Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Rutkosessa ilmeni vika josta en tiiä onko ominaisuus vai huoltoa vaativa oireEli maantiellä ajaessa 4000rpm-5000 rpm meno rykivää, semmosta kaasarikonemaista. Katoaa samantien kun ajaa joko alle 4000 tai yli sen 5000. Kiihdyttäessä näkee myös silmissä dynokäyrän notkahduksen tolla välillä, tuntuu jotenkin tahmaavan mutta kun kiekkakello ylittää 5000 rpm niin asvaltti vilistää normaalilla tahdilla.
Pyörästä myös hävisi mystisesti tyhjäkäynti kun olin ajanut 35 km isolla tiellä yhtä soittoa n. 80-120 km/h (eihän sitä kovempaa saa ajaakkaan), ei kestänyt ilman kuormitusta käynnissä. Sammutin pyörän ja yritin startilla käyntiin, ei lähtenyt ellen kajonnut kaasukahvaan. Sitten annoin olla about 10 sek, käytin avaimet pois ja takasin virtalukkoon ja lähti kun palmun alta. Vika ei uusiutunut kotimatkan aikana, tuo kierrosalueen tahmaus kylläkin.
Tyhjäkäynti säädetty viikko sitten kuumalle koneelle. Pyörässä oli myös PC III jonka irroitin koska ko. laite oli ilman softaa ja itsellä ei kiinnostusta käydä säätämään.
Ymmärtäsin ton starttaamisongelman jos olis venoista säädöt menny ja jäis kantamaan, mutta se ei korjaantuis avaimen poiskäytöllä. Ajonesto?
Hankalaa tässä on se ettei pärrästä ole mitään huoltohistorioita tiedossa.
Jos sais vinkkiä mahollisesta vian aiheuttajasta (ellei siis ominaisuus) olisin kiitollinen. Huomenissa varmaan purkailen perus: tulpat-ilmansuodatin-polttoainesuodatin ja pähkäilen lisää![]()
Jopo, Peugeot Speedfight II LC, Yamaha Thundercat -97, Yamaha R6 -05, Honda Shadow 600 -94 bobber, Yamaha Fzs1000 scrambler
Rautaan ei rakastuta (that's a LIE!)
GB-Racingiin tuli päädyttyä, vaikka tuntuuki tyhmältä maksaa parista nylonpalasesta 200e. Miettiminen loppu siihen kun tajusin laittaneeni kuljetuskalustoon kymppitonnin aikalailla hetken mielijohteesta, joten ei kai nää enää tässä konkurssissa vaikuta. Onpa ainaki sit hyvät ja helpot.
Rataa varten pyörää varustelen. Mietin myös kilvetöntä, mutta se vaatis jonkunnäkösen ympärivuotisen tallin, johon taas menis rahaa. Jonkun verran on vielä haluja katuajoonkin, joten kompromissina synty kilvellinen ratapyörä. Alustavan arvion mukaan kesällä n. 20 päivää radalla ja katukilsoja muutama tuhat.
Viimekesän sähläsin vanhan tehottoman farmariauton ja lainakärryn kanssa, joka ei ollu kummonen ajonautinto ja sähläystä aina kärryn hakemisessa ja palauttamisessa, kun ei kotiparkissa riitä säilytystila kaikelle. Auton vaihto oli joka tapauksessa ajankohtainen. Kerrostalon parkkihalliin saan mopon ja pakun, eli pakulla hoituu nyt myös arkiajot (Muija ei oikeen arvostanu tätä..)
Edellisellä täysin kaatumissuojaamattomalla pyörällä tuli tehtyä pienet kuperkeikat radalla, joten siitä viisastuneena tästä nykysestä törröttää nylonia ja hiilikuitua vähän joka puolelta.
Veikkaan vahvasti likaista TPS-anturia. Omassa ex-04:ssa r6:ssa oli aikoinaan vastaavia oireita - sammui lämpimällä koneella, kun tuli risteykseen. Putkessa saattoi pamahdella ja sitten ei kuumana meinannut heti saada uudestaan välttämättä käyntiin. Ratkaisu oli hyvin simppeli: TPS-anturi irti ja sen puhdistus. Käytin itse tuohon reilusti elektroniikan putsausspraytä ja annoin kuivua kunnolla. Tuon jälkeen ei oireita enää esiintynyt. Mulla oli myös PC kiinni ja se ei liittynyt ongelmaan millään tavalla.
