"Huippunopeuksissa ei juuri eroja saatu syntymään, mutta Yamaha oli Hondaa nopeampi myötätuulessa lukemin 113–111 km/h"(T-Doggy @ Maalis. 25 2009,17:18) kirjoitti
Eli tosta 130km/h mittarivirheet pois, niin aika lähellä noita scuuban laittaman testin lukuja vissiin.
Paljos tommone näsäri muuten kulkee, vaikka siihen mittariin.
Kawasaki Er-6f
Exällä oli aikoinaan 2-tahti nsr ja se otti mittariin sen 150km/h. Todellista luvattiin n.130km/h ja sen se myös otti auton mittarin mukaan, myötätuulessä ja alamäkeen vielä hiukan plussaa päälle *(M-ksa @ Maalis. 25 2009,17:26) kirjoitti
Piti koittaa ihan piruuttani sitä piikkicebaria kun se tuli markkinoille ja kyllä petyin kun vertaa nsr:ään.
Benelli RZ 125cc -> Yamaha TZR -> Kawasaki ZX-9R -> Yamaha XT 600 (Varastettu) -> Kawasaki Er-6n
Viime kesänä kokeilin Yamahaa, kun serkkutyttö osti sellaisen. Ihan hyvä se on. Ostin pojalleni kuitenkin Derbi Senda SM 125:n. Saa nähdä millainen se on. Nuo nelaripiikit on hyviä aloituspyöriä...![]()
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Kyllä mulla meni 167km/h mittariin.. Siis "täystehosena" eli kurit veke.(LeXa @ Maalis. 25 2009,17:47) kirjoitti
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
Niinpä. Pohdiskelin tuossa, että onko täystehoisella 2-t piikillä ja 25kW kuristetulla er-6:lla kauhiasti eroa noissa huipuissa. Kokemusta löytyy jälkimmäisestä, joka otti mittariin n.170km/h. Tais olla myötätuuli + loiva alamäki(MsG @ Maalis. 25 2009,19:00) kirjoitti
![]()
Kawasaki Er-6f
en ota kantaa siihen kumpi olisi parempi...
mutta kuitenkin tyttäreni CBR 125 R olisi nyt myynnissä...
isomman alta pois.... jos kiinnostaa niin annan lisätietoja
<p>kaksi pyörää ja moottori???...... ??.....?? ..... sehän on MOPO RD 125 > GS 400 > XJ 900 > F6C</p>
Ei suinkaan nurinkuriset, vaan mallimerkintä perustuu koon sijasta tekniikkaan.(chainese @ Maalis. 25 2009,13:57) kirjoitti
Sama minkä kokoinen CBR on nelitahtinen sportti ja sama minkä kokoinen NSR (vaikkapa 500 cc RR-kilpuri) on kaksitahtinen sporttipyörä.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Mittarinopeutena myös Vara-Eero kelaa mittarin pohjaan, eli 120 km/h / 12000 RPM, mikä on myös punaraja. Tuo on huippunopeuden kannalta varmaan aika lähellä optimivälitystä, koska aikuisenkokoinen kuljettaja joutuu jo makaamaan pleksin takana eikä pidempiin välityksiin voima riittäisi.
Normaalissa ajoasennossa menee sen satasen mitä on lupa ajaa. Kone kiekuu satasen vauhdissa noin 10.000 RPM, mutta siitä ei näytä olevan suurempaa haittaa, koska V-2 käy kauniisti ja kulutuslukemat pyörivät 3 litran tienoolla. Rauhallisessa maantieajossa hieman alle, muulloin hieman yli kolmen.
Aika usein tulee pojan kanssa ajettua hänen johdollaan Rahtari-80, eli noin 85 todellista jolloin raskas liikenne ei saa meitä kiinni eikä me sitä.
Jos tuossa nopeudessa tavoitamme jonkun, tuo alasvaihto neloselle kieppikellon huipputehon kohdalle ja jos osaa ohittaa Mercedes-Benz 200D:lla, niin sitten osaa tuollakin.
Vaikka olisikin sporttipyörää ostamassa, niin A1 tehoisella piikillä ajaminen on juuri tuollaista riippumatta siitä minkä mallin valitsee. Paitsi että kaikilla ei ole käsittääkseni mahdollista pitää edes mittarisatasta matkavauhtina?
