Naapurin mies täyttää 50 v ja nyt hän olisi ostamassa 80-luvun alun Suzuki 750 ES mallia, kun halvalla saa. Pyörä on huollettu ja päällisin puolin ok, mutta nyt arvoisa raati haluan kommentteja pyörän kipipisteistä, mitkä vaativat tarkastamisen
Etukäteen kiittäen....![]()
Civis Pacum, Para bellum
vanhojen suzukien sähköt ovat temppuilleet.
kannattaa tiedustella onko asialle tehty jotain.
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Minulla oli -84 ja en kahteen vuoteen sille juuri mitään muuta tehnyt kuin vaihtelin öljyt ja tulpat sekä renkaat. Ei ongelmia sähköjen kanssa edes vesisateessa ajaen. Möin sen juuri ja samalla se meni huoltoon ja huollossa sanoivat että ei nämä ajamalla rikkoudu. Muutenkin kehuivat yksilöä
Muuten hyvä peli, mutta halusin uudemman ja isomman :P
Turvallisuus on tunne, joka sinulla on, ennen kuin olet tajunnut tilanteen.
Ongelmia on ollut lähinnä latausjärjestelmässä, muuten sähköissä ei tietääkseni pitäisi olla mitään erityistä vikaa. Tietty noissa on ikäisekseen aika paljon sähköhimmeleitä, joihin on voinut tähän ikään mennessä tulla enemmänkin vikoja jos huolenpito on ollut heikkoa.
Eli latauspuoli kannattaa tarkastaa, jos on viitseliäisyyttä ja osaamista.
Yksi murheenkryyni noissa on myös kytkimen vaimenninjouset, jotka kuoleentuu ajan kuluessa. Tämän tunnistaa kalkattavasta äänestä tyhjäkäynnillä, joka häviää kun vetää kytkimen pohjaan ja pistää vaihteen silmään. Tämä on oikeastaan enemmän ominaisuus kuin vika, joten ei kannata liikaa pelästyä. Tietty kun ongelma pääsee liian pahaksi, niin siitä voi olla oikeaakin haittaa. Valitettavasti vaan en osaa sanoa mistä tunnistaa liian pahan tilanteen. Kyseessä on kuitenkin enemmän kosmeettinen haitta.
Muuten noiden pitäisi olla aika pomminvarmaa tekniikkaa. Jotain juttua olen kuullut, että 750 olisi hiukan herkkä öljynvaihtojen laiminlyömiselle. Mutta tämäkin taitaa olla lähinnä verrattuna tonnisataseen, jossa on likimain ikuinen rullalaakeroitu kampura.
Että latauksen ja kytkimen lisäksi siis ainoastaan normaali vanhan pyörän ostotarkastelu. Eli varautukaa ihan mihin tahansa![]()
Arttu
Muistelen 80-luvun alussa olleen TM:ssä kestotestissä kaikkien japsi-valmistajien 750-mallit eli Kawan Z 750, Suzuki GSX 750, Seca Jammu ja Hondan uusi VF 750 S. Jäi mieleen, että 16V-malleissa eli Suzukissa ja Hondassa oli lopputarkastuksessa orastavat venttiilirempat. Niinhän niissä kaikissa tuonajan pitsikansisssa tuntui olevan eli tuotakin kannattaisi silmäillä tai kokeilla puristuspaineita kun se remppa olisi halpaankin samanhintainen kuin kalliiseen ja ostoksen edullisuus kärsisi.
Laturimurheita oli tuonajan Suzukeissa sen muistan minäkin. Käämitykset paloivat. Öljyvalinnalla muistaakseni oli osansa asiassa.
Ei tuonaikaisissa Suzukeissa ollut mitään muuta ylimääräistä sähköhimmeliä kuin vaihteennäyttö päinvastoin kuin muissa merkeissä kun oli kaikenmaailman itse itsensätarkastavia nestekidejuttuja niin etteivät meinanneet mahtua mittaristoon vaan piti jatkaa ihan tankille saakka ( esim. GPZ:tat tai Seca Jammu).
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Mullakin oli tollanen*oi niitä aikoja*
Oma yksilö ostettiin kunnostettavaksi, joten alkutilanne oli heikkoakin heikompi. Kyllä sillä ajaa pystyi, mutta sähkövikoja oli muistaakseni kyllä, eikä kierrokset ollu ikinä mitä piti. Kylmänä ei pysyny käynnissä, kuumana kierrokset katossa
Mutta sepä olikin erikoinen yksilö![]()
*Vanha ja väsynyt, laiska ja lihava* , *Have a Prozac and smile!*
Jostain syystä en ole kuullut mitään Suzukin venttiilimurheista edes ulkomaisilta näihin malleihin keskittyneiltä foorumeilta. Omalla tonnisatasellakin oli kelattu sata tonnia kun otin kannen ensimmäistä kertaa auki, eivätkä venttiilit vielä silloinkaan olleet mitenkään pahassa kunnossa. Joten en olisi ensimmäisenä venttiileistä huolissani. Toki nekin voivat olla ihan missä tahansa kunnossa tuon ikäisessä pelissä.
Laturipuolelta menee vähän kaikkea mahdollista, säädintä, käämejä ja piuhoituksia, jos niikseen sattuu. Käämit menee yleensä kärähtäneen säätimen myötä. Laadukkaalla säätimellä ja huolella kunnostetuilla johdotuksilla tuntuu kuitenkin toimivan aika luotettavasti. Käämityksien elämää voi helpottaa pitämällä öljyt ylärajassa ja valot päällä, öljyn laadulla ei taida olla paljoa vaikutusta.
En tuosta 750:stä tiedä tarkkaan, mutta ainakin -83 tonnisatasessa oli se vaihdenäyttö, vilkkujen automaattikatkaisu ja polttimoiden tarkistusta. Kyllä noistakin tulee ihan kivasti "ylimääräisiä" piuhoja ja liittimiä.
Arttu
Muistelen 20 vuoden takaisia takaa, että phuttiin kuumana ohueksi menneen öljyn käyneen käämin lakkauksen päälle. GS 650 GT.stä oli tuolloin kyse ja sama laturimurhe vaivasi kaverini GS 1100 G:tä.(ArttuH @ Maalis. 20 2009,12:22) kirjoitti
Noista venttiiliasioista en minäkään muista kuulleeni myöhemmin mutta 8V-nelikoiden yläkerroissa ei ollut murheen häivää. Vanhuuttaan voi levitä sitten mikä tahansa. Kaverillani oli noihin aikoihin kolme 750 Suizaa perkkäin, oli ´82 750 E, ´83 750 ES ja ´85 750 EF eli kokokatteella eikä niissä ollut mitään murheita ainakaan uutuuttaan.
1100 oli laajemmin varusteltu kuten tuossa kirjoitettiin.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Moi
Itselläni on myös ES käytössä. Ei mitään vikoja ole ollut. Huoltoliikkeen kaveri sanoi että pidä akku kunnossa ja äläkä osta mitään halpismerkkistä akkua niin pysyy laturi kunnossa ja on pysynytkin...
Solifer 4 Seed -73
Suzuki GT 550 -73
Suzuki GS 500 -78
Suzuki GS 1000 -80
BMW K 100 -84
Suzuki GS 500 -76
Suzuki GSX 750 ES -87 nyk.
Suzuki GSF 750 F -07
Solifer SM -75 nyk.
Suzuki GSX 1300 R Hayabusa -07 nyk.