Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 33:sta
    Olen ajatellut järjestää koulutuspäivän BMW R1100 ja R1150 pyöristä, huolto, korjaukset jne.
    Huolto-ohjeita ja mun tekemisiä löytyy tuolta:
    http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?t=857

BMW kerho on sitä kysellyt ja muutkin.
    http://bmw.homeunix.org/foorumi/view...php?f=5&t=1585

Koulutuspäivä toteutuu kevään aikana jonain lauantaina.
    Huoltokoulutuspaikka on Tapanilassa Helsingissä.

Laita meiliä, jos asia kiinnostaa
    pekka.vuorelma( ja ät merkki tähän)gmail.com
    Puh 050 5768 480
    Päivämäärä päätetään, kun tarpeeksi kiinnostuneita on mukana.

Pekka

Pekka
    Koulutus järjestetään lauantaina 14.3.2009 Tapanilassa Helsingissä
    Hinta on 30.- per osallistuja sisältäen pizzalounaan juomineen tallille kannettuna ja kahvit ja pullat.
    Pizzan saa valita listalta.
    Aikataulu olisi jotain klo 9.00 - 18.00 tai niin pitkään kuin juttua riittää.
    Laitan ilmoittautuneille osoitteen ja tarkemmat tiedot sitten meilillä.
    Laittakaa ilmoittautuminen tulemaan
    Puh 050 5768 480

Pekka
    Pekka
    Aiheina ovat mm.
    - huoltotyökalut
    - venttiilien säätö ja keinuvipujen päittäisvälys
    - öljynvaihdot
    - läppärunkojen synkkaus
    - jarrupalojen vaihto
    - jarrujen ilmaus ja nesteiden vaihto
    - muut määräaikaishuollot
    - kytkinlevyn vaihto ( ohjeina, mutta ei käytännössä. Tein sen juuri )
    - vikakoodien tarkastus ja nollaus yleismittaria käyttäen
    - jne.

Hintaan sisältyy myös CD rompullinen ohjeita ja vinkkejä huoltoon sekä nettilinkkilista hyvistä sivuista huoltoa ajatellen.
    Rompulla on myös 7 kpl tehtaan huoltomanuaaleja mukana. Eri Bemareihin.
    Yhteensä varmaan 1500 sivua.
    Noin 620 Megaa.

Pekka

Pekka
    Ohjelmaan tuli hieman lisää juttuja.
    Nyt se näyttää tuollaiselta

Ohjelmassa on mm. seuraavaa:
    - huoltotyökalut
    - venttiilien säätö ja keinuvipujen päittäisvälys
    - öljynvaihdot
    - läppärunkojen synkkaus
    - jarrupalojen vaihto
    - jarrujen ilmaus ja nesteiden vaihto
    - muut määräaikaishuollot, ilmansuodattimen vaihto jne.
    - ABS systeemin ongelmat ja viat ja vikakoodit
    - kytkinlevyn vaihto ( ohjeina, mutta ei käytännössä. Tein sen juuri )
    - vikakoodien tarkastus ja nollaus yleismittaria käyttäen
    - TPS säätö ( kaasuläpän asentotunnistin)
    - öljyntäyttötulpan tiivisterenkaan vaihto, Matin pyörään, kun se vuotaa.
    - tubeless renkaan paikkaus. Jokaiselle on omat paikat.
    - bensatankin pikaliittimet ( katso http://www.suomenpikaliitin.fi/ )
    - bensasuodattimen vaihto, jos aika riittää
    - perälaakerin vaihto, videona ja neuvoina. Tein sen syksyllä.
    - lisäviihteenä Löng Way Round video.

Pekka
    Rispektit irtoaa pelkästä asiaan vihkiytymisestä.
    sitten kun vielä jaksaa ja viitsii tehdä tällaisen session.

-jari-
    Miehen voi saada pois Lapista, Mutta Lappia ei saa pois miehestä.-LORDI-

Läskillä on aina lämmin.

TouringTurbo
    Loistavaa, Pekka!

Melkein harmittaa että menin vaihtamaan 1200:seen.
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
    21.3.2009 järkkään toisen koulutuspäivän.
    Jos ilmoittautuneita tulee tarpeeksi.

Laittakaahan meiliä tulemaan tai soitelkaa.
    Ilmoittautumiset tuonne:
    Puh 050 5768 480

Tilaisuudessa on myös myytävänä tubeless paikkasarjoja kohtuuhintaan.
    Niitä ei näytä enää saavan ihan joka autovaraosakaupasta.
    Koulutus tubeless paikkaukseen sisältyy kurssiin.
    AD Varaosamaailmasta ostin viimeisen pakkauksen Oulunkylästä.
    Joku EU direktiivi ilmeisesti kieltää niiden myynnin autoihin

Pekka
    :shock: :shock: :shock:
    Pekka
    Kuullostaapa aika hienolta hommalta. Kukahan järjestäisi FJR:n omistajille samanlaisen?

Jokunen vuosi sitten pyöräni tubeles-rengas rupesi vuotamaan naulan takia. Vein sen kumikorjaamoon paikattavaksi. Sanoivat siellä, että moottoripyörän rengasta ei saisi paikata. Paikkasivat kyllä, kun itse halusin. Mikähän mahtaa olla totuus?
    Lainaa (Kake3 @ Helmi. 27 2009,00:58) kirjoitti
    Jokunen vuosi sitten pyöräni tubeles-rengas rupesi vuotamaan naulan takia. Vein sen kumikorjaamoon paikattavaksi. Sanoivat siellä, että moottoripyörän rengasta ei saisi paikata. Paikkasivat kyllä, kun itse halusin. Mikähän mahtaa olla totuus?
    No olen paikannut omasta pyörästäni renkaan kerran ja kaverien renkaista kaksi kertaa.

Paikka kestää hyvin renkaan iän ilman ongelmia.

Rengasliikkeet haluaa myydä uusia renkaita eikä paikata vanhoja

Pekka
    Pekka
    Aikaisemminkin olen kuullut tämän "ei MP:n renkaita saa paikata"-legendan. Kuulostaa mielestäni epäilyttävästi rengasliikkeiden uusmyyntiä tukevalta vastuunpakoilulta.

Itse olen ollut tarpeeksi onnellinen välttyäkseni rengasrikolta, mutta jos moinen kohdalle sattuisi, niin taatusti paikkaan!
    <p>2002-2014</p>
    Lainaa (C-A-D @ Helmi. 27 2009,17:29) kirjoitti
    Aikaisemminkin olen kuullut tämän "ei MP:n renkaita saa paikata"-legendan. Kuulostaa mielestäni epäilyttävästi rengasliikkeiden uusmyyntiä tukevalta vastuunpakoilulta.

Itse olen ollut tarpeeksi onnellinen välttyäkseni rengasrikolta, mutta jos moinen kohdalle sattuisi, niin taatusti paikkaan!
    Joo ei muuta kun "kananpaska" reikään ja matka jatkuu! Ite oon paikannut/paikkuuttanut 180hv:n kyykyn renkaan ja ajanut vielä sen jälkeen n.4000km ja muutaman kerran sen jälkeen max. näyttö oli mittarissa 320-330km/h, Saksassa tietysti.... Lotjien renkaat samalla konstilla pari kertaa, mut kun nopeutta en ole saanut samalle levelille nostettua niin en pysty kestoa kommentoimaan. Kilometrejä kuitenkin vielä yli 10 tonnia paskan "päällä" pyöritellen. Miten helevetissä sinä CADi olet ilman nauloja onnistunut liikkumaan???
    Lainaa (nenoat @ Helmi. 27 2009,22:58) kirjoitti
    Lotjien renkaat samalla konstilla pari kertaa, mut kun nopeutta en ole saanut samalle levelille nostettua niin en pysty kestoa kommentoimaan....
    Höh, onkos sulla LoTjan sylintereissä ollut karstoja jos et oo päälle kolmeasataa päässyt, vai unohditko vaihtaa kolmoselta ylöspäin...? *
    -04 K 1200 LT

Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
    Lainaa (pozo izquierdo @ Helmi. 28 2009,00:20) kirjoitti
    Lotjien renkaat samalla konstilla pari kertaa, mut kun nopeutta en ole saanut samalle levelille nostettua niin en pysty kestoa kommentoimaan....
    Höh, onkos sulla LoTjan sylintereissä ollut karstoja jos et oo päälle kolmeasataa päässyt, vai unohditko vaihtaa kolmoselta ylöspäin...? *
    Myönnetään, olen amatööri
    Miten helevetissä sinä CADi olet ilman nauloja onnistunut liikkumaan???
    EN varmaan ole tiennyt, että niiden yli kuuluu ajaa.
    <p>2002-2014</p>
    Koulutuspäivä 21.3.2009 on varmistunut.
    Laittakaa ilmoittautumisia tulemaan.
    Vielä mahtuu joitakin kurssilaisia.

14.3.2009 päivä on jo täynnä.

Pekka
    Pekka
    Lainaa (C-A-D @ Helmi. 27 2009,17:29) kirjoitti
    Voi olla osin tuotakin, mutta ehkäpä aivan koko asia ei olekaan vielä siinä.

On nimittäin ihan tapauskohtaista, minkälainen reikä milloinkin on puhkeamisen aiheuttanut. Jotkut voi varmasti paikata ihan ok, mutta jos esim. teräsvöitä on poikki, miten se tulee vaikuttamaan lämpenemiseen paikatun kohdan ympäriltä, jne, onkin kinkkisempi kysymys.

Myös paikkaustapoja on erilaisia, sisäpuolelta asennettava sienenmuotoinen on oikein asennettuna varmaankin luotettavin. Ulkokautta asennetusta ei voi olla läheskään niin varma. Ja mitään 300:aa - tai edes 200:aa - en paikatulla renkaalla kylläkään ajaisi ikipäivänä. Jos paikka on irrotakseen, se irtoaa ennemmin kovassa vauhdissa kuin hitaassa. Ja reiän saaneen renkaan kanssa on aina olemassa pieni mahdollisuus renkaan täydelliseen hajoamiseen, ja jos niin on käydäkseen, sekin tapahtuu ennemmin kovassa vauhdissa. Silloin on vitsit erittäin vähissä.

En oikeastaan edes niin kovin paljon ihmettele, mikseivät rengaspuljut ja huollot juuri hingu paikkoja laitella, sillä vastuu paikan pysymisestä ja renkaan ajoturvallisuudesta on sen jälkeen heidän.

Itse kyllä paikkaan reissussa ollessani, jottei matkanteko katkea, mutta varsinkin jos vähänkin enemmän ajettu kumi, yleensä olen kyllä kotiin päästyä uusinut sen. Voi ne varmaan loppuunkin ajella (mutta 300kmh paikatulla renkaalla ei välttämättä ole aivan loppuun asti ajateltu veto).

- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
    Lainaa (pecha @ Helmi. 28 2009,16:39) kirjoitti

On nimittäin ihan tapauskohtaista, minkälainen reikä milloinkin on puhkeamisen aiheuttanut. Jotkut voi varmasti paikata ihan ok, mutta jos esim. teräsvöitä on poikki, miten se tulee vaikuttamaan lämpenemiseen paikatun kohdan ympäriltä, jne, onkin kinkkisempi kysymys.
    Miten ihmeessä sellaisen renkaan paikkaisi, mistä niitä sanomiasi teräsvöitä on poikki? Kiva olisi kuulla se paikkaustapa...

Itse tämän keskustelun aiheeseen: tosi hyvä homma, että joku jaksaa tuollaisia koulutuksia toisille harrastajille järjestää!
    XL1200S, eli Sportster 1200 Sport -96
    FLHRI, eli Road King -97
    En oikeastaan edes niin kovin paljon ihmettele, mikseivät rengaspuljut ja huollot juuri hingu paikkoja laitella, sillä vastuu paikan pysymisestä ja renkaan ajoturvallisuudesta on sen jälkeen heidän.
    Höpö höpö. Ei tämä nyt mikään USA ole.
    <p>2002-2014</p>
    Tiedän ainakin useamman huollon, missä eivät nykyisellään enää laita tubeless-paikkoja, vaikka se heidän elinkeinonsa ei riipukaan uusien renkaiden pakkomyynnistä, eli ei se varmaan kuitenkaan ihan höpö höpö ole, vaikkei tämä mikään USA olekaan.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    Lainaa (pecha @ Helmi. 28 2009,22:37) kirjoitti
    Tiedän ainakin useamman huollon, missä eivät nykyisellään enää laita tubeless-paikkoja, vaikka se heidän elinkeinonsa ei riipukaan uusien renkaiden pakkomyynnistä, eli ei se varmaan kuitenkaan ihan höpö höpö ole, vaikkei tämä mikään USA olekaan.
    Kyllä Pecha Bemariin voi laittaa renkaaseen paikan pyörän mukana tulevilla paikkausvälineillä , koska Bemari, kuten varmasti tiedätkin, kuitenkin hajoaa kohta.

Niissä huolloissa, joissa käyt kahvisi juomassa, ei ehkä osata paikata rengasta - kun ei ole sopivaa leimasinta - joten suhtautuminen on luonnollisesti nurjaa.
    Ajoneuvolain mukaan vastuu ajoneuvon liikennekelpoisuudesta on omistajalla ja haltijalla. Silloinkin, kun rangaspulju on omistajalta salaa yön pimeydessä käynyt luvatta paikkaamassa...

300kmh paikatulla renkaalla? Mielikuvituksella rajat?

edit: ja sori OT, tästäkin asiallisesti alkaneesta ketjusta kai kohta tulee kodittomien hondamiesten runkkulaari.

Onkos pemariukoilla taas herne nenussa jostain?

