Katso äänestykset tulokset: Miten paljon huoltokirja merkitsee pärrää ostaessa -

Äänestäjät
357. Et voi äänestää tässä kyselyssä
  • Ei yhtään

54 15,13%
  • Jokseenkin

98 27,45%
  • 50-50

66 18,49%
  • Paljon

82 22,97%
  • Erittäin Paljon

57 15,97%
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 80:sta

Live to F**k and F**k to Live
    ensimmäinen vaihtoehto eli ei yhtään
    sen verran vanhoja noi meikäläisen laitteet ollu jo hankittaessa, että ei mitään huoltokirjoja ole ollut.
    mutta jos uudempaa kalustoa ostaisin niin sitten sillä alkaisi jo olla merkitystä

Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
    mistäs vm lähtien sit ois merkitystä salmon??
    Riippuu myyjästä ja pyörän kunnosta.

50-50
    Kyllä se ainakin minulle merkitsee aikas paljon
    AR125 * * * * -87
    ZX-6R * * * * -97
    SV650S * * * -04
    VFR 800 VTEC- -02
    GSF 1250 SA * -08
    VFR 750 F -92
    GSF 1250 SA -08
    ZX-12R -04
    Hayabusa -06
    CBR 1100 XX -04
    Suzuki VL1500.-98
    Harley-Davidson Dyna Low Rider -04
    Toisaalta vaikuttaa, toisaalta ei.

Huoltokirja kertoo faktat miten, koska ja kuinka paljon huollettu. Se miten pyörää on huoltojen välillä käsitelty jää mysteeriksi.
    Litranen sisävessa
    No nyt on 3. pyörä menossa ja yhdessäkään ei leimattua huoltokirjaa ole mukana tullut, joten... Mutta tokihan asialliset huoltomerkinnät (oli ne sitten virallisessa vihossa tai vaikka läjä irtokuitteja) fillarin ulkoisen olemuksen tukena on selvää plussaa kauppahetkellä. Vaan paljonko niillä sitten lopuliseen kauppahintaan on kuitenkaan merkitystä Ehkä silloin jos kahden välillä pitää valita ja toisessa ei huolloista ole mitään tietoa, voi kauppa herkästi kääntyä sen toisen eduksi ja tuo huoltoleimaton jää ostamati
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
    Kyllähän huoltokirjasta selviää pyörän historia. Kunnonhan voi muutenkin selvittää. Vanhemmissa sillä ei ole niin väliä mutta vuoden parin ikäisessä ja yhden omistajan pyörässä on... Hintaakin sillä on eri tavalla kuin wanhalla...
    ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
    ex-GSX-F 600 K6
    ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
    ex-GSX-R 1000 K8
    Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
    Triumph Speed Triple 955i 2002
    ei pätkääkään. koekäyttö ja koeajo ja silmämääräinen tarkastelu kertoo enemmän kuin huoltoliikkeen leima.
    Tyyli ennen tarkoitusta.
    Kyllä se mulle ainakin vähän merkkaa, jos kyse pikkasen uudemmasta(2000-luvun)/vähän ajetusta menopelistä. Antaahan se osviittaa siitä että omistaja(t) ovat pitäneet pyörästä(tai autosta) edes vähän huolta. Toisaalta, kuten Jazzokin sanoi, kyllä se oma koeajo ja kulkupelin tarkastus osoittaa jo suurimmat viat.
    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

H-D Road King Custom 2004
    Riippuuhan se paljon kaluston iästä. Harvemmin näitä vanhempia täydellisellä huoltokirjalla näkee.

Auton oston yhteydessä merkitsee huomattavasti enemmän.
    Lainaa (JaZZo @ Maalis. 26 2009,12:39) kirjoitti
    ei pätkääkään. koekäyttö ja koeajo ja silmämääräinen tarkastelu kertoo enemmän kuin huoltoliikkeen leima.
    Itse kattilan sisään vähän hankala nähdä ja ainahan se plussaa on, jos paperista voi kattoa milloin on avattu ja mitä vaihdettu, niin tietää vähän mihin itse varautua?

