Kaikennäköistä törttöilijää on liikenteessä.
Tuntuu välistä, että joillakin autoilijoilla on alla niin kallis ja leveä pirssi, että eijole enää varaa käyttää sitä vilkua.
Sen verran täytyy ottaa, ettei pelota aijaa.
Jos sitä vilkkua käytettäisiin oikein, kuten aikaisemmin kirjoitin, niin sillä mp-kuskillakin on aikaa reagoida, esim. hidastaa nopeuttaan, ja jäädä kaistaa vaihtavan taakse, eikä alle. Siksi niissä autoissa on vilkut sivuillakin lokasuojissa/peileissä tai ne näkyvät sivuille.
En ymmärrä tätä muoti-ilmiötä vilkuttaa vilkkua vain kerran(tosi kovat kuskit ei ollenkaan), ja kun sekin tehdään vielä väärin, niin että ollaan jo siirrytty toiselle kaistalle. Siinä ei ole tavoitteena kuin välttää mahdollinen sakko tai huomautus vilkun käyttämättäjättämisestä, mutta se ei silti noudata enää vilkun tarkoitusta. Ne on teiden luusereita, jotka eivät vilkuta!
Jos olet valmis pysähtymään ja auttamaan tien laitaan jäänyttä motoristia, niin olet varmaan valmis myös auttamaan kaikkia muita tielläliikkujia oikealla vilkun käytöllä -- eikö?![]()
Totta kait kaikkien pitää olla varovaisia, välttää kuolleita kulmia jne. ihan oman turvallisuutensa vuoksi, mutta kuten edellä kirjoitettiin, niin kaistanvaihtaja on aina ja yksinomaan vastuussa, jos rinnalla ajava ei riko lakia, esim. ylinopeuden muodossa. Perusasioita, joita opetetaan jo autokoulussa, kuten suojatien eteen pysähtyminen, mutta mikä siinä on niin vaikeata?
<p><span style="color: rgb(0, 255, 255);">Hugo:"</span><span style="color: rgb(255, 0, 255);">Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!</span><span style="color: rgb(0, 255, 255);">"</span></p>
Hyvin sanottu.(petrik @ Maalis. 22 2009,21:58) kirjoitti
Tämä on syytä meidän kaikkien motoristien pitää mielessä, että mopot kiihtyy sitä luokkaa ettei voida millään olettaa, että muut liikenteessä liikkujat pystyisi ennakoimaan meitä silloin, kun kahvaa todella käännetään. Pitää itse tajuta milloin oma toiminta on sellaista ettei muut sitä voi ennakoida/huomata ja toimia sitten sen mukaan. Itsekin kotilolla muutaman kerran säikähtänyt motoristia joka ilmestyi kuin tyhjästä.
Tilanteessa jossa motoristi esim. lähtee valoista ja törmää 4sek kuluttua 100+ km/h vauhdilla kolmion takaa tulevan auton kylkeen, niin ei voi kuin motoristi katsoa peiliin, jos on enää peiliin katsomassa.
Eikä liittynyt ketjun alkuperäiseen tapaukseen sitten ollenkaan.
xxx
Näimpä juurikin.(Streethawk @ Maalis. 22 2009,23:17) kirjoitti
![]()
![]()
Intruderclubfinland
Pappa Tunturi
Tunturi Tiger Aqua
Yamaha DT 125 *-87
Yamaha XS 650 *-80
Honda Shadow 600 *-90
Suzuki Intruder 1400 *-91
Eiköhän ton voi olettaa et jos sieltä pyörä tulee nii se kans tulee lujaa!![]()
![]()
--GsxR:iä--
toivottavasti sama linja kuitenkin loppuu jo seuraavana kesänä jos vaikka löydät muutaman välimerkin viesteihisi ja ne muuttuvat selvemmiksi ehkä se nauis autiliakin ajaa jo ens kesänä motarilla paremmin kun on oppinut sun lommotuksista miten kuuluu ajaa(tertsi7 @ Maalis. 22 2009,20:57) kirjoitti
Aivan samaa mieltä. Ja jos silti sattuu erehdys vaikka katsookin, niin siitäkään ei ole vaaraa kenellekään, koska ajoissa käytetyn vilkun vuoksi se allejääjäkandidaatti on kaistaa vaihdettaessa jo ehtinyt paeta alta pois.(HeavenSB @ Maalis. 22 2009,18:25) kirjoitti
Mutta niin väärin kuin se onkin, meidän kanssamme on aika moni ihan eri mieltä ja jatkaa ajamistaan silmät kiinni. Jos kolahtaa, on vastuu heillä, mutta motoristiin se törmäys silti sattuu kipeämmin.
Ja juuri sen vuoksi tullaan pois siitä katveesta. Jos siitä huolimatta joku onnistuu yllättämään kun "ei huomannut", niin hänet tietenkin pyritään saamaan edes hetkeksi vankilaan tapon yrityksestä. Ellei onnistu, niin TLV:ksi ja kortti pois nyt sitten ainakin.
Oppiipahan siinä polkupyöräillessään katselemaan ympärilleen.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Kyllä nyt kannattaa pitää kaikkia kotiloita mahdollisena uhkana![]()
AR125 * * * * -87
ZX-6R * * * * -97
SV650S * * * -04
VFR 800 VTEC- -02
GSF 1250 SA * -08
VFR 750 F -92
GSF 1250 SA -08
ZX-12R -04
Hayabusa -06
CBR 1100 XX -04
Suzuki VL1500.-98
Harley-Davidson Dyna Low Rider -04
Juu.(Streethawk @ Maalis. 22 2009,23:17) kirjoitti
Autoilijat ei oikein käsitä, miten pyörä kiihtyy, vaikka ei poljekkaan pedaalia lattian läpi.
Tästä syystä varmaan helpostikkin syytetään motoristeja hurjatelijoiksi, kun pieninkin ranteenkääntö saa aikaan kohtalaisesti vauhtia. Toisille kotilokuskeille, se on aivan kuin haaste lähteä viivalle, ja sitten se tollo polkee siinä vieressä kinnerillään rajoittimen tappiin asti. Joskus on pakko mennä ohi, ja joskus taas on tilaa myös jättäytyä taakse.
Oma tapani, esim valoista lähdettäessä, on aika ripeä. Valo kun vaihtuu virheäksi, olen liikkeellä, enkä hae pykälää enää siinä vaiheessa silmään. Kiihdytän ripeästi matkanopeuteen, ja himmaan siihen. Tämäkin aiheuttaa joskus kotilokuskeissa sen, että ottavat haasteena kilvan ajolle. Sieltä tullaan sitten tuhatta ja sataa perseeseen roikkumaan, ja hiostetaan siinä, kun ajan rajoituksen mukaan. Vaikeeta on nykyään sellainen tasainen ajaminen nopeusrajoitusten mukaan. Kaikenlaisia idiootteja aina mahtuu sinne joukkoon joita saa varoa henkensä uhalla.
Meni aika offtoppikiksi.
Tuohon kuolleessa kulmassa ajamiseen, sitä koitan kyllä vältellä, ja jos siinä on pakko ajaa, pidän kyllä sitä viereistä kotilokuskia tarkasti silmällä, jotta osaisin ennakoida sen liikkeet. Aina se ei ole kuitenkaan mahdollista, jos esim edessä on tapahtumaa joka vaatii huomiota.
Enemmän suvaitsevaisuutta, ja toisten huomioonottamista sinne liikenteeseen, niin saadaan homma toimimaan, ja vältettäsiiin kynttiläketjut.
Nyksä. Speed Triple 2013
EX: GSX-R 1000 K6
EX: R6R 06
Kuollut kulma on todella vaarallinen, vältän ajamista siinä kaikin keinoin.(haarajoki @ Maalis. 23 2009,06:31) kirjoitti
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Ongelmahan on monitahoinen. Pyörät ovat pienikokoisia, nykyään usein tummansävyisiä tai ghostrider-mustia kuskeineen, vakioputkilla hiljaisia (ja takaapäin lähestyessään mökäpöntöilläkin riittävin hiljaisia, jos NRJ poppaa kotilossa) ja kaiken kukkuraksi ne liikahtavat huomattavasti ripeämmin kuin pyöriä tuntematon kotilokuski aavistaakaan.(Poko @ Maalis. 22 2009,23:59) kirjoitti
HYVIN harva autoilija selkeästi sitä kuollutta kulmaa aktiivisesti tarkistaa kaupunkiliikenteessä kaistaa vaihdellessaan, sen voi jokainen itsekin huomata vähän empiiristä tarkkailua vaikka täällä pk-seudulla tekemällä. Ei käänny päät ei. Ja vaikka kääntyisi, sen vilkku päälle - vilkaisu peiliin - vilkaisu olan yli - tarkista vielä liikenne edessä... Oho, tuossa kahden viimeisen välissä menikin jo 2 sekuntia. Aika, jossa kevyttä ylinopeutta pyörä on liikkunut yli 22 metriä. Sieltä takanatulevan liikenteen piilosta kuolleeseen kulmaan odottelemaan yliajamistaan.
Vielä kun tuohon kaikkeen lisätään fakta että esim Helsingin kekustassa on käytännön mahdottomuus vilkuttaa 10 sekunttia ennen kaistanvaihtoa. Tilaa ja aikaa kaistanvaihdolle on usein 10-20 metriä, joten kyllä siinä vilkaistaan vain että tilaa on, vilkku päälle ja mennään.
En puolustele kotilokuskeja (vaikka itsekin sellainen motoristin lisäksi olen), mutta realiteetit on syytä tajuta, sen sijaan että vain huutaa ja kiroilee räkä lentäen.
Pysyy paremmin itse hengissä.
kaipa tuossa on taas monen asian summa, autolijat eivät tosiaankaan ole tottuneet taas pyöriin joita alkaa liikkumaan enemmän ja enemmän, voi olla ettei kyseinen autoilija ole edes katsonut onko vieressä ketään, tai on, eikä vain ole nähnyt siinä pyörää! ken tietää, tuolla kun liikkuu niin ihmeellisiä hiippareita liikenteessä. on tässä noina parina kertana kun on käynyt ajamassa ollut pari niin lähelläpiti tilannetta, syystä jossa autolija on olllut umpi sokea tai vitun tyhmä!
toivotan kaikille oikein turvallisia kilometrejä kaudelle 2009!
ASIAA(Taajuus @ Maalis. 22 2009,18:19) kirjoitti
![]()
Entschuldigung,kann ich hier vorbei?
EX President mc va-ro
A,B,BIH,CG,CH,CZ,L,LT,LV,MC,N,D,DK,EST,F,FIN,FL,H, HR,I,NL,PL,RSM,S,SK,SLO,UA.
Ei hyvää päivää! Liian suuresta osasta viesteistä saa kuvan,että onnettomuus olisi ollut moottoripyöräilijän vika kun ja jos ajoi kuolleessakulmassa. Siis mitä vittua!!! Se on aivan sama missä kulmassa sitä ajaa omalla kaistalla niin kyllä se on sen kotilon vika jos se tulee eteen. Että näin!
Tottakai sitä voi yrittää välttää kuolleessa kulmassa ajamista ja yrittää tarkkailla mahdollisimman hyvin muuta liikennettä, mutta aina ei vaan pysty millään varautumaan toisten päähänpistoihin. Onneksi ei käynyt pahemmin. Turvallisia kilometrejä kaikille missä kulmissa sitten ajelettekin!
Moision Mopoilija
Kawasaki Z750 -09
Kawasaki ZX-6R -05
Sama homma! Mulla on vieläpä se sivuikkuna mutta julmettu kaappi siinä ikkunnan edessä ja sen taa jää isommatkin autot piiloon(leijona59 @ Maalis. 22 2009,21:52) kirjoitti
![]()
- Jännittää sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi-
- Honda CBR XX -99
Ei mun autossa ainakaan oli mitään naksuvaa vilkun relette. Moisista museo komponenteista on luovuttu jo kauan sitten. Ääni tehdään erillisellä laitteella ja vilkulle menevää sähköä ohjataan jollain modernimmalla tavalla.kirjoitti
Joillekin toi vapaan tilan hahmottaminen kaistaa vaihtaessa on varsin vaikeaa. Kerran henkilöauto täräytti etunurkkaani 30km/h nopeudesta. Ei kuulemma nähnyt viereisellä kaistalla ollutta kuorma-autoa
Totaalisesta puusilmäisyydestä ja piittaamattomuudesta selviää valitettavan usein suullisella huomautuksella.
Vauhti korjaa virheet ja Sjöberg hakee jarrutteluun sortuneet pakkohoitoon
+1(Taajuus @ Maalis. 22 2009,18:19) kirjoitti
tänkun pitäs mielessä...![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Totta.(muoviluoti @ Maalis. 23 2009,09:26) kirjoitti
Mutta vastaappa tähän...
Kumpaan sattuu enempi?
Vois olla syytä hieman harkita suhtautumista omiin oikeuksiin moottoripyörällä liikkuessa![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Kotilokuskin vikahan se on kun päälle ajaa. Oman turvallisuuden takia kannattaa pysytellä poissa kuolleesta kulmasta millä tahansa kulkupelillä liikkuessaan.
