Salamyksyys hyväksytty,mutta muutamaan kysymykseen voit kuitenki vastata,eli moniko 2000-luvun mopo,johon on asennetttu turbo,niin on saanut laillisen hyväksynnän teidän/sinun virityksen vuoksi ?(Parkki @ Huhti. 13 2009,12:57) kirjoitti
Palautatteko maksun,kun "välkky kyttä" hoksaa huijauksen ?
"Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.
![]()
miten saate mittaus eroaa normaalista pakokaasu mittauksesta joka tehdään esim. jokaiselle autolle vuosi katsastuksen yhteudessä?
Onko siinä jotain eri aineita mitataan?
nimim. kertokaa tyhmälle
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
Missä kohtaa välkky kyttä huomaa huijauksen, varsinkin kun pyörä on muutoskatsastettu turbolle... Viekö ne dynoon, ettei vaan ole turboruuvia bombereiden toimesta kiristetty.(roskakuski @ Huhti. 13 2009,20:39) kirjoitti
Ymmärtäähän tuon "salamyhkäisyyden" jos Suomessa on tasan yhdet laitteet testaukseen ja niitä ei mopojen päästönormien mittaukseen virallisesti käytetä. *
Ps. Onhan tuo hieno asia että saadaan kotimaisin voimin uudempia pyöriä muutoskatsastettua turbolle. Kaikkihan eivät välttämättä halua möhkö BMW:tä jonka saa isolla rahalla, rekisteröintiin tarvittavat laput mukana.
Supermoto
Mulla on -03 vuosimallinen, turbolle leimattu 12R. Päästömittaus tehtiin aikanaan luultavasti samassa paikassa jossa nämäkin tullaan tekemään. Silloin se vaan maksoi 500 euroa kuitilla(jaulis @ Huhti. 13 2009,20:54) kirjoitti
![]()
Hitaus on malttia!
ANY10.
Sekasinhan me...(Parkki @ Huhti. 13 2009,20:04) kirjoitti
Ei tuo todellakaan mikään amerikantemppu ole. Ongelma on vain ollut se päästömittaus, kun mittauspaikkoja ei oikein ole.
Arvaan kyllä, missä paikassa päästömittaus tehdään. Se vain ihmetyttää, että mistä moinen hinta? Itse mittaus ei maksa noin paljoa, eikä maksa dynotuskaan. Päästömittauksesta on tuore ketju täällä, tulee muuten kirjoittaja maininneeksi hinnankin...
High Stuck Are Wit To
no millä muulla sä luulet et ne äkkirikastuis ku tossa et joo tonneja tiskii niin tulee ehkä mopo ehjänä ja ehkä saat laput millä saat sit virallisesti pitää tuproa mopossa jnejne ja kaikkee...kysykää hei oikeesti muualta ellei sit rahoja ole niin paljoa ylim et ne vois heitellä tollei kenelle haluaa tai sit Parkki anna tarkat hinnat et mihi v'ttuun menee noin paljo rahaa siinä??!!
drive fast, race hard or die yound...it´s your choice
Jep... Hinnathan saattavat aina välillä pompsahdella. Ja onhan tässä ollut väliä ettei ainakaan julkisesti ole onnistunut Suomessa ollenkaan... *(Mika 14R @ Huhti. 13 2009,21:36) kirjoitti
Maksaa sitten tuon jos siltä tuntuu. Ihan ilmainen tuo testaus ei tietenkään ole ruotsissakaan, mutta mutta...
Nykyisellä menolla hintaa vaan tulee uudelle turbovehkeellä jos leiman haluaa. Itse en välttämättä maksaisi, tosin väliäkö sillä.
Supermoto
Katoin Mcmihen laittaman linkin. Ihmettelen todella hintaa. Onkohan paikka AKE:n hyväksymä? Muuten leimaa ei välttämättä tule.
heheheh Ja lukee et bensan joukkoon pakkasnesttä.....Testi muuten ajetaan testipaikan referenssi bensalla. Ainakin virallisissa paikoissa.
Ja sulla on Mcmies ihan pelkkää faktaa täs viestissäsi.
""No hö, eihän tossa turbon leimaamisessa mitään taikuutta ole. Tarvitaan vain päästötodistus ja dynolappu, jonka mukaan teho ei ole kasvanut enempää kuin 20 %.
Nimimerkillä "Parkki" on ilmeisesti tiedossaan joku paikka, jossa päästötestin voi tehdä ja tarvittaessa säätää konetta niin, että päästönormit myös täyttyvät. Dynojahan on Suomi täynnä.
Jos malttaa pitää sen ahtopaineen sellaisena, että teho ei kasva sallitun yli, homma on ja pysyy muutoskatsastuksen jälkeen laillisena. Tosin epäilen, että ahtopaine katsastuksen jälkeen tuppaa yleensä kasvamaan... """
Ja muistelen että suomessa testaus hommat loppu joskus 2000 luvulla. Oisko ollu sit joskus -02 jos sillon on viel joku saanu mittauksen tehtyä.
Ja hinta koostuu aika pitkälti saastemittauksesta jonka hinta on 3000e. Siihen kaikki muut kulut päälle. Pyörää joudutaan säätämään todella paljon jotta saadaan meneen mittauksista läpi. Kuka asiaa nyt vahänkään tuntee niin tietää että testiä ei ole todellakaan kovin helppo läpäistä. Lähes aina ekalla tulee hylätty. Vaatii todella paljon työtä jotta pyörä saadaan siihen kuntoon että menee läpi. Tämän asian suhteen ei viitsi ottaa turhia riskejä.
Hintahan on n. 4000-4500 riippuen paljon pyörälle joudutaan tekemään muutoksia. Mutta jo pelkän turbo pyörän säätämisen hinta pyörii siinä 500 nurkilla. Jos siitä nyt jonkun euron saa itelle kulujen jälkeen. Jos tekisimme tätä älääksemme olisi hinta aivan toinen.
Tässä vielä lyhyt juttu hommasta. http://suzukigsx-1400.blogspot.com/
Ja maili osote löytyy myös. Pyörä on siis rakennettu sillä asenteella että siinä todellakin on turbo. Ja varmaan tulee se poliisi setä jutteleen "että mikäs sulla tuolla alhaalla on?" Odotan sitä hetkeä kun ne alkaa vittuileen. Ne ajattelee ettei sillä voi olla lupia. Ja tollasena se on katsastettu.
Osaatko Parkki kertoa minkä standardin mukaan mittaus suoritetaan moottoripyörän turbomoottorille? Onko kyseessä mittaus tietyissä moottorin toimintapisteissä vai onko testissä myös siirtymävaiheet mukana, vai onko käytössä joku muu mittaustapa?
Kun tietäisi tuon mittaustava, olisi huomattavasti helpompi kommentoida tuohon moottorin säädön vaikeuteen.
Superbike #7
Mittaus suoritetaan rullilla ajaen simuloiden kaupunkiajoa. Kestää noin 15-20 minuuttia ja päästöt lasketaan koko ajalta. Riippuu sitten euronormista miten tiukka testi on, uusimpia taitaa olla melkein mahdotonta saada läpi ilman katalysaattoria.(Nitrous @ Huhti. 13 2009,23:21) kirjoitti
Hitaus on malttia!
ANY10.
Riippuu pitkälti siitä onko emissiomittaus EURO2 vai EURO3.(Nitrous @ Huhti. 13 2009,23:21) kirjoitti
EURO3 on tietty TODELLA hankala.
Testi ajetaan monessa syklissä.
Esim EURO3.
-kylmänä käyntiin ja mitataan.
-80 km/h ajoa ja mitataan. (muistaakseni 80km/h)
-120 km/h ajoa ja mitataan.
olikohan siinä kaikki.....
Arvoissa pitää täyttyä tietyt Euro standardit ja pykälät jotka saa akelta.
Ja testit tehdään niin sanottuina "pussi" testeinä eli kaikki kaasut kerätään ja analysoidaan.
Jaahas, eli vain pari moottorin toimintapistettä mitataan. Eli päästöjen osalta moottori täytyy säätää toimimaan "oikein" vain parissa pisteessä, tuskinpa tuo kovin suurta työmäärää aiheuttaa mikäli peruskonstruktio on sellainen, että sillä on mahdollista saavuttaa kyseiset päästörajat.
Tarkoitus lienee auttaa tietämättömiä rakentamaan turbopyöriä, ja tienata siinä samalla hieman rahaa. Siitä voitaneen olla montaa mieltä, missä kulkee ahneuden raja.
Superbike #7
Ahneuden raja??? Tästä hommasta ei paljon bensa rahaa jää taskuun. Ja mistä tahansa viripajasta voi mennä kysyyn lupia niin ei niitä kukaan saa hommattua.(Nitrous @ Huhti. 13 2009,23:43) kirjoitti
Ja nimenomaan emme tiedä etukäteen mitä muuta pyörälle pitää tehdä. Mahdollisesti kattia putken väliin. Ei nekään ilmaisia ole ja tuytunnit siihen päälle.
Pyörä kuitenkin säädetään ainakin pariin tai kolmeen kertaan. Ja myös kuristetaan tehonmittausta varten ja konttoria varten. Tällä tavalla pyörä on katulaillinen viimeistä myöten. Ja taas säädetään ilman kuristuksia jos halutaan isot tehot esim. stripille.
Näitä hommia kun ynnäilee yhteen...
Eli kun asentaa mopoon tuplaruiskut, niille erillisen ohjauksen joka toimii vain kun ahtopaineet on päällä ja antaa katalysaattorin ja alkuperäisten komponenttien (ECU, ruiskut) hoitaa homma normaaliajossa, niin noissa testeissä toimii vain originaaliosat. Turbo ei edes tule vielä mukaan, eikä näin ollen myöskään tarvitse edes säätää mitään. Testissähän testataan tällöin vain mopon originaalipakettia, joka on jo päästörajat läpäissyt.
Ja tällä saadaan Euro3 mukainen emissiomittaus tehtyä.
t. Repa
Edit: "Ja tällä tavalla pyörä on katulaillinen viimeistä myöten"
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
"Mikäli peruskonstruktio on sellainen..."(Parkki @ Huhti. 14 2009,00:02) kirjoitti
Tuossa nuo taikasanat.
Kyllähän tuohon rahaa saa palamaan, jos lupaatte penkittää pelin kuin pelin päästöistä läpi. Jos peli on rakennettu noiden päästöjen läpäisyä silmällä pitäen, niin jäähän tuolla teidän hinnalla nappulaa taskuun, kun ei tarvita kuin pari penkkivetoa. Tilanne on ihan toinen, jos joku tyrkkää teille "tein sen itse ja säästin"-mopon, johon pitää tehdä käytännössä kaikki uusiksi.
Superbike #7
Ei muuta kuin testiin. Kerro sit miten kävi.(Repa @ Huhti. 14 2009,00:05) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
![]()
Miten niitä kuristuksia säädetään?(Parkki @ Huhti. 14 2009,00:02) kirjoitti
Minä ainakin käännän turboruuvia ihan sormilla aina tarvittaessa. Olen varmaankin tehnyt jotakin ihan väärin, kun en ole sitä millekään erikoispajalle huomannut viedä kuristuksien säätöön.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
No kerron.(Parkki @ Huhti. 14 2009,00:12) kirjoitti
Lailliset paperit tuli.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Jos laskee että 3000 maksaa saastemittaus. Siihen normi hinta turbopyörän säätäminen n 500e. Tekee jo 3500. Säädetään kuitenkin moneen kertaan. Jos ajetaan EURO3 testi niin ei mee läpi jos ei tehdä muutoksia. Uskallan väittää näin.(Nitrous @ Huhti. 14 2009,00:09) kirjoitti
Ja pyörää pitää viedä mittauksiin, on siinäkin kulua. Jos pyörä on täysin valmis mittauksiin niin hinta on silloin edullisempi. Epäilen kuitenkin että pyöräö ei ole rakennettu mittausta silmällä pitäen.
Hatun nosto siitä.(Repa @ Huhti. 14 2009,00:14) kirjoitti
Ihme ettei näitä oo tehty suomessa enempää.
En tiedä mitä sulla lukee ahtopaineet papereissa. Itsellä 0.7 bar.
Koska muuten teit tuon kyseisen homman? Siis minä vuonna?
Kuristuksia säädetään??? Älä nyt sekoita muiden päätä enempää....(Repa @ Huhti. 14 2009,00:12) kirjoitti
Mulla siis lukee että teho on rajoitettu toisio läppien aukemisella. Tämä siksi että tätä ei voida todeta tien päällä on kuristuksia vai ei. Ja näin saa isomman ahtopaineen otteeseen. hehehJos vaikka polliisi haluu käydä koittaan miten paineet nousee....
![]()
![]()
No aloitetaanpas sillä, että minä en ole näitä hommannut. Kunnia menee edellisen omistajan piikkiin. Minä vaan ajan. Mutta satunpa nyt vain tuntemaan moponi melkeinpä jokaista ruuvia myöten. Ja myös sen miten tämä turbotus on tehty. Ja miksi. No se siitä.(Parkki @ Huhti. 14 2009,00:24) kirjoitti
Ahtopaineet papereissa 0.7 bar. Eikä ole mitään toisioläppien rajoituksia. Eikä ole mitään toisioläppiä. Eikä ole mitään kuristuksia. Eikä mainintoja papereissa.
Oma mopo on tehty, niin kuin edellä kuvailin ja testattu TÜV:llä. Näillä papereilla se on sitten muutoskatsastettu Suomessa. Kesällä 2006.
Eli ei ole ollut halpa projekti, mutta siitähän tässä ei ollutkaan kyse vaan siitä että saadaan sinusta ja projektistasi vähän enemmän tietoa kaikille. Ja siitä, että mopon saa katsastettua turbolle, myös Euro3:na, kunhan jättää alkuperäiset osat paikalleen ja toimimaan. Eikä tarvitse säätää, koska silloin mennään muuttamaan jo toimivaa rakennetta.
Eli kustannuksia toki tulee, ainakin mittauksesta.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Jees. Kyllä Tuvilla onnistuu. Sekin on tiedossa. Mutta juurihan oli siitä puhe että homma saadaan tehtyä täällä suomessa.
Ei varmaan ole ollut halpa tuo tuvin hommakaan. Sen uskon. Kovasti tekisi mieli tietää tuon hinta???
Mutta en nyt oikein ymmärrä pointtiasi. Jättää alkuperäiset osat paikalleen eikä säätöjä?? Saada minun prjektistani enemmän irti?? Nyt mentiin sinun projektiisi ja haettiin tuvin kautta luvat??
Ja tokihan Sakssasta saa myös valmiita ahdin settejä joissa on tuv leimat. 8000e sarja. Plus muut kilkkeet päälle. (hinta on siis gsx-1400)
Säädöistä olen eri mieltä kanssasi. Tottahan se pitää säätää. Jos tehdään mittaus autolabrassa niin ei kyllä mää menee läpi ilman säätöjä. Ja pitäähän se nyt säätää vielä ajoa varten kohdalleen.
Ja alkuperäiset osat on kaikki paikallaan pyörässä. Vain pakosarja on vaihdettu ahtimelle sopivaksi. Mitä tällä tarkoitit??
Paljonkohan tehoa on mitattu takapyörältä tuolla 0.7 paineella? Siis suljetun alueen tehot??
Ja saa sen EURO3 testistäkin läpi kun tietää mitä tekee. Kaikki kilkkeet kiinni ja oikein säädettynä.
Parkki, kaikki kunnia projektillesi. Ei noita joka poika tee.
Mutta sinulla kun on 2007 malli, niin eikös sen tule täyttää Euro3 normit? Onko siinä katti uutena?
No sitten pyörän valinnasta ja muista teknisistä jutuista:
1) Pyörävalintasi on ollut hyvä ja helppo turbotuksen kannalta. Matalat puristukset jo valmiina eli ei tarvvitse lähteä avaamaan konetta. Kone, joka tulee kestämään kovempiakin paineita. Ja ilmeisestyi lohkonkin saa helposti suurennettua. Nämä kaksi viimeistä ovat osaltani olettamuksia sillä vähäisellä tiedolla, mitä minulla on Suzukista. Korjata saa jos tietää enemmän. Ainut negatiivinen juttu mielestäni turbotuksen kannalta on ilmajäähdytys.
2) Paineita 0.7 bar. Eli tehoja pitäisi olla tarjolla riittävästi. No sitten on kuristeltu. Onko tarpeen tehdä homma tarpeettomasti vaikeaksi?
3) Vesiruiskut välijäähdyttimen asemasta. Miksi päädyit tähän valintaan?
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Kiitos kunnioituksesta projektia kohtaan.
Tarkennusta tuohon 2007 malliin. Normaalisti pitää läpäistä EURO3 testi mutta kyseistä mallia on valmistettu vain 5000kpl tai alle niin silloin saa hyväksynnän EURO2:sen läpäisyllä. Kyseisen mallin valmistushan lopetettiin vuonna -07.Ja juuri tämä oli oma mallinsa. Ei ole kattia.
1. Kyllä kestää kovatkin paineet ilman muutoksia. Siitä pystyy kutitteleen sellaset 300hp takapyörältä ennen kuin alkaa nakuttamaan.
2. Tehoja on. Ja miten niin vaikeasti. Kerro ihmeessä jos tämän saisi helpommin hoidettua. Ei ole mahdollista ahtaa 0.7bar paineella ilman että teho nousee 20% jos ei ole kuristettu. Ja tällä saadaan sitä kaivattua vääntöä. Paitsi jos kusettaa.
2.1.b Kuristukset pois niin valmis stripille. (voihan se olla että niitä ei muista laittaa takas...)
3. Palataan kohtaan 1. Vesiruiskun avulla pystyn ottamaan sen 300hp ja kone kestää. Voisi sanoa että vähän niinkuin koneen henkivakuutus. Toimii vaikka paikallaan mitä välijäähdytin ei tee. Ja voishan siihen coolerin laittaa vieläkin. Oliko hyvä perustelu??
Kiitos kommenteistasi. Asiallista tekstiä eikä turhaan pään aukomista.
Jani
No jos nyt vaikka itse lukisit tämän viestiketjun alusta alkaen, niin ehkä sinä hyvässä lykyssä ymmärtäisit.(Parkki @ Huhti. 14 2009,07:50) kirjoitti
No väännetään rautralangasta:
Foorumille tulee noviisi kertomaan, että antakaa rahaa, niin me pyritään yrittämään, muttei luvata mitään muuta kuin että rahat ainakin menee. Eikä ko. noviisi kerro mitään muuta.
Ja nyt ollaan tilanteessa, jossa on saatu sinusta irti jo nimi ja ja millaisen projektin olet saanut aikaiseksi.
Eli homma on toiminut ja olemme saaneet vähän enemmän ymmärrystä sinusta. Mutta edelleenkään emme tiedä, mitä sinä osaat ja mikä on sinun lisäarvosi turbotus projektille. Jos sinulle antaa rahaa, niin säädätkö SINÄ mopon kohdalleen? Onko SINULLA säätölaitteet? Onko SINULLA mittalaitteet? Vai oletko sinä vain mukana rahan toivossa, ilman että lisäarvosi on muuta kuin ajaa mopo konttorille muutoskatsastusta varten.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Kiitos. Tulipahan taas uutta tietoa.(Parkki @ Huhti. 14 2009,08:15) kirjoitti
1. Tuo vesisuihkuhan antaa nakutuksenkestävyyttä. Ja ainahan sytytystäkin voi vähän säätää myöhäisemmälle nakutuksen estämiseksi. Eli tuosta koneesta pitäisi pystyä ottamaan aika paljon enemmänkin irti. Tosin 300 hp takanakilta on jo ihan kiitettävästi.
2. Paineillahan sitä vääntöä tehdään. Ja kaasulla kuristetaan.
2.1.b. Käännetään stripillä kaasua.
3. Kyllähän tuo cooleri vaan toimii. Etkä sinä paikallaan mitään tehoja tuosta koneesta koskaan irti ota. Eli perustelu ei kelvannut.
Pikku vinkki. Älä aja koskaan kovilla paineilla (esim. 1.0+ bar) kierrosrajoitinta vasten ettet riko konetta. Ehkä tunnetkin jo ongelman, mutta ihan vain siltä varalta, että et sattuisi tietämään.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Enköhän ole tämän ketjun lukenut koska olen sen myös aloittanut. Mitä luulet?
Tottahan tietoa on saatu irti. Ja kerron kyllä jos asiallisesti kysytään. Niinkuin olet tehnyt. Mutta kuten jo heti alussa sanoin kaikki yhteys henkilöni eivät halua eivätkä tule julkisuuten niin homma pitää hoitaa näin.
Kun asiaa ilmeisesti tunnet niin tiedät varmaan senkin että tämä on hiukan kuuma pottu koko asia. Jos jossain lehden etusivulla juttu että "näin luvat turboon" ja mainos siinä sivussa niin voin olla varma että homma loppuu siihen. Mitä mieltä olet itse???
Minä suodatan kaiken tämän paskan ja etsin kunnolliset pyörät joihin luvat haetaan. On tähän jokunen kirjain jo kirjotettu. Ja muutamalle foorumille..
Ai niin. Osaan mä keittäää kahviakin. Ja taisin siihen pyörään turbonkin laittaa. Ja tein kaiken muunkin minkä pyörä vaati. Kaveri hoitaa säädöt ja luvat muuten valmiiksi.
Taas saimme tietoa. Ja ehditkin jo kommentoimaan lisää.
Tarkoitin vesiruiskun valinnalla sitä että kone kestää sen jos vetää pidempää hana auki niin ei kilahda. Ei rupee tosiaan nakuttaan niin herkästi. Mutta olen kyllä miettinyt ja ktasellut jo välijäähdytintä. Pidän sitä itse myös hyvänä. Laitan siis molemmat. Toimii vielä paremmin. Kone on kuitenkin ilmajäähdytetty.
Silloin kun settiä kasasin niin vesiruisku tuntui hyvältä valinnalta. Ei näy juuri ulospäin.
Jani
hyvä allekirjoitus. "Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!"
Itse ajattelin näin. "Paine on voimaa, ylipaine on ylivoimaa."??