Aloitteleva 2-pyöräistä hankkiva on nykyisen ison tarjonnan edessä lähes "haavi auki" - löydä tuosta massasta sitten itselleen sopiva matkakumppani.
No, jos kuitenkin mietitään asiaa vain otsikon mukaisesti, eli kun valitsee itselleen uuden maxiskootterin kannattaa ennen hankintaa miettiä omat tarpeensa.
Hmmm siis mitä tarpeita? No, esim - haenko pyörää omaan profiiliin sopivaa, vai esim naapureita varten ja vaikkapa vain kuutioita tuijottaen.
Pyörän ajo-ominaisuudet koostuvat hyvin monesta eri osa-alueesta, samoin kuin turvallisuus, käyttömukavuus, luotettavuus ym ym. Nykyiset uudet maxiskootterit ovat erittäin hyvin varustettuja, on monenlaista sähkötoimista toimintoa ja lisävarustetta. Hyvä näin, sillä enpä ole itsekään yhtään harmitellut pakkasella ajellessani esim kahvalämppäreitä tai sähkötoimista tuulilasia tai matka-ajossa valmiiksi ladattua puhelintani tai ym ym...
Moottoripyöräpuolella on trendi ollut viimevuosina, että pyörien kuutiot kasvavat vuosi vuodelta ja siihen taidetaan olla menossa jo skootteripuolellakin. Tämä on mielestäni hyvä asia, koska onhan maxiskootteri aivan erinomainen matkapyörä, siis riittävän tehokkaalla koneella varustettuna.
Skootterin lyömätön etuhan on suuri tila penkin alla, jopa 56 L tila käytössä parhaimmillaan, sinne mahtuu jopa 2 isoa kypärää + kassillinen tavaraa piiloon kahville poiketessa. Iso tavarasäilö on käytössä aivan erinomainen asia, lisäksi varustetuimmissa maxeissa on myös pikkutavaroille omat lukittavat lokerikkonsa kojelaudan alla.
Turvallisuuspuolella ABS-jarrut ovat jo parhaissa maxeissakin vakiona ja pian ovat myös jo autoista tuttu luistonestokin saavuttamassa 2-pyöräiset puhumattakaan turvatyynyistä. Turvallisuus on sellainen vaikeasti hahmotettava asia, mutta paljon tienpäällä kulkeneille se on valjennut aina ennemmin tai myöhemmin ja sen jälkeen siitä ei enää koskaan tingitä. Itse ABS-jarrujen eduista nauttineena voin vakuuttaa, että en milloinkaan osta enää pyörää jossa ei niitä ole. (Terveisiä vain sille porolle sinne Lappiin.)
Jarrut - runko - jousitus nämä asiat usein jäävät vähemmälle kiinnostukselle kuin esim teho ja kuutiotilavuus, vaikka nämä em. asiat kuitenkin ovat ratkaisevia asioita käytön kannalta. Onkohan se sitten niin, että noita ns perusasioita pidetään itsestään selvyytenä, jota se se ei todellisuudessa todellakaan ole, sillä hiemankin rankemmassa/ vaativammassa koeajossa ko asiat paljastuvat todella tylysti. On pyöriä, jotka toimivat aivan riittävän hyvin vaikkapa yksin ajaessa, mutta lisäpainon kanssa ajo-ominaisuudet katoavat ja syynä on usein heikko runko ja jousitus, sekä bonuksena myös tehottomat jarrut.
Kiinnostaisi kuulla kommentteja siitä miten paljon on tullut sitä omaa tarvetta ajateltua, ennen uuden maxin hankkimista. Itselleni se asia oli kuitenkin päällimmäisenä, kun uuden laitteen hankin, sillä halusin parhaan omaa tarvettani palvelevan tuotteen ja uskon myös löytäneeni sen.
Kevättä odotellessa ja turhia höpötellessä - terveisiä täältä lumisen tien varrelta !!!
[U]![]()
honsuya
Burgman Executive 650 /08
Olla normaali ei ole parhaita puoliani.
Tänään pihamaa oli sulanut jäästä jo sen verran, että pääsi ottamamaan ensikosketusta tulevaan ajokauteen *. Kylmäähän vielä oli ja mm kahvanlämmittimelle olisi ollut tarvetta..
Ja sitten itse aiheeseen. Itse en muistaakseni hirveästi yksittäisiä ominaisuuksia tainnut miettiä, kun esim. tämän nykyisen Burmanin hankin. Vaihtoehtoina oli joko 400 tai 650 Burgman ja jotenkin oli sellainen fiilis, että tuo 400cc olisi käynyt jotenkin turhan nopeasti "pieneksi", koska tuo isompikin oli olemassa. Toki mm ABS jarrut oli myös plussana ja vaihtoehdot ajaa joko automaatilla tai vaihtaa manuaalisti.. power -nappikin on ihan hyvä lisä esim. ohitustilanteisiin tai sitten kun haluaa vähän kiusata perinteisemmillä moottoripyörillä ajavia..
Taitaa olla enemmänkin niin, että kun ajoneuvoonsa hankkii jonkin uuden toiminnon tai varusteen, sen jälkeen ei osaa oikein olla enää ilman. Esim. ennen kuin itsellä ei ollut autossa vakionopeudensäädintä tai peruutustutkaa, sitä ajatteli, että turhia ylimääräisiä kapistuksia... mutta sitten kun ne itsellä on ollut käytössä, haluaa ne seuraavaankin ajoneuvoon.
Meikäläisen listalla on mm ABS jarrut korkealla. Ja tämänpäiväisen lyhyen lenkin jälkeen nuo kahvanlämmittimetkin tuntuvat ihan järkevältä varusteelta..
"Kuume" ei tunnu hellittävän ja halu vaihtaa nykyinen Burgeri uuteen senkuin kasvaa (saisi sitten sen sähkötoimisen tuulilasin, lämmityksen kahvoihin ja penkeille ja kaipa muutakin pikku parantelua on tässä viimeisten 4-5 vuoden aikana tapahtunut). Tehoja tässä 650:ssä on ihan riittävästi, varmaan 800-900cc pyörän ottaisi, mutta vain sillä ehdolla, että siinä on vähintään samat tavaratilat ja tuulensuoja yms kuin nykyisessä pyörässä.. eli esim. Gileran 800 ei ole "vaihtoehto" meikäläiselle, joten muillakin asioilla kuin teholla ja moottoritilavuudella on merkitystä valintaa tehdessä.
FINBurger
Suzuki AN650 L2 Burgman