pitäis viedä molemmat renkaat vaihdettavaks nii onnistuuko etupään nosto ilman huoltopukkia? vai pitääkö käy ostaa huoltopukki, mistä halpa? takapäälle jo on![]()
Kawasaki Ninja ZX-10R
Biltemassa etupään huoltopukki muistaakseni alle 20€.
'06 Z750 -> '03 SV1000S -> '03 LC4 Supermoto
Helposti etupään pukilla, rahamiehet nostaa nosturilla, ja köyhä macgyver liinalla (\o_)
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Omassa tallissa oli semmone nosturi katossa niin ei muuta ku mopo alle, tankit, katteet ja ilmanputsari pois ja rungon "ram-air aukoista" köysi läpi ja ilmaan. Varmaan hoituu myös laittamalla tunkki öljypohjan alle ja nostaa sieltä? Vähän puupalikoita alle ja joutuu ehkä pakoputkeakin irroittamaan.
Honda CBR1100XX
Tokkopa kannattaa koko mopoa purkaa... jos(Hytz @ Maalis. 24 2009,07:30) kirjoitti
(Tumppu @ Maalis. 24 2009,07:26) kirjoitti
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Talvisäilössä minulla pyörä molemmat renkaat ilmassa, eli keskituen varaan ja stongasta kattoon liinalla, sen verran nostetta että eturengaskin nousee irti maasta.
Tunkilla on nosteltu tähän asti. hyvin on noussut. Eli pakoputkien alle vaan tunkki ja ylös, on yllättävän tukevakin.
No on tämäkin hommaa...juu
- Suzuki gsx1300r K10
- ex: KTM 690 enduro R 2010
- ex: Suzuki gsx1300r K4
- ex: Kawasaki zx-6r 2005
Pullopunkilla etuputken alta ylös - jännittävää sekä haastavaa. Työturvallisuuden vuoksi ja vaurioiden minimoimiseksi pätkä hirttä + aski Volvon etujarrupaloja pöngäksi.
49eugenia
Ei kyllä jaksais paljon purkaa myös tämän hinnallakaan, ainakaan omaa jamahaa ei pysty nostamaan iskariden alta.
Halpa emäputkesta nostavaksi ja samalla toimii myös takapukkina. Tosin etupäästä ei kannata nostaa jos ei takapää ole jo pukitettu.
Ja tämän avullahan saa iskarit tiputettua pois jos sellainen tarve joskus tulee.
Linkki
Katteet pois, lauta etukäyrien alle ja tunkilla ylös. Toimii ainakin Busassa.
Hoh hoijaa sun muuta.....
SLK 320
BUSA + ER 5
RF 600
FJ 900
XV 535
CAGIVA C12
HONDA DAX
HONDA MONKEY
POLKUPYÖRÄ
Siis siitä uskaltaa nostaa???(Dick @ Maalis. 24 2009,11:07) kirjoitti
R6:ssa onkin kolo siellä katteiden alla ja käyriin hitsattu lätkä.
Täytyy kokeilla..?![]()
Tätä mä jo odottelinki..![]()
Jos tarkoitit etukäyrillä pakosarjaa/pakoputkia? niin ei tarvi katteita mihkään ottaa. Mulla ainakin näkyy nuo putket sieltä reijästä mikä siellä katteissa alla on. Siihen sit lauta ja tunkilla ylös. Tosin putki on yoshin koko ränni jos sillä mitään väliä on. Eipä ole ainakaan tähän mennessä tullu lommoa/jälkiä putkiin, ja on jo monesti nosteltu ylös siitä.(Dick @ Maalis. 24 2009,11:07) kirjoitti
No on tämäkin hommaa...juu
- Suzuki gsx1300r K10
- ex: KTM 690 enduro R 2010
- ex: Suzuki gsx1300r K4
- ex: Kawasaki zx-6r 2005
"Kantavuus 450kg" *(Reino6 @ Maalis. 24 2009,11:06) kirjoitti
Tollahan nostaa pikku fibatsunkin keulan ylös öljynvaihtoa varten...