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
Onko kenelläkään R6 kuskeista kokemusta Angel eyes ajovaloista?
Oisko kellään tietoa miten jumittuneen bensatankin korkin saisi auki. Lukkoöljyä sekä paineilmaa kokeiltu tuloksena vain vääntynyt avain. Syksyllä vielä aukes, nyt kevään ekat ajot jäi lyhyeen kun korkki ei aukea...
Pultit auki ja koko korkkihässäkkä käteen ja vaihtoon jos ei vaikkapa petroolissa tai dieselissä liottelemalla tokene...
5JJ-24602-00 on varaosanumero ja 239€ näkyis olevan hinta alkuperäisellä... Saattaisin siis suositella tarvikevaihtoehtoa jos korkin ei tarvitse olla lukittava. Tuossa saattas olla sopiva Lightechin kierrekorkki hintaan 50e + pk. Tarkistan tuon sopivuuden jos kiinnostaa.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
No eihän siitä lukosta olisi mitään hyötyä jos sen saisi auki kinnitysruuvit avaamalla..
Eli siellä sisällä on muistaakseni yksi ruuvi minkä saa auki vain korkin alta. Olet varmaan kokeillut painaa korkkia voimakkaasti alaspäin kun käännät avainta? Jos kieli on jumissa eikä itse lukko, niin toi voi auttaa..
Kannattaa myös yrittää uittaa jotain ohutta irroitusöljyä korkin välistä josko se tavoittaisi lukon kielen, lisäksi kannattaa lämmittää lukkoa kuumailmapuhaltimella josko jumi irtoaisi.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Jep tuon huomasin itsekin. About sentin sitä sai kammettua ylöspäin, mutta sitten joku ottaa kiinni... Korkkia on paineltu ja eri lukkoöljyjä käyetty, mutta mitään ei tapahdu... Turhauttaa kun juuri sain pyörän rassattua hyvään ajokuntoon teitä ja ratoja ajatellen. Ehkäpä kuumailmapuhallinta lainaamaan seuraavaksiTai sitten soitto lukkosepälle, josko ammattilainen saisi jumin auki...
nimetön.jpg
Noissa räjäytyskuvissa on näköjään vuosimallikohtaisia eroja, mutta tommonen ruuvi numero 14 siellä on mikä sitä pitelee..
Mutta jos etupää nousee ylös, niin silloin käsittääkseni lukon kieli ei siellä pidättele, vaan itse korkkiosa on jostain syystä jumissa?
Lämpöä ja liotusta se taitaa vaatia, eikä lukkoseppää..
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Hitto kun en yhtään muista että oliko tuota ruuvia omassa mopossa ollenkaan... Sen muistan että kun tuono korkkihässäkän saa kyllä lukittua paikalleen ilman yhtään ruuvia ja tuo korkkihässäkkä irrallaan avaimen irrottaminen tuosta korkista on hieman vaivalloistaPakko huomenna tarkistaa tuon ruuvin olemassaolo
Ja kuten Tumppi tuossa totesi niin kyllä se lukko liottelemalla aukenee, riittävän ohutta ainetta vaan sinne lukkoon. Puhdistavaa aseöljyä voinee kokeilla kunhan muistaa sitten neutraalimmalla öljyllä tuon huuhtoa pois. Nuo puhdistavat aseöljyt kun liuottavat messinkiä, pronssia, kuparia jne. ja saattavat liikaa lotrattuna väljistää lukkoja.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Viikon väsytystaistelun jälkeen lukko naksahti ehkä millin, sitten toisen ja lopulta se aukesi kokonaan. Avasin koko lukon ja huuhtelin osat öljyllä. Kokoaminen ei sitten ollutkaan niin mallikasta, koska kaksi osaa jäi "yli" enkä keksinyt mihin ne olisin laittanut. No toimii kuitenkin ja ajokausi voi toden teolla alkaa!
