Tuli mieleeni, että kuinkas usein vaihdatte jäähdytysnesteet. Onko LT:ssä jotain erityistä mitä pitäsi tietää ennen vaihtotöihin ryhtymistä ?![]()
ReimaN
- Honda VF 750C
- Honda VF 1100 C
- Honda ST 1100 Pan European
- BMW K 1200 LT -03
- BMW K 1200 LT -04
- BMW R1200GS Adv -10
LaiskaMinä: Miksi noi pitäisi vaihtaa jos ei ole muuta hommaa, joka edellyttää nesteiden lorottamista? Ikinä en ole vaihtanut yhdessäkään pyörässä (huono omatunto on joskus ollut)....
<p>2002-2014</p>
Jos olet juuri tuon mopon itsellesi hommannut, niin kuin oletan, niin kyllä kannattaa vaihtaa oitis niin jäähdytysnesteet, öljyt, öljynsuodattimen, tulpat, jarrunesteet, kytkinnesteet, vaihteistoöljyt ja peräöljyt. Silloin ainakin tietää milloin ne on vaihdettu ja että ne ovat kaikki kunnossa ajokauden alkaessa. Moni asiahan noista tulee vastaan 20.000 km huollossa, mutta ilmanputsarikyselystä päätellen saatat tehdä nuo asiat itsekin.
Eihän noissa jäähdytysnesteissä sinänsä mitään yllättäviä ongelmia/riskejä ole ajan kanssa. Mutta uudet nesteet oikeassa mittasuhteessa huolehtivat ainakin korroosionsuojasta parhaimmalla mahdollisella tavalla.
LT:ssä tuo nesteiden vaihto on helppo juttu. Ei mitään ylimääräisiä koukeroita. Lasket vedet ulos ja kaadat uudet tilalle.
t. Repa
PS. Kysymyksesi oli kuinka usein vaihdatte... No itse olen normaalisti vaihtanut kaikkiin ajokkeihini kaikki nesteet kahden vuoden välein, ellei ajokilometrit ole vaatineet noita aikaisemmin tehtäviksi.
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Kaikissa nestejjähdytteisissä moottoreissa pätee sama asia, niin autot kuin mp:kin, ja siinä ohessa LT.
Oikea sekoitussuhde lukee jäähdytysnestepurkin kyljessä, yleensä se on 50:50. Jäähdytysneste suositellaan vaihdettavan 2-3 vuoden välein. Ajan saatossa neste likaantuu ja siitä haihtuu vettä, jolloin jäähdytysteho laskee eikä järjestelmä toimi halutulla tavalla.
LT:ssä se on kakka juttu. *Joudut ottamaan yläsivukatteet irti, kuljettajan penkin irti, radion irti ja tankkia taakse päin jotta saat näkyviin vasemman puoleisen jäähdyttäjän täyttöaukon korkin.(ReimaN @ Maalis. 14 2009,17:53) kirjoitti
Ainakin vm -99. Tein juuri kyseisen työn. Ja kaikki muutkin nesteet siinä samalla, kuten repa neuvoikin.
Hei! Tällä kaverilla on jo kaikki purettuna valmiiksi. Vaihtoi juuri ilmansuodattimen, joten ei ole kummallinen juttu tuossa vaiheessa.(Finaldriveri @ Maalis. 14 2009,18:45) kirjoitti
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Niin muuten vaihdoinkin(Repa @ Maalis. 14 2009,19:22) kirjoitti
ilmansuodattimen. Samalla vaihtui jäähdytysneste. Ei ollut iso juttu.
![]()