Huoltokirjan tarkoitus on käsittääkseni kirjata ylös huoltotoimenpiteet, joita laitteelle on suoritettu, ei suinkaan leima-kokoelma(muuta kuin takuun piirissä olevissa laitteissa) tai muisto-esine.
    jos pyörä puolella on samanlaista hutilointia ja valohoitoa kuin autokorjaamoissa (TM testit)niin voi olla parempi ettei huoltokirjassa paljon leimoja ole
    Toisissa pyörissä on ollut huoltokirja mukana toisissa ei. Muutenkin aika paljon pyrin huoltelemaan itse ja oman puumerkkini silloin huoltovihkoon olen merkinnyt...

ps. Liittyykö tämä erityisesti Hondaan? Oma pyöränikin taas vaihteeksi Honda on.

Viisas pääsee vähemmällä!
    En osta pyörää jolla on ajettu yli kaksi huoltoväliä ilman tositteita huolloista eli minulle "huoltokirja" on todella tärkeä.
    Adressi Ylen mediamaksua vastaan, käy liittymässä!
    http://www.adressit.com/mediamaksu
    kuitti jostain isommasta huollosta rek-numerolla taatusti
    paras.
    esim venasäädöt.
    pikkuhuollot jokainen tekee taatusti. ja jos tekemättä , se kyl näkyy....
    Kyllähän se hyvä olis mukana olla ja huollot kirjattuna, vanhoissa ei niin väliä onko. Toki voi löytyä tapauksia jossa 2000-lukujen peliä ostettaessa on ollu väärennetty huoltokirja ja tuo kun ei nykyään niin hankalaa oo.
    Jos et tiedä mitä tehdä, näytä edes huolestuneelta.

CBR 600f
    Kyllähän se jotakin meriteeraa. Jos taasen myyjä väittää tehneensä itse, selviää yleensä aika nopeasti onko näin vai ei. Muutama kinkkisempi kysymys ja se on siinä.
    Kronoby Racing Team
    Nykyisin kun pyörissä pitkiä takuuaikoja ja pyörän huollattaminen hyväksytyllä huoltamolla on takuun voimassapysymisen edellytys, niin sillä huoltokirjalla on suuri merkitys koska siitä näkee onko tarvittavat huollot tehty. Muutenkin kohtuu-uusissa (alle 10 v.) pyörissä huoltokirjan olemassaolo ja ajantasaisuus kertoo myös siitä millä asenteella myyjä on pyörää hoidellut.
    -Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
    -If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
    tosiaankin: riippuu täysin minkä ikäistä ostamassa.
    jos pyörässä takuuta jäljellä , ni toi pahvi vissiin aika tärkee.
    mut ota huomioon et monelle tuo 2-pyöräinen kapine
    on esim vaimoo tärkeempi. sitä taatusti huollettu kunnialla
    joko ite tai pajas.
    kuten jo mainitsin: esim pyörän likasuus kertoo paljon.
    tai myyjän tietämättömyys tekniikan tai yms suhteen.
    tavalliselle tallaajalle tuo pyörän hankinta on iso rahaläpi.
    huoltohan liikkeessä on kalliimpi ku ite tehty. ja monesti se ite tehty
    voittaa merkkiliikkeen "valohoidon".
    eli kato sitä mopoo ku ei se huoltokirja sen kuntoo kerro!!!!
    (ps. ite hain joskus pyöräni huollosta ,cbr600 vm 1995 ja kysyin huoltoa maksaessani miten ne venavälykset? takahuoneesta haettiin tyyppi paikalle ja kysymys siirty hänelle.
    hetken mietti ja sano kunnos ne kai oli ku ei kerran säädetty!)
    tuo on huoltokirjan merkitys mun mielestä.
    Vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta juu ja toisaalta ei.

