Näin PK-seudulla asuvana ja työssä käyvänä aika mielenkiintoiseksi homma on menossa. Jo periaatteellisestikin haltija-pohjainen maksujärjestelmä nostattaa niskakarvoja, aivan kuten (yksityisissä) parkkisakoissakin ja kyllähän tuota haltijavastuuta on yritetty jo jonkin aikaa väsätä peltipoliiseillekin, toistaiseksi tuloksetta
Siispä pitempiä moto-kausia ja jää ruuhkamaksutkin pienemmiksi - ellei sitten kamerat kuvaa takaapäin
Ruuhkamaksuihin tarjolla mikroaaltoja ja gps-paikannusta
Josta tiätty se periaatteellinen kysymys: Joutuisiko motosta maksamaan samansuuruisen maksun kuin kotilosta? Niitähän mahtuu vaikka kaksi rinnan siihen mitä yksi peltipurkki syö kaistatilaa => maksun pitäisi olla -50% autoihin nähden, mieluiten toki motot kokonaan vapauttaen. Kellään tietoa Tukholman tai Oslon vastaavasta järjestelmästä?kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tukholmassa ruuhkamaksut eivät koske moottoripyöriä eikä sähkö/hybridiautoja. lisäksi maksut ovat porrastettu ajankohdan mukaan. Lisätietoa vaikkapa täällä. Jos pakkåsvenska ei taivu niin sivun oikeassa yläosassa on english-linkki.(HiTec @ Maalis. 04 2009,14:50) kirjoitti
Jos/kun kyseinen idiotismi rantautuu tännekkin (jossa ei oikeasti ruuhkia olla ikinä nähtykkään, pl. kun tulee hiukan snögeä jolloin citymaasturiväki kadottaa ne vähäisetkin ajotaitonsa, kuten esim eilen pk-seudulla) niin lyön vaikka haisevat kalsarini vetoa että esim. prätkille ei tule erityiskohtelua. Eihän täällä edes saa ajaa bussikaistaa mp:llä (toisin kuin esim. juuri Stokiksessa). Jos/kun vielä se orwellimaisin toteutustapam satellitteineen ja perseeseen asennettuine transpondereineen otetaan käyttöön niin minulta loppuu viimeinenkin usko tämän maan oletettuun demokratiaan (tai haluun säilyttää minkäänlainen yksityisyydensuoja).
Olisikohan taas ollut *hieman* tarkoituksenhakuinen nollatutkimus, tulos kun oli täysin varma jo ennen kun asiaa alettiin tutkia.
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
No aikaporrastus se on noissa nyt ehdotetuissakin malleissa mukana - ruuhka-aikana 100% maksu, sen ulkopuolella 50% ja iltaisin/viikonloppuisin 0%. Tämähän koko maksun perusidea onkin, leikata noita ruuhkaisimpia huippuja(MarcusB @ Maalis. 04 2009,15:03) kirjoitti
Tosin pitää myöntää että Ruåtsissa on "muutama" muukin juuri liikenteeseen ja autoiluun liittyvää asiaa selvästi paremmalla tolalla kuin täällä. Sinällään kumma juttu että kaikki nuo huononnukset apinoidaan naapurista heti, mutta näitä oikeita parannuksia ei sitten mitenkään![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
[QUOTE= (HiTec @ Maalis. 04 2009,15:23)]No kun täällä ollaan niin paljon viisaampia...MarcusB,Maalis. 04 2009,15:03 kirjoitti
Mitenkähän lienee, poistaako tuo ruuhkamaksu ihmisiltä tarpeen liikkua duuniin ja takaisin autolla? Epäilen. Esimerkiksi itselleni julkinen liikenne ei valitettavasti ole aina todellinen vaihtoehto.
High Stuck Are Wit To
Tuo ruuhkamaksu kehä 3:n sisälle voidaan ottaa järkevillä perusteilla käyttöön vasta sen jälkeen, kun julkinen liikenne on saatettu toimivalle tasolle, ja järkevän hintaiseksi käyttää. Minkähän pirun takia se raja muuten on suunniteltu juuri kehä 3:lle? Entäs jos liikkuu vastakkaiseen suuntaan kuin ruuhka, tai ajaa ns. ruuhka-aikaan kesälomien aikana kun kaupunki on tyhjä? Joutuuko maksamaan ruuhkamaksun tyhjällä tiellä ajamisesta?
Superbike #7
Satelliittipaikannukseen perustuvassa vyöhykemallissa oli ulomman maksuvyöhykkeen ulottuvuudeksi esitetty jollakin viisaudella 40 km. Linnuntietä Helsingin Rautatientorilta se ulottuu esim. sellaiselle vilkkaalle ja ruuhkaiselle cityalueelle kuin Pornaisten kirkonkylä. Ja mallilla voitaisiin saman tein ennaltaehkäistä myös Porvoon kaupunkiseudun länsi puolen sisäisten ruuhkien syntymistä, vyöhyke ulottuu Treksilään saakka.![]()
Se, mikä ei vahvista, tappaa...
