Päästään palaamaan niihin perusasioihin... eli jos ostat käytetyn moottoripyörän jolla on ajettu esimerkiksi se 70tkm, tsekkaa pyörän, linkkujen, etupään jne. laakerit. Koeaja se ja kuulostele miltä kone tuntuu. Kysy huolloista ja vaadi tositteet. Kiinnitä erityisesti huomiota tyyppivikoihin, varmista että hihnat on vaihdettu ajallaan ja venttiilien välykset tsekattu. Jos huomaat ongelmia, varaudu niihin. Hihnat maksavat sen 60 eur ja ne on helppo vaihtaa itse, toisaalta jos pannu kilahtaa niin joudut investoimaan vain kahteen mäntään (muun tilpehöörin ohella, mikä taas ei eroa japskeista tai bemuista mitenkään). eBaystä löytyy kaikki ja pahimman koittaessa uusi peruspannu kämnalla maksaa 1800 eur; saako suikkeliin tai bemariin halvemmalla, en tiedä.
Peräkaneetti: jos tykkäät pyörästä, hommaa se *Semanttisella väännöllä moottoripyörä.orgissa saadaan vaikka ladasta porsche ja toisin päin *
![]()
Honda NS 125 R2 --> Gilera SP01 --> Kawasaki ZXR 400 -92 --> Kawasaki ZX-6R -98 --> Ducati 748 S -99 --> KTM 1190 RC8 -08 --> Honda CBR 1000 RR -07
No joku sana vielä huoltokuluista, tässä sen enempää mihinkään merkkiin ja malliin viittaamatta.(Jyri @ Maalis. 26 2009,08:28) kirjoitti
Huoltokuluiksi ainakin minä miellän sellaiset kulut, jotka aiheutuu normaaleista määräaikaishuolloista, työkustannuksista ja tavanomaisista kulutusosista.
Siis ketjut, rattaat, öljyt, nesteet, putsarit, tulpat, jarrupalat, renkaat, akku, remmit yms. ovat niitä normaaleja kulutusosia - ja huoltokuluja.
Mutta mielestäni ei voi puhua huoltokuluista, jos ajokista hajoaa pienillä km-lukemilla ja normaali keskivertokäytössä kytkintä, keinuvipuja, venttiileitä, *jakopäätä, mäntiä, sylintereitä, kansia, laakereita ja kaikenlaista muuta "tilpaketta", tulee sähkövikoja, nestevuotoja, jarruvikoja jne, jne.. - työkustannusten osuutta unohtamatta. Iskaritkaan eivät mene tuonne huoltokulujen puolelle, jos ne hajoavat tavanomaisessa käytössä jo mitättömissä km-lukemissa.
Kyllä ne on aivan selkeästi ylimääräisiä korjauskuluja. Ne saattaa kertoa niin käytöstä, käyttäjästä, huollon puutteesta, ammattitaidottomasta huollosta, merkin / mallin suunnitteluvirheestä, maanantaipäivän mallista, kuin huonosta laadustakin.
Melkeinpä väittäisin, että todella suuri osa rikki menneistä paikoista johtuu aivan meistä itsestämme. Korjataan ja ropataan, vaikka ei ole minkäänlaista käsitystä edes perusasioista. Ainakin noita ti-asennuksia ja niistä aiheutuneita katastrofeja olen nähnyt paljon - ja joskus aikoinaan niitä korjannutkin.
On myös vara myöntää, että olen itsekin ryssinyt joskus jotain ja pahasti, kun olen kuvitellut osaavani homman. Vaikka perushuollot itse teenkin, niin nykyään mulla on periaate; En yritä tehdä mitään, mitä en varmasti tiedä osaavani. Vallankaan sellaista, jonka epäonnistumisesta saattaa aiheutua isoja kustannuksia
1300 Gessu
Ducatin kuiva kytkin on kyllä ihan selkeä huoltoa vaativa osa - se kuluu rakenteesta johtuen huomattavasti nopeammin kuin yleisemmin käytetty märkäkytkin. Kori ja levyt pitää uusia käytöstä riippuen 5tkm-50 tkm välein. Kytkimen välysten mittaaminen kuuluu huolto-ohjelmaan. Keinuvivut sitten taas toisaalta ovat tunnettu huoltoa vaativa kohde näissä malleissa. Niitäkin joudutaan usein uusimaan tai pinnoittamaan uudelleen. Edellä mainitut ovat siis todellisia tarkastusta vaativia huoltokohteita Ducatissa.(J@ck @ Maalis. 26 2009,10:25) kirjoitti
Tuskimpa vaan 916:sta on edes suunniteltu sellaista näkökohtaa silmällä pitäen, että laitteen kuuluisi kestää suuria km-määriä. Jotkut ovat varmasti ajaneet suuria kilometrimääriä myös 916-sarjalaisilla, mutta kyllä se mielestäni kannattaa tunnustaa vähintään itselleen, että laite on riskialttiimpi kestävyyden kannalta kuin vaikka joku matkabemari.
Mutta eihän se Ducatista huonoa tee, vaikka siltä ei voida odottaa virheetöntä toimivuutta matkakäytössä. 916-sarjaa kun ei ole tehty matkakäyttöön, vaan se on lyhyiden etäisyyksien nautiskeluun tehty laite. Siitä syystä kiistely laitteen kilometrien kestosta on aivan turhaa. Vaikka laitetta ei ole touringiin tarkoitettu, se todennäköisesti kestää sitä, mutta vaatii paljon huoltoa verrattuna vaikka matkapyöriin.
Toisaalta jotkut ovat ajelleet likimain samalla koneella varustetulla ST4-mallilla vaikka kuinka suuria kilometrimääriä. Että saattavat ne kestää.
On melkoisen turhaa väittää, että Ducatin huolto olisi jotenkin edullisempaa tai saman hintaista kuin japsipyörien. Mutta toisaalta ei se niin kallista ole, ettei siitä keskiverto harrastaja selviydy.
Jos asia todellakin on noin herättää se tiettyjä ajatuksia kuten:(Turder @ Maalis. 26 2009,10:22) kirjoitti
*HP-2 Sport on n. 13 vuotta 916ta uudempi malli.
*HP-2 moottori on viritysasteeltaan n. 13% löysempi.
[1170cc/130hv=111,1hv/l vs. 916cc/114hv=>124,5hv/l]
* HP-2 mäntien vaihto @ 50tkm...
Kun mahdollinen lyhyt elinkaari ei johdu ainankaan käytettyjen takomäntien huonosta materiaalista ;) voisi hätäisempi päätellä että root cause on boxerin kampikoneiston geometria joka ei oikein sovellu kuin löprön maamoottorin rakenteeksi.
Tietäen että ainankin hyvien yksilöiden tapauksessa 916lla on ajettu yli 100tkm samoilla sisuksilla, jos ehkä varianssia on enemmin kuin lutrummilla biimereillä, voi miettiä sitä että edes likimain vastaavaan BaaderMeinhoffiin olisi huolto-ohjelman piirissä vaihdettu kokonaisedulliset männät jo kahdesti...
Neljän BMW orggis Mahlen tai KolbenSchmidtin hinnalla vaihtanee aika monta jakohihnaa Italian ihmeeseenkin.
Mutta edelleen itse kukin harrastakoon semmoista vehjettä josta saa eniten hupia itselleen, merkistä riippumatta.
[vrt. Ural roikan sitkeät sissit.]
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-