Juu-u, näin ne mulle sanovat, että ensin pitää olla teoria tunnit pulkassa ja vasta sitten ajelemaan. Saattaapi kyllä johtua keleistäkin. Täällä kun ei ajateta, ennekuin kaikki hiekanjyvät on harjattu koko kaupungista.(Andrei @ Huhti. 07 2009,22:39) kirjoitti
Eipä tuohon onneksi enään kauan aikaa mene.
Kiitos hyvästä vastauksesta.(Lucy @ Huhti. 10 2009,19:12) kirjoitti
Onneksi tästä on vain 400m tonne niin ei tuu hiki työntäessä.Tuskin poliisejakaan paikalle sattuu,kun on aika hiljanen kaupunginosa. Mutta aina on hyvä varmistaa.
![]()
Honda NSR 125 02' --> CBR 600F
Olen fiktiivinen henkilö. Kirjoitetuillani viestien sisällöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
On se vaan raastavaa odottaa ajokelejä. Itselläkin teoriat takana, mutta tämän päivän lumimyräkkä jarruttaa ajo-aikataulua. Onneks huomenna lämmintä, jospa sitä loppuviikosta pääsis pärrään käsiks *
Itse muuten kilpailutin kaikki kylän koulut, 660 + viranomaiskulut jäi hinnaks.
Honda VTR SP1 (2. kuski)
ex Kawasaki z750
ex Kawasaki er-5
Sama vika Rahikaisella...(Romuenkeli @ Maalis. 27 2009,18:48) kirjoitti
Perjantaina 17.4 ensimmäiset ajoharjoittelut Iisalmen ajo-opistossa...![]()
Mun ymmärtääkseni moottoripyörän työntäminen = moottoripyörän ajaminen. Siis noin niinkuin lakiteknisesti... Kannattaa vielä varmistaa sekin.(T-Doggy @ Huhti. 10 2009,20:01) kirjoitti
Noinhan se onkin. Suomen laki on joiltain osin.
Joten päätin etten viitsi ottaa riskiä,vaikka feilaiskin käsittelyn.![]()
Olen fiktiivinen henkilö. Kirjoitetuillani viestien sisällöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Vikat teoriat 21.4 ja sit ensimmäinen ajokerta 22.4![]()
![]()
![]()
Pyörä odottelee jo puunattuna tallissa, ihan ei silti varmaan vapuks ehdi korttia saamaan
Toivottavasti jo motokirkkoon pääsis omalla![]()
x-x-x-x-x-x-x-x- Pain Comes For Free -x-x-x-x-x-x-x-x
* * * * * * * * * *
Laitampa vertailun vuoksi:
Ajoin viime talvena/keväänä A-kortin Suomessa ja hintaa tuli karvan alle 800€.
Hankin nyt Kaliforniassa sekä auto että prätkäkortin jotka maksoivat yhteensä 28 dollaria sisältäen ajokokeet ym...Erona Suomeen se että koe ajetaan omalla tai kaverin autolla/prätkällä. Prätkäkortin ajokokeen voi välttää jos käy ns. "turvakurssin" joka on sisällöltään kutakuinkin sama kuin Suomalainen autokoulun prätkäopetus, tämä kurssi maksaa 275 dollaria.
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
Kukahan harjoitteli pujottelua sinisellä pikkubemulla tänään klo 11 jälkeen jäähallin parkkipaikalla Helsingissä? Bussissa hymyilytti, kun muistelin, miten hankalaa se alku oli viime keväänä. Tsemppiä kaikille harjoittelijoille!![]()
<p>Hävittäjälentelijä vuodesta 2011. Supermatoilija vuodesta 2008.</p>
Ensi viikolla pääsee mahdollisesti aloittamaan ajoharjoittelun. Harjoittelu... inssi... ja omalla mopolla baanalle.![]()
Tänään sitten oli eka ajotunti.
Ajo-opettaja valitteli aluksi hiukan mun kaasun käytöstä,mutta kyllä se siitä.![]()
Missä autokoulussa olet T-Doggy?(T-Doggy @ Huhti. 15 2009,19:40) kirjoitti
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Easy Driver Turku.(Juska2000 @ Huhti. 15 2009,20:36) kirjoitti
Viime vuonna harjoittelin itse virka-ajan jälkeen suljetulla parkkipaikalla. Kai se teoriassa olisi ollut tiealuetta, mutta kun ei sinne maan alle ilman avainta pääse, niin tuskin siellä nyt suoranaisesti poliisejakaan ramppaa. Pyörä oli säilytyksessä tuolla, joten tie alueella ei tarvinnut pyörällä liikkua. Tuli myös jarrutus harjoiteltua oikein vaikeimman kautta, pölyinen sileä betoni on muuten todella liukasta. Melkein ihme on, että en sillä pyörällä rypenyt.(T-Doggy @ Huhti. 12 2009,22:43) kirjoitti
Työkaverit nauroivat kippurassa kun kerroin että pyörän minulle ensimmäisistä kilometreistä 30 on ajettu parkkihallissa
Kovasti oli apua käsittelykokeessa harjoittelusta (tosin kannattaa ihan aikuisten oikeasti lukea ne vinkit tuohon hidasajoon sieltä kirjasta jos ei ole moottoripyöräbensaa suonissa syntynyt). Tietysti sen verran sen pyörän pitäisi käsissä pysyä, että jos sen tuossa hommassa kaataa, niin kalliiksi tulee. Itselläni harjoittelussa oli sen verran rujo peli, että kaataminen sitä vain olisi kaunistanut. Niin joo, kunnon varusteet päälle tuohonkin harjoitteluun. Melkein hirvitti kuinka kovia kaatoja tuota käsittelyrataa autokoulussa harjoitellessa näki.
Suurin etu tuosta harjoittelusta oli se, että ajotunneissa jäi enemmän aikaa käydä ihan liikenteessä pyörän kanssa. Vaikka autolla alla on kilometrejä jo 15 vuoden edestä, niin kyllä se liikenne yllättävän erilaiselta näyttää, kun ei voi ajaa niin kuin kaikki ajaa, vaan pilkulleen oikein. Melkein oli inssissä helpompaa ekalla kerralla, ehkä tieto lisää tuskaa.
Tsemppiä vain kaikille kortin hakijoille, kyllä se sieltä tulee.
Pientä galluppia:[B] Mikä oli syy ja (missä käsittelytehtävässä) feilasit?
Tänä vuonna vasta tunnin istunut piikin päällä autokoulussa. Hiukan pelkään että esim. pujottelussa ei taitu tarpeeksi(neuvoja?). Menee kyllä noi ajotunnit liian nopeasti.![]()
Kannattaa ajaa isolla pyörällä, jos mahdollista. Itestä tuntu, että oli tosi helppo koe isolla, koska tilaa annetaan sillon enemmän. Jarrutuksessakin jäi melkein puolimatkaa käyttämättä, kun pysähtyi niin haipakkaan. Kevarilla kun tein joskus ni muistaisin, että meni juuri rajalle pysäytys...
BMW R850R
Pujottelussa on tosi tärkeä katse tekniikka. pyydä vaikka opettajaa kertomaan katsepisteet niin kyl se siitä sit alkaa luonnistumaan. itse jouduin pujottelua tahkoomaan aika paljon ja ylimääräisiäkin tunteja ottamaan. alkuun piikillä harjoiteltiin, sit kun sillä onnistui aloin kokeilemaan isommalla. mut menipä sitten käsittelykokeessakin kaikki ekalla yrityksellä(T-Doggy @ Huhti. 16 2009,07:51) kirjoitti
ettei harmita vaikka kortille hintaa tulikin
Voisin tähän laittaa jotain vinkkejä, mitkä autto mua viime kesänä käsittelytehtävissä. Siinä väistötehtävässä kannattaa pistää kytkin pohjaan, niin nopeus pysyy riittävänä kun inssimies tutkaa ja väistökin sujuu kevyemmin. Pujottelussa kannattaa pitää sen verran kaasua, että jos meinaa mennä jalka maahan niin kytkintä vaan hiukan ylös ja vetoa riittää taas sen verran, ettei se pyörä sittenkään kaadu. Mä tein ne u-käännöskohdat sillai, että ennenkuin aloin kääntymään, niin heilautin nopeasti ohjaustankoa vastakkaiseen suuntaan ennenkuin aloitin varsinaisen kääntymisen, tuntui että näin meni sujuvammin.
Pujottelussa ajoasento on tärkeä, varsinkin lyhyelle tyypille, kannattaa istua niin edessä kun pystyy ja nojata vaikka vähän eteenpäin, että ne kädet pysyy rennosti hiukan koukussa, kun ohjaustanko on ääriasennossa. Jos joutuu tekemään pujottelun vesisateessa, niin kannattaa valita sellaiset housut, että pysyy siinä satulassa paikallaan. Itellä sen ainoan kerran kun pujottelu ei sitten sujunut lainkaan oli tietenkin inssissä vesisateella, kun en meinannut siinä satulassa pysyä paikallaan.Ei ollut mitään hallintaa siihen pyörään, kun takapuoli liukuu puolelta toiselle käännösten mukana
Ja se katse on tärkeä, mut siitä onkin jo mainittu.
E: Jep, tuolla heilatuksella tarkoitin ihan vain pienen pientä ohjausliikettä vastakkaiseen suuntaan, ei mitään ylös-alas suunnassa tapahtuvaa.
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Lisään edellisten kirjoituksiin että.. Kuunnelkaa ensin ne opettajan neuvot jos ei niillä tunnu menevän niin sitten meidän muiden neuvoja. JGo:n kirjoituksen heilautusta en lähtisi ensimmäisenä kokeilemaan näen jo mielikuvan kun pyörä kipataan liian kovan heilautuksen johdosta. Mutta jokaiselle on omat toimivat kikat.
Itse pujottelun päätykäännöksissä siirsin painon toiselta puolelta toiselle jonka johdosta tuntui että pyörä kääntyisi paremmin jne..
Kenenkään varpaille ei ole tarkoitus hypätä tällä kirjoituksella![]()
![]()
Olin samassa ajokoulussa vuosi sitten =)(T-Doggy @ Huhti. 15 2009,22:29) kirjoitti
Onko K. Yrjänäinen opettajana, mukavan rento kaveri..
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Nice
Itselläni Kyösti ei ole vielä ajoja opettanut,mutta teorioita kylläkin.
Joo ja hauska kaveri on.![]()
Hyviä vinkkejä tuossa jo olikin, sen katseen merkitystä mäkin korostan. Pyörä menee sinne mihin katsot, niin se vaan on.
Itelläni alkoi pujottelu sujua vasta, kun todella sen sisäistin ja tarpeeksi kaasun ja kytkimen yhteispeliä, kyllä se siitä
Kantsii se hidasajo opetella ensin, siinä kun kytkimen kanssa saa enempi kikkailla
Malttia ja tsemppiä tuleville A-korttilaisille![]()
Kawasaki LTD
Muakin opetettiin siirtämään hanuri reilusti penkin yli, ulkokaarteen puolelle. Yks tärkeä juttu on kans se, että ottaa sen koko tilan käyttöön päädyissä. Mahdollisimman reunaan se pyörä ennen kuin lähtee kääntämään.(Han3s @ Huhti. 16 2009,14:53) kirjoitti
Tärkeintä koko hommassa on itseluottamuksen kautta saatu rentous. Ei sitä pyörää pysty hallitsemaan, jos istuu sen päällä jäykästi olkapäät korvissa. Hartiat rennosti alas ja otetaan kropalla tuki jalkatapeista, penkistä ja tankista. Kädet on koukussa rentoina, eikä ota tukea stongasta - edes jarrutuksessa. Leveä ote stongasta helpottaa pyörän hallintaa, mulla on yleensä etu- ja keskisormi kahvatupen päällä, nimetön kahvapainolla ja pikkusormi reilusti ulkopuolella.
Se lähtee sujumaan heti, kun saa muutaman onnistumisen elämyksen ja alkaa uskoa siihen, että se sujuu. Pieniä takaiskuja tulee varmasti, ja tietysti juuri silloin, kun usko loppuu kesken.
Hidasajo ensin hanskaan, se helpottaa heti pujottelutehtävääkin. Pujottelussa pyörä pysyy pystyssä juuri niin kauan kuin on vetoa. Kun tuntuu että nyt peeerkele se menee ja tekisi mieli hamuta jalkaa maahan, vetoa vaan kunnolla! Kyllä se sieltä vielä nousee. Ei tarvi sääliä autokoulun pyörän kytkintä, ei tässä eikä hidasajossakaan. Ja käytetään se koko annettu tila reunoja myöten hyväksi, käännökset helpottuvat.
Hartiat rennoiksi ja katse, katse, KATSE. Se tuntui omituiselta hokemiselta itsellekin aluksi, mutta sitten kun ahaa elämys iski, tajusi että pyörää oikeasti ohjataan silmillä. Sinne se menee, minne tuijottaa.
Jarrutuksissa kannattaa suhtautua oikeasti kunnioituksella etupyörän lukkiintumiseen. Jos aavistaakaan että niin käy, löysää. Aina voi kokeilla kokeessakin toisen kerran, mutta jos turvat vetäisee, se on siinä. Itse katselin vieressä karvat pystyssä kun tytteli jälkeeni rypäisi hätäjarrutuksessa piikillä etupyörän lukottamalla. Karmean näköistä ja kuuloista konttaamista.
Minulle yllättäen vaikeinta oli väistötehtävä (vai portti, ei jaksa muistaa?), aina tahtoi tipahtaa vauhti liian pieneksi tai liian suureksi ja missata tokat portit. Itse kokeessa sitten sain ottaa hätäjarrutuksen uusiksi. Ekallakin onnistui, mutta onnistuin lukitsemaan eturenkaan hetkeksi ja suorittelin pienimuotoista voblailua, joten inssi tokaisi jotta otas vielä toisen kerran että näen sen menevän hallitustikin... *
Morjensta vaan. Iteki suorittelen A:ta ton henkilöautokortin rinnalle. Olen kumminkin käynyt tien päällä ajelemassa vaikka sitä korttia ei vielä olekaan *![]()
Tuli vaan mieleen, että mitä siitä seuraa jos poliisi pysäyttää ja havaitsee että jätkällä ei ole moottoripyörän ajo-oikeutta? En ole perehtynyt seuraamuksiin sen kummemmin mutta nyt juolahti mieleen. Lähteekö kortti vai siirtyykö MP-kortin saanti vaan? Olis aika rankkaa jos lähtis ajokortti eikä vois ajaa enää autollakaan. Lähtis samalla työpaikkakin sitten...
Kertokaas viisaammat mitä tuosta nyt oikeasti sitten seuraa jos käry käy...
Prätkän ajamisesta ilman A-korttia rapsahtaa sakot + kortti lähtee (eli B-kortti). Näin olen asian ymmärtänyt. Sitten on tietty ongelmana jos joudut onnettomuuteen. Vakuutusyhtiön ei tarvii korvata sun vahinkoja jos oot syyllinen. Eli kallista puuhaa jos jää kiinni.
Kawasaki ER-5 1998 aka Romulus 2010-2012
Kawasaki ZX-6R 2003 (636 Ninja) aka Pimu 2012-2014
Suzuki GSXR-600 2009 aka no name yet 2014-
Knhan muistaa sitte tuolla tien päällä että ei silloin persettä ulkokaarteen puolelle jos vauhtia on.(Pectusfortuna @ Huhti. 16 2009,17:24) kirjoitti
GSX1000R K7
Poliisin nettisivuilta löytyi tämmöinen:(PeXXXi81 @ Huhti. 16 2009,20:29) kirjoitti
Tämä todennäköisesti soveltuu myös muihin ajokorttiluokkiin, eli sakkoa ja ajokieltoa tulee kaikille ajoneuvoille ja lisäksi A-kortin saanti siirtyy vuodella. Kannattaa harkita...kirjoitti
Auts...no ehkä tosiaan kannattaa harkita. Mulla oli vaan joku käsitys että no sakkoa korkeintaan tulee mutta jos ne seuraamukset on noin massiiviset niin ehkä odotan sitä korttia sitten. Kiitän tiedoista!![]()