Jos pystyy hyväksymään rajallisen suorituskyvyn, ei ole mitään syytä miksi ei kevarillakin voisi ajaa vaivatta pitkiäkin päivämatkoja. Porukassa ajettaessa tosin kevarikuski joutuu mahdollisen huoltoauton kuskin tavoin aika herkästi joukon vetäjäksi, koska yli satahevosvoimasen pyörän sarvissa on vähän hankala arvioida toisen puolesta takanatulevan nuhapumpun mahdollisuuksia seurata mukana.
Kun teholtaan rajoitettu menee edellä ja valitsee omat ohituspaikkansa ei ohituksen jälkeen tarvitse jäädä odottelemaan. Kyllä ne isot pyörät sieltä tulevat taas aika pian peesiin.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Tuossa on kyllä asiaa.Eihän siinä mitään ongelmaa ole, kun vaan muistaa, että ollaan liikkeellä 11kW:n pyörällä..
Ex:
Ducati Hypermotard 1100 -08
Kawasaki ZZR 1400 ABS -09
Honda CBR 1100 XX -04
Aivan samoilla linjoilla. Kannataa ostaa piikkienska aluksi. Jos noista kahdesta ny pitää valita niin Yamaha.(jaket @ Maalis. 24 2009,21:19) kirjoitti
Tässä mallia allekirjotuksiin.
Melkeinpä suosittelsin harkitsemaan jotain 2t-vehjettä, niin ei tartte repiä ja polkea hampaat irvessä, että pysyy muun liikenteen mukana. Hieno fiilis, kun ylämäessä alkaa rokkisarjan Skania tulemaan kilpeen kiinni, vaikka leuka on tankissa ja tuppi stopparissa. Nelaripiikit ovat vaarallisen laiskoja pelejä.
990 SM-T -11
FZ1-N -07
ZX-9R F2P -04
CBR 600 F4 -00
NSR 125R -94
Niin ovat, mutta A1 kortti ei salli ajamista tehokkaammalla.(Seeber @ Maalis. 26 2009,23:23) kirjoitti
Jos tehorajat unohdetaan, niin sitten en suosittele kaksitahtipiikkiä vaan nelitahtiBusaa. Sillä kuulemma pääsee rekoilta karkuun *
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Pakko kommentoida itsekin tätä keskustelua, täällä kun jotkut suosittelee 2T-kevaria niin onko kukaan ottanut huomioon, että kaikille semmonen ei ehkä ole optimivaihtoehto nelaria enemmän huoltoa vaativana? Siks toisekseen taitavat olla jo aika paljon ajettuja nuo vanhat kakstahdit eli vaatisivat aika paljon perusremppaa verrattuna noihin uudehkoihin nelareihin. Ei sillä, kyllähän 2T on aina kiihkeämpi, itselläkin otti 170 mittariin ja henkilöautot kepitti kiihtyvyydessä aina 120 tienoille.
Mut itse aiheeseen, ottaisin kyllä ehdottomasti tuon Yammun koska Cebari on niin heppoisen näköinen mopo.![]()
Feel the noise! At 99db you won't miss a piston beat! Nothing sounds like a big twin, especially when the crank pins are set at 180 degrees.
Eikös Aprlilialta ja Derbiltä ainakin saa vieläkin 2t-piikkejä uutenakin? Ainut mitä noihin joutuu tekemään nelaria enemmän on männän vaihto n. 10-15tkm välein.(Cona @ Maalis. 27 2009,11:05) kirjoitti
Superbike #7
Onhan se helpompi, mutta ei kait kaikki nuoret halua/osaa/halua opetella esimerkiksi männän tai alakerran laakerien vaihtoa? Ja ei kait nelarit vaadi muuta kuin suodattimien ja öljyjen vaihtoa ennen kuin on joku 50tkm mittarissa?(Patu80 @ Maalis. 27 2009,13:56) kirjoitti
Ja mitä noihin uusiin kakstahtipiikkeihin tulee niin eikös niitten saaminen "täyteen lyöntiin" edellytä nykyään kallista osienvaihtorumbaa? Kuristettu kakstahti on omasta mielestäni kyllä karmea ajettava, kun ei se oikein vedä millään kierroksilla.![]()
Feel the noise! At 99db you won't miss a piston beat! Nothing sounds like a big twin, especially when the crank pins are set at 180 degrees.