Omissa ei ole ollut kuin 1000km huollon leima, kun olen tehnyt kaikki sen jälkeen itse. Jotenkin luotto liikkeiden tekemiin "huoltoihin" on vaan mennyt. Itse, kun teen niin saan takuulla hyvin ja oikein tehdyn työn. Apuna on tietty tehtaan korjaamokäsikirja. Olen aina itse täyttänyt huoltokirjan ja merkannut kaikki tehdyt työt siihen päivämäärineen ja kilometreineen. Sen lisäksi lukemattomia huoltoihin kuulumattomia pikku juttuja jotka vaan on hyvä tehdä (tulee itselle hyvä mieli, kun tietää tilanteen)

Jos olisin ostamassa, eikä huoltokirjassa olisi merkintöjä niin muutaman minuutin jutustelulla ja parilla kompakyssärillä olisi huoltohistoria olisi aika helposti tsekattavissa.

Eli en laske liikkeiden leimoille paljonkaan arvoa...
    dYNY

"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

FEEL THE NOISE * *

* Kawasaki ZX-10R '07*
    Kun en ymmarra mekaniikasta mitaan, en harkitsisikaan ostavani pyoraa ilman FSH (full service history), eli kaikki leimat ajallaan. Ei valttamatta tarvitse olla virallinen merkkihuolto, esim taalla Lontoossa omat paikalliset epaviralliset Ducati-mekaanikkoni ovat huomattavasti parempia kuin Lontoon paa-Ducati huolto, joilla taitaa olla amatooreja vain duunissa.

Mua ei kiinnosta vaikka kuinka myyja sanoisi, etta han on tehnyt kaikki huollot itse ja on nayttaa kuitit, enhan tieda tyypin tyon laatua kuitenkaan. Yksi tuttu tekee kaiken duunin itse, ja sitten korjauttaa tyonsa korjaamolla...Mista sita tietaa, vaikka viimeista tyotaan ei korjauttaisikaan...

Ainoastaan silloin ei olisi ongelmaa, jos tuntisin myyjan, ja tietaisin hanen olevan asiantuntijan.
    No jos mulla on kaks vaihtoehtoa. Kaksi saman laista pyörää saman hintasia, toisessa huoltokirja toisessa ei. Niin otan sen missä on kirja. Ja edellyttäen että se on parempi kuin kirjaton. Tää on niin kaks piippunen juttu tai sixty-fifty. Kumpaakin pitäs käydä ajamassa. Vittu se kirja mitään meinaa. Puhuvat mitä puhuvat! Paskaa puhuvat.

Lainaa (800satku @ Maalis. 26 2009,18:43) kirjoitti
    (ps. ite hain joskus pyöräni huollosta ,cbr600 vm 1995 ja kysyin huoltoa maksaessani miten ne venavälykset? takahuoneesta haettiin tyyppi paikalle ja kysymys siirty hänelle.
    hetken mietti ja sano kunnos ne kai oli ku ei kerran säädetty!)
    tuo on huoltokirjan merkitys mun mielestä.
    ku kerra oon aika noobi viel motskien suhteen
    Niin mitäs noi venavälykset meinas??? ois kiva tietää
    Huoltokirja merkkaa ihan hitosti. Itse en osta pelejä joissa sellaista ei ole.
    Sillä ei ole merkitystä onko se liikkeen vai itse tekemä.
    Jos ei viitsi huolloista kirjaa pitää tuskin jaksaa muutenkaan huolta pyörästään pitää.
    On kyllä tullut uskomattoman hienoja huoltokirjoja vastaan ihmisiltä jotka eivät pyöriään huoltoliikkeissä käytä.
    Kuitit lisättynä omatekemiin kirjoihin lisää uskottavuutta.
    Olen jopa valmis maksamaan hieman enemmän hyvällä historialla olevasta pyörästä.
    Yleensä on ollut niin, että tarkka huoltohistoria on myös tarkoittanut hyvän näköistä ja hyvin pidettyä pyörää.
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08

m 72 projekti
    Tuollainen omatekemä huoltokirja merkkaa minulle paljon ja kertoo enemmän kuin merkkiliikkeen leimat määräaikaishuolloista.

