duke R -11
    KTM Duke III -08 Myyty
    Kawasaki ZX-6R -05 Myyty
    Honda CBR 125R -05 Myyty
    ehkä suht uudessa voisi painaa mut vanhassa ei yhtään ku kuiteskin se pistetään osiin ja katotaan kaikki läpi sit vaan
    <p>filhos da puta&nbsp; </p>
    Lainaa (800satku @ Maalis. 28 2009,18:41) kirjoitti
    esim ite omistan tuon huoltokirjan (merkinnät loppuu mun alkaneeseen omistukseen), mut en sille anna mitään arvoo.
    Ei sillä huoltokirjalla varmasti sulle ookaa mitään merkitystä mut entä siinä vaiheessa kun oot myymässä sitä pyörääs ja se täysin tuntematon mahdollinen ostajaehdokas haluu nähä huoltokirjan merkinnät...

e: Kumman, tismalleen saman oloisen, pyörän itse ostaisit. Pyörä A näyttää, kuulostaa ja tuntuu hoidetulta mutta sillä ei ole huoltokirjaa. Pyörä B näyttää, kuulostaa ja tuntuu hoidetulta ja siinä on leimoin varustettu huoltokirja.

Tärkeintä on lähteminen, jäitten lähteminen.

Honda CBR 600RR -03 (gone)
    Honda CBR 600F -03 (gone)
    Honda CBR 600F -00 (gone)
    Lainaa (Hannu59 @ Maalis. 27 2009,01:19) kirjoitti
    Ja kyllä sen tunsi koeajollakin että "näin paljon menty eikä mitään ole tehty".
    "Joo, kyllä se on menny pelkillä öljynvaihdoilla, mitään ei ole tarvinnut tehdä. Luotettava peli."
    Ei kovinkaan paljon, kun tietää nämä huoltojen tekijät ja firmat. Tarkka ja hyvä omistaja hoitaa asiansa hyvin, venttiilin säädöt (pl HD) ja öljyn vaihdot, siinäpä ne tärkeimmät huollot on.
    <p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988&nbsp; _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
    Lainaa (800satku @ Maalis. 28 2009,18:41) kirjoitti
    ollu tapana talvi-illat viettää rakkaan mopon vierellä ja miettii
    mitä viel vois sen hyväks tehä.
    +1
    dYNY

"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

FEEL THE NOISE * *

* Kawasaki ZX-10R '07*
    nnoo merkkaa ja merkkaa. Riippuu keneltä ostaa. Esim kaverilla 600cc tuontipyörä ninja ilman huoltokirjaa ja voisin ostaa sen ihan hyvillä mielin kun tiedän miten pyörää on pidetty
    600rr
  30.  
    Merkkaa melko paljon.. Itellä kun ei ole (lähellekään) riittävää taitoa korjailla tekniikka puolta, niin huoltokirjallinen tuntuu turvallisemmalta ostaa. Keskityn enimmäkseen Tietenkin jos oikeasti tutulta ostaa ja tietää pyörän olevan hyvin pidetty niin eri juttu.
Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen