Onko joku tehnyt itse 20 tonnin välein tehtävän laakerien voitelun (1-puolinen takahaarukka, triple&daytona, etu&takapää)?
Kuinka työläs projekti on ja tarviiko sorvata erikoistyökaluja muttereihin tai muualle?
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Oon tehnyt pari kertaa. Ei ole vaikea homma, eikä erikoistyökaluja tarvita. Paitsi levittävät sokkapihdit tms. takamurikkaan. Etupäässä olen aina samalla vaihtanut öljytkin joten sen purkamiseen/kasaamiseen menny hiukan enempi aikaa. Takapää paljon nopeampi.
Ducati Diavel Dark
Joo, tehty on. Ei oo mikään mahdoton homma.
Sokkapihdit kokoluokassa "hev*etin isot" on hyvä olla. Uusi mutteri vasemmalle puolelle, jos et halua katsella ruvelle hakattua vanhaa.
Paineilmaräikkä helpottaa vasemman puolen mutterin irroitusta.
Kannattaa myös putsia paskat akselin jengoista huolella + vetää lutattu kohta mutterista kunnolla irti akselista ennen irroitusyritystä. Jos jengoissa on paskaa ja pakotat mutterin auki niin akselin jengat menevät melkoiselle kiharalle.
Samaa päätä sivuten... Ooteko purkanu swingiä ja sen laakereita?
Siinähän tarttee pari erikois avainta, mut isoin ongelma taitaa olla se linkuston alapään kiinnitys runkoon- pultti ei taida tulla paikaltaan löysäämättä pakoputkistoa? vai mahtuuko kääntymään sen ohi?
rasvanippa siihen vois olla aiheellinen modi.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Kyllä mä linkustot sain irti ihan hyvin. En muista oliko slipari irti, mutta pakosarjaa en ainakaan irroittanut.(specka @ Maalis. 25 2009,11:51) kirjoitti
Ducati Diavel Dark
1050 mallissa pultti ei mahdu pois jos ei irrota pakosarjaa. Vastaisen varalle pultti kannattaa laittaa toisinpäin.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Keitos tiedoista.
D955i -05 (SSSA) oli tosiaan nyt kyseessä. Sliparihan siitä on jokatapauksessa hyvä ottaa pois tieltä, mut alkukäyrää ei viittis jos sen alimman linkun saa irti rungosta muuten.
Seuraavan huollon hommiahan se periaatteessa on mut katellu josko vilkasis silti.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
onko noi linkustot ja swingin laakerit ollut miten kuivia 20tkm? kevättä pukkaa(tai sitten ei) ja olis vielä vähän muita näpräilyjä ennen takapäähän siirtymistä ja ajattelin jos jättäs ens talveen? perämutikan laakerit kyllä tuli ihan vaihettua sattuneesta syystä viime syksynä...
K750 -61
linkut näytti itseltä siltä, että ihan hyvä oli rasvata. tietysti olishan ne pitemmällekkin varmaan mennyt. riippuu ajosta, säilytyksestä yms.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ok, kiitokset tiedoista. Täytynee alkaa kääriä hihoja.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ei ne nyt täysin kuivia olleet 20K kohdalla, mutta eivät hyvässäkään rasvassa.(wille- @ Maalis. 26 2009,21:22) kirjoitti
Jos et muuta jaksa tehdä niin käytä ainakin se linkuston ylin akselipultti ulkona ja rasvauksessa. Tuo jos pääsee ruostumaan niin sitä ei enää saa ulos swingissä olevan reiän läpi.
Ihan kohtuurasvassa oli omassa 20tkm kohdalla, mutta tungin linkkujen laakerit rasvaa tupaten täyteen.
Takapyörän laakeriin pitää laittaa rasvaa oikea määrä, ei liikaa, ettei laakeri ja rasva ylikuumene ja pullauta tiivisteitä pihalle.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Laakeriliikkeestä antoivat "metallirunkoiset" tiivisteet, tuntuvat ainakin istuvan jämäkämmin vrt. orkkis mikä olikin sisäpuolelta pois paikoiltaan..
K750 -61