"soivat pelit": viulu -> trumpetti -> poskisolisti -> toinen ja kolmas trumpetti
Samalla rauhoittuisi myös Klaukkalan ja Nurmijärven valtaisat ruuhkat, sekä muutama muu pikkukylä, joissa ei meinaa sekaan mahtua ruuhka-aikoina. Kyllä ei voi kuin ihmetellä kuinka viisaita nuo päättäjät ovat, sen verran fiksuja ettei tavallinen pulliainen ymmärrä.(mocadam @ Maalis. 04 2009,15:59) kirjoitti
Superbike #7
No tuossa tapauksessa minä kannatan varsinkin tuota satelliittipaikannusmallia. Kerrankin jouduin ruuhkassa jonottamaan ainakin yhdet ylimääräiset liikennevalot kun odottelin pääsyä Porvoon länsirannan Näsiin. Siellä asuva mutsikin ihmetteli että kesti niin kauan päästä korjaamaan sen hajonnuta aateekoota.(mocadam @ Maalis. 04 2009,15:59) kirjoitti
/MarcusB
PS. Rautalankaa selvennykseksi älyllisesti hitaimmallekkin ruuhkamaksujen puolestapuhujaviherpiipparille (jos teitä tännekkin jostakin syystä olisi eksynyt); ylläoleva oli sarkasmia, ja vieläpä huonoa sellaista. DS.
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
kallein järjestelmä on paras
Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
Järjetöntähän tuo onkin. Esimerkiksi meikäläinen asuu Kehä 3:n sisällä, mutta käyn sen ulkopuolella töissä. Jos lähden töihin neljän-viiden aikaan aamulla tai saavun kotiini klo 22 illalla joutuisin silti maksamaan ruuhkamaksua arkipäivisin. Ei ole paljoa ruuhkia näkynyt noihin aikoihin. Hyvä jos aamulla kehä 1:llä näkee 20 autoa koko matkan aikana.(Nitrous @ Maalis. 04 2009,15:57) kirjoitti
Ja tossa tapauksessa on ihan turha selittää, että onhan se vaan puolet siitä mitä se on ruuhka-aikana. Jos ruuhkamaksut määrättäisiin, niin niiden pitäisi nimenomaan olla voimassa silloin kun on ruuhkaa, eikä koko ajan. Ruuhkamaksut on pelkkä lisävero autoilijoille.
Eikö sitten voitaisi laittaa porrastettu lisävero bensa-asemille Helsingin ympärillä? Keskustan tankkauspaikoissa +50 senttiä/litra, kehä 1:n sisällä +30 senttiä, kehä 3:n sisällä +25 ja Hanko-hyvinkää-porvoo (kehä5) sisällä +15 senttiä. Jos kilometrit tulevat tuon ringin sisällä, niin pakkohan se on silloin tankatakin siellä. Toi ajatus on suurinpiirtein yhtä perseestä kuin tietullikin.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Elämä on!(rottis @ Maalis. 04 2009,16:36) kirjoitti
AR125 * * * * -87
ZX-6R * * * * -97
SV650S * * * -04
VFR 800 VTEC- -02
GSF 1250 SA * -08
VFR 750 F -92
GSF 1250 SA -08
ZX-12R -04
Hayabusa -06
CBR 1100 XX -04
Suzuki VL1500.-98
Harley-Davidson Dyna Low Rider -04
Sinänsä mielenkiintoinen ajatusmalli tämä ruuhkamaksu. Omalla kohdallani mietityttää tämä Kehä3 ruuhka-alueen rajana. Itse asun Kehä3:n sisäpuolella ja käyn Kehän ulkopuolella töissä. Eli ensimmäisen ehdotusten mukaan maksaisin 4-2e/päivä lisää töihinmenosta. Tosin teen myös ilta- ja viikonlopputöitä ja niistä ei tarvitse maksaa. Keskimäärin kuukaudessa maksaisin siis pelkästä työmatkasta about 20e.
Toisen ehdotuksen mukaan minimissään 10e/kk, riippuen mihin näitä linjoja ja kehiä vedetään.
Kolmannen ehdotuksen mukaan, 10snt/km Kehän sisäpuolella ja 5snt ulkopuolella. Työmatkani kulkee juurikin Kehän myötäisesti noin 17km länsi-itä suunnassa. Eli reittivalinnan mukaan yhteen suuntaan noin 95snt-165snt. Eli 1.9e-3.3e/päivä. Noin 30-40e/kk hatusta heitettynä.
Sinänsä, ei mikään kovin iso raha. 10-40e/kk ruuhkamaksuihin. Muttamutta, työmatkoihin mulla palaa menovettä tuolla mopolla about 20e/kk. Siihen verrattuna aika kiva lisä. Puolesta kahteen kertaan lisää hintaa pelkästään työmatkoille. Saatikka sitten kun laskettaisiin mukaan kaikki muu liikkuminen. Eihän sitä kotoaan viitsisi huvikseen lähteä ajelulle kun prkl heti tulee lisää hintaa kun mopo liikkuu metrin. Tosin, jos ja vain _jos_ Suomen päättäjillä on älliä päässä ja jätetään mopot pois ruuhkamaksuista niin sitten ei ole hätää *
Kuinkahan iso muuttoliike tulee muuten Kehän sisäpuolelta Kehän ulkopuolelle jos ruuhkamaksun rajaksi laitetaan Kehä...
Ja voin vaan kuvitella mitä maksaisi tuo km-perusteinen maksu jollekkin joka asuu esim Sipoossa/Klaukkalassa ja käy esim Espoossa töissä. Tai työkaverilleni joka asuu Espoossa ja käy Tikkurilassa töissä.
Mielenkiinnolla jäämme odottamaan mitä päättäjät keksivät pienen ihmisen kiusaamiseksi vielä *![]()
Talvipyöränä - Honda CLR 125 Cityfly halapa ja heleppo kärpäsenkikkare mutta sitäkin hauskempi.
Se mikä huippunopeudessa menetetään otetaan takaisin mutkissa ja asenteessa
Kehitys kehittyy, vai miten se nyt meni.
Ensin keksittiin maksu ja sitten ruuhkamaksu.
Nyt kaikki jännäämään koska julkaistaan Suomen ensimmäinen ruuhka.![]()
No onhan tuo ajatuksena kyllä aika erikoinen kun täällä PK-seudullakaan noita oikeita ruuhkia montaa kertaa vuodessa ole - ja silloinkin syynä on poikkeusolosuhteet, paha onnettomuus tms. joka tulppaa liikenteen kokonaan. Ja ihan kuin se ei jo muutenkinistua kököttää siinä peltilehmässä kun jono ei liiku mihinkään, moottori hehkuu punaisena ja bensaa palaa. Tuon päälle pitäisi sitten vielä valtiolle maksaa siitä "ilosta" että siinä jonossa saa kökkiä. Weard
Entäs sitten juuri näitä poikkeuksia varten. Lähdet liikkeelle ei-ruuhkaan, mutta siellä onkin rekka levitellyt lastinsa pitkin-poikin väylää ja liikenne seis. No siinä kökkiessäsi sitten kello tuleekin jo ruuhka-ajan puolelle ja maksut lähtee hyrräämään. Yep, sun syyhän se oli että se rekka sinne tielle levisi niin onhan se oikeus ja kohtuus että sua siitä maksulla rangaistaan![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Kyllähän nämä joskus jopa toistakymmentä minuuttia kestävät hidastukset pitää saada kuriin tiukalla lainsäädännöllä ja kalliilla järjestelmällä. Tai miten olisi jos työaikoja porrastettaisiin hieman enemmän ettei kaikki pakkaudu sen yhden ja saman vartin aikana tohon kadulle?
Tietysti taustalla on varmaan muitakin asioita. Lex Nokian innostamana tulee mieleen kuinka mukava lisäbonus olisikaan saada autoihin satelliittipaikannusjärjestelmät niin työnantajalla tai herra Orwellilla olisi tarvittaessa esittää todisteita siitä missä milloinkin on tullut ajeltua. Tietysti tätäkin soppaa valvoisi joku amatööriluokan harrastelijataho enemmän kuin poliisi. Ihan sen takia ettei voida puhua poliisivaltiosta.
Porkkana olis parempi kuin keppi.
Tulis tossa mieleen kun ajelin Barcelonan metrolla, maksoi 0,70e per suunta. Meillä taitaa olla 4e tietämissä.
Kunnollinen toimiva julkinen liikenne, niin mikäs siinäkään vikana. Värilasit päässä katsoen näyttää kummalliselta, että liikenneministeri ehdottaa uusia väyliä Kuopioon, Joensuun ja Savonlinnaan (kun on kotoisin Kuopiosta, asuu Joensuussa ja suku Savonlinnassa tms) ja tänne ehdotetaan lisää maksuja. Eikö väyliä voi tosiaan tehdä sinne missä on liikennettä? Kyllä kunnon väylillä ruuhkia vähennettäisiin. Kummallisen onnellisia ollaan kun Venäjän autorekat tukkevat sekä Kehä I:n että III:sen.
Vaikka Tukholmassa on maksut, on siellä myös baanat ja metron ihan toista luokkaa.
Niinpä. Täällä hölistään jostain pikaraitiotiestä. Saadaan taas yksi uusi tapa liikkua. Eli menet bussilla pikaraitiotielle, venaat, menet pikaraitiotiellä jonnekin, siirryt metrolle, menet metrolla keskustaan, käpyttelet rautatieasemalle, menet paikallisjunalla jonnekin ja teet nuo alkutoimet uudelleen päinvastaisessa järjestyksessä. Kattava metroverkko, jossa olisi myös poikittaisliikenne huomioitu kuullostaa jotensakin houkuttelevammalta. Pääsisi niillä samoilla kiskoilla perille asti. Vaihtoja tietysti joutuisi tekemään, mutta metrossa se on sentäs helppoa, mitä nyt maailmalla Pariisissa ja Lontoossa on kokeillut.(R2-D2 @ Maalis. 05 2009,11:33) kirjoitti
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
En tiedä, onko hyvä vertaus, mutta väliäkö tuolla. Takavuosina HOASin isossa opiskelijahelvetissä oli pesulan käyttö ilmaista ja vapaita vuoroja sai yleensä noin kahden viikon päähän. Sitten rupesivat suunnittelemaan pesulamaksua, 5 mk per koneellinen. Sitä tietysti tuli vastustettua kun tuntui vain turhalle rahastukselle ja piilovuokralle. Maksut kuitenkin tuli, ja tasan siihen loppui jonottaminen, ei tarvinnut sen kommin aikoja varailla. Ei se pyykkien peseminen siitä mihinkään hävinnyt, mutta johonkin ne ruuhkat kuitenkin hävisi.
Tukholman ruuhkamaksukokeilussa taisi olla samansuuntainen tulos, tosin ei ne ruuhkat tietysti kokonaan hävinneet mutta eipä niiden tarvitsekaan hävitä. Veikkaan, että jos ruuhkamaksut tulee tännekin, niin liikenne vetää huomattavasti entistä paremmin. Silläpä tuota maksua kannatan, kunhan se toteutetaan järkevästi.
1000
Eikä sen Tukholman systeemin rakentaminen maksanut "kuin" 250 miljoonaa + ylläpito 30 miljoonaa ja vuotuinen tuottohuippu tähän mennessä 70 miljoonaa(Hannula @ Maalis. 05 2009,12:20) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tässä yritetään kehittää kivalla peitenimellä moderneja tietulleja PK-seudulle. Moni autoilija ottaa jälleen laskimen käteen, lausuu pari kirosanaa ja jatkaa matkaa.
Koulutetun ihmisen tuntipalkan ollessa yli 10e netto ja joukkoliikenteen ollessa yli vartin hitaampi /suunta ei kulkuväline vaihdu jonkun parin euron päivittäisen kolehdin takia.
Yleisin syy julkisen käytölle on varmaan jatkossakin
ps. Kuljen hyvällä kelillä työmatkat fillarilla, koska se on mukavaa liikuntaan. Autolla liikun, koska se on nopein ja mukavin tapa päästä paikasta toiseen.
Vauhti korjaa virheet ja Sjöberg hakee jarrutteluun sortuneet pakkohoitoon
Tukholman ruuhkamaksualue on kuitenkin varsin suppea, jos sitä vertaa nyt Helsingin seudulle esitettyihin vaihtoehtoihin, kuten esim. tästä suomenkielisen esitteen kannessa olevasta kartasta ilmenee. Samoin kartasta käy esille Tukholman kantakaupungin maantiede, joka selittää sen, miksi ruuhkamaksut tuolla ovat ilmeisen tarpeellisia. Jos Helsingin seudulla rajattaisiin alue vastaavin perusten, se kattaisi esim. Helsinginniemen.
Tukholmassa ruuhkamaksukokeiluun liitettiin myös mm. joukkoliikenteen kehittäminen (på svenska) (uusia bussilinjoja, tiheämmät vuorovälit jne), jolloin tarjolle tuli myös kilpailukykyinen vaihtoehtoinen vaihtoehto. Lisäksi kokeilun yhteydessä rakennettiin 1500 ilmaista liityntäpysäköintipaikkaa lisää (nyt yhteensä 10 000).
Suomalainen versio tästä näyttää yllättäen rahastusmallilta: ruuhkamaksualue on mielikuvituksellisen laaja, ja esim. joukkoliikennettä kehitetään jälkikäteisesti sitten kun kysyntä on kasvanut.
Se, mikä ei vahvista, tappaa...
"soivat pelit": viulu -> trumpetti -> poskisolisti -> toinen ja kolmas trumpetti