Kun Nordic Superbike-säännöt muuttuivat mikkihiiriksi, täytyisi miettiä kalustovalintaa uudelleen. Ducati kiinnostaisi keveytensä, pehmeän tehontuoton ja luistoneston vuoksi. Lisäksi R:ssä on jo valmiina osat, joilla olisi ilo ajella ja joita jaksaisi ropata. Ongelmana on hinta.
apf:n kanssa olemme hieroneet kauppaa, mutta hinta on vielä kaukana siitä millä kaupat syntyisivät. Täytyisi myös tietää, onko jollakin kokemusta/tietoa pyörän kestävyydestä. Paketti on sen verran kallis, että kauhean montaa moottoria ei tekisi mieli ostaa. Yhden täytyisi pysyä kasassa useampi kausi. Kesselityyppiseen kaksi mottia viikonlopussa ei ole varaa.
- JAM Racing Team -
Taitaa vähissä nuo kokemukset 1098-sarjan kilpureista. Eikös noilla naapurimaan BOTT:ia:ia ajavilla kavereilla luulis olevan jo kokemuksia kestävyydestä ym.?
ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Linkki(Ampiainen @ Marras. 30 2008,09:43) kirjoitti
Tuolla keskustelua aiheesta.
Kawasaki Zx-10R kilvetön, Honda Vtr 1000 F, Aprilia Pegaso 650, Honda Crf 250 R, Husqvarna Te 310
Ainakin sillä voitettiin superbike- ja superstock-luokan(lähinnä vaikiota) maailmanmestaruudet.(jens @ Marras. 29 2008,22:51) kirjoitti
Kertooko se kestävyydestä vai ominaisuuksista.
Brendanilta ja hänen tiimikaveiltaan hajosi vaihdelaatikko Magny Coursissa. Ominaisuudet ovat varmasti kohdallaan, mutta kestävyys mietityttää.
- JAM Racing Team -
R on erittäin lähellä SBK-pyörää. Männässä on enemmän renkaita, mutta esim. nokat ovat kuulemma samat mikä tuntuu uskomattomalta. Kierroksia lienee pudotettu sen verran, että uskalletaan luvata kestävyyttä katukäyttöön. Vaihdelaatikko on tietysti kovilla kisakäytössä ja varmasti shifterin toimintakin vaikuttaa. Uskoisinpa, että jos ei liikaa ahnehdi kierroksia (pitää kohtuuvakiona) niin kyllä se kestää siinä kuin muutkin.
Luistonestosta on vähän ristiriitaista tietoa amerikan foorumeilta. Osa ratakuskeista ottaa sen pois päältä tai ei käytä ollenkaan. Osalla se taas auttaa melkoisesti. Nyt testeissä 1198S:n luistonesto toimii paremmin ainakin kadulla ja olihan Bayliss vetänyt hirmuajan ihan vakiolla 1198S:llä. Toisaalta jos 1198S:ään on kehitetty modernimpi luistonesto sen luulisi olevan käytössä myös 2009 mallin 1098R:ssä.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Silti voitti mestaruuden!!(johtaja @ Marras. 30 2008,16:10) kirjoitti
Useimmin Hagan Y hajosi kuin troy:n iso D arjaa ylempänä.
Kokeilimme viime kesänä luistonestoa Motecilla, ja kyllä siitä apua on, jos se toimii. Ajotyyliä vain täytyy muuttaa hieman, jos haluaa ajaa sitä vasten (emme ikinä saaneet siitä niin toimivaa, mutta saimme suuntaa antavaa palautetta). Se ei saa rajoittaa liikaa, mutta sen pitää estää pyörän lähtö lapasesta. Pidän myös siitä, että pyörä lähtee aika herkästi myöhäistämään sytytystä. Pehmeästä kaasuvasteesta ei ole ikinä haittaa.(mikkoyli @ Joulu. 01 2008,09:41) kirjoitti
Jos haluaa ajaa pyörää luistossa, niin raja täytyy vaan vetää ylemmäs, mutta last resorttina luistonesto on aina hyvä olla olemassa. Jos pito loppuu, niin pyörän saa helpommin hanskaan 20% luistosta, mikä on vielä säkällä hallittavissa vs. 40%+, missä se helposti käy ilman luistonestoa.