Kuten sanoin, paikkaan itsekin ennemmin kuin jään tien päälle. Tiedän, että riskit mitä siihen liittyy, ei ole kovinkaan isoja. Mutta ne on silti olemassa, joten itse ainakin ymmärrän, mikseivät kaikki ammatikseen korjaavat välttämättä ole niin innoissaan paikkailemassa, ainakaan ulkopuolelta.

edit. 300kmh, tuli siitä että täältä löytyy tämmöinen:
    "Ite oon paikannut/paikkuuttanut 180hv:n kyykyn renkaan ja ajanut vielä sen jälkeen n.4000km ja muutaman kerran sen jälkeen max. näyttö oli mittarissa 320-330km/h, Saksassa tietysti.... "

Taitaa pemariukot olla pienessä tuiterissa, niin parempi että ryömin takaisin kolooni, ja jätän teidät tänne kehumaan toisianne. ps.Ei muuten ole Hondaa meikäläisenkään tallissa.

Lainaa (vmt @ Helmi. 28 2009,21:11) kirjoitti

Miten ihmeessä sellaisen renkaan paikkaisi, mistä niitä sanomiasi teräsvöitä on poikki? Kiva olisi kuulla se paikkaustapa...
    No vastaa nyt tuohon kysymykseen, kun joka alan asiantuntijana näissä keskusteluissa näköjään esiinnyt!
    XL1200S, eli Sportster 1200 Sport -96
    FLHRI, eli Road King -97
    Herne nenussa? Ei kai. Tässä ketjussa nyt vaan ei tainnut olla kyse renkaanpaikkuun teoriasta vaan BMW R1100 ja R1150 koulutustapahtumasta. Menee viisautesi hukkaan.
    Heh, hauska lueskella teidän juttuja renkaan paikkauksesta.
    Ihan hyvä keskustella niin porukka löytää tämän ketjun ja tulee kursseille.
    21.3.2009 koulutuspäivään mahtuu vielä.
    14.3.2009 on jo täynnä.

Kiinnostusta on ollut paljon.

Kiitos teille keskustelijoille.

Pekka
    Pekka
    Lainaa (pecha @ Helmi. 28 2009,23:03) kirjoitti
    Onkos pemariukoilla taas herne nenussa jostain?

Kuten sanoin, paikkaan itsekin ennemmin kuin jään tien päälle. Tiedän, että riskit mitä siihen liittyy, ei ole kovinkaan isoja. Mutta ne on silti olemassa, joten itse ainakin ymmärrän, mikseivät kaikki *ammatikseen korjaavat välttämättä ole niin innoissaan paikkailemassa, ainakaan ulkopuolelta.

edit. 300kmh, tuli siitä että täältä löytyy tämmöinen:
    "Ite oon paikannut/paikkuuttanut 180hv:n kyykyn renkaan ja ajanut vielä sen jälkeen n.4000km ja muutaman kerran sen jälkeen max. näyttö oli mittarissa 320-330km/h, Saksassa tietysti.... "

Taitaa pemariukot olla pienessä tuiterissa, niin parempi että ryömin takaisin kolooni, ja jätän teidät tänne kehumaan toisianne. ps.Ei muuten ole Hondaa meikäläisenkään tallissa.
    Pakko myöntää että hieman provosoin! En minä nyt ihan kolmosta rikkonut. Mittarinäyttämä 320-330 kun ei todellisuudessa ole kuin n. 290-300. Sorry.....
    No niin.

CD romput on poltettu koulutustapahtumiin.
    Siellä on mm. tehtaan huoltomanuaalit 850, 1100 ja 1150 pyöriin ( eri versiot ko. pyöristä ) sekä kaikenlaisia muita ohjeita vaikka jarrujen ilmaukseen ja vikakoodien lukuun.

Tavaraa tuli jotain 680 Megaa, kun lisäsin sinne vielä valokuvat kytkinremontista ja Power point jutun samasta aiheesta sekä Hard Partsien mitoituskuvat. Yksi Kurapyörä-foomumilainen niitä multa kyseli joskus ja pitihän niistä ottaa mittakuvat, jos joku haluaa tehdä omat omavalmisteena GS pyöriinsä.

Osallistujat saavat ne romput sitten kurssilla.

Pekka
    Pekka
    21.3.2009 päivään tuli peruutus yhden osallistujan osalta.

Eli vielä mahtuu mukaan.

Laita ilmoittautuminen tulemaan.

Pekka
    Pekka
    No niin, nyt ovat molemmat koulutuspäivät täynnä.
    Uunissa on juuri testikorvapuustit paistumassa kursseja varten.

Pitää ehkä myöhemmin järjestää lisää samanlaisia koulutuksia, jos nämä nyt jotenkin ensin onnistuisivat.

Pekka

PS. Niistä korvapuusteista tuli herkullisia

Pekka
  30.  
    HUOM HUOM

Huomiseen koulutukseen 14.3.2009 tuli yksi peruutus kuumeen takia.

Onko halukkaita.

Laittakaa mulle oitis meili
    pekka.vuorelma( ja se ät merkki tähän)gmail.com

Pekka

Pekka
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen