Tulokset 1:stä 3:een 3:sta
    Ryhdyinpä tarkistelemaan st 4 s:n välyksiä, oppaanani tehtaan workshopmanual; ja ylävälyksen mittaaminen keinun ja yläpalan välistä oli piece of cake, mutta ala-eli kiinnivetovälyksen tarkistaminen joka manuaalin mukaan taphtuu työtämällä *rakotulkki keinun ja sulkijanokan väliin ja se ei oikein toiminut kunnolla vaikka taivuttelin liuskan kärkeä sinne paremmin sopivaksi; joka kerralla sain vähän eri lukemia. No sitten otin käyttöön vanhan loaded/unloaded gap konstin, ja kun olin meisselin kärjellä keinua alaspäin painaessani vähällä turmella venttiilinohjurin kumin, luovutin. Eikö todellakaan näiden välysten tarkistamiseen olisi helpompaa tapaa ? No, parin neuvoa-antavan ja ankaran pähkäilyn ja venttiilikoneistoon tuijottelun jälkeen sain kuningasajatuksen; tämän on varmasti joku jo aikaisemminkin hiffanut, en vain ole mistään tätä metodia löytänyt, eli eikö avaajan välyksen voisi mitata avaajakeinun ja avausNOKAN välistä, no niinpä teinkin ja sain lähes samat arvot kuin keinun ja palan välistä( joissakin oli satkun tai parin ero), no varsinainen helpotus sulkijavälyksen mittaamiseen tulee kun kampeaa 3 mm kuusiokoloavaimella avaajakeinun kärjessä olevaa uloketta alaspäin käyttäen tukipisteenä nokka-akselia ja mittaamalla jälleen avaajakeinun ja avausNOKAN välys.Eikös näin pitäisi saada samat arvot kuin perinteisellä mittaustavalla, vai onko tässä joku perustavaa laatua oleva virhe ? Nyt 4-v gurut kommentteja !

Hande
    Hande

Ducati ST 4 S
    Laverda 1000 SFC
    Laverda 750 SF
    Laverda 500
    Itte oon mitannu sieltä keinuvivun haarukan ja alasäätöpalan välistä. Meisselillä olen painananut vipua - luulen, että ne erot mittauksessa tulee juuri siitä kuinka hyvin onnistuu painamaan sitä jousta vasten sitä haarukkaa. Minusta se onnistuu ihan hyvin, mutta ainakin itse jouduin haeskelamaan sopivaa meisseliä että sain tukevasti painettua sitä vipua pohjaan. Kannattaa irrottaa tankki ja läppärunko niistä kumitötsistä niin se vaakapytyn imupuolen saa mitattua helpommin - ainakin mulle se paikka on ollu se hankalin. Takarenkaasta oon pyöritellyt isoin vaihde päällä nokat oikeaan asentoonsa ja remminvaihdon yhteydessä remmien ollessa irti sitten nokka-akselin päästä.

Jos keinuvipu ei olekaan saranoitu ihan keskeltä niin muuttaako se välyksen erilaiseksi eri päässä vipua? - en ole ihan varma tästä, mutta tuli mieleen - pitänee vielä pähkäillä. Kokeilin itsekin mitata viimeksi sieltä nokan ja keinun välistä, mutta en ollut varma mittaustavasta niin mittasin sitten perinteisellä.

Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  3.  
    Joskus aikoinaan 996:sta (sama moottori kuin ST4S:ssä) välyksiä tarkistaneena en kokenut tuota mittaustapaa sulkevan keinuvivun ja nokan välistä ongelmana. Ainakin minulla se tulkki sujahti sinne ihan helposti, jos ei muuten, niin nokka-akselin avittamana. Tuloskin oli muistaakseni joka yrityksellä aina sama. Ainoa hankaluus oli takapytyn pakopuoli, johon ei nähnyt ja homma täytyi tehdä käsikopelolla, mutta en siinäkään huomannut suurta ongelmaa. Eihän tuon Desmoquattron mittailu ole tietenkään niin helppoa kuin perinteisen jousikoneiston (väittävät muut, mitä väittävät), mutta ei se mitenkään ylipääsemätön homma ole. Avaavan keinun ja nokan välistä mittaaminen ei kyllä minusta ole kovinkaan täsmällistä. Nokan sijainti keinuun nähden on eri kohdassa kuin venttiiliin nähden. Jos oikein muistelen, niin nokka taitaa olla sentin verran kauempana eli lähempänä keinuvivun akselia. Joten tulos siitä mitattuna on varmasti pienempi kuin mitattaessa keinun ja palan välistä. Kyllähän sen saisi laskemallakin selville, kuinka iso ero välyksissä on näiden kahden mittauspisteen kesken.