AMAssa oli pitkään nopeuseroon perustuva luistonesto kielletty, ja siellä käytettiin kierrostenluvun nousun rajoitusta. Muistaakseni nykyään sielläkin käytetään "oikeaa" luistonestoa, mutta en ole 100% varma.
Yleensä sytkään perustuvaa luistonestoa pidetään parempana. En tiedä tarkasti miksi, mutta olen ymmärtänyt, että tavoitteena on jäähdyttää pyttyjä bensahuuhtelulla.
'09 R:ssä on kuulemma uudistettu aski.
- JAM Racing Team -
Mikset johtaja kysele uuden 1198S.n hintoja?(johtaja @ Marras. 29 2008,19:50) kirjoitti
Eroja on hyvin vähän tuohon R:ään verrattuna, mutta hintaeroa on ihan kiitettävästi.
Tuossa 1198S:ssä on samat alustapalikat kuin R:ssä. Koneen sisällä ei ole titaanisia veivejä, eikä venoja. S:llä on painoa n. 5 kg enemmän kui R:llä, katukuntoisena. Luistonesto löytyy molemmista, mutta S:ssä se on tehty hiukan toisin. Jos oikein muistan niin se on tehty tuonne PA -puolellekin kajoamalla. S:ssä voi käyttää siis orkkisvaimentajia ja putkistoa luistoneston kanssa.
Mä itse kääntäisin pääni tuon S:n puoleen.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Uudessa R:ssäkin näkyy olevan bensansyöttöä katkova TC. Tilasin sen juuri.![]()
- JAM Racing Team -
Alusta on itse asiassa hieman eri. R:ssä on TTX, kun taas S:ssä on perusöhlins.(parjan_fin @ Joulu. 01 2008,12:27) kirjoitti
Muita merkittäviä eroja ymmärtääkseni:
-Lohko
-Venat ja veivit
-Kampura
-Ruisku
-Vanteet
-Luistokytkin
-Ymmärtääkseni myös vaihteisto.
-Pienempi homologoitu paino
Vähemmän merkittäviä:
-Tuplavaimentimet + ecu (myyntiin)
-Hiilkuituisemmat orggiskatteet (myyntiin)
Tehoeroa en pidä merkittävänä, mutta toivotaan, että R kestää ajossa tasapainoisempana paremmin.
Erot 08->09R, jälleen perustuen 2. käden infoon
- TC
- Mittaristo (valot+TC-kanava, 4Mb vs aiempi 2Mb loggausmuistia)
- Peilit pidemmällä varrella
- Kannet Die-cast vs. aiempi Sand-cast. En tiedä suomennoksia, mutta käsittääkseni menty huonompaan suuntaan.
- Vahvistettu loota 3,4,5,6 vaihteilla.
-Nokkaketjun kiristin muovi->alu
- JAM Racing Team -
No jaa, ainakin Milanossa oli molemmissa malleissa TTX alla ja sanoivat et tuotantopeleissäkin näin tulee olemaan. Mene ja tiedä sitten kuin loppupelissä käy.(johtaja @ Joulu. 01 2008,14:01) kirjoitti
Milanossa noita Ducun sankareita enemmänkin haastattelin noiden kahden mallin eroista ja mielestäni ne jäi aika pieniksi loppupelissä.
Sen loggausmuistin voit muuttaa erikokoisella USB -tikulla, simppeliä.Ja vanteitakaan en pitäisi ongelmana, koska kuitenkin joutuu toiset valssit ostamaan niin miksei sitten ostais vaikka S:ään R:n vanteita?
Mutta mun mielestä noi kaikki niin pieniä eroja että about 10 keur alkaa olemaan aika iso ero verottomassa hinnassa. Ja sillä rahalla jo varusteleekin tuota laitetta varsin mallikkaasti.
TOKI! Kumpainenkin varmasti hienoja pelejä, eikä mulla olis kumpaankaan varaa.
P.S. Saiskos ratatyypit?![]()
"Starvin' Marvin"
Tuota alustan eroa olen kuullut parilta eri myyjältä, mutta voi olla, että Ducu on sitten muuttamassa tilannetta. Logging ei toisaan ole niin oleellinen muutenkaan, sillä tuon mittariston näytteenottotaajuus on kuulemma niin heikko, ja kanavia niin vähän, että jo se 2MB riittäisi varmaan koko kaudeksi.(parjan_fin @ Joulu. 01 2008,14:22) kirjoitti
Vanteet ovat mielestäni jo oleellisemmat, mutta olet kyllä oikeassa, että molemmat ovat kohtuullisen kevyet.