Tuo männänvaihto lienee ainut "ylimääräinen" huolto 2-tahtiseen, alakerran laakereita ei ainakaan noilla kilsoilla tartte vaihdella. Tosin nelitahtisessa joutuu säätämään venttiilinvälyksiä.(Cona @ Maalis. 27 2009,14:54) kirjoitti
Taitaapi olla edelleen kuristettu pelkästään pakoputken/imupuolen prikalla. Eli kuristusten poisto maksaa parin tunnin työn itse tehtynä. Oma kokemus tosin muutaman vuoden takaa, korjatkaa jos puhun höpöjä.
Superbike #7
Minkäslainen vekotin tuo Aprilian rs 125 street on, onko kokemuksia? Monet on ehotellut, että kannattais ostaa enska, mutta kuulostaa velipojasta, että ei sellasta ku nyt on mopona yammun dt50.Ilmeisesti haluais vaihtelua.
Ex:
Ducati Hypermotard 1100 -08
Kawasaki ZZR 1400 ABS -09
Honda CBR 1100 XX -04
Aattelin kerranki tänne jotain kirjottaa ku tuli tämä vastaan. *Itellä on -06 vuosimallin rs 125. Hiukan on piristetty tuota omaa pyörää, joten irtoaa vähän enemmän kuin tuo 11kw ja pysyy hyvin liikenteen mukana jopa motarilla, täystehosena tuosta luvataan 22kw. Jos on ajatellut pitää pyörän a1 tehoissa niin räsä ei ole välttämättä paras vaihtoehto. 22tkm oon ajanut niin männän ja kytkimen painelaakerin oon kertaalleen joutunu vaihtaa. *Tuolla lisää tietoa kyseisestä pyörästä: http://www.motot.net/wiki/Aprilia_RS(bug85 @ Maalis. 27 2009,15:02) kirjoitti
Yamaha R1
-------------------
Ex. Yamaha r6r
Itsellä oli muinoin 98 vuotinen aprilia rs, ja siinä, kuten muissakin kuristus oli juurikin holkki putkessa. Lisäksi siitä puuttui pakoaukon säädin, RAVE. Ilman tuotakin toki pyörä toimii, mutta vääntöä ei pienillä kierroksilla ole joten kytkinkin joutuu melko koville. Näin siis isot pojat varoitteli. Itsehän ajoin siksi a1-tehoisella.(Nitrous @ Maalis. 27 2009,14:58) kirjoitti
Näsärissä pakoaukon säädin oli paikallaan kuristettunakin, joten siinä riitti pelkkä holkin/holkkien? poistaminen. Nyky piikeistä ei ole tietoa miten niissä on kuristus tapahtunut.
polkupyörä
No shit Sherlock!(Hannu59 @ Maalis. 27 2009,01:30) kirjoitti
![]()
990 SM-T -11
FZ1-N -07
ZX-9R F2P -04
CBR 600 F4 -00
NSR 125R -94
Pakko ottaa osaa keskusteluun kun on nyt yhtä kokemusta
rikkaampi, "pääsin" nimittäin tänään ajamaan pojan cebarin kotia, reilu 200 km missä motaria ja valtatietä. Ja vaikka tuo cebari on vähän polkupyörän olonen, ensimmäinen 150 km meni yhteen menoon tämmöseltä 100 kg kuskilta ihan heittämällä. Motarilla paikantimen mukaan kypärä tankissa sain reilu 110 aikaiseksi - mittarin mukaan 122 tais käydä tasasella mutta ajoasento oli kieltämättä näky *100 pitäminen mittarin vitosella ei tahtonu millään onnistua, 90 matkavauhtina on jo parempi mutta sitten sitä ollaankin muiden edessä koko ajan *
En tiijä, pitäskö oikeasti alottaa keskustelu noiden tehojen pienestä lisäämisestä lainsäätäjän voimin, noi on nyt niin köppäsiä teholtaan että ei mitään toivoakaan ohittaa raktoria kummempaa, teho ei vaan 90 jälkeen riitä mihinkään ja perässä on aina pitkä jono autoja kun pienikin ylämäki iskee eteen. Aikoinaan omassa piikissä oli 24 hp ja 2-päälläkin pysyi ongelmitta muun liikenteen mukana. Eli pikkasen enemmän tehoa saisi olla kuin tuo sallittu 11 kw, ehkä 15 kw olisi jo ok. Onkohan yksikään lainsäätäjä koskaan ollu tuommosella pelillä liikenteen seassa itse, suosittelen kokeilemaan...ei tarvi katella kauhuleffoja vähään aikaan, sen verta jännät fiilikset tulee kun vauhti hiipuu vaikka miten polkis...
