Kevät alkaa lähestymään ja aloin tuota rutkosen laatikko remonttia suunnitella. Suurin osa osista on jo hallussa mutta vaihteensiirto haarukka pitäisi vielä hommata. Huomasin tossa Tumpin linkaamaa kuvaa tutkiessa että varaosakuvassa osanumero on muuten sama mutta varaosa koodin alku on eri, mistähän moinen johtuu?
Osat mitkä multa löytyy on siis
4TV-17261-00
4HJ-17221-00
Ja varaosa kuvassa ne on http://www.mrcycles.com/oemparts/a/y...2/transmission
5EB-17261-00-00
5EB-17221-00-00
Lisää kysymyksiä eli kannattaako (hinta, aika, tulli yms?) tilata tuo vaihteensiirtohaarukka ulkomailta vai haenko marmoritiskiltä? Tarkoitus olisi ostaa siis tuo kakkos vaihteen siirtohaarukka, koska se kuulemma vääntyy kun kakkonen alkaa pomppia yli. Ja nuo vaihdeakseleissa olevat lukkorenkaat. Muistaako joku suoraan mikä noista haarukoista on tuo kakkosen siirtäjä haarukka? http://www.mrcycles.com/oemparts/a/y...shift-cam-fork
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
Noi etukirjaimet viittaa vahvasti Thundercattiin. Toivottavasti ei ole väärät rattaat, tosin yamahan osissa voi olla eri osanumero vaikka olisikin ihan sama osa. Varmuutta ei oikeastaan saa kuin vertaamalla.
Ei oikeastaan kannata tilata, yksittäisen osan kohdalla säästö on minimaalinen. Ellei nyt satu löytymään ebaystä tms. halvalla. Tosin ei toi haarukka varmaan ihmeitä maksa suoraan dealerilta hankittuna. Siirtäjähaarukan kunnosta ei tiedä oikeastaan kun tutkimalla purettua osaa. Itse en ole nähnyt selkeästi vääntynyttä haarukkaa, tosin kuluneita kylläkin. Jos haarukan rungossa on selkeitä rattaan jättämiä osumajälkiä tai haarukan paksuus on alle minimin niin sitten olen vaihtanut. Yleensä vaihteen irtoaminen johtuu kuluneista kytkentähampaista. Sen seurauksena toki voi haarukkakin kulua jos vaivan kanssa ajellaan pitkään. Myös vaihderummun kunto on laatikkovioissa syytä tutkia tarkkaan, ylättävän pieni kuluminen voi aiheuttaa ongelmia.
Tuosta kuvasta on pikkasen vaikea päätellä, mutta sanoisin että osa nro 5 on kakkosta siirtävä haarukka. Täysin varmasti sen tietää kun ottaa lohkot erilleen ja katsoo miten vaihteet menee päälle. Tämä on siis vain yleistä löpinää, itsellä ei ole kokemusta tuon vanhemman R6:n laatikosta.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Jeps. Pitää tosiaan toivoa, että noi osat on sopivat meikäläisen rutkoseen. Tänään yritin yamaha centeriin soitella useamman kerran, mutta varattua tuuttaa. Selvittelen tuota haarukan ja lukkorenkaiden saatavuutta ja hintaa, jospa samalla saisi varmuuden noihin varaosanumeroihin.
E:voihan perse! tuomio tuli yammu centeristä että ilmeisesti thundercatin osia ovat. R6 osanumerot alkaa kuulemma 5EB. No lisää lovea kukkaaroonhan tuo tietää. Pitää ilmeisesti alkaa selvittelemään noita muitakin osia ovatko sopivia tohon r6:een.
E2 yamaha centerissä käyty tänään ja todettu rattaiden hankintahinnaksi 261€ ja toimitusaika 1.5-5 viikkoa, koska pitää tilata Japanista asti.
Eilen nettiä selatessa osu silmään vinkki, että kannattaisi käyttää r6 03-05 vm osia tossa laatikossa http://www.r6-forum.com/forums/57-ga...-gear-fix.html, koska jotain parannuksia on ilmeisesti tehty noihin osiin. Onko orggilaisilla kokemuksia/tietoa mitä eroa noilla osilla on?
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
Jos tarvii noita osia enemmänkin hankkia niin harkitsisin ulkomailta tilaamista, varsinkin jos menee tehdastoimitukseen. Jenkeissä firmoilla on noita osia varastossa monesti paremmin. Suomalaiset purkaamot pääsevät yllättämään monesti tarjonnallaan ja jopa hinnoillaan. Ebaystäkin löytyy edullisesti kaikkea kivaa joskus.
Tuota keskustelua lukemalla ymmärsin että vanhemmassa mallissa on rattaissa kolme kytkentähammasta ja uudemmissa neljä. Silloin tosin tarvitsee vaihtaa kahden rattaan sijasta kolme, koska myös kytkentärattaan toinen vastinratas menee vaihtoon. Mitään tietoa tuon jutun toimivuudesta ei ole, mutta esimerkiksi kolmeen ekaan R1:n versioon käy samat laatikon osat. Eli todennäköisesti pääsisit helpoimmalla kun ostaisit kokonaisen laatikon purkupyörästä.
Omana mielipiteenä sanoisin että ota ekaksi se kone auki ja tutki käykö ne sun rattaat sinne. Sit tutkit mitä osia sinne tarvii vaihtaa ja vasta sen jälkeen rupeat haaveilemaan niitä osia jos ylipäätään se on kannattavaa. Monesti liike lakkaa siihen jos löytyy vaikka säröjä sylinteriputkista tai jotain muuta hassua.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Joo noin itsekin tulkitsin että noita tappeja mitkä kytkeytyy toisen rattaan koloihin on enempi noissa uudemmissa osissa, varaosanumerokin muuttuu muistaakseni sl5 alkuiseksi. Partzillalta ja http://www.motosport.com/cart = (sisältää verot, tullit ja toimituksen) katselin jo osia. Partzillalta toimitusaika olisi arvion mukaan 4-8 päivää ja motosport.comin toimitusaikoja en löytänyt. Hinta partzillassa tais osille (molemmat rattaat+3kpl lukkorenkaita olla 151€+postikulut) tulliinhan noi voi jäädä, mutta siltä n.60€ halvempi kuin täällä marmoritiskillä ja osat saisin melko varmasti nopeammin. Rojektin toteutuksen ajattelin hoitaa vain ottamalla laatikon auki ja vaihtamalla ainakin noi rattaat+muut vaihdon tarpeessa olevat osat ja sitten pannu takaisin kasaan.
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
MPS on euroopassa joten tulli jää pois, toimitusaika pyörii parin viikon sisällä mikäli tavara on hyllyssä.
https://www.motorcyclespareparts.eu/...on-348704.aspx
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
Käytännössä tulliin jää kaikki lähetykset koska tullaus on nykyään huolitsijan vastuulla. Eli huolitsija rikkoo lakia jos ei ilmoita lähetystä tullille. Kiinalaisia ei kiinnosta ja yksityishenkilöiden lähettämiä paketteja se ei koske, mutta muuten menee tullaukseen kaikki. Nykyisellä dollarin kurssilla, postikuluilla ja tullauskäytännöllä alkaa tuo rapakontakainen hankinta olemaan kannattamatonta, eli EU on päässyt siihen mihin on pyrkinytkin.
En tiedä oletko tutkinut onko konetta edes mahdollista purkaa pelkästään alakautta? Kaikista koneista ei saa lohkoja erilleen purkamatta myös yläkertaa auki. Esimerkiksi CBR600 pitää jakopää purkaa että saa alalohkoon kiinnittyvän ketjulaaharin irti.. Eli kun nokat joutuu irroittamaan niin sama se on sitten käyttää kansi auki ja katsoa mitä sinne kuuluu. Toki esim. vanhassa R1:ssä alakertaan pääsee purkamatta yläkertaa, mutta vauhtipyörän ja staattorin joutuu irroittamaan.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
R6:ssa pitäis onnistua tuo pelkän alakerran avaaminen eli lohkot halkeaa niin ettei yläkertaan tarvitse kajota, huhjen mukaan kahdelta ukolta n.10-12 tunnin homma yuo kakkosen korjaus. Voin toki olla väärässäkin, mutta tämän hetkisten tietojeni mukaan asia on näin. Dollarin kurssi on tosiaan huono vs euro tällä hetkellä.Partzillan osat tulin n.210€ maksamaan jos jää tulliin. Motskaria en viitsi alkaa purkamaan ennen uusien osien saapumista, koska tallilla ei oikein ole tilaa mihin levittää pata.
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
Yritin asennella led-vilkkuja 2007 R6, mutta empä niitä ilman taistelua saanut toimimaan.
Asentelin vilkut pyörään ja vaihdoin vilkkureleen tilalle motonetin releen. Ennen releen vaihtoa vilkut toimivat, mutta vilkutusnopeus oli liian suuri. Releen vaihdon jälkeen vilkut ei vilkuta ollenkaan eikä myöskään mittaristossa tapahdu mitään. Koitin vaihtaa myös alkuperäisen releen takaisin mutta ei vaikutusta.
Olisiko kellään mitään ajatusta mikä mättää?
Vilkut ebaysta, rele: http://www.motonet.fi/fi/tuote/38307...KawasakiYamaha
Yamaha YZF-R6R
onkos kellään kokemuksia tai varmaa tietoa? eli R6r 2008 pitäis saada pidemmät kaasu ja kytkin vaijerit clipareiden vaihdon yhteydessä jäi pikkasen vajaaks parhaaseen ajoasentoonsen 10cm pidemmät sais olla et sais täydelliseks
vastaan omaan kysymykseeni eli jos joku tarvii niin http://www.bikermart.co.uk/abm_top_yoke.asp saa useaan pyörään pidennykset
Potilas
oireet, kakkosen hyppiminen vedätettäessä n.+8000rpm
Lääkkeet vaivaan
url]
potilas pöydällä
Tänään talviloman viimeisenä päivänä sain aikaiseksi aloittaa yammu r6 laatikko remontin joka on koko talven odottanut tallilla aloitusta. Sain aika hyvin purettua konetta ja erittäin hyvin meni koneen pois ottaminen yksin. Huomenna jatkamaan tallille purkamista ja josko huomenna sais jo pikkasen kasaan päin tuota.
Tällaiseen kuntoon moottori jäi tallille odottamaan jatkoa.
Jos joku guru lukee tämän niin onko tuossa niputuksessa mitään ihmeellistä vai kasaanko vaan käänteisessä järjestyksessä? Tasapainoakseleita??? yms, jippoja mitkä on must! kasauksessa, mielelläni ottaisin kaikki vinkit vastaan.
Ja kone kasataan sitten hieman siistimmissä oloissa. Sain tänään enemmän aikaiseksi kun odottelin ja remppa pöytä jäi kellariin. Huomenna sitten siistillä pöydällä kasausta.
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
Jos pelkästään vaihteistossa käyt, niin eipä siinä muuta kuin räikästä napsu toisen suuntaan ja samassa järjstyksessä takaisin. Kone tosin kannattaan kääntää kokonaan katolleen, mutta se varmaankin tulee selväksi siinä kun rupeat lohkoja irroittelemaan toisistaan. Lohkon pultit kannattaa laittaa "maskiin" (Eli vaikka pahvilaatikon kyljestä pultit läpi samoista paikoista missä ne on koneessa) niin on mukavampi kasata. Silikonia ei kannata läträtä liikaa lohkojen kasauksessa, ohut kerros tiivistepinnalle ja laakeripintoja varoen. Lohkon pulttien kiristely ohjeen mukaan ja ajatuksen kanssa.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Ok. Kiitokset tästä. Onko sama mitä silkkaria noihin lohkojen väleihin laittaa vai oisko joku tietty kama parasta tohon hommaan? Ylösalasin toi pitää varmaan käntää niin on helpompi. Iloinen yllätys oli purkaessa, että lähes jokaisen kopan pultit oli saman mittaiset eli ei tarvitse merkata mikä missäkin oli. Alkuun laitoin koppien pultit järjestykseen, että tulevat oikeisiin reikiin, mutta sit lähes kaikki olikin saman mittaisia eli merkattuihin purkkeihin vaan. Huomenna duunin jälkeen taas tallille askartelemaan![]()
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
http://m.motonet.fi/fi/tuote/602334/...esilikoni-80ml
Tuon olen ainakin hyväksi todennut, toki varmasti moni muukin moottorisilikoni toimii..
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Kiitos vinkistä. Eilen kävin motonetista hakemassa silkkarin pois. tänään taas moottorin kimpussa ja aikaa sain ihan hyvin duunipäivän jälkeen ja odotetut osat oli vaihto kunnossa kuten oletinkin.
sitten ois taas guruille kysymys. Vaihteistossa on pari holkkia rattaiden alla ja haynesin manuaalissa lukee, että output akselin ja holkin reiät pitäisi olla align eli linjassa? Tämän paremmin noita ei saa linjaa vai teenkö jotain väärin?
Kokeilin vaikka ja miten päin tahansa niin aina noi reiät on hampaan pielessä, onkä tämä normaalia ja kuuluuko ne olla noin?
Tänään hain motonetista paremmat lukkorengaspihdit ym. tarviketta ja huomenna ois tarkoitus alkaa niputtamaan. Tänään aikaa vei sekoilu mikä tuli jakoketjun etummaisesta laaharista, jonka tulkitsin olevan kiinnitetty alempaan lohkoon ja sitten purin kaasarit pois, venakopan, jakoketjun kiristäjän jne. pois vain huomaatakseni, että homma oli turha. Etummainen laahari on alemmassa lohkopuoliskossa alapäästään vain tuettuna siihen ja laahari jäi paikoilleen kun otin lohkon alaosan pois. Kone näytti muuten aika hyvältä eikä nokissa, runkolaakereissa yms. näkynyt mitään normaalista poikkeavaa. Viikonlopun olen asettanut projektin valmistumisen takarajaksi, työt ku tuli taas haittamaan vapaa-ajan harrasteita.
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
Yamahan manuaali ei puhu tuosta laakerin asennosta mitään, mutta teoriassa öljy pääsee paremmin laakerin sisäkehän kanavaa pitkin voitelemaan jos reikä on linjassa. Onko siitä siitten oikeasti mitään hyötyä, enpä usko. Ei ne tehtaalta lähtiessäänkään ole välttämättä linjassa, eikä ainakaan minulle ole koskaan tullut vastaan noiden laakereiden voiteluongelmia.
Tosiaan näiden jammujen laatikkoon pääsee purkamatta yläkertaa, mutta esim. CBR:ssä laahari kiinnittyy silmukalla alalohkoon, jolloin jakoketju pitäisi irroittaa. Toki sekin onnistuu pienellä kikkailulla ja laaharin kiinnityksen modauksella samalla tavalla. Nokka-akselien silmämääräinen tarkastus ja venttiilinsäätö kannattaa kumminkin tehdä kun kone on irti.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Thanks taas vinkeistä Tumppi. Pari päivää taas tallilla duunin jälkeen askarrellut ja tänään laitoin lohkon kasaan. kaikki akselit pyörii kevyesti ja kaikki pykälätkin löysin laatikossa kun konetta pöydällä käsittelin. tuo output akselin holkki pulmakin selvisi. Ovat insinöörit laittanut holkin toiselle puolella kanssa reiäneli toinen on hammaslinjassa ja toinen sitten uralinjassa (olikohan tarpeeksi hankalasti selitetty) Kun kasasin tuota output akselia niin siinä sitten pyörittelin noita osia ja sitten hiffasin ton toisen reiän ja avot.
En sitten tiedä olisiko ollut mitään merkitystä. Purettaessa holkit oli ns. hampaan pielessä eli reiät eivät olleet linjassa. Huomenna pitäis taas mennä jatkamaan tallille duunin jälkeen ja kaverikin on hälytetty sunnuntaille koneen runkoon nostamista varten.
Sitten taas muutama kysymys jos joku tietävä viitsisi neuvoa? Onko tossa yammussa mitään tapaa tarkistaa, että öljy kiertää ja löytyy öljynpaine? Mielenrauhan takia tarkistaisin asian, tossa yammussa kun ei oo sitä öljynpainevaloa. Sitten toinen kysymys. Mikä on parasta tapa nostaa kone runkoon, pystyssä vai viedä vinossa se alle ja siellä sitten nostaa pystyyn ja runkoon? Tossa ei varmaan onnistu sellainen, että veisi koneen pakopuoli maahan päin pyörä alle ja sitten takimmaisesta moottorikiinnityspultilla kiinni kone runkoon ja sitten kampeaa koneen pystyy ja loput kiinnikkeet kiinni? Koneen on etu ja takapukin varassa ja tilaa on kohtuu hyvin. Laitetaan vielä muutama kuva loppuun.
Output akseli kasattuna
Alalohko pesun jälkeen
Lohko kasassa
Silkkarin annostus näyttäisi olevan onnistunut
Öljysihdissä oli jonkun verran tavaraa, lähinnä vaalean harmaata tiivistemateriaalia, jota käytetty lohkojen välissä, yamalube?
Öljysihti putsattuna
![]()
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
Eipä siitä öljynpaineesta mitään tietoa saa, toki jos ei öljyn paineta ole niin liukulaakerit on jo mennyttä
Varmaan ainoa järkevä vaihtoehto on laittaa öljynpaineanturi siihen isoon öljykanavaan minkä pää on tulpattu lohkon ulkopuolelta. Joskus semmoista suunnittelin omaan pyörään, mutta eipä se ole edennyt suunnitelmaa pidemmälle. Taitaa jossain malleissa olla ihan kierteellä toi tulppa.. Silloin kun voitelu loppuu niin on jo käytännössä myöhäistä. Tuurilla tietysti saattaisi kampiakseli pysyä ehjänä jos koneen saisi heti pysäytettyä kun ongelma ilmenee.
Ite oon koneet nostanut öljypohjasta tunkilla suoraan ylöspäin. Nostokohta vaan pikkasen keskilinjan etupuolelle niin takimmaisen alapultin kiinnityksen jälkeen tunkki pakottaa moottoria oikeaan suuntaan kun yleensä moottorilla on taipumus kaatua eteenpäin. Tolla systeemillä saa sen takimmaisen yläpultin paikalleen helposti. Kahteen pekkaan toi on ihan simppeli homma, jos on vielä erikseen tunkkimies niin se on plussaa.. Vinkkinä semmoinen että ketju kannattaa pujottaa vetoakselin yli jo nostovaiheessa, jossain pyörissä se ei meinaa mahtua tulemaan kun kone on paikallaan.
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
ok kiitoksia taas infosta. Tänään sain aika hyvin koneen nippuun. Öljypohjan väliin pitäisi vielä laittaa tiiviste ja kirrata. Kävi pikku haaveri kun yritin kytkimen keskimutteria kiristää. Laitoin kytkimen keskiosassa olevaan clutch bossiin alumiini tangon kahdella pultilla pitämään vastaan kun kiristän keskimutterin 70nm kireyteen ja eihän se kestänyt vaan murtui.
Myöskin vinkit miten tuo kytkien keskimutterin saa kiristetty on tervetulleita.
E:itse itselleni vastaten. Tällä kokeillaan uudestaan, kunhan saan vaan uuden osan haltuun. https://www.motonet.fi/fi/tuote/3815...nnipitotyokalu
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
Tänään taas pitkä päivä tallilla ja aika hyvään malliin saatiin kaverin kanssa pyörä. Muutama tunti lisää puuhastelua, niin olisi voinut ottaa savut koneesta. Muuten päivä meni tosi nappiin, mutta haaveri kävi taka-akselin säätöpultin kanssa joka poikkesi. Toinen liikkui sormilla kun löysäsin varmistus mutterin. Toinen puoli oli tosi tiukka koko ajan ja ensin kiristin sisään päin sitä kunnes huomasin, että pultti vetää itseään vinoon. otin taka-akselin pois ja aloin avaamaan pulttia hylsyllä ja vähän aikaa se tuli ulos, mutta sit napsahti poikki. Onko muita ideoita kun koittaa vaan hitsata mutteri päähän ja sitten yrittää avata?
Tällaiseen kuntoon pyörä jäi tänään ja huomenna taas jatkamaan duunin jälkeen.
R6:ssa ei taida olla alunperin rosteriputkea? Oman pyörän putkeen ei magneetti tartu ja on muutenkin aika "oudon" värinen (kellertävä). Slipari on mivv merkkinen eli oisko putkikin samasta puljusta?
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
No jo on hyvin jumittunut alumiiniin, että meni pultti poikki.
Yks vaihtoehto on porata reikä pultin keskelle mihin lyö kiinni pienen torx kärjen.
Kytkinkorin pitoon on todellakin tommonen väline minkä Motonetistä jo olitkin bongannut. Itse olen tehnyt vanhoista kytkinlevyistä ja metallilatasta pito työkalun. Toki ei ole mahdollista ellei ole vanhoja kytkinlevyjä. Tuolla omatekeeleellä saa tasaisemman pidon kytkinkorista.
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
Joskus vanhasta kotarin krossista katkes ketjun säädön pultti juurikin noin. Pienellä poralla reikä keskelle ja vastakierretapilla avaamaan. Se vastakierretappihan sit katkes juuresta siihen pulttiin. Tässä vaiheessa sitten hitsaamalla mutteri kiinni siihen jämään ja siitä kiertämällä pultinjämä pois. Kierrehän sieltä oli sitten ihan totaalisen sökö, joten isompaa reikää ja kierrettä tekemään. Siinä vaiheessa meinas huumori loppua kun kierretappi katkes sinne reikään...hetken aikaa meni miettiessä, että mimmonen työkalu pitää rakentaa, että saa sen kierretapin sieltä reiästä pois. Mitä opin tästä? Ainakin sen, että vastakierretappi on saatanasta ja viiden minuutin hommaa ei ole olemassakaan.
Superbike #7
Vastakierretapit on maailmanlopun vehkeitä ja mielestäni pitäisi olla laki mikä kieltää niiden olemassa olon
Ihmetyttää ton pultin katkeamisessa se, että se meni kuitenkin 12mm kiintoavaimella useamman kierteen verran sisään, ennen kun huomasin, että pultti vetää itseään vinoon. Wd40 kylpy ennen avausta tuli myös pultille annettua. Sitten kun kiersin pulttia ulos niin useamman kierteen tuli ulos ja sitten napsahti poikki. Tallilla on repullinen 8mm muttereita vielä kun migin saa jostain hommattua niin ekaks yrittää hitsata mutterin pultin nysään ja jos ei se onnistu niin sitten poraa reiän ja vetää helicoilin sinne. Toihan pulttihan ei hirmu rasituksella ole eli helicoil on ihan käypä juttu tohon varmaan.
Tänään ois tarkoitus ottaa savut yammusta. Nesteet syyläriin, kaapelit akkuun ja tupot pois suppiloista ja sitten starttinappulaa wroom wroom i hope.
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
Siinä vastakierretapissa on ongelmana se, että tappi on pienempi kuin pultti mitä yrität irrottaa. Siten vaatii yleensä niin paljon voimaa että tappi antautuu ennen pulttia. Mikäli paikka on sellainen mihin pystyy mutterin hitsaamaan, toimii aina. Se lämpö väljentää kierteen sopivasti.
Näinhän se tosiaan on. Viime talvena tein suzzun nokkapukkeihin helicoil kierteet venakoppaa varten joka reikään ja nyt taas kelpaa kiristää momenttiin, ennen operaatiota aika monessa reiässä oli ikuiset kierteet, nämä tosin paskottu liian kovalla kiristyksellä tai sitten se 26-vuotta ikää saattaa kanssa vaikuttaa.
Eilen en päässy Tallille kun firma halusi ostaa lisäpalveluita eilen ja duunissa meni koko päivä. Tänään sitten taas tallille ja ne savut ois tarkoitus ottaa yammusta. Tohon katkenneeseen pulttiin palaan sitten kun saan migin jostain lainaks.
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
It's alive!! it's alive... rutkonen starttas tänään aika helpolla ison remontin jälkeen. Mielestäni lähti paremmin käyntiin kun talven jäljiltä kevään ensi startissa. Kaikki näyttäis toimivan ok ja kaikki pytyt lähti saman tien toimimaan. Ainut sykettä nostattava juttu oli kun huomasin öljyn vähyydestä kertovan valon palavan. kone äkkiä sammuksiin, tsekkasin öljyt ja hyvä, että tikku kastu. Öljynlauhdutin ja uusi öljyfima imasee aika hyvin öljyä, lisäsin öljyä ja valoa ei uusinta startin jälkeen enää syttynyt. koneeseen meni hyväksi toteamani motul 5000.
Synkkasin kaasarit samalla ja pyörän niputin aika pitkälle, sivu katteet yms pientä vielä kiinni.
Ennen synkkausta
Tämän enempää en viitsinyt enää hieroa säätöjä
Huomenna on tallilta vapaapäivä, mutta torstaina sitten sen katkenneen pultin kimppuun.
Eikä päivää ilman kysymystä, koittakaa kestää
Osaisiko joku kertoa mihin kuvissa ympäröity letkulähtö pitäisi liittää? Itse ne keksinyt eikä googlellakaan löytynyt kun yritin tallilla, etsiä puhelimella.
Kun aloin purkamaan pyörään niin tuo ei ollut silloinkaan kytkettynä mihinkään.
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985