Juu eli miten toi ketjun kireys mitataan? Kuskin kanssa vai ilman? Mikäs on sopiva mitta siitä keskeltä? 25 mm? Ja pyörä 900 FireBlede -96`
just huomasin saman tuolla faq osiossa...tän voi poistaa.
Tero Eskelinen
Jos löydät pyöräsi ohjekirjan jostain käsiisi, on siinä varmasti kuvalliset ohjeet ja oikeat mitat homman tekemiseen. Joissakin pyörissä on svingissä tarra joka kertoo vapaaliikkeen mitan.
Mittaus tehdään yleensä niin, että pyörän päällä ei ole painoa (jouset palautuneina) siitä ketjulinjan kohdasta, joka on rattaiden puolivälissä. Sillä ei ole väliä mittaatko ala tai ylälinjasta, mutta vaihde kannattaa laittaa vapaalle. Tue kätesi esim. runkoa vasten ja mittaa vaikka rullamitalla ketjun vapaa liike, kun nostat ja lasket ketjua toisella kädellä.
Tärkeintä on, ettei ketju tule liian kireälle, jolloin sen vapaa liike ei riitä jousituksen painuessa alemmas, jolloin ketju kiristyy ja voi rikkoa esim. eturattaan akselin laakerin. Voit myös päätellä oikean kireyden suuntaa antavasti, jos avustajasi saa riittävästi painettua takajousitusta samalla, kun tunnustelet ketjun kireyttä. Kireimmillään ketju on luonnollisesti siinä jousituksen kohdassa, missä eturatas -- svingin akseli -- taka-akseli ovat samalla linjalla. Ketju ei saisi kiristyä missään kohdassa, vaan löysiä pitää vähän jäädä.
T:Tapsa
ZRX 1100 + KLR 650
Ja hondiin löytyy ohjekirjoja täältä:(Tapsa_V @ Maalis. 25 2009,19:37) kirjoitti
http://www.honda.brandt.fi/mp/ohjekirjat.php
-J-
Pyörä jalustalle, ketjun alalinjasta, siis takarattaalle matkalla olevasta osasta, nostat etusormella ja noin tuuman vapaaliike maksimissaan, katsottuna vaikka ketjun rullien keskiakselista. Hyvä nyrkkisääntö, ja tämän voi tehdä vaikka tien päällä. Ketju ei myöskään saisi nousta ylettömästi irti takarattaasta vedettäessä, maksimissaan noin 10mm.