Tietysti jos ei ole mitään merkintöjä ja pyörä on uudehko niin sikäli noilla leimoillakin on merkitystä...
    Lainaa (_mafi_ @ Maalis. 26 2009,22:17) kirjoitti
    ku kerra oon aika noobi viel motskien suhteen
    Niin mitäs noi venavälykset meinas??? ois kiva tietää
    Venttiilinvälykset. MP-Tallin puolelta löytyy monta säiettä aiheesta, välyksien mittaamisesta ja projektin tekemisestä itse. Työtunteina tuohon voi upota paljon pätäkkää huollossa ja kuten tuli ilmi, vähän hankala todeta onko sitä tehty vai ei, kun vastaus on "joo oli ne kunnossa(häipyy kahvihuoneeseen)".
    ja jaa.. semmonen juttu eli.. pitääks niit säädellä kauheen useinkin vai riippuuks se ihan siit miten kukin pyörää käyttää??
    Lainaa (_mafi_ @ Maalis. 26 2009,23:11) kirjoitti
    ja jaa.. semmonen juttu eli.. pitääks niit säädellä kauheen useinkin vai riippuuks se ihan siit miten kukin pyörää käyttää??
    Riippuu hieman kuskista, vähän pyörästä ja paljon koneen valmistajasta. Säätövälit ovat mallikohtaisia. Joillakin päästään 100 000 kilometriä säätämättä ja joillakin säädetään 20 000 välein. Venttiilinvälyksien tarkastaminen on huolto-ohjelmassa, ja esim. Bike-lehden testeissä tuo mittausväli ilmoitetaan. Rivinelosissa tuo on ehkä suurin askare, kun aikaa menee enemmän pyörän purkamiseen kuin välyksien mittaamiseen, kun taas Guzzin välykset voi käsittääkseni mitata kaljatuoppi toisessa kädessä.
  30.  
    Vastasin rehellisesti, että paljon, mutta täsmennän:

Uudehkossa laitteessa takuun vuoksi välttämätön.

Iäkkäämmässä laitteessa huolelliseen hoitoon kuuluu aina huolto, ja ellei sitä kaikkein pienintä työtä, eli huoltokirjan täyttöä jaksa tehdä, niin mitkä vielä sitäkin suuremmat työt ovat jääneet tekemättä?

Sillä ei ole merkitystä, onko kirjaa täytetty merkkiliikkeen leimasimella, jonkin muun asiansa osaavan liikkeen allekirjoituksin vai asiantuntevan omistajan käsin kirjoittamana.

Käytettyinä taloon hankituissa 3 MP:ssa jokaisessa on ollut täysi huoltohistoria. Omassa 22-vuotiaassa harrasteautossa täyttyy seuraavassa huollossa toinen huoltokirja ja merkinnöistä yli puolet on omiani. Ja kysyttäessä tiedän kyllä mitä mihinkäkin huoltoon kuuluu ja mitä työkaluja tarvitaan sekä millä tavoin tehtaan huolto-ohjelmaa on pitkäaikaisen käytön vuoksi laajennettu.

Jos ei huoltolokia löydy, niin silloin oletan ettei huoltoja ole tehty ja menen pois, ellei kyse ole oikeasti iäkkäästä museokapineesta, jotka arvoidaan pelkästään kunnon pohjalta.

Pelkkä kirjaa en ylläolevasta johtuen arvosta, esim. vasta käyttöautoa ostatellessani törmäsin muutamaan muka täysin huollettuun yksilöön, jossa oli käytännössä viimeisen sadantuhannen matkalta muutama kuitti öljynvaihdosta "vaimon veljen kuorma-autohallilla" eikä omistajalla mitään käsitystä ensimmäisestäkään määräaikaishuollon toimenpiteestä.

Ja kyllä sen tunsi koeajollakin että "näin paljon menty eikä mitään ole tehty".
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen