Suunnittelen tässä prätkän vaihtoa.
Nyt ajelen Honda Shadow 750 C2
Nyt kun ajokokemusta on kertynyt ja alan tietää millaisiin reissuihin pyörää tarvitsen niin olisi aika vaihtaa.
Kaksi vaihtoehtoa on noussut esiin.
Honda CBF 600 ja Honda CBF 1000
En osaa nyt oikein valita ?
Suurimmaksi osaksi ajoista teen yksin mutta silloin tällöin saan kaverin kyytiin.
Tulevalle kesälle on tosin suunniteltu pari pidempää reissua jossa kaveri on kydissä ja tietenkin pakaasit täynnä.
Lisäksi näyttäisi siltä että vuosi vuodelta nuo reissujen pituudet vaan venyvät.
Onko teistä järkevämpä mennä heti tuon tonnisen kimppuun vai onko mahdollista että selviän tuolla kuusisatasella.
Heittäkäähän kommentteja !!
Kun kerran kokemusta jo pyöristä sulla on niin ota se tonttunen...
Jaksaa mukavasti kahtapäälle kassien kera... Eikä tuu sitten vahingossakaan mieleen "tarvetta lisätehoista"... Mutta mutta... kokeilemalla se selviää...
Hullu se on...
Honda CB600F Hornet 2007
Honda CRF250R 2006
Tonninen. Ei vaihtoehtoja.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Minun valinta olisi tonninen...en tosi tiedä hintaeroa?.. mutta tonninen jaksaa viedä kuormaa paremmin... kannattaa kokeilla molempia pyöriä eiköhän se selviää silloin...sekoita pakkaa ja kokeile myös Honda CB 1300..(Tiko @ Maalis. 12 2009,20:56) kirjoitti
![]()
<br />
1000 on hyvä. Ei se ole mikään tykki kuitenkaan, vääntää tosin ajossa mukavasti, sellasta käytännön sitkeyttä siitä löytyy ihan yksin ajoon ja kakspäällekin. Kallistusvaroja siinä ei hirveästi ole, mutta ei se radalle ole tehtykään. Eli lyhyesti, Ota tonninen, se on mukava.
Kawasaki Er-5 -05
Kawasaki Z750s -06
Honda CBF1000S -08
Tuolta aikaisempi ketju samasta asiasta...
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=91834
CBF600SA
"There are too many people and too few human beings."
Mikä on muuten tuon 1300 n tarkempi tyyppi jos etsin hieman tietoa nettimotosta.(lämmittäjä @ Maalis. 12 2009,21:16) kirjoitti
Honda 1300 CB:eetä löytyy nakuversio F/malli ja SA/ABS (varttikate) malli...ei muuta kun Googlettamaan...(Tiko @ Maalis. 12 2009,22:09) kirjoitti
<br />
Tuossa edellisessä ketjussa päädyttiin kuussataseen.
Kuitenkin suosittelen tonnista jos tosiaan aiot ajella paljon kaks päällä.
Omalla kohdalla vaihto tonniseen paljolti juuri emännän innostuttua istumaan takana aina kun vaan ei onnistu livahtamaan tielle omin päin.
cb350 * fz6s * cbf1000
En tiedä miten tämä liittyy kyseiseen asiaan mutta kun ei ole tällä hetkellä sitä emäntää niin kaksi päällä ajot ovat oikeasti aika satunnaisia.(presto358 @ Maalis. 13 2009,13:44) kirjoitti
Lähinnä lapseni ovat joskus pienen lenkin kyydissä.
Mutta eihän sitä koskaan tiedä kenet tuolla tien päällä tapaa ja sitten on joku koko ajan kyydissä =)
Kyllä olen oikeasti kallistumassa tuohon tonniseen.
Käytetty pitäisi jostain löytää.
Onhan tässä vielä hetki tuohon ajokauden alkuun että silmän ja korvat vaan auki.
Keski-Suomessa ei ainakaan tällä hetkellä näy yhtään käytettyä. Jospa sitten vaikka huomenna olisi !
Ilman muuta tonninen!![]()
AR125 * * * * -87
ZX-6R * * * * -97
SV650S * * * -04
VFR 800 VTEC- -02
GSF 1250 SA * -08
VFR 750 F -92
GSF 1250 SA -08
ZX-12R -04
Hayabusa -06
CBR 1100 XX -04
Suzuki VL1500.-98
Harley-Davidson Dyna Low Rider -04
Jos ajat paljon matkaa ja 2 päällä, mahdollisesti laukkujen kera niin tonninen.
Jos taas kierretään nakkikioskia niin 600cc. PALJON kevyempi, eli ketterämpi viedä. Ja sitten vie vähemmän bensaa ja on myös halvemmat vakuutukset
Ilman lastia suorituskyvyssä ei ole suurta eroa, tonninen on niin paljon raskaampi. Huippunopeutta tonnisessa sitten enemmän
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
1000
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
On aivan täysin mahdollista, jopa todennäköistäkin.(Tiko @ Maalis. 12 2009,20:56) kirjoitti
Tonnisen oston jälkeen ei tarvii ainakaan harmitella."Miksen ostanu sitä kuussatasta.![]()
Honda Monkey -82
Yamaha RS 125 -75
Honda CB 125 -84
Kawasaki ZZR 1100 -92
Honda CBF 1000 -06
600 217kg 57kw 59Nm/8250 kierr/min.(jyk4 @ Maalis. 13 2009,16:04) kirjoitti
1000 242kg 72kw 93Nm/6500 kierr/min.
että näin.
AR125 * * * * -87
ZX-6R * * * * -97
SV650S * * * -04
VFR 800 VTEC- -02
GSF 1250 SA * -08
VFR 750 F -92
GSF 1250 SA -08
ZX-12R -04
Hayabusa -06
CBR 1100 XX -04
Suzuki VL1500.-98
Harley-Davidson Dyna Low Rider -04
Juuri näin. Kuussatasen oston jälkeen harmitellaan; "Miksen ostanu sitä tonnista". CBF Kuussatasen kone on aika rajusti kuristettu vrt esim. CB kuussataseen. Polttoaineen kulutuksessa ei ole normiajossa isoa eroa. Tonninen vääntää jo tyhjäkäynniltä enemmän kuin kuussatasen maksimivääntö on. 3000:n kierroksen kohdalla vääntöä on n. 85Nm. Vääntö tekee ajamisesta helppoa.kirjoitti
Bike-lehdessä 7/2008 on mittailtu tonnisen teho ja vääntö. Viidentonnin kohdalla on monttu teho- ja vääntökäppyrässä.
nyk. BMW R1200GSA Triple Black -17, BMW R1200GS -15, Suzuki GSX1300R Hayabusa -10, Honda CB1300SA -12,Yamaha XJR1300 -09 ja monta muuta...
Ostaisin kuussatasen tilallasi. Jos tarviit sillointällöin matkaseuraa niin ne kulkevat mukanasi vaikka honda monkeyllä Espanjaan saakka. Ylimääräistä tehoa tarvitset tuskin koskaan, ja senkin nakkikioskin kohdalla ;-)
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Tämähän nyt käy vaikeaksi. 600:n kuluttaa vähemmän polttoainetta ja vakuutuksetkin ovat halvemmat. Samaten pyörä.(seppo02 @ Maalis. 14 2009,00:23) kirjoitti
Kyllä tätä nyt on mietittävä uudemman kerran !
Minä hommasin ton 600:n (ihan mopo). Tein tyhmästi. Olisi pitänyt tajuta heti ostaa tonninen.
Mä pähkäilin tota samaa kans mut uskoin kokeneempiani ja ostin silloin tonnisen. Enkä todellakaan katunut. En usko että 600:nen on edes sinne päin helppo ajaa 2 päällä niin kuin se tonninen. Saati miten käsittämättömän helppo ja vaivaton ajaa yksin. Nimenomaan sen moottorin ja väännön takia.
Tuosta 2 päällä ajamisesta olen sitä mieltä että jos enempi tulee yhdessä ajoja niin miettii ostaako 2 pyörääkin sitten tai samalla rahalla oikean matkapyörän. Vaikka tuo tonninen, varsinkin hintaansa nähden, hoitaa senkin mallikkaasti.
---
KTM RC8, TGB 525 Target
Ex: Honda CBF-1000, TGB 425 Blade
Osta suoraan se isoin ja tehokkain ja rumin mitä markkinoilta löytyy ! Ei tarvitse sitten myöhemmin harmitella että miksi ostin vain sen tonnisen... Niin ja harmitella sitten myös sitä että kuuntelit .orgin kaikkitietävien kanssamotoristien neuvoja tässä asiassa![]()
Hus siitä koeajolle heti kun kelit sallii !
The Real Thing ?
Siinä on se ehdottomasti paras neuvo tähän kuten moneen muuhunkin pähkäilyyn.(Unhola @ Maalis. 14 2009,10:35) kirjoitti
---
KTM RC8, TGB 525 Target
Ex: Honda CBF-1000, TGB 425 Blade
Jos hankinta hintaan on varaa laittaa se tonnisen verran ja nuo vakuutukset varaa maksella, niin tapauksessasi suosittelen ehdottomasti tonnista. Sekään kun ei ole mikään tuhannen sportti. Tokihan se menee erilailla kun nykyisesi, mutta ero tuskin on liian iso. Tuolla pienemmälläkin pärjää, mutta on se kyllä aika mopo jo ennestään ajokokemusta omaavalle.
Kokeilemallahan tuo selviää, kun ajo kelit alkaa ja olenkin aikasta varma, että 1000 vie voiton.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Mistähän nuo lukemat on peräisin? Ilmeisesti paino ajokunnossa mutta tehot ei oikein täsmää edes rengastehoon(haarajoki @ Maalis. 13 2009,17:34) kirjoitti
Jos lasketaan kuivapainoilla ja koneteholla kun muutakaan ei ole tähän hätään saatavilla niin:
1000F -91: 132hp / 232kg = 0.57 hevosvoimaa per kilo
600F -91: 100hp / 185kg = 0.54 hevosvoimaa per kilo
Lähde motorbikes.be
njuu onhan siinä eroa. Onko tuo paljon vai vähän jää se sitten jokaisen omaan arvioon ;) Mutta varmasti ero on merkittävä tonnisen eduksi jos on 2 päällä ja mahdollisesti vielä matkatavarat mukana.
Eli ei muuta kuin koeajolle..
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Ei hemmetti sitä osaa olla taas sokea, luin koko ajan että tässä verrataan cbr600f / 1000f. Joo poistun häpeämään takavasemmalle =D
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Jos asiaa ajattelee siltä pohjalta, että sulla on jo alla kohtuu suorituskykyinen peli ja mieltymyksesi kasvaa matkamotoristin suuntaan.(Tiko @ Maalis. 12 2009,20:56) kirjoitti
Niin valitsisin kyllä tuon tonnisen, koska:
- Olet jo tottunut vääntävämpään koneeseen
* (Shadow 750 C2 kun ei ole ihan sieltä lussuinmasta päästä...vääntää, eli kulkee hyvin jo matalilla kierroksilla.)
- Olet havainnut mieltymyksesi pidemmille matkoille.
.. pienemmällä kyllä pärjää ja se varmasti on ihan suorituskykyinen, mutta jos ihan oikeasti tehdään matkaa esim. ympäri eurooppaa, yms. niin pienet asiat nousevat suurempaan rooliin.
Kuten fillarin oma paino ja kantavuus.. kun fillari painaa jo itsessään jonkin verran, sillä on mukavampi ajaa matkaa.. kuten vanha kunnon CBR 1000 F. Ei mikään herkku kulmilla, mutta kun tielle pääsee.. se menee kuin juna, olkoon päällä vaikka mitä!
Toinen mikä tulee mieleen on kierrosalue.. millä kierrosalueilla näillä vehkeillä matkataan?
Huutavaa laitetta ei pirukaan kestä, kun päivämatkat venyvät luokkaan 7h ja yli.
Tuo CBF 1000 on siron näköinen peli.. se vaikuttaisi olevan kotonaan myös taajamassa ja serpentiineillä.
Tää nyt vaikuttaa palopuheelta isompien kuutioiden puolesta, mutta se nyt vain on mun näkemys asiasta...
-Eddie-
Ajuri ei sääennusteita kattele!
Kyllä se Tiko niin vaan on että kyllä minäkin sen tonnisen ottaisin ihan MATKA-AJO mukavuuden takia... niinkuin sulle puhelimessa sanoin.
pikkasen enemmän painoa pyörällä = tukevuutta enemmän
vääntöä enemmän matalilla kierroksilla = ei tarvi käskyttää
vähemmän kierroksia kuin 600 satkulla samassa vauhdissa = kone ei huuda korville
jne jne....
Minä ainakin nautin omalla pläkkärillä matka-ajosta juurikin sen takia että vääntöä riittää, on tukeva ajaa eikä kone huuda satasen vauhdissä (vaikka jostain kumman syystä aina hakee 7 vaihdetta silti *)
Honda CBR1100XX
Tästä aiheesta löytyy vertailu saksalaisen Tourenfahrer-lehden numerosta 4/2008.
Tässä joitain poimintoja artikkelista:
Käytännön suorituskyky on 600:ssakin yksin ajavalla ihan riittävä. Pienemmässä joutuu käyttämään enemmän kierroksia ja tarvittaessa pienempää vaihdetta. Jos tämä ei häiritse, niin pienempimoottorinen riittää.
Kiihtyvyydestä mainitaan:
50-120kmh isoimmalla vaihteella 600: 9,4 sek ja 1000: 7,4 sek.
0-100kmh 600: 4,0 sek ja 1000: 3,8 sek.
Pienemmässä on vähän isompi tankki ja pienempi kulutus, joten tankkausväli on 600:ssa 50km pidempi.
Jos ajosi on pääasiassa yksin ajamista, niin itse valitsisin 600:sen ja käyttäisin säästyneet rahat vaikka ABSeihin.
JS