Löytyykö muuten netistä mistään videota tuosta käsittelykokeesta? Vaimolle näyttäisin videota jos sellainen jossain on nähtävissä?
Suzuki GSX 1250FA -14
Edelliset pyörät:
Suzuki GSX1250FA -10, Suzuki GSF1250FA -08, Suzuki GSX650F -08, Suzuki GSX650F -07,Suzuki GSX750F -03, Suzuki GSX750F -02, Kawasaki LTD450
+ kevarit joskus nuorena
Kuuntele opettajan ohjeet. Tärkeimpiä asioita mitä pitää ottaa huomioon:(T-Doggy @ Huhti. 16 2009,07:51) kirjoitti
1.Katse
2.kytkimen ja kaasun käyttö yhdessä(kunnolla luistattaen ja riittävästi kierroksia) näin vauhtia riittää etkä vedä nurin
3.Rento ajoasento
4.käytä koko tehtävässä oleva tila hyödyksi
Kawasaki ER-6n -06
Ja yks teiden ritari lisää täälläkin...BC-kortti pitäs päivittää ABC:ksi ja päästä vihdoin ja viimein pyörän selkään. Jo sitä tässä on jokunen vuosi "suunniteltu"...
Huomenna olis ekat teoriat ja toivottavasti sais pakettiin suht ripeällä tahdilla koko homman... alkaa jo poltella kun olis tuo pyöräkin jo valmiiksi katottuna... Vielä tarvis ajokamoihin käydä investoimassa. Tsemppiä vaan muillekin!
![]()
Kawasaki zx-6r -08
Tänään oli eka tunti liikenteessä. Omasta mielestä meni suht hyvin. Piti vaan seurata toista oppilasta, kun en kuullu omasta kuulokkeesta oikeen mitää.Toivottavasti insissä kuulen paremmin vielä kun omassa pyörässä säestää rätinäputki.
Ensi viikolla käsittelykoe!Mikä toivonmukaan menee läpi.
![]()
Honda NSR 125 02' --> CBR 600F
Olen fiktiivinen henkilö. Kirjoitetuillani viestien sisällöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
B->AB
Teoriat takana ja eka ajotunti eilen.. Mitään aikaisempaa kokemusta moottorillisista kaksipyöräisistä, joten aivan alusta alettiin. Tosin sain kevarilla testailla liikkeelle lähtöä ja jarrutuksia. Pujotteluakin jopa, joka alkoi sujumaan yllättävän hyvin!
Lauantaina olisi tiedossa sitten ER5:lla ajoa..
Seinäjoella Ringissä suoritan kortin
Suzuki GSX-F 750 -03
Jees, teoriakoe suoritettu. 2x50min ajorupeamaa takana. Molemmilla kerroilla treenattu vähän käsittelyä ja käyty kaupungilla päristelemässä.
Yllätyin tuosta pujottelusta. Yllättävän haastavalta tuntuu näin ens alkuun. Ainakin kun vertaa muihin tehtäviin.
KTM Super Duke -07
Vihdoin ja viimein pääsee täällä Oulun suunnallakin harjoittelemaan ajoa. Perjantaina alkaa ajoharjoittelu ja heti 2x50min pätkällä. Eiköhän se kortti ole kohta taskussa... *![]()
Perjantaina teoriakokeeseen ja sit ajotuntei varaamaan ja kohta se uusi hieno kortti on taskussa ja onneksi pääsee suljetulla alueella treenaamaan noita käsittelyjä omalla pyörällä auttaa kummasti![]()
Z 750-06
CBR1000RR- 05
löytyy kliks(sahkari @ Huhti. 18 2009,15:08) kirjoitti
tuossa o alussa joku mainos...
Kahvankääntäjä
Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
Perjantaina olis sitten toi toinen teoria tunti, mutta ajotunteja joutuu nyt odotteleen.
Alkoi tuo työ haitata vapaa-aikaa
Koskaan kun ei tiedä koska töitä on, kun soitto töihin voi tulla vaikka samana aamuna. Ja nyt kun noita töitä olis, on aika tyhmää kieltäytyä, kun tietää jo valmiiks että kesäkuussa on jo tosi vähän ja heinäkuussa ei ollenkaan. Tietenkin sitten just heinäkuussa on autokoulu kiinni![]()
Kukaan ei ole hyödytön...
...Aina voi olla edes huonona esimerkkinä!
Löytyyhän tuosta klipistä ne käsittelytehtävät ja kun oikein tarkkaan kuuntelee ja katselee niin ihan asiaakin, mutta kyllä siellä ajotunnilla pitäisi saada paljon parempi kuva hommasta kuin tuosta videosta. Jos nimittäin sattuu pääsemään osaavan mp-kouluttajan käsiin...(Paso @ Huhti. 22 2009,20:20) kirjoitti
Moottoripyöräily on parasta...(mitä voi tehdä housut jalassa!).
Ensimmäinen ajokerta täälläkin takana, käytiin kaikki käsittelyharjoitukset läpi. Salon Easy-Driverissa ajelen kun käyn Salossa töissä. Hyvä opettaja heillä on, kuten todettu
Olihan tuo pujottelu aluksi vaikeaa, ei millään raaski laittaa niin paljon tuota peruskaasua kun pitäisi. Kuulostaa tämä luistattaminen autolla ajamisen jälkeen niin hurjalta.. Mutta jos liian pienellä mennään niin sitä voimaa ei tosiaan sitten ole heti tarjolla jos alkaa sakkaamaan. Muutama kerta meni jo läpikin tuo testi mutta melkoista äpöstelyä kokonaisuus vielä.. Jarrutus oli itselle helpompaa kun luulin, yli 50 vauhdista pysähtyi hyvin alueen sisään. Mutta taas vastaohjaus olikin paljon hankalampi kuin ajattelin: mulla jotenkin yläkroppa haraa vastaa, tuntuu että vierastan isoa pyörää ja sen painoa.. ei meinaa uskaltaa "kaatua". *
Mutta loppukommenttina on todettava että olipa hauskaa! Täytyy toivoa että jatko menee hyvin. Sitä vain ihmettelen miksi en aiemmin ole tähän leikkiin alkanut..?
Magna
Tänään eka ajotunti isolla pyörällä!!
Keskiviikkona alotin enduro piikillä ja suroraan vaan liikenteeseen... Kummasti muistu mopoajat mieleen ja homma toimi yllättävän hyvin...
Kun nyt vaan sais sen kortin nopsaan et pääsis ulkoiluttamaan omaa pyörää![]()
![]()
![]()
x-x-x-x-x-x-x-x- Pain Comes For Free -x-x-x-x-x-x-x-x
* * * * * * * * * *
Moi Be---A eka teoriat käyty nyt, 2 viikkoon päästä seuraavat tunnit
aika jännä että 6 teoriaa 6 ajotuntia niin menee näin kauon.![]()
690 kottarainen
Teoriakoe ja 3 ajotuntia takana, kovaa vauhtia mennään kohti korttiaEka tunti meni räpiköidessä, huomasi ettei tyttö ollut ennen mopoonkaan koskenut. Samalla lailla se moottori sammu kun autossakin aikanaan.. *
Kolmas tunti taas toi ison itsetuntobuustin, pujottelu sujui jo leikiten, jarrutuksissa ei ongelmia, mutta itse hidas ajo tuntui hataralta. Jostain syystä en osaa puristaa tankkia tarpeeksi, mistä johtuen siirrän painoani liikaa toiselle puolelle.. Uskomattoman nopeasti kyllä muuten oppii pyörään, onneksi näin!