Luistokytkin on sitten oleellisempi ero. Uskoisin että twinissä sen merkitys on varsin suuri . Vaikka luulen, että kukaan ei naputa, vaikka S:ään vaihtaisi kytkimen (vrt. tonniset hondat '04-'05), niin on kiva että pyörä on sääntöjen mukainen.
Olet oikeassa, että eroa ei oikeuta pelkästään spekseillä. Itsekin mietin pitkään S:ää. Tunne tuli kuitenkin peliin.
Katsotaan joku kerta radalla.
Ensi kaudella on Ducuja enemmänkin viivalla. Itse tiedän ainakin kolme superbikeä.
- JAM Racing Team -
Onneksi olkoon! Ei näillä asioilla muutenkaan niin hirveästi ole järjen kanssa tekemistä. S:ssä ei ole TTX:ää takana. Onko R:n kisaputkella luistonesto se entinen vai onko siinäkin bensansyöttö otettu mukaan? Vakioputkella arvelinkin tulevan saman DTC:n kuin 1198S:ssä.(johtaja @ Joulu. 01 2008,12:45) kirjoitti
Milanossa ne heput kenen kanssa puhuin eivät tienneet mistään mitään tai sitten eivät ymmärtäneet mun englantia.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Mä onnistuin saamaan juttusilleni kohtuu nuoren ja osaavan kundin, englantiakin puhui hyvin ja kisaosista vaihdettiin pitkät siivut tarinaa kuten myös R:n ja S:n eroista.(mikkoyli @ Joulu. 01 2008,17:36) kirjoitti
Ihan mielenkiinnosta kysyisin että tutkailitko tarkemmin sitä mustaa 1198S? Mun muistin mukaan siinä oli TTX takana ja sanoi se kundikin että alustat olisi molemmissa samat, erot olisi koneen puolella ja jo mainituissa vanteissa jne. Saa sitten nähdä mikä on lopullinen tilanne tuon takaiskarin kanssa, vaikka semantiikkaahan se on loppupelissä kun / jos tuollaisen laitteen hankkii.
Ja johtajalle onnittelut, hieno valinta radalle. Pari 1098R:ää tiedän sun lisäks sekä yhden 1098S:n. Saa nähdä tuleeko yhtään 1198S:ää.
"Starvin' Marvin"
Kiitos kiitos, ja kuten myös. Katsotaan kuinka projekti etenee.(mikkoyli @ Joulu. 01 2008,17:36) kirjoitti
En tiedä, kuinka ratachip toimii. Oletin, että myös se katkoo ruiskua mutta täytyy selvitellä.
Isoin kysymys on, että laitammeko Motecin kiinni nyt pariksi vuodeksi, vai teemmekö pyörästä puhtaan stockin. Jos laitamme Motecin, olisi hauskaa saada tuo vakio TC-ohjain myös tukemaan luiston laskentaa, koska se näyttää ottavan huomioon myös pyörän asennon. Luulen tosin että ajamme silliä stockina.
Toinen kysymys on, että kuinka tuo luistonesto toimii Dunlopin slicksin kanssa, ja mahtuuko Dunlop pyörimään. 1098S:ssä Dunlop otti kiinni swingiin, mutta minulle on vakuuteltu, että R:ssä ongelmaa ei ole. Kehä on kuitenkin niin erilainen, että täytyisi tietää, että riittääkö TC:ssä säädöt.
Onko kenelläkään tietoa, onko tuo Ducatin lisäpenkki "kova" penkki, vai ainoastaan uudelleenpäällystetty vakiopenkki.