Vilkkua olisi syytä käyttää ajoissa, jotta muut huomaavaat aikeesi ja antavat tilaa, mutta aika usein ainakin täällä Tampereella käy juuri päinvastoin. Eli kun laitat vilkun päälle niin eikös joku tampio vedä välin kiinni *Olisiko tuollaisella käytöksellä vaikutus ns. pikavilkkun käyttöön *
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
No voi helvetti! Ei kai kellään oo siitä epäselvyyttä kumpaan sattuu enemmän, vaan kysehän oli siitä ettei se ole moottoripyöräilijän vika jos autoilija ajaa kylkeen kaistaa vaihtaessa, vaikka moottoripyöräilijä ajaisikin kuolleessa kulmassa. Minunkin mielestä sieltä on syytä pysyä poissa, mutta oikeus minulla on ajaa kuolleessa kulmassa jos haluan (en tosiaan tarkoituksella aja) mutta siitähän kirjoittamassa viestissäni ei ollutkaan kyse että se siitä suhtautumisestani.(irak @ Maalis. 23 2009,10:31) kirjoitti
Moision Mopoilija
Kawasaki Z750 -09
Kawasaki ZX-6R -05
Ruuhkissa tai muuten vilkkaassa liikenteessä ajaessa joutuu suht usein hetkellisesti olemaan viereistä kaistaa ajavan "kuolleessa" kulmassa. Useimmiten tuleekin ajettua peukalo töötillä, sillä on muutama tilanne pelastettu kun kylkeen kiilaaja on pelästynyt äänimerkkiä ja kiemurrellut takaisin omalle kaistalle.
Vaikka syy onkin kotilossa ei se poista tosiasiaa että hengissä säilyy parhaiten kun itse antaa periksi oikeuksistaan tarpeen tullen. Eli ajaa pois sieltä kuolleesta kulmasta etc.
Tuo oliko vika oma vai autoilijan on vaan kovin irrelevantti siinä vaiheessa kun makaa koiranputkipensaikon alla..(muoviluoti @ Maalis. 23 2009,11:09) kirjoitti
![]()
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Eikä vain pois kuolleesta kulmasta vaan ei ollenkaan auton kanssa samassa linjassa sivusuunnassa, jos vaan mahdollista. Liikenteessä kun voi sattua mitä vaan ihan yllättäen. Vaikka yht'äkkiä koululainen juoksee pusikosta tielle kalapuikko kädessä, poliisi ja opettaja perässä. Siinä ei kotilokuski paljoa sivulle vilkaise, jos ainoa keino välttää törmäys kalapuikkoon on vetää viereiselle kaistalle.(holger @ Maalis. 23 2009,11:53) kirjoitti
xxx
Tööttikin voi tehdä hyvää, mutta vielä tärkeämpää taitaa olla valmius jarruttaa, eli sormia jarrukahvalla.(Brocol @ Maalis. 23 2009,11:18) kirjoitti
Kyllä se niin vaan on, että pakko on kaksipyöräisen väistellä kun isommat , ja joskus pienemmätkin, pyrkii päälle.
Ikävä rysäys tuo silti oli.
No höpö höpö. Johan tuossa realiteetteja luettelin edellisessä.(muoviluoti @ Maalis. 23 2009,09:26) kirjoitti
Siihen nähden millaista suharia tuolla liikenteessä kotiloilla kulkee, on melkoista venäläistä rulettia naivisti luottaa että kaikki tekee kuten autokoulukirjassa lukee.
Aina ja jokaista autoa pitää epäillä, varoa ja etenkin niitä kuolleita kulmia minä väistelen itse kuin joku sohisi uzilla kyseisen kotilon ikkunasta.
Täydellisessä maailmassa kaikkien autoilijoiden käytös saataisiin kuntoon, mutta tuskin todellisessa maailmassa. Siksi kannattaa arvostaa omaa terveyttään ja edelleen ajatella olevansa näkymätön - myös siellä auton kuolleessa kulmassa.
Typerin paikka monessakin tilanteessa samansuuntaisella kaksikaistaisella on siellä vasemmalla kaistalla - vaikka niin kovin kiva olisikin sieltä puikkelehtia aina kun tilaa löytyy.
Yleensä oikealta kaistalta sinne "ohituskaistalle" vaihdetaan äkkipikaisemmin päätöksin kuin takaisin oikealle. Joten paremmassa mielenrauhassa voi ajella kiltisti oikealla kaistalla.
Faija sanoi mulle joskus 70-luvulla osuvasti:(Taajuus @ Maalis. 23 2009,12:37) kirjoitti
"Muista se, että aina, kun osuu niin SINÄ häviät"!
Tolla ohjeella olen pärjännyt aika hyvin *![]()
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
No mitä osaa et sitten ymmärtänyt tosta mun viestistä?(LaMasquerade @ Maalis. 23 2009,12:05) kirjoitti
Moision Mopoilija
Kawasaki Z750 -09
Kawasaki ZX-6R -05