![]()
Honda VTR SP1 (2. kuski)
ex Kawasaki z750
ex Kawasaki er-5
Nyt on ekat pari tuntia takana. Ajo meni paljon paremmin kuin uskalsin toivoakaan. Opettaja kysyi, että pitäiskö hänen ajaa pyörä harjoittelualueelle. Minulla ei ole aiempaa kokemusta moottoripyöristä mutta päätin kuitenkin hypätä suoraan puikkoihin. Ajo harjoittelualueelle sujui ongelmitta ja itseasiassa jostain syystä oli sellainen tunne niinku olis ajellut ennenkin.Harjoitteluradalla käytiin kaikki harjoitukset läpi. Harjoituksetkin meni jotakuinkin hyvin. Pujottelu on ehdottomasti hankalin. Jarrutuksissa jarrutuksen aloittamisen ajoitus meni jostain syystä aika usein mönkään. Maanantaina seuraavat ajot, keskiviikkona viimeiset ajot jonka jälkeen suoraan inssiin.. eli ensi keskiviikkona on kortti hyvällä tuurilla plakkarissa. *
![]()
Ensitiistaina *viimeinen ajotunti ja heti perään inssi. Luottavaisin mielin lähden inssiin, ensimmäisellä ajokerralla olisi jo käsittelyt mennyt hyväksytysti läpi (3h tai jotain), vaikka olen vain mopolla ajanut noin 2km, ja senkin 7 vuotta sitten![]()
Hidasajo on yllättävänkin helppoa, pujottelu vaikeinta itselleni. Etenkin oikealle kääntäminen. Kuulemma viivojen ylitys ei ole maailmanloppu, koska ne viivat on tehty edelliselle mopolle, jolla oli himppasen tiukempi kääntösäde. Jotta ei liian helppoa olisi on tämä alue toiseen suuntaan hiukan viettävä.. no jos se menee muilla niin menee se itselläkin, toivottavasti jopa ensimmäisellä.
Ajolinjoissa oli liikenteessä pikkuisen hiomista, keskemmällä piti ajaa. Ryhmittyminen täytyy myös tehdä paljon selvemmin kuin autolla ja tämäkin lähti sujumaan ensimmäisellä "huomautuksella".
Mutta en kyllä yritäkään itseäni huijata että osaisin. En todellakaan. Käsittelytaidon puute kyllä näkyy, ja tuntuu. Mutta, tästä on hyvä lähteä. Jotain toivoa onEnsi tiistaina pääsee toivottavasti omalla harjoittelemaan.
Ainiin, autokoulun pyörä on Yamaha FZ6-S
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
Tänään oli ekat ajotunnit. Reenattiin vaan niitä käsittelykokeen harjotuksia ja kyllähän nuo rupes sujumaan. Keskiviikkona sitten liikenteeseen.
Vaan kylläpä meni inssi pitkälle, kun vasta 13.5. sen sai *
Ihan niinkun ei olis tässä viime viikot jo olleet tarpeeksi pitkiä, kun pyörän hommasin tossa pääsiäisen alla
Mutta eipä auta itku markkinoilla...
Yamaha 1100 Dragstar
Huomenna käsittelykoe!
Nyt eniten ongelmia tuli tossa portit-tehtävässä; Meinaan ei oikee taitu kunnolla sinne viimoselle portille vaan tulee hiukan kiire. Pitäisköhän tehä siinä alussa rankempi/tiukempi vastaohjausliike? Vai alottaa aikasemmin jo kääntämää (ennen sitä keskimmäistä porttia) Neuvoja?
Mulla taitaa olla pieni pelko tehdä sitä vastaohjausliikettä kunnolla... sitä pelkää että kaataa pyörän![]()
Honda NSR 125 02' --> CBR 600F
Olen fiktiivinen henkilö. Kirjoitetuillani viestien sisällöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Porttitehtävässä on sen verran vauhtia, ettet saa kyllä mitenkään tyrittyä vastaohjausta. Rohkeesti vaan ja kanttausta, kyllä se taittuu.
Tätä kannattaa aina silloin tällöin hakata porukan päähän(Regulator @ Huhti. 24 2009,10:14) kirjoitti
Todellakin se pujottelu on helpompaa kun koneessa on jenkaa kunnolla. Samoin myös hidasajo. Se on koulun pyörä, johon koululla on kyllä varaa vaihtaa 50e levyt ja 40e välilevyt vaikka 10 kertaa kesässä, jos tarve vaatii, mutta yleensä ei edes tarvi. Tuollainen luistatus märkäkytkimellä on niin iisiä puuhaa pyörälle, ettei sitä voi mitenkään verrata 1500kg/200Nm auton kuivakytkimen luistatukseen. Eli - kyllä kestää.
Sitten toinen pointti. Auton jälkeen monen tyypillisen autokoulupyörän kierrosalue tuntuu oudolta. Auton neloskoneella 3000rpm alkaa tuntua tarpeettoman korkealta liikenteessä. Korvakuulolta sama tunne tulee myös pyörän kanssa aluksi ja vastaavia kierroksia yrittää välttää käsittelyharjoituksissa - turhaan. Moni 600cc moottori on vielä hyvin hengetön noilla kierroksilla. Jos siinä kiekkamittarissa on punaraja 10000rpm, niin 5000rpm on ihan ok pujottelussa. Kokeilkaa miltä se kuulostaa yläkierroksilla, niin totutte keskialueeseen. Esim maantiellä voi kokeilla ajaa pätkän pienellä vaihteella. Moni pyörä menee ykkösellä sataa.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Huomena on sitten tosi kyseessä.
Taitaa olla Oulun ensimmäinen mp-inssi.
Pettymys on suuri jos kortti jää saamatta...
Itse sain tänään kortin ja olin ensimmäinen ko. autokoulusta joka on suorittanut A-kortin tänä vuonna *Aamupäivällä oli inssi ja sen suoritettuani äkkiä autolla kotiin ja pyörä pihalle tallista ja sitten takaisin töihin. Ai että oli kyllä hieno fiilis päästää pyörällä menemään takaisin töihin*
Nyt on tullut pari sataa kilometriä ajettua tänään ja huomenna lisää. Toivotaan, että se aurinko taas paistais, että tulee kunnolla lämpimät kelit vielä tähän päälle *
R1 --> ZX-10R --> 690 SMC --> ZX-10R --> FS 570 --> Hayabusa
Tulipa mieleen sellainen kysymys, että mitenkäs Oulussa inssi antaa ohjeita? Sanooko, että käänny vasemmalle vai että aja Tuiraan päin jne? En tunne Oulun keskustan katuja kovinkaan hyvin ja esim. aja kaupungintalolle -ohje voi tuottaa hivenen ongelmia. Ei kait siitä voi pompata jos ei osaa suunnistaa oikein tiettyyn paikkaan?
Tänään sain korotettua BC -> ABC:ksi.. Vettä tuli vaakatasossa mutta eihän se ajoa haitannut. Kokeen jälkeen omaa pyörää kaivamaan tallista ja 100km kesän eka lenkki ajettu ja vettä tuli vieläkin vaakatasossa..
^En Oulun insseistä tiedä, mutta kyllä normaali käytäntö on antaa ajo-ohjeita tyyliin "seuraavasta mahdollisesta oikealle".
Tänään oli inssi, joka venähti vähän teknisten ongelmien takia. Läpi meni nätisti, tosin hermoilin käsittelyssä jotain ihan omiani... ajoin mm väärän portin läpi ja muuta pientä ;)
Liikenteessä "virhe" oli että päästin polkupyörän menemään edestä vaikka siinä tilanteessa olisin ollut oikeutettu menemään ensin.
Pari tuntia tuli omalla pöristeltyä ympäriinsä, on se vaan hienoa.
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
Vinkkinä, tämän vuoden kyttäys kohdistuupi noihin ajolinjoihin.
- Ajolinjat
- Risteyksen jättö
ja sitä rataa..
ja pää kääntyy ku huuhkajalla
This is the life we chose, the life we lead. And there is only one guarantee.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
KTM SM 690 2007
Yamaha YZ250F 2008 (Myynnissä)
X: Suzuki Hayabusa 2003
X: Kawasaki Z750 2007
Onnea -kepa-, Akseeli ja Lowkku uusien hienojen korttien johdosta *Kyllä täällä perästä tullaan, vaikka kotvasen kestää.
Teoriat olis jo käytynä, mutta ajotunteja joutuu vielä odotteleen, kun ei koskaan tiedä päivän töistä etukäteen. Nyt alkaa onneks kohta autokoulullakin suurin ruuhka helpottaan ni saa ajotunteja pienemmälläkin varotus ajalla.
Kukaan ei ole hyödytön...
...Aina voi olla edes huonona esimerkkinä!