Linkki penkkiin
- JAM Racing Team -
Ai R:iä on kaksi jo entuudestaan. Itse tiesin vain yhden. Itse olen kuullut huhua myös yhdestä S:stä, mutta tuntematonta sotilasta lainatakseni, saattaa olla hevosmiesten tietotoimiston uutisia.(parjan_fin @ Joulu. 01 2008,19:08) kirjoitti
- JAM Racing Team -
<a href="http://cgi.ebay.de/ORIGINAL-DUCATI-PERFORMANCE-SITZKISSEN-NEOPREN-1098-848_W0QQitemZ330218754156QQcmdZViewIte
mQQptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item330218754156 &_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229%7C66%3A2 %7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318" target="_blank">Tuolta</a> saa tilattua ihan oikean neopreenisenkin penkin. Tuo linkittämäsi penkki on jotain wannabeneopren-materiaalia. Itse harkitsen kyseistä penkkiä omaan 1098:iin. Kunhan nyt näkee millainen normipenkki on. Oma moponi on kyllä ihan katuajoon ja ehkä max. muutama kerta vuodessa radalle. 749:n penkistä en tykännyt ja ajattelin, että neopren-penkki voisi olla parempi![]()
Ex.
Ducati 1098 -07
Ducati 749s -03
Ducati Monster 750M -99
Mulla oli 1098S:ssä juuri tuo penkki. Tilasin sen kun alkuperäinen oli niin liukas. Eihän tuo oikeaa neopreeniä ollut (niinkuin varmaan Desmosedicissä on?), mutta olin siihen niin tyytyväinen, että ajattelin samanlaista tulevaan R:äänkin.
Nuo kolme R:ää ovat varmaan vain radalle? Hintaeroahan on silloin noin 13.000 € (22 vs. 35). Kyllä siinä muutaman tuhat saa maksaa R-lisää, mutta ei se muihin kuluihin nähden ihan mahdoton ole. Hyppy on kuitenkin melkein sama kuin Gixxeristä 1198S:ään ja R:n hinnalla saisi enemmän kuin 2 Gixxeriä..no ei ole ainakaan kalustosta kiinni ja hieno homma.
Missä vehkeessä testasitte sitä Motecia?
Ihailtavaa päätöksentekokykyä! Onnea! *(johtaja @ Joulu. 01 2008,12:45) kirjoitti
![]()
Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
Se on pahem... siis parempi tietotoimisto ku Esson baari.(johtaja @ Joulu. 01 2008,19:17) kirjoitti
![]()
Hyvä vaan et tulee väriä kisakaluston, vielä kun joku tois uuden Aprilian nelimukisen.
"Starvin' Marvin"
Die-cast on käsittääkseni tarkkuusvalua ja sand-cast on hiekkavalua.Varma en ole ,mutta mielestäni tuo tarkkuusvalu on vähintäänkin yhtä hyvä menetelmä ja kustannustehokkaampi.(johtaja @ Joulu. 01 2008,14:01) kirjoitti
Suzuki gsx750f -00 *--> Suzuki gsx1300r -07 --> KTM 530 exc -08 —> KTM 250 exc-f -10 —> KTM 300 exc -10 —> Husqvarna TE 250 -14 —> Husqvarna TE 250 TPI -18 —> Kawasaki ZZR 1400 -11 —> Suzuki intruder M1500 -11
(parjan_fin @ Joulu. 01 2008,19:08) kirjoitti
Arvaa himottaiskos!?! * * * * * * * * * * * * *Mut kun ei oo varaa![]()
ps. Mukavia iltapuhteita Johtajalle uuden ratatykin rankentelussa!![]()
<span style='color:cornflowerblue'>"Staedert, I have a doubt."</span>
Kovasti onnitteluja R:n hankinnasta
On se hienoa, että radalle tulee kunnon rähinää saundimielessäkin.
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Pakko sanoa että kiihottais meikäläistäkin moinen peli.... olenkohan mä sairas?(seeker @ Joulu. 01 2008,21:33) kirjoitti
"Starvin' Marvin"
d-kuume on diagnosoitu helposti tarttuva viruspohjainen epidemia.
ensioireet:
- potilas alkaa ääntelehtiä tyyliin ( dumpa dumpa dumpa)
- moottoripyöriin liittyvissä keskusteluissa korostaa väännön merkitystä.
- pelin lähtöhinnan vähättely ( omituiset lasku perusteet)
hoitosuositus:
- akuutti tapauksissa suositellaan D-mukin käyttöä aamukahvilla
- tietokoneen taustanäytön kuvan vaihto
- D lippalakin, pipon tai t-paidan päivittäistä käyttöä
jos näiden jälkeen ei helpota suositellaan tilaussopparin allekirjoitusta
t: dr Vieto Fumare, Bologna
![]()
jo kolmas D alla ja loppua ei näy