Jotenkin tuntuu että noilla vehkeillä tapetaan monelta aloittavalta kuskilta innostus harrastukseen saman tien kun ei paljoa kylän raittia kauemmaksi voi lähteä ettei ihan liikenteen jarruna joudu olemaan. Ei tosin, asuntovaunun pääsin ohittamaan piiiiiiiitkän valmistelun jälkeen - piti tosin 35 km kytätä sopivaa ohituspaikkaa mutta onnistu se viimein *
Muuten cebari yllätti, vaikka se on pieni ja kapea oli sillä yllättävän tukeva ajaa, kylällä sillä kruisailee jo mielellään ja 80-nopeuksisilla mutkapätkillä mutta valtatielle ei tee mieli lähteä...
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
Eiköhän se tässä tullut kiteytettynä ;)(MikaL @ Kesä. 29 2009,01:35) kirjoitti
Sehän on juuri päättäjien tavote, että mahdoliisimman moni ei jatkaisi harrastusta, asettamalla tollasia vittumaisia rajoituksia.(kiivi3 @ Kesä. 29 2009,08:45) kirjoitti
![]()
Honda NSR 125 02' --> CBR 600F
Olen fiktiivinen henkilö. Kirjoitetuillani viestien sisällöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Ostakaa suosiolla niitä 2t piikkejä. Pikkase joutuu huoltamaa mutta kyllä matka vauhdin sain näsärillä aina pidettyä 120-130km/h ja pysy hyvin liikenteen mukana.
--GsxR:iä--
Sen verran monta tuhatta kilometriä on jo tullut ajetuksi tuon nyt jo meilläkin toisen kuskin käsiin siirtyneen piikkisen Varaderon perässä, että en malta olla esittämättä eriävää mielipidettäni sellaisen ajamisen vaikeudesta.
Monta piikkiä en ole ajanut, mutta kyllä tuo meillä oleva ainakin menee käytännössä kaikissa tarpeellisissa tilanteissa sen mitä raskaan liikenteen rajoittaja sallii. Jos sillä marssivauhdilla saa jonkun kiinni, riittää yhden alasvaihdon jälkeen nelonen noin sataseen, joten ohikin pääsee jos osaa. Se on tietysti huono homma, että osaamattomimmalle kuskille tuupataan vaikein ajettava.
Pääteiden marssivauhtina mittarisatanen riittää rauhalliseen etenemiseen oikein hyvin, koska se pitää raskaan liikenteen lisäksi myös osaamattomat henkilöautoilijat samassa nopeudessa ja vain yli mittarisatasen ajavat menevät ohitse.
Jatkuvasti yli sata mittarissa pitävät yleensä myös osaavat ohittaa, joten missä on ongelma?
Siitä olen toki samaa mieltä, että vaikkapa 15 kW olisi paljon parempi raja kuin 11 kW, mutta kun nykyisen vähän viallisen lain mukaan A1 kortilla ei nykyisin tuon tehokkaampaa ole lupa ajaa.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Ottamatta kantaa vara-eeron tai minkään muunkaan 11 kw piikin "riittäviin tehoihin" sen enempää, pointti oli kuten edellinenkin kirjoittaja sen esitti - laki on hiukka viallinen tuosta 11 kw rajasta ja tekisi mieli järjestää joku piikki-miitti siten, että lainsäätäjät pisteittäisiin ajamaan vaikka turusta tampereelle, välillä vanhaa härkätietä ja sitten välillä motaria - siinä kun tulisi ne harrastuksen molemmat äärilaidat hyvin esille eli kruisailua suomen kauniissa luonnossa mutkatietä miss ä80 on riittävä ja sitten sen muun liikenteen seassa liikkumista alitehoisella kalustolla, jos se vähän herättäisi
![]()
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
Itse hommasin yzf-r125:n tossa kuukausi sitten, hetkeäkään en ole katunut.
Kunhan vaan jo täyttäis 18, isompaa pyörää jo vailla![]()
Kannattaa ostaa RS125, sellainen itselläni oli, täystehoiseksi viritetty, joten tehoa oli se n. 30hp. Mittariin kelasi vauhtia 190km/h, oikeaa taisi olla siinä 160km/h paremmalla puolella. Kiva peli oli kaksi kesää ajella, kyllä sillä jo kehtasi ajella. Eikä vakiopiikkiä olisi jaksanut, kun mopokin jo meni sen 80km/h.
Suzuki GSX-R 1000 K7