Cat bike Yamaha R6R 07
Paljonko porukka pääsee tankillisella? Kuinka paljon ootte ajanut bensavalon syttymisen jälkeen?
Sievästi rajoitusten mukaan ajellen syttyy valo jossain 270km kohdalla, vähemmän sievästi jo selvästi aikaisemminMuutaman kymmenen kilsaa tuolla kai pääsee valon syttymisen jälkeen, ei ole tullut kokeiltua
![]()
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Tais olla joku 23km valon syttymisen jälkeen ja ei ois varmast montaa sataa metriä enää menty.... Tankillisella varmasti "mahdollista" päästä n.300km![]()
Yamaha R6 -05
Kuinka pahasti muitten mopot savuttaa kylmänä näillä keleillä? Oma -07 tuntuu tupruttelevan valkoista savua huolestuttavan paljon pari minuuttia startista kunnes kone lämpee. Tää video osuu aika lähelle: http://www.youtube.com/watch?feature...RAuH5val4#t=89
Liekö ihan normaalia?
Bensa on kemiallisesti hiiltä ja vetyä. Kun se vety siinä palaa niin syntyy vesihöyryä ja kun pakoputkisto on kylmä niin se tiivistyy tollaseks valkoseks sumuks, lämpimänä se palamalla syntynyt vesihöyry pysyy kaasumaisena ja siis näkymättämänä kaasuna. Normaalia siis. Jos se hiiliosa siinä bensassa jää palamatta hiilidioksidiksi, niin sitten tulee tummaa hiilipitoista savua (mikä on ehkä huonompi juttu), eikä näkymätöntä ja väritöntä hiilidioksidia.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Näin rookiena herätän keskustelua alueella ja pyydän vastauksia. Mitä öljyä jengillä on koneessa, ootteko kuinka usein vaihdellut? Ja laitetaan toinen vielä, eli mitä laukkuja ootte käyttäny ton kutosen kanssa? Tarkoitus olis kesällä reissua laittaa ja suositukset tervetulleita. Less is more eli mahdollisimman hinta-laatusuhteeltan passelia haetaan.
Yamaha YZF-R6R
Öljynä laadukas 10W40, nyt pyörii Valvolinet. Öljynvaihtovälinä olen pitänyt 6000km tai kausihuollossa. Selkävaivojen vuoksi tosin ei ole tarvinut tehdä kuin tuo kausihuollon öljynvaihto...
Laukkuina käytän tankkilaukkua + reppua. Niissä kulkee sen mitä allekirjoittanut matkoillaan on tarvinut.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Sunnuntaina tuli haettua R6R Fasun kaveriks talliin
Mistäs jengi on hommannu teräspunosjarruletkut omaansa ja mimmoseen hintaan?
Entäs ne, joilla on ohjausiskari asennettuna niin minkä valmistajan, mistä ja minkämoiseen hintaan?
Lahjomaton myyttinen sankarihahmo
YZF-R6R -06
&
FZ6-S -05
http://www.carpimoto.com/EN/Bike_Yam...ake-Line-Kits/
Tuolta tuli letkut, hintaa reilut 80e. Sisältää letkut eteen ja taakse + kaikki tarvikkeet. Postikuluja tais olla n. 15euroa, mutta samalla tuli paljon muutakin..
Ohjausiskari onki vähän hankalampi, laatumerkit maksaa uutena sen 500e. Jotain "puolilaadukkaita" hieman edullisemmin esim. Stormilta LSL 359e. Kumpikaan näistä ei oikeen omaa lompakkoa houkuttanut, joten parhaaks vaihtoehdoks tuli käytetyn laatuvehkeen etsiminen. Hyvinki nopeesti sattu tulemaan vastaan jonkun kisakuskin käytössä ollut vasta huollettu Öhlins sopivilla kiinnikkeillä, josta maksoin mielelläni 240e. Vähän tuurista kiinni noitten kanssa tietysti sattuuko löytyyn sillon ku tarttis.