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
tossahan ei mitään riskiä ole, maailma on kauniinpi paikka jos kaatuu..(elokuu @ Maalis. 24 2009,10:43) kirjoitti
![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Yleensäkin surullista, että joutuu foorumilta kysymään, että miten saa etupään ilmaan.
Jos takapää on jo pukilla, niin etupään saa ylös vaikka kaksin nostamalla ja pinoaa kummankin putkenpään alle 2x4sia niin, että renkaan saa pois.
Säälin saa lahjaksi, kateus pitää ansaita!
ai tekikö tämä kysymys sut surulliseks(Proffa @ Maalis. 24 2009,14:07) kirjoitti
voi voi. eikös nää foorumit sitä varten oo että voi kysyä typerämpiäki juttuja. ja tästäki on nyt se hyöty tullu että tietää mistä saa halvan etupukin
Kawasaki Ninja ZX-10R
jotkut kato tietää kaikesta kaiken ja pitää muita uunoina ;)
itel tallissa iso koukku katossa ja siihen oon liinoilla mopon nostanu rungon etuosasta ilmaan, hyvin on pysyny ja jos pelottaa että tipahtaa niin kakkosnelosta pumppujen alle.
...keinot on monet sano mummo ku kissaa mikrossa kuivassa...
Määrittele "halpa". Minä ostin aikanaan K-Raudasta 89:llä eurolla kuvassa näkyvän mp-nosturin, jolla helposti nousee puolikas sitikka tai kokonainen Blackbird. Ihan hyödyllinen kapistus hintaansa nähden.
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
mulla on kyllä tommonen mutten kyllä ymmärrä miten tolla voi luontevasti nostaa kymppiärrää(MarcusB @ Maalis. 24 2009,18:16) kirjoitti
![]()
Kawasaki Ninja ZX-10R
Joo, taitaa Kawassakin olla aika paljon muovia joka on syytä ottaa pois ennen operaatiota, eli ei taida kannattaa ihan pikkuhommia varten. Minä vedän aina tuommoisella kuormasidontaräikällä pyörän kiinni nosturiin ennen kun alan hommiin, js vaan tarvii saada etupyörä nopeasti ilmaan niin minulla on siihen myös tavallinen varikkonosturi (ja pyörän oma keskiseisontatuki).(tpower82 @ Maalis. 24 2009,21:41) kirjoitti
Täällä on jotain kuvia siitä miten mm. ZX-9R on nostettu samanlaisella nosturilla ilmaan, postaus numero 15 ja 16 noin keskellä sivustoa.
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Moi!
Paras ja huolettomin tapa nostaa mopo ilmaan on hankkia ketjutalja.
Edellytystekijät:
- tallin korkeus mielellään yli 230cm (etten hakkaa päätäni...)
- katosta löytyy tukeva parru tms. johon kiinnitetään esim. U-palkki (vaikka IKH:sta), maksoi pituudesta ja kiinnityksistä riippuen alkaen 30€, muutama kiinnityskohtavaaditaan. Näin talja liikkuu kiskoilla, hienoa!
- Hankittuna on (IKH:sta) sellanen laakeroitu "rissa" johon taas saadan ketjutalja kiinni. Rissa makso muutaman €uron.
- Sit me on hankittu ketjutalja, muutama satakilonen (kantavuudeltaan) maksaa jotain 40-50€uroo. Ruuvataan se tohon em. rissaan kiinni.
- Sit me on hommattu vaikka piltemasta metrinen liina.
Sitten alkaa toiminta...
Kympistä joudun vähän avaamaan ohjausiskaria, kutosessa ei oo sitäkään murhetta.
Liina jostain sieltä etukolmioien joukosta kiinni (selvinpäin katon tarkemmin...) ja millin tarkka nosto ylös., vetämällä kevyestui ketjusta (toisesta vetäen alas, hih!)
Pysyy joka asennossa ja aina voi millin korjata. Oikeesti kuin junan vessa, helppoa.
etupää, takapää, koko mopo, naapurin mönkkäri, Golfin kone, muksun polkuauto, U neim it!
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Taakse on itsetehty pukki, sillä takapää ilmaan ja tunkilla pakokäyristä, lankku väliin. Ei tosin maailman tukevin mutta pysyy.
Näin siis low-plastic mopossa.
KTM 690SM
Sivistäkää amatööriä:
Pystyykö moisen painavamman pyörän (FJR 1300) etupään nostamaan moisella halvalla Biltema/Motonet nostimella ilman muita apuvälineitä. Siis pysyykö pyörä pystyssä, jos se laitetaan keskituelle ja kammetaan etupää ilmaan moisella nostimella?
Onko kellään mitään linkkiä/kuvaa, miten moinen nostin toimii? Siis lähinnä askarruttaa, mihin nostimen tapit survotaan.
Varmaan itsestään selvyyksiä useimmille teistä, mutta sivistäkää meitä noviiseja.
![]()
(elokuu @ Maalis. 24 2009,10:43) kirjoitti
![]()
- kuppa syö **tun ja katepillari vastamäen -
Pakko jakaa. Aikanaan piti (laiskuuttani ja saituuttani) vaihdattaa *TransAlp'piin etunen ja takanen samalla kertaa. Keskiseisontaa kun ei ollut, niin takapukin olin jo hankkinut. No probleemo. Etupää saatiin ilmaan tunkilla moottorin alta. ("...perkele - aika kiikkerä tää härveli on tunkilla ja pukilla..."). ETupää rakenneltiin turvallisesti "ilmaan" kahdella auton pukilla ja moottorin alta vedetyllä 2x4:lla.
No vaihdatin renkaat ja ei tarvinnut ajaa kuin yksi reissu 5 kilometrin päässä olevaan rengasliikkeeseen kahden sijasta. Renkaita sitten illalla kiinni ("...perkele *kun heiluu arvelluttavasti..."). Kun vedin viimeistä lukkomutteria etupyörään kiinni, niin tahdissa momenttiavaimen naksahduksen kanssa huomasin, että nyt alkaa tapahtua!!! *
Mopo alkoi sortua, ukko ylös kontiltaan, tuhannesosasekuntin kerkesin miettiä vieressä olevaa Bemaria, jonka päälle tuo *oli kaatumassa. Käsiä joka paikka täynnä. Kaatuvien pukkien ääni. "Miksi mä olen niin vitun hidas". Polvillaan, kontillaan otin pukkien päältä kaatuvan Transun vastaan! ("VITTU - LOTJAN PÄÄLLE ET KAADU"). Sain jotenkin pyörästä kiinni ja onnistuin tuon saamaan kiinni ja pitämään pystyssä. Silkalla apinan ja sieltä peräsuolesta kumpuavalla raivolla.
Opetti... Hankin kunnon pukit....
<p>2002-2014</p>
tukeva tunkki ja pukki ö-pohjan alle,siinähän se pysyy
olettaen et on keski tuki
Yamaha FJ 1200-88
Yamaha TZR 125-88
Honda CB 125-77
Honda Monkey -76-88(useita)
`juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
-jaakko parantainen
www.pappatuuninki.fi
Keskiseisontatuella olevat kamppeet olen aina napannut köydellä tai liinalla stongan keskeltä ylös, ja sitten vaikka perinteinen kaljakori etuhaarukan alle tarvittaessa. Uusmuotinen mäyräkoira ei tähän käy, muovinen koppa häätyy olla. Jos kiinnityskohta katossa on joku parru, niin siinähän se pysyy ilman kaljakoppaakin. Toki tuo nostin olisi hifimpi, mutta kun säilytys/remonttitila on harvoin kahtena vuonna peräkkäin ollut sama, ei moista ole viitsinyt alkaa värkkäämään.
Old Suzuki never dies, it just looks that way.
+1(Ukkonen @ Huhti. 30 2009,17:08) kirjoitti
Moottorinostin on kans kätevä, jos sellainen on eikä katossa ole tukevaa kiinnityspistettä.
Huono tie, parempi mieli