TDM:ään pitäisi ostaa kevään mittaan uudet jarrupalat, ja niitä katselin Allrightin uudesta hienosta nettivaraosaluettelosta. Sieltä löytyi seuraavat vaihtoehdot:
Platinum 32€
Sinter grip 38€
Siloxane racing 44€
Array cooling 59€
Kaikki siis Ferodon valmistamia. Minkälaisia käytännön eroja noissa on jarrutustehossa ja kulutuskestävyydessä? Vaatiko jotkut enemmän lämpöä toimiakseen hyvin? Ajotyyli enimmäkseen rauhallinen, eikä radalla ole tarkoitus käydä kaahaamassa.
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Nuo Platiniumit lienevät ne "tavalliset" palat. Niillä pärjää.(Transalp @ Maalis. 12 2009,14:37) kirjoitti
Edelliseen viestiin viitaten sintteripalat tuhoavat jarrulevyt, elleivät ne ole rosteria.
GSX1250FA
XJR1300
Juuri näin.
Ferodolta ei huonoa saa ja kun ottaa huomioon tarpeesi ja kulkineesi niin ota Platinum.
Toisinaan alkuperäinen voi olla jopa edullisempi, miten lienee jammuissa?
Jaa-a... Tuskin ovat rosteria, empä kyllä voi olla varma asiasta. Samat jarrut tuossa kuulemma on kuin R1:ssä, jos se auttaa asiaa selventämään. ??(AimoPamaus @ Maalis. 12 2009,18:20) kirjoitti
Taitaa tosiaan varmin valinta olla platinum.
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Kokeile magneetilla.(Transalp @ Maalis. 12 2009,18:41) kirjoitti
Jos tarttuu niin silloin ei ainakaan ole.
Sama tuli itsellänikin mieleen ja kävin kokeileen; Tarttuu. Tosin on meillä töissä rosteria johon myös tarttuu magneetti, mutta eipä sitä mahdeta käyttää jarrulevyissä.(Akiva @ Maalis. 12 2009,18:43) kirjoitti
![]()
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Hmm... Onkohan gixxerin vakiolevyt rosteria
Allrightin varaosatiskiltä ojensivat sintteripalat ilman sen kummempaa kyselyä.
GSR 600 -06 ---> GSX-R 1000 -05
Tämäpä mielenkiintoista, mulle myytiin myös sintteri palat, täytyypä tarkastaa asia ennen ku laittaa palat kiinni.(Kärppä @ Maalis. 12 2009,20:13) kirjoitti
Olikohan se täällä kun oli joskus keskustelua jarrulevyjen valmistamisesta?(Transalp @ Maalis. 12 2009,18:49) kirjoitti
Noo joka tapauksessa jarrulevyt eivät missään tapauksessa ole normaalia "rosteria" eivätkä "haponkestävää" eli siis 304 tai 316 teräksiä. Jos niistä menee itselleen jarrulevyt väkertämään, niin voi tulla ongelmia jarrutusmatkojen suhteen, sillä niille ei tahdo löytyä sopivaa kitkapalaa mistään. Itse veikkaisin että niillä tulee myös ainakin kovemmassa käytössä nopeasti kuumalujuusominaisuudet vastaan.
Muistaakseni keskustelussa tuli ilmi, että jarrulevyissä käytetään ruostumattomia martensiittisia teräslaatuja joissa hiilipitoisuudet ovat korkeita, sillä niiden pito-ominaisuudet ovat paremmat. Vielä paremmat ne olisi ruostuvissa teräslaaduissa, mutta harvempi haluaa moottoripyöräänsä ruostetta tippuvia kiekkoja jotka ovat jumittuneen talven aikana...
Magneetin tarttuminen ei itsessään kerro teräslaadusta muuta, kuin että teräs sisältää ferriittiä -> seos on ferriitistä, Martensiittista tai duplexia. Austeniittiseen teräkseen ei magneetti tartu.
Jep, anyways. Jos sulla on vakiokiekot alla, niin senkun laitat ne palat alle, mitä tiskiltä normaalisti annetaan. Varmin valinta on se "starndard/platinum" ja sillä pärjää varmasti tieliikenteessä.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Jummarsinkohan oikein että alkuperäisiin levyihin (CBR 600RR) on turvallisempaa ostaa Platinum -palat?
Tärkeintä on lähteminen, jäitten lähteminen.
Honda CBR 600RR -03 (gone)
Honda CBR 600F -03 (gone)
Honda CBR 600F -00 (gone)
Carbon Lorrainet alle eikä mitään ferodoa. Printsportista saa ja niillä ne kovat jätkät ajaa myös.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Mulle myös myytiin sintteri palat ja nyt ravistaa zx-6r jarru niin perk*leesti 2vk käytön jälkeen. Voiko muka johtua paloista?
Ninja 636 -04