juuh sori ajatusvirheeni, eli kampuran kaulat on 90 asteen välein (keskimmäinen mäntäpari 180 astetta toisistaan, ja reunimmaiset niin ikään 180 astetta toisistaan) mutta toki 4-tahtisessa sytytysjärjestys onkin sitten vähän erikoisempi, itse asiassa epätasainen, mutta tällä saadaan takarengas pitämään paremmin, tai niin ainakin väittävät. Ja eihän kampura toki huiskaise kokonaista kierrosta tyhjää välillä.(scuuba @ Joulu. 24 2009,20:54) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Video kertoo enemmän kuin tuhat sanaa...
Mulla taitaa olla liikaa jouluglögiä veressä kun BMW rr ketjusta löytyy sivun verran crossplane & R1 juttua![]()
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Tämähän kertoo vaan siitä, että BMW on niin ylivoimainen, ettei edes mitkään Cross Planet mahda yhtään mitään BMW:lle!(Matso @ Joulu. 25 2009,12:36) kirjoitti
![]()
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
On se R1 kyllä maailmalla eri luokissa pärjännyt todella hyvin, ottaen huomioon, että sinä on "huomattavasti" vähemmän runtua kun kawassa.
Ja onhan se jamppi nyt paljon hienompi kun uudet kawat (se edellinen kawan 10r on upea mut uudet susirumia).
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Pikäjärkeily ilman tietoa: Dyno (inertiadyno) mittaa inertialtaan tunnetun dynorullan kulmanopeuden muutosta ulkoisen voiman vaikutuksesta. Jos koneen kiertonopeus on esimerkiksi 3000 r/min ja näytteenottotaajuudeksi oletetaan 10 Hz, kampura kiertää kulmanopeuden mittausten välillä 5 kierrosta eli 2,5 työkiertoa. Kierrosalueen huipulla tulisi jo yli 10 työkiertoa per mittausväli. Eli dyno ei tuolla näytteistyksellä näkisi, minkälaisella iskusarjalla dynorullaa on lykitty mittausten välissä. Jos näytteistystä tihennettäisiin sytytysvälin suuruusluokan tasolle, tulisi käppyrään enemmän yksityiskohtia. Käytännössä käppyrä tasattaisiin jälkikäteen matemaattisesti niin että turhat yksityiskohdat jäisivät näkymättömiin. Eli en justiin näillä näppäimillä usko, että ristikampura antaisi dynossa tasoitusta muille.
1000
Tullaan muuten lähivuosina näkemään, onko R1-09:n kampuraratkaisu todella parempi kuin perinteisempi - jos on, niin se varmaankin yleistyy myös muissa kilokyykyissä.
Korkeimman huipputehon tavoitteluun se ilmeisestikään ei sovellu, mutta jos se todella parantaa ajotuntumaa niin kuin väitetään, sitten siitä voi vaikka tullakin kehityksen suunta.
Huipputehoahan näissä laitteissa on jo suurimman osan 2000-lukua ollut jo vakionakin useimmille liikaa, joten niiden lukemien jatkuvassa kasvattamisessa lienee vähänlaisesti järkeä, paitsi ehkä mainosbrosyyrien laatijoiden mielestä.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Luulen (en siis tiedä) että raskaampi tasapainoakseli syö Yampista jonkin verran tehoa, ja ensimmäistä cross-planea ei välttämättä varustettu aggressiivisimmalla mahdollisella sytkäkäyrällä katukäyttöön. Siksi tehokäyrä ehkä on laimea, mutta teoriassa (teoria on aina vahva sana, joten mainitaan lähteenä Moto Tech International) sen konstruktion pitäisi olla yhtä vahva kuin vastaavilla ennakoilla, puristuksilla yms varustetun perinteisen. Ajettavuus kuuluu olevan hyvä. En ole ajanut, joten en tiedä, ja minun viimeaikaisella ratakokemuksella ja kierrosajoillani voisin ihan hyvin ajaa vaikka Bemun LT:llä tai nelipyöräisellä baijerilaisellani.
Joka tapauksessa lienee selvää, että Bemu ja Yamaha ovat nyt aivan eri linjoilla. Bemu tuo markkinoille massivisen moottoritehon ja kontrolloi tätä elektroniikalla, kun taas Yamaha pyrkii parantamaan tehon kontrolloitavuutta pääosin mekaniikalla ja vain osin elektroniikalla (DBW). Hienoa nähdä erilaisia yritelmiä päästä samaan lopputulokseen tuottaa nopein pyörä radan kiertämiseen.
Jos nämä Bemun tehokäyrät tulevat sarjatuotantopyörästä, niin mielestäni Bemari pieksee Gixun ja Kawan niiden omilla aseillaan. Brutaali perusrivinelonen ottaa ison askeleen eteenpäin. Niiden täytyy vastata joko lisätehoilla 2011 tai jollain muulla. Kawa on lehtihuhujen mukaan menossa kohti vaihtuvaa sytytysjärjestystä. Suzukista en tiedä.
Odottaisin kuussatkuissakin tapahtuvan jotain uutta. Yamaha on sanonut, että cross-planella ei saa mitään hyötyä kuussatkuissa, mutta oletan, että he tuovat kallistetun sylinteriryhmän uusien crossikoneiden tapaan.
Siitä, että onko Yamaha big bang voinee olla montaa mieltä. 270-180-90-180:hän tarkoittaa, että parin pytyn paineet vahvistavat toistensa vääntöä sytytysvälin ollessa 90 astetta, ja toisaalta 270 tuo renkaalle twininomaista aikaa asettua (kts Teuwon hyvä kommentti 1098R-threadista). Molemmathan näistä olivat big bangin teorian takana. Koska nyt kyseessä on vain kaksi pyttyä, lienee kyseessä enneminkin semi-big bang. Ja toisaalta sama syttyväli (eri pyttyjaolla) lienee käytössä jo perus VFR:ssä, niin en tiedä, onko edes tämä nimitys oikeutettu. RC30 ja RC45 olivat ymmärtääkseni enemmän big bang-koneita 90-270-90-270 jaollaan.
- JAM Racing Team -
Tuotekehittely vaan tuppaa olemaan pirun kallista, ja vaikka se onkin tässä luokassa myös erittäin tärkeä toiminnan osa, nykyinen taloustilanne tulee todnäk jarruttamaan näiden vehkeiden kehitystä lähivuosina. Esimerkiksi GSXR600/750 kahden vuoden välein tapahtunut uusiutuminen pistettiin nyt kokonaan jäihin ainakin 2010 osalta - kertoo jotain ainakin japsitehtaiden linjasta. Ja tuskin eurooppalaisillakaan kovin helppoa on juuri nyt.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Crossplane selitetynä
Alussa R4 demottuna sen jälkeen hyvä selostus tuosta crossplane ideasta.
Se, että miten dynopenkissä tuon sykäyksen mittaaminen onnistuu niin vastausta ei ole.
P.S . laitan tämän tuonne R1 osioon jotta kiinnnostuneet voivat jatkaa siellä niin pidetään tää keskustelu S1000RR:n ympärillä
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Koska sinun uuden pyörän luovutus on, vai onko päivä vielä auki?(Matso @ Joulu. 26 2009,16:50) kirjoitti
.
Luovutus varmaan minulle Toukokuun toisella viikolla kun palaan pieneltä eurooppa kiertueelta.(vma @ Joulu. 30 2009,11:56) kirjoitti
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Fastbikes kirjoittaa
kirjoitti
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Uusimmassa (Feb 2010, issue 231) on taas pitkät, 8 sivun hehkutukset aiheesta. Loppupojot 9/10.(Matso @ Joulu. 31 2009,13:27) kirjoitti
edit: taisikin olla tuokin juuri samasta jutusta. Joillakin posti kulkee nopeammin...
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Jotenkin tuo lausahdus "a genius mix of CBR600RR and Gixer", kuulostaa tosi kivalle minun korvaan...![]()
Supermoto
Dixi et animam levavi
Dixi et animam levavi
Dixi et animam levavi
Dixi et animam levavi
Uusimmassa britti-Bikessä (Feb '10) hehkutetaan myös + aika kattava käppyrävertailu kilpailijoihin.
Eihän tästä nyt mitään tule kun joka ikisessä testissä hehkutetaan, ei se voi olla niin hyvä eihän.
Kumpa tulisi jo kevät ja päästäis puimaan niitä ensimmäisiä riikooleja.
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
On se... Huomaatteko, rakkien räksytys on loppunut.(jarska @ Tammi. 12 2010,23:14) kirjoitti
![]()
Ko lehdessä oli myös vertailu uudesta Bemusta ja tähän saakka luokan parhaana pitämästään japsista (CBR1000RR) pyörästä.
Hondua pitivät helpompana käyttää, moottori oli tehokkaampi alueella 5-10krmp ja pyörää pidettiin yleensäkin laadukkaana.
Bemu kuitenkin kaiken kaikkiaan vei vertailussa voiton.
Lehti kehui erittäin voimakasta moottoria, hyvin toimivia elektronisia apuja (luistonesto ja ABS). Pyörää kehuttiin erittäin hyväksi kokonaisuudeksi. Muutamia huomautuksiakin oli, mutta ei mitään dramaattista.
Moottori oli vakioisena ja vain 400mailia ajettuna japan inc pelejä vahvempi 15- 20 heppaa ja mikä hurjinta, hyvin lähellä BSB kisapyörien tasoa.
Hurjan pelin on Bemu rakentanut. Sweet.
.
Dixi et animam levavi
Vantaan Allrightissa voi käydä ihan paikanpäällä kummastelemassa tätä. Ihan viksun näkönen vekotin kyl oli.
Mikä mielenkiintoista niin FB veijot kehuivat että traction control säästää takarengasta huomattavan paljon.
Tämä avaa ihan mielenkiintoisia näkymiä myös sen suhteen että jahka Bazzazz yms. aftermarket TC funktion omaavat boksit kehittyvät edes suunnilleen samalle hehtaarille ja yleistyvät, voi tämä säästää harrastajan rengaskuluissa![]()
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Tämä on vaan ihan arvailua mutta luulisin että rengaskuluihin vaikuttaa enemmän jousituksen säädöt kuin TC. Ainakin harrastelijalla.(Teuwo @ Tammi. 15 2010,09:04) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Tuo BrittiBike muuten mittauksissaan kertoi S1000RR:n olevan voimakkain koskaan mitattu vakiopyörä. Uudenkarheasta Bemusta puristivat enemmän tehoa kuin entisesta tehokunkusta Busasta. Aikamoinen suoritus. Koneissa kuin on kokoeroa suht´julmasti. Way to go!
.
Ja taisi ko hinke myös olla nopein mitattu sarjavalmisteinen laitos ever. Sweet x 2.
.
Paljos rengasteho & koneteho oli ja paljon